10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Nu när alla andras 3-åringar får gå på bete har jag äntligen fått igång min jättebebis. Han är nu ca 175 cm och trots härstamningen HipHop - Nostradamus verkar han ha riktigt bra fallenhet för dressyr.
Har en tjej som hjälper mig rida honom och det här är en film från den 15:e uppsittningen. Innan har han mest fått gå rakt fram i skogen eller på grusvägen med kompisar :)
http://www.youtube.com/watch?v=8ge12f2bTAI&feature=youtu.be

Ja,jag älskar hans gula färg nu! :love: På vintern är han jätte jätte ljus och lite "prickig",så han blir en helt annan häst på sommaren! :)

Vad mysigt att kunna köra! Jag ville ju så gärna köra in Orvar,men när han har sadeltvång så vågar jag inte... Vågar inte riskera att han ska explodera när han har vagn och allt bakom sig,tänk om han skulle fasta i något och få panik,nej,USCH!!! :nailbiting:

Om vi får bukt med sadeltvånget så kanske kanske jag ska fundera på det om några år,vi får se,för som sagt så ville jag så gärna ha han inkörd också... Och han är ju så himla cool och orädd,så tror att han skulle kunna bli en fin liten körhäst! :)

Hur stora är dina? Tycker dom ser så höga ut... :p Jag red ett russ i yngre år,hon var så härlig,men det känns som om hon var så liten jämfört med dina!

Vad duktig han är! :D Så fin!

Ja,då verkar vi vara några stycken iallafall som håller i gång våra "bebisar" endå då! ;)

Men OVE missade jag ju! :oO_o

Han är såååå söt! Hur hög (låg) är han på ett ungefär? :p Hur är det att få tag på utrustning till sånna små?

Hoppar in igen här :)

Varit inne och kikat med jämna mellanrum hela tiden, men eftersom min lillskrutt mest vilat sig i form så har jag inte uppdaterat nåt. Ni andra har väldigt duktiga och fina små bebisar!

Lincoln S heter han, Hip Hop - Little Boy.
Tanken var 3årstest men en elak och dryg hovböld satte käppar i hjulet.
Vi har inte gjort speciellt mkt, satt in honom och tömkörde/longerade lite i höstas men nu är motivationen på topp så nu tar vi ett ryck och rider in honom. Tömkörde idag i skogen och han kom minsann ihåg både halt, skritt, trav och sakt av-kommandona :)

Han är en väldigt cool kille, runt 165 cm hög, växer nog nån cm till.

Just det ja, det var ju han som var så lik min. Fast nu 10 cm lägre ;)

Låter som han är precis lika lättlärd som min. Har aldrig varit med om maken till lättlärd häst oavsett vad det gäller. Han frågar lite försiktigt -menar du så här och ger man klartecken så är det bara. Javisst!!!

Kan du inte fota honom? Skulle vara så kul att se dubbelgångaren

Ja det är verkligen så himla lätt, idag sadlade vi och skrittade en runda i skogen. Lite spänd i början, men slappnade av efter tjugo meter ca. Hade bokat kamikazepilot till de första turerna men tror nog jag gör det själv i alla fall... :)

Vet inte hur man lägger in bild från mobilen?

*kl*

Jaha, jag betäckte visst min treåring, jag. Inte särskilt planerat och så blev hon dräktig på första försöket.:D Så förhoppningsvis föds det en Negro - Florencio i slutet av maj nästa år.:love:

Just nu går hon på bete, men jag får väl ta och masa mig upp på henne lite i höst. Måste bara lära henne stå vid en stege först så jag kommer upp.:o

Vad roligt! Nu är vi snart ett helt gäng som betäckt våra treåringar. Låter på dig som att hon är stor så det var nog ett bra beslut!

Grimman: Jättefin ser han ut! :) Stor!! Lustigt med tanke på den lilla stammen. ;) Men varför sitta ner så länge i traven på en treåring som knappt är riden?

Santoxen: Vad kul att det går framåt med körningen! :)

Croquis: Kul att fler betäcker! :) Ser så fram emot att se alla som ploppar ut framåt våren!

KL
Idag var det några och kikade på Kaptenen ute på betet. En jättebra familj med mycket kunskap och vilja som bor bara typ en kvart från mig. Vi får väl se vad det blir utav det, de tyckte (såklart) att han var jättefin och verkade himla trevlig. Nu brottas jag lite med mig själv... Mycket tankar som snurrar och krockar och brinner i huvudet på en. Jag ska åka till dem imorrn och kika lite på deras ponny, eventuellt kör vi på ett byte, isf blir det lite win-win i det hela. De vill inte sälja sin ponny långt, jag vill inte släppa Kaptenen. 15 minuter resväg emellan är väl ungefär så bra det kan bli. Men som sagt är det mycket kaos i hjärnan ikväll. :crazy:

Men oj, ska du verkligen släppa fina Kaptenen?! Men gör du så är det väl toppen att det blir till en bra familj! Däremot är jag själv lite rädd att sälja till någon som bor alltför nära. Ve och fasa om man skulle tycka att de inte var snäll mot hästen, inte red den bra etc. och så har man inte längre något att säga till om själv...

Jättefin häst men jag tycker att ni ska skippa nedsittningen i trav ett tag, han är ju bara bebis än!

Ja lite vemodigt känns det ju i mammahjärtat... Men det här är verkligen en jättebra familj! De är nära vänner med Kaptenens storebrors ägare och har haft honom hos sig och tyckt att han varit så trevlig. Tydligen har broderns ägare tjatat på dom att köpa Kaptenen, även fast Kaptenen inte varit till salu. :p Det är ju lite som det är sälja nära eller långt bort. Men jag säljer hellre till en familj nära. Det här är som sagt dessutom en väldigt bra familj med mycket kunskap som verkligen satsar på hästarna. Han skulle få det hur bra som helst där! Jag har satt som krav att vi (om det blir aktuellt!) ska prova byta häst i en månad och se hur vi alla trivs. Kanske det känns helfel för någon av oss och isf är det ju bara att ångra sig.

Ett tioårigt sto e. Minotauros u. New Forest. Hon har gått LA hopp och visad med 8-9 i hoppning på treårstest och med 788 på gångarter på både treårs och kvalitets. Ska bli intressant att se henne imorgon. :) Har bara sett henne på bild än så länge och då är hon ju såklart jättefin!

Såg din film nu, de är verkligen otroligt lika! Förutom storleken då, min är mkt kortare och lägre i mankhöjd. Dock tycker jag inte att han ser speciellt stor ut på filmen iaf.
Ska lägga in bild nästa gång datorn är igång...

Ett tioårigt sto e. Minotauros u. New Forest. Hon har gått LA hopp och visad med 8-9 i hoppning på treårstest och med 788 på gångarter på både treårs och kvalitets. Ska bli intressant att se henne imorgon. :) Har bara sett henne på bild än så länge och då är hon ju såklart jättefin!

Åå! Jag har ägt en e.Minotauros! Trevligare ponny har jag nog aldrig träffat, väldigt mycket häst för att vara ponny! ;)

kl

Liten sommarhälsning från Rozalie på betet. Hon har blivit tjock och lat, gör inte många knop i onödan ;)
IMG_2700_zpsc34d57a2.jpg

IMG_2734_zps5282874d.jpg

Hon har vilat helt sedan treårs som var 10 maj och kommer att vila minst augusti ut, kanske även september. Planen med henne är att hon ska fortsätta att utbildas under höst och vinter. Grunden i ridningen ska befästas och styrka och kondition ska börja byggas upp ute i skog och mark. Skulle jag trilla över en bra köpare så säljs hon, men om jag kan så vill jag behålla henne, hon passar mig perfekt!

Det blev ingen betäckning av henne i år, jag har inga bra förutsättningar för att ta ett föl i nuvarande stall. Plus att jag inte vet hur jag ska tänka i ett hingstval, hon får bevisa lite mer vad hon går för, både vad det gäller gång och hopp, innan jag bestämmer mig.

Jag hittade bilder från 3- årstestet :) Här finns de ---> Länk

Grattis till alla er som fått dräktigt! Ska bli kul med babyboom i tråden nästa år!

Och välkommen till alla nya :)

Hoppkanonen! Jättefina bilder från treårs! Hon är så himla vacker din tjej! :love:

oanki: Vad kul! Vi får väl se hur hon verkar, ser som sagt fint ut på bilder jag sett och låter trevlig så som de berättar om henne. :) Stammen på mammans sida är jag lite fundersam på då mamman är resultatet av en tjuvbetäckning. Morfar och mormor har samma pappa. Längre bak finns det riktigt fina ponnyer som flera gått msv hoppning. Nu är ju inte jag direkt nån hoppryttare, men det är fint att ha på papper till eventuella betäckningar. ;)

Grimman: Fin häst! Försök gärna att få han i lägre rundare form och inte rida ihop han, utan att han får lära sig att söka sig framåt neråt med sin stora kropp.
Det kommer ta lång tid att bygga upp en sån stor häst och som dressyr häst är det extra viktigt att unghästarna jobbar korrekt genom kroppen avslappnat från början så att gångarterna inte blir korta och spända. Vore synd att få gångarterna hämmande på en lovande dressyrhäst! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar