Sv: 10rna del 5
Tyvär är det ju så jäkla dumt så vi har ingen förvaring...
Vi har liksom ett varsit höfack uppe på loftet där vi får in en storbal,eller ca ett halvt ton småbalar. Detta pga att att när man köper hö av stallägaren så väger hon in allt sen får man ta så mycket man vill,tex om man vill ge mer under en period,för folk tog en väldigt massa extrahö förut...
Typ så sa dom att hästen åt 8 kg/dag och stallägaren fakturerade för det,men packade typ 10,på vintern kunde dom ta ännu mer... Så då byggde dom höfack åt alla,väger in allt hö och fakturerar för det,sen tar man bara från sitt fack sen.
Har sett många som kan köra hem,men då blir det ju svindyrt endå om dom ska åka 7-8 mil och bara kunna leverera en månadsförbrukning...
Vi köpte ju själva från en bonde i början,men Orvar vart ju så risig i kostan i samma veva... Men det var ju även första frosten + avmaskning,så jag vet inte riktigt vad det berodde på. Plus att hagkompisarna får ett annat hö,och något var konstigt i en bal där också i samma veva då 3 av 4 hästar inte åt av det (Orvar var den enda som åt..) så den balen slängdes snabbt,men han hann ju säkert mumsa i sig närmare 50 kg av den också... Så jag vet som sagt inte vad som orsakade den dåliga magen,för hösilaget av bonde 2 (han som inte hade nu) klarade han superbra,inte det minsta dålig i magen...
Bonde nr 1 har ju kor/tjurar,så jag vet inte om dom har något speciellt i gräset? Nån som vet om det görs stora skillnader i odling mellan häst och nöt? Bonden sa att dte var superkvalite på det,och det var verkligen det finaste hösilaget jag sett,men antar att det är en helt annan sammansättning när det ges till köttdjur,och att det har blivit för starkt?
Lika så hade ju Orvar fått in en ny saltsten som han smällde i sig på mindre än en vecka,sen tog vi bort den helt efter vi trodde vi skulle förlora honom,sen gick det ju nån vecka innan vi satt upp ny saltsten,och då åt han ju upp 2/3 över natten,och var dålig i magen dagen efter igen,så då tog vi bort den helt och hållet och efter det så vart han ju bra direkt. Så det var så mycket som hade kunnat orsakat diarrérna,men jag var ju så inne på att det var hösilaget från den bonden,men kan ju ha varit något annat faktist. Kanske ska köpa en bal därifrån och prova iallafall igen,om han börjar bli sur i magen så får jag väll slänga den då...