10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

alltså, bilden,, hon ser ut som hon har ett stödben :rofl:

malacki vad fin han är Dojjan!

Powerm84 - kul att det verkar gå så bra med din nya..

Maja - hoppas att du behåller kaptenen, han är ju så himla fin ( speciellt med koskällan runt halsen =) )

Räkan visar fortfarande noll tecken på brunst. Är inne på dygn 24 nu.. mitt inne i den kritiska perioden.. Men vågar nog tro att jag märkt en liten beteendeförändring. Räkan är hungrig!!!! Hon gillar godis!! och hon håller hullet fin!!

Leker lite klicker-träning. jag är en noob och försöker få henne att lyfta på överläppen - tanken är att hon ska "le" så småningom om vi lyckas.
Sambon följde med idag och filmade lite : http://www.youtube.com/watch?v=Dp_X-BIsMjU&feature=youtu.be

Av någon anledning vände han på mobilen mitt i och jag vet inte hur eller om man kan redigera sådant mitt i så halva är på sniskan. Om någon har feedback är den varmt uppskattad =)

Haha men ååh vad söt hon är! :D Hoppas hon håller sig dräktig, vad roligt om det blev tre bebisar i tråden nästa år! :love:

KL
Idag har jag raspat lite på Kaptenens tassar igen. Han skötte sig kanonbra och stod som ett ljus, i vanlig ordning. Raspade ganska mycket runt kanterna och försökte runda till det, men det är rätt svårt. :o Tycker ändå att fötterna har hållit sig väldigt mycket bättre än vad jag hoppats på! Nu är det nere med de gamla sömhålen, så nu är det väl som mest kritiskt gissar jag. Håller tummarna för att det ska fortsätta se bra ut!

IMG_20130712_202842_zps5c1ae049.jpg

Charmig bild på pålle bredvid vattenkoppen.
IMG_20130712_202943_zps992fa97d.jpg

Jag trodde då aldrig att han varken skulle dricka ur vattenkopp eller acceptera att ha en koskälla under hakan, men jodå! :D Nyttig sommar! Nu är det bara en liten bit till som ska betas ner, sen kan jag ääääntligen hämta hem dom! :love:

Vad stor han såg ut att vara! Hur hög är han tror du? Ser ut som han fått ett mer vuxet utseende hela han..:) Han blir då bara finare och finare! :D

Tycker även att korven börjar se vuxen ut,han som varit så väldigt raltig och bebisaktig börjar faktist se ut som en riktig häst! :p

Mätte han till 1,61-62 cm (svårt att veta exakt då jag bara ha tumstock och ridspö! :p ) så det har inte hänt något på höjden alls sen Februari... Undrar om han är klar på höjden,vad tror ni? Hur pass mycket brukar dom växa efter 3 år? Pappa runt 166,och mamma 164 har jag för mig.

Tyckte det kändes som han blivit mycket större nu så jag fick lov att mäta,men inget hade hänt på höjden,så är nog bara för att bredden börjar komma. Hans halvbror var också en liten "speta" fram tills han vart tre,då kom kroppen! :) I förrgår såg jag faktist en ganska snygg häst när jag kollade på korven! :d

Tror inte det har hänt just nåt på höjden, men däremot har han nog vuxit i kroppen lite. :) Hela tiden jämn och fin. det gör ju inget. ;) Ska mäta båda två när de är hemma igen! Ska framför allt bli intressant att se hur mycket Balder har vuxit, för där har det hänt grejer!

Kaptenens storebror var precis som honom hela tiden jag hade honom. De har följt exakt samma växtkurva, så jag tror tyvärr att Kaptenen drar iväg uppåt 165 ändå, trots att han stått stilla runt 159-160 rätt länge. Det gör absolut ingenting om han stannar såhär, men jag är som sagt rädd att han följer brorsan. Brodern Konjack (e. Cortus) är runt 167 nu, född -08.

DSC_0107_zpsc6419e71.jpg

Jätteläcker även han,men FYYYYYYY för snöblasket! :yuck:

Ska vi verkligen få sånt där igen? :rage: Kan vi inte få ha sommar med bar backe hela tiden? :arghh:

:laugh: :rofl: :laugh:

Känns det bättre med den här bilden då? ;) Från förra årets tävlingsdebut, så här är han bara fyra, andra bilden är från i våras så där är han fem.

Tvlingnge120519046.jpg

Visst är de ganska lika han och Kaptenen? :p

Jag hade nog valt att själv rida honom några gånger innan han ställs på total sommarvila. Jag ser inga problem i att han vilas från ridning till slutet av sommaren och får tänka igenom det hela.

Jättefin verkligen! :)

Sööööta kaptenen,hihi,hela han ser ju helt sprättig ut ungefär som "men kom igen nu dåååååå!!!" :D

Mmm tanken var att jag skulle rida honom imorgon men min rygg har valt att motarbeta det idag (förmodligen efter att ha rullat in 46 storbalar med hö häromdagen) Så det blir nog ingen ridning för mig imorgon. Surt eftersom jag sett fram emot det så mycket. ..

På höjden hoppas jag min växer till sig..han är bara 162 mkh men dom säger ju att de flesta ska ha växt klart på höjden vid 3år men min tränare berättade om sin häst som var 160 som fyraåring och nu som 7åring är han 168 halvblod.:D

Min prins får bredda sig lite med han har st full i träns och skydd på sadelgjorden har han 110 cm och den är nästan för lång och longergjorden får han ha cob för gjorden är alldeles för lång.

Hi hoi ser ut som nixis mamma ska sprängas..

Roligt de där med klick träning ni som håller på med de blir inte era hästar nafsiga med allt godis.. Själv är jag väldigt försiktig med godis i handen men håller nu på med det för han är så jätte rädd för sprayflaskan och de går Möe bättre med godis:d

Senast ändrad:

Jag har get Räkan godis i tid och otid sedan jag fick hem henne som 8 månader gammal och hon varken nafsar eller tigger. Det viktiga är att man aldrig ger godis när de tigger - då förstärker man ju ett beteende som man inte vill ha. Vet att många som börjar med klickerträning börjar med att lära hästen att sluta nafsa och vända bort huvudet just för att hästen aldrig ska försöka med det beteendet för att få godis. Räkan har som sagt aldrig varit nafsig så jag hoppade över den övningen.

Räkan är snart lagom hög, 170 nu. Men jag tror och hoppas att hon växer några cm till och breddar sig! Hon är fortfarande nätt som en liten åring.

Vad roligt att du tricktränar! Det har jag gjort jättemycket med mina andra hästar och "smile" är ett bra trick att lära dom om inte annat roligt ;) Jag har aldrig haft en klicker, utan vanligt godis. Och jag har aldrig haft hästar som tigger, just för att dom vet att dom måste göra något trick för att få något.
img_2290_51043a59e087c32c958e9bc0.jpg
Kan bjuda på en bild på mig och mitt fullblod som jag tricktränade med för 8 år sen..

Vad roligt! Jag prövar mig fram lite. Har försökt med att bara använda rösten och säga "bra!" och ge godis men har märkt att jag har svårt för att vara konsekvent och alltid ha godis till hands när jag säger "bra!" Lärde henne lite saker som "kom" och "backa" genom att klia henne när hon gjorde rätt så det går ju på alla möjliga sätt tror jag men jag själv har svårt för att vara helt konsekvent och då blir det lite mer chansning om hon förstår vad jag menar eller inte. Knäppt egentligen för i all annan hantering har jag absolut inga problem med att vara konsekvent och tydlig. Så klickern är ett försök för mig så att jag håller mig till några bestämda "regler" så att jag kanske blir lite tydligare..

Tips på trick som man lätt kan träna mottages tacksamt =) kommer ju förhoppningsvis ha en lång period nästa år då jag inte kan rida =)

Bjuder på 2 pinnfärska bilder på korven! Verkar nästan bara vara jag som rider nu? Alla andra rider när vi har vila,så lagomt tills Orvar får sin vila igen så ska väll ni andra börja sätta igång era,så då får ni bjussa mig på ridbilder då istället! ;) Korven ska iaf hållas igång tills Augusti ut,sen får han sin vila. Han sköter sig helt suveränt,och han är den roligaste hästen jag någonsin ridit. :D

1070067_10200676397966573_851592357_n.jpg

Sen gasar vi lite:

1001857_10200676398006574_138805841_n.jpg

För långa läder hade jag också nu när jag bytt stövlar...:arghh:

Jag lärde min nordis och farbrorn som stod här att vinka, det var jättekul när kronan hade trillat ner. :D

Fibusen: Vad roligt med bilder! Jättekul att se! :)

KL
Idag har jag varit på slåtterdag med äkta hästkrafter, slagit med häst, dragit släpräfsa och sen hässjat! Jisses vad roligt! Massor med motivation! Kaptenen lär ju inte bli nån direkt gårdshäst, så han hamnar ju lite utanför den här svängen, men ojojoj vad jag tar med mig motivation! :D

Roligt ska börja lite trikträning med men de får bli några bara är för otålig om det tar för lång tid:D får jobba med mig själv oxo

Korven är himla fin tycker jag

Jag har min häst igång nu med han får villa höst vinter sen och han hade sin sommar vila i början av sommaren... Ska försöka ta lite bilder är svårt då jag ofta är själv i stallet:cautious:

*kl*
Klickertränade mina förra hästar, bla en varmblodsherre som bankade i boxdörren när det var matdags. Han fick lära sig att vända sig bort innan maten kom och komma fram på ett "varsegod". Helt plötsligt var det tyst och lugnt vid fodringarna!
Funderar på att köra lite med russarna också men inte riktigt tagit tag i det än...

Fibusen: Korven är himla fin! Så gul! Min isabell är mer ljusgul.

Här jobbar vi på, båda hästarna körs ett par dagar i veckan, blandat uteturer/konditionsträning och lättare dressyrkörning. Kommer nog att köra på i mer eller mindre samma omfattning åtminstone tills sommaren är över, de har gått upp väl mycket i vikt trots begränsat bete och gräsreducerare så det blir till att motionera!

Järv på körtur. Mitt i en sväng därav lite konstig vinkel, inte lätt att fota och svänga samtidigt alla gånger :D

Mård

Fast nu är du litegrann ute och cyklar

Jag var med när Dojjans lillayster visades för den domaren och tvärt om emot vad du läste in i hennes uttalanden (om avsmak för araber) så berömde hon mamman jättemycket, hon gick till och med särskilt fram till uppfödaren och sa att exakt såna arabston vill de se i SWB aveln.

KL på mig själv.

Min lilla ponnyplutta har kommit hem för inridning och sista trimning inför treårstestet som är i September.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar