10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Jo, nu är det inte jag som varken rider eller filmar så jag har inte varit i närheten när hon rider i övrigt så jag kan säga något egentligen. Men tjejen är utbildad ridlärare (och har jobbat med det i Växjö ett antal år) och har gått ett par år på Flyinge år samt jobbar honom jättefint på töm mellan ridpassen.
Det här är ju dessutom det allra sista på ridpasset så jag kan tänka mig att hon red ihop honom enbart för filmens skull. Har sett bilder innan och då går han mer lång o låg.

Vet egentligen inte varför man nödvändigt ska rida lätt på unghästar. Läste för massor med år sen (-98 tror jag det var), att man egentligen stör unghästen mer när man rider lätt än om man gungar med nedsuttet (som man gör i skritt då från sida till sida, inte hela rumpan rakt uppifrån). Har själv testat olika o kommit fram till att mina unghästar verkar trivas bättre när jag åker med mjukt nedsuttet än när jag rider lätt. Det är ju så att jag brukar rida dem mkt barbacka och då är det nedsuttet som gäller...

Kl: Jag har faktiskt funderingar på att visa Nixi vid Rikssto.. Jag tror hon kan ha ganska bra chans där då även ridningen räknas med. Dock har jag aldrig varit på något sånt, någon annan som varit på Riks? Kollat eller deltagit? =)

Vad roligt! Nu är vi snart ett helt gäng som betäckt våra treåringar. Låter på dig som att hon är stor så det var nog ett bra beslut!

Hon mättes till 169 cm på treårs och ser väldigt färdig i kroppen, men ett par cm till blir det säkert. Mest ben på damen dock. Jag är bara 153 cm, därav behovet av stege!:p

Har lite dålig koll, vilka treåringar är betäckta i tråden? Läser ganska ofta, skriver sällan och har teflonminne.:grin:

Tycker det är roligt att se bilder på alla fina treåringar!:)

*kl*

Wehoo, idag har jag ridit min älskade häst för första gången. Jag skulle åka till hon som ridit in honom och hämta hem honom och passade på att rida en sväng i deras paddock och sedan red vi ut en liten sväng. När vi red ut kom en bil på grusvägen vi gick på, men hästen min var helt lugn fast bilen bara var en meter från oss. Sen flaxade en fågel upp ur en buske bredvid oss och han brydde sig inte. Vi red oxå förbi en traktor på gärdet bredvid oss men inte heller det bekom honom. Hästen som gick före tyckte en grushög var läskig med min Tore reagerade inte :love:

Nu står han här hemma i hagen med lillebror och ska ha semester tills mitten eller slutet på september.

Hur stora är dina? Tycker dom ser så höga ut... :p Jag red ett russ i yngre år,hon var så härlig,men det känns som om hon var så liten jämfört med dina!

Mätte Mård idag, ca 126 cm var han, mätt med tumstock och pisk. Järv är väl kanske ngn cm högre. Så de är ganska stora och lär väl växa ngr år till...:nailbiting:

Rejält tjocka har de blivit också :crazy: Mård för ngr veckor sedan:

Ang körningen med din så spänner du ju inte däckelgjorden lika hårt som du spänner en sadelgjord, så för många sadeltvångshästar funkar det bättre.

Men så roligt!:)

Idag har jag lasttränat Adrielle och hon fick en 10-poängare i betyg! Lastade henne först som vanligt (gick före in) och hon var inne på 2 min. Fick lite havre och lastade av och sedan lastade hon sig själv två gånger direkt på kommando. Nu tror jag i och för sig att det beror mer på att hon gillar havre än att jag är en fantastisk lastare men huvudsaken är ju att hon går på!:D

Däremot var hon väldigt orolig i stallet, jag fick säga åt henne två gånger att hålla sig i schack när jag smörjde vid juvret (hon är lite kittlig där och har provat lyfta benet vilket inte gillas...) men till slut förstod jag att det antagligen berodde på att det flyttat in fåglar som fått ungar och det var ett förskräckligt tjatter. Så nu ska hon få stå lite i box någon timme för att vänja sig ordentligt vid ljudet.

På tal om att lyfta benet när man pillar på juvret, Nixis lillasyster trodde jag först skulle sparka mig när jag var där och pillade där. Men hon lyfter alltid benet och mulen går som en propeller ;D
Och på tal om syskon till Nixi har jag fått kontakt med ägaren till Nixis stora syster -05 som ska säljas.. Gissa om jag är sugen på att köpa! =) Lika trevlig som Nixi är hon också...Suck.. men det blir omöjligt för mig att ha 8 hästar varav 6 stycken ska hållas igång och ridas och tävlas :(

Min valack var en som gärna lyfte benet men det var för att han ville att man skulle komma åt bättre. Adrielles benlyft beror dock inte på att hon vill att jag ska komma åt bättre, hon vill att jag ska sluta...;)

Tänk att det kan vara så olika. :p

KL
Jag har precis insett att jag inte alls kan släppa min fina fina häst... Jag höll på att låta ett köp gå igenom, men nu bara kände jag att nej Nej NEJ, det går inte. Såklart att jag inte kan göra mig av med honom... Min fina bästa kille. Tänk vad jag höll på att göra bort mig... :(

DSC_1763_zps9ff736b8.jpg

I helgen kommer dom hem, usch vad jag ska krama om honom då!

Så skönt att även du insåg det tillslut,och inte bara vi alla andra här i tråden! :p:D

Klart du INTE kan släppa Kaptenen,du skulle vara tokig då! Sån häst släpper man inte! :) Du får se det så att du kommer få det bästa av två världar nu när du har både "porslinshäst" och "riktig" häst,du kommer liksom aldrig sakna vare sig det ena eller det andra,om du känner för ett dressyrpass plockar du fram kaptenen,om du vill ut och dra släde så plockar du fram din andra,helt perfekt ju!

Haha! :p Ja det krävdes visst lite extra betänketid innan även jag förstod. Min fina fina kille, usch så jag hade ångrat mig efteråt! :nailbiting: :arghh: Det jag främst har känt är ju att jag ville ha ett sto att avla på, inte en valack... Men nu kommer jag få hem syrrans ponny som jag i framtiden (när syrran är för gammal för att tävla) kommer få ta föl på, så då löser sig den biten automatiskt om några år. Jag får helt enkelt hålla mig tills dess. ;)

Nu var vi ute och gick med hundarna ikväll på en väg där jag och Kaptenen gått många gånger, och jag kom på mig själv med att verkligen se fram emot hösten och alla nya utmaningar! Så nu, äntligen, kom även motivationen för porslinshästen!

:banana: - för att du behåller kaptenen!! Han är så fin!

Räkan är fortsatt dräktig!!

hon fick bli en astronaut igår:

och i morse så kollade vi 30 dygns koll. Allt såg finfint ut och hon fick massor av beröm av vet. som tyckte att hon utvecklats fint och att hon nog är en riktig oslipad diamant.

klickade även lite igen och lustigt nog så började hon gäspa igen. ! båda gångerna vi har stått inne vid skötspiltan så börjar hon gäspa för att få godis :D

Härligt!! Klart du ska behålla fina Kaptenen :)

Ungefär som när jag i vintras fick för mig att sälja Fendi, men kom på att jag inte kunde :p Det löser sig på något sätt. Du har ju en liten nordsvensk på G i vår väl? Det kanske blir ett sto ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar