10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Vad kul att han var så mjuk och fin! Orvar ska också få lite "spabehandling" snart,en jätteduktig tjej som är equiterapeut,hon gör "allt",stretching,akupunktur,massage,laser, kiropraktik osv. Ska bli intressant att se hur hon tycker han känns. :)

Ja jag ville egentligen få tag i en equiterapeut, men när jag fick veta att den här tjejen även masserade och körde laser så ringde jag henne. Vi var så himla nöjda efter sadelprovningen. :)

Fick lite stretchövningar och tips på lite massage och hur jag skulle känna efter, kanonbra! Men han var så himla mjuk och fin i övrigt så vi kör på som planerat. När han är så pass igång att vi kan provrida sadlar så åker vi till henne. :)

Adrielle fick också massage idag, eller rättare sagt " Equi-touch". Hon tyckte detonation jätteskönt och gäspade, frustade etc. Före det så red jag för första gången sedan vilan. Jag tyckte hon skötte sig jättebra i skritt och trav men hon blir sen i galoppfattningarna och blir lite burkig så det blev inte så många steg. Jag ska be en kompis longerad mig så hon kan hjälpa till med drivningen från marken så att hon fattar galoppen ( lite ordvits ;-) ) bättre

Det strulade till sig med hovslagartiden (han hade glömt ringa och säga att han bytt dag) så när jag äntligen kunde ta mig till stallet var hon redan skodd och verkad! Det har varit ett av mina delmål, att hästen ska kunna bli skodd själv utan att jag är med, och det blev uppfyllt långt före jag trodde. Så kul!:)

Vad skönt,toppen att det gick så bra! :D

Själv håller jag på att leta hö/hösilage för fullt i år IGEN!!!! :( Hittade ju en bra bonde förra året,men efter att ha pratat med han förra veckan så var han inte säker på att han skulle få över så han kunde sälja till mig... Har ju varit för fint väder i år,inget regn alls i hela Juli,så det har inte växt som det ska vilket gjort så dom fått in mycket mindre,och dom har ju egna djur det ska räcka till i första hand. Han skulle höra av sig effter helgen,men har inte hört något så antar att det inte finns... Jättesurt då jag var så nöjd med både bonde och foder... :meh:

Har köpt ett halvt ton hö av stallägaren så det är ju ingen superpanik,men nått annat måste jag ha då min plånbok inte alls gillar tanken på att ha 1600:- i hökostnader/månad mot ca 4-500:-...

Vi har oxå fått in mycket mindre än vanligt pga torkan. Men vi tar in hö. På ett gärde fick pappa bara in 1 1/2 bal mot iaf tio normalt. Det var så torrt så det bara dammade iväg :banghead:

Vad tråkigt att det är svårt att få tag på hö. :( Här har det tvärt om varit väldigt gynnsamt väder så det har vuxit som tusan överallt! Rekordtidig skörd mest överallt och en kompis till mig fick in nästan dubbelt så mycket hö som andra år! Så här är det lugnt. Min hönisse skickar hö genom hela Sverige så är du intresserad kan du få hans nummer via PM. :) Har aldrig varit så nöjd med hö nån gång!

Tyvär är det ju så jäkla dumt så vi har ingen förvaring... :( Vi har liksom ett varsit höfack uppe på loftet där vi får in en storbal,eller ca ett halvt ton småbalar. Detta pga att att när man köper hö av stallägaren så väger hon in allt sen får man ta så mycket man vill,tex om man vill ge mer under en period,för folk tog en väldigt massa extrahö förut...

Typ så sa dom att hästen åt 8 kg/dag och stallägaren fakturerade för det,men packade typ 10,på vintern kunde dom ta ännu mer... Så då byggde dom höfack åt alla,väger in allt hö och fakturerar för det,sen tar man bara från sitt fack sen.

Har sett många som kan köra hem,men då blir det ju svindyrt endå om dom ska åka 7-8 mil och bara kunna leverera en månadsförbrukning... :meh:

Vi köpte ju själva från en bonde i början,men Orvar vart ju så risig i kostan i samma veva... Men det var ju även första frosten + avmaskning,så jag vet inte riktigt vad det berodde på. Plus att hagkompisarna får ett annat hö,och något var konstigt i en bal där också i samma veva då 3 av 4 hästar inte åt av det (Orvar var den enda som åt..) så den balen slängdes snabbt,men han hann ju säkert mumsa i sig närmare 50 kg av den också... Så jag vet som sagt inte vad som orsakade den dåliga magen,för hösilaget av bonde 2 (han som inte hade nu) klarade han superbra,inte det minsta dålig i magen...

Bonde nr 1 har ju kor/tjurar,så jag vet inte om dom har något speciellt i gräset? Nån som vet om det görs stora skillnader i odling mellan häst och nöt? Bonden sa att dte var superkvalite på det,och det var verkligen det finaste hösilaget jag sett,men antar att det är en helt annan sammansättning när det ges till köttdjur,och att det har blivit för starkt?

Lika så hade ju Orvar fått in en ny saltsten som han smällde i sig på mindre än en vecka,sen tog vi bort den helt efter vi trodde vi skulle förlora honom,sen gick det ju nån vecka innan vi satt upp ny saltsten,och då åt han ju upp 2/3 över natten,och var dålig i magen dagen efter igen,så då tog vi bort den helt och hållet och efter det så vart han ju bra direkt. Så det var så mycket som hade kunnat orsakat diarrérna,men jag var ju så inne på att det var hösilaget från den bonden,men kan ju ha varit något annat faktist. Kanske ska köpa en bal därifrån och prova iallafall igen,om han börjar bli sur i magen så får jag väll slänga den då...

Senast ändrad:

Du kan ju iaf prova att köpa en bal åt honom från den bonden, det kan ju ha varit många andra orsaker som gjorde honom dålig förut. Tycker det där med egna höfack lät jättesmart faktiskt, men som sagt dumt att man får plats med så lite... På en vinter går det ju åt några ton hö/häst så 500 kg räcker ju inte särskilt långt. Har du inte möjlighet att ta hem typ tio stora balar då och ha utomhus nånstans? Kanske köpa tillsammans med någon annan?

Mina kommer få gå på fri tillgång på hösilage även i vinter ute i hagen och nåt kg inne på natten, precis som tidigare. Min hönisse hörde av sig för flera veckor sen och sa att mitt hö var klart, så jag ska väl bara ringa honom för att fixa frakten hit. Känns ju ändå skönt att ha det hemma, hellre för tidigt än att det blir panik. :)

Tyvär inte... Stallägare vill ju såklart att jag köper av dom eftersom dom får in en liten slant på det dom säljer till oss...Finns väll inte riktigt nån bra plats heller,då ska det stå på nån av åkrarna,och det blir ju förstört där dom står... Men,men,det ska väll ordna sig!

Ja,jag kanske ska prova en bal och se hur det går. Köper ju lite hö av stallägaren och ger 4 kg hö och 4 kg hösilage inne på natten också,så har får ju i sig lite hö iallafall. Ute i hagen så går dom ju runt och äter ur varandras högar så blir väll kanske 50% hö och 50% hösilage där också.

Om jag hade jobbat så hade jag köpt av stallägaren för att slippa krångla,men nu får vi ju ut 1/3 av vad vi brukar nu när vi är föräldrarlediga så då måste man ju försöka hålla ner kostnaderna tyvär..

Senast ändrad:

Att det är så olika med skörden i år här i Småland har de fått jätte bra skörd även pga torkan.. Men det regnar ju varje dag resten av året så marken är la sur :p

Jag har fått tag på jätte billigt engilage stor balar för 250 st ink hem körning så tog 5 balar och sen har vi beställt hö för 2 kr kg hem körning så två vagnar typ 240 balar på varje vagn så de lä klara sig... Är ju bara 2 som går ihop på vintern så engilag har vi när de är som kallast sen hö båda är av gått kvalité.

Hovis besökte min polle idag var andra gången han skodes och det gick super.. Hovis tyckte h han hade små hovar. För att vara stor häst.

Tränade även för min tränare igår fick mycket positiva ord om honom.. Men jag måste jobba han mer i skritt han gick för sakta tyckte hon han har väldigt stort steg och om han inte går mer fram så är de lätt att hästarna får pass gång

Fibusen:
Att han är dålig i magen är inte så konstigt om han får flera olika foderbyten på kort tid. Sen så är det mer syra i rent ensilage för nötdjur. Vårt ensilage är lite torrare ( hö ensilage ).
Måste vara väldigt jobbigt där grovfodret inte ingår i stallhyra. Ganska snål stallägare ;)
Alla våra hästar har fri tillgång dygnet runt så dom skulle nog se ut som skelett om dom fick 8kg per dag. Och vad mycket extra jobb det blir med all vägning och indelning av mat.
Unghästarna behöver ju dessutom dubbelt så mycket mat. Jag tror det är bättre att sätta ett fast pris på stallhyran och låta alla hästarna ha samma grovfoder året runt så att det inte blir foderbyten hit och dit.

Vår bonde har fått in väldigt mycket foder i år! Han kunde ta in innan midsommar och jag tror det lutar åt en sväng till.

Vad kostar hö idag? Jag har inte köpt hö på många många år så jag har noll koll. Sist jqg köpte tror jag det kostade runt 1kr/kg.

Det var längesedan jag köpte så billigt hö som 1 kr/kg. Nu har jag inte vägt balarna jag köpte i år (tog hem ett lass förra veckan) men betalar då 25 kr plus moms per bal och de brukar ligga runt 17 kg balen. Ville ha lite hö hemma men kommer gå över till hösilage senare i höst då det blir mycket billigare.

Blir ca 1.80 kr kg räknade jag ut (beror lite på balvikten men jag vet på ett ungefär då jag köpt av samma odlare i flera år) Han kommer höja priset senare i höst då han legat på den här nivån i ganska många år nu, så blir kanske 2 kr kg då.

Det här höet brukar innehålla ganska mycket av både protein och energi så man kan ge minimalt med kraftfoder och kanske lite halm upptill istället. Får se sen när jag fått analysen, ännu går de ju på dygnetruntbete och är runda i överkant.

Senast ändrad:

Hö använder jag inte (men när jag skaffar eget ska jag använda hö, just nu är det för mycket hästar i stallet så det blir svårt med lagring) men hösilagekostnaden här i krokarna ligger väl på minst 2 kr kilot. I höst tror jag vi betalar 2.50 eller 3 kr, nåt sånt. O en normalhäst som är ung lär sluka 15 kg om dagen, då blir det hösilagekostnad på 1400 kr i månaden.

Kan det inte vara därför han hela tiden är tunn också? Det tar ju tre veckor innan en häst kan ta upp allt i "nytt" hö/hösilage, och har ni bytt så ofta har han ju inte hunnit ta upp något alls. Plus då att magen har ballat ur.

Åhh hjälp. Känner mig plötsligt väldigt tacksam för att jag har pappa så vi kan ta eget. Måse nog säga det till honom oxå känner jag :o

Ja det tycker jag, säg till din pappa att inte vara alltför billig om han nu säljer :) det är ju jättemycket jobb med småbalshö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar