10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

cme6wCKwsd

Jag får nog ha henne på boxvila tills det har läkt ihop, det är så lätt att det kommer in smuts och skit när det är på benen. Ska ringa ut veterinären imorgon så dom får kika på det. Hon är pigg och glad men haltar.

Senast ändrad:

Aj! Hon ser ut att ha skurit sig på nåt? Inte alls kul, mitt i rötmånaden också... :( Hoppas det läker snabbt!

KL
Idag fick jag vara med och pressa det höet som jag hjälpte till att hässja för ett tag sen. Jag har ALDRIG sett så fint torrhö, nånsin! Klart att det var gult och solbränt längst ut, men där under var det så grönt att vi flera gånger tyckte det såg blött ut. :D Alla blad och blommor var kvar, lååånga oförstörda strån, doftade ljuvligt gott. Jag sa på skämt att jag ville ha det, och nu sex timmar senare har jag 80 balar på loftet med det finaste höet jag nånsin sett! Inte alls nöjd, nääääe då. :D Hade alltså redan bokat 1,5 ton hö av dem, men jag hade nog tänkt att det skulle bli av annat hö som de slagit mera traditionellt med traktor och torkat som vanligt. Det blir sånt som komplement då det fattas 20 buntar för att få ihop 1,5 ton, men det gör verkligen ingenting, haha. ;) Känns som jag drog en stor vinstlott idag! :D

Ja det ser ut som en skärskada, vet dock inte vad hon har skurit sig på :( ska gå en ordentlig tur i sommarhagen imorgon och se om jag hittar något. Har varit en sommarhage där för ca 30 år sen. Så det kan ju ligga någon stängseltråd kvar som jag inte sett. Eller om något pucko slängt in en glasflaska i hagen från vägen.

IMG_20130805_150531_zpsee15122e.jpg

Tyvärr syns det ju inte så mycket på den här bilden, här höll vi på att ta ner de översta varven på hässjan, och det är ju på de undre varven som det är JÄTTEFINT! Och nu är det ju buntat, typiskt att jag inte tänkte på att ta närmare detaljkort. :p Nästan så jag måste öppna en bal bara för att. :D

oanki: Typiskt alltså, vi flyttade ju till den här gården för ganska exakt två år sen och nu har vi hittat så galet mycket bråte som man bara inte fattar att folk kan slänga och gräva ner hur som helst. :crazy:

Ja det ser ut som en skärskada, vet dock inte vad hon har skurit sig på :( ska gå en ordentlig tur i sommarhagen imorgon och se om jag hittar något. Har varit en sommarhage där för ca 30 år sen. Så det kan ju ligga någon stängseltråd kvar som jag inte sett. Eller om något pucko slängt in en glasflaska i hagen från vägen.

U nej vad tråkigt.. Det kommer ju aldrig lägligt häller...:(

Å så härligt att du fått tag i ett bra foder :-)

Massor av fina och mysiga vilder har det kommit sedan sista jag var inne.

Alliaria är numera storasyster åt sin lillebror och verkar än så länge tycka det jobbet är helt ok. Jag underar hur lång tid det tar innan hon anser att mamma kan ta hand om sin jobbige ligist själv ;-). Hon har verkligen utvecklats den här sommaren och fort har det gått. Utveckligen har skett både fysiskt och psykiskt på samma gång. Tyvärr har hon fortfarande inte växt på höjden men det kanske kommer. Tumstocken visar fortfarande på 147-148 cm.
Idag fick hon "jobba" för första gången sedan det ridläger vi var på. Det blev lite markjobb i padocken. Koncentrationen var överallt utom på mig men skam den som ger sig. Tillslut genomförde hon dagens övning ganska så bra. På vag ut i hagen så hade hon bråttom. Lillebrorsan stod och ropade på henne och tjurkalvarna i en hage vi måste gå förbi tittade på henne. Ni vet väl att tjurkalvar äter små röda hästar med bläs?
A1306142_2.jpg

Bild från början på juli

Hoppas det läker snabbt och att du hittar vad hon skadade sig på. Typiskt att det skulle ske nu när du funderat på att visa henne i höst men men, saker blir sällan som man tänkt sig.

Jag fick ett par Fendiknän i ansiktet ikväll, arg som ett bi blev jag och skällde på min egentligen väldigt snälla häst. Skulle rensa benen från styngflugeägg så att hon slipper få dem i munnen :yuck: men hon gillar inte att jag sitter där på huk och pillar. Så nästa omgång ägg får hon behålla tror jag.

Tycker man avmaskar och avmaskar varenda höst mot den där styngflugan, ändå kommer den tillbaka.

Jag har ägnat mig åt exakt samma sak i kväll, förutom att mina tyckte att det var skönt och stod som ljus när jag kröp runt benen på dem.
Äckliga vidriga flygfän! :yuck:

Oanki: Vad trist! Hoppas att det läker snabbt och komplikationsfritt!

Jag håller också på och skrapar ägg från mina. De 2 små Ana går bra men Tant Nova som är (vanilj)skimmel är det ju hopplöst att hitta dem på. Tyvärr verkar Alliaria vara en riktig styngflugemagnet. Hon har tom hela manen full med ägg. Jag misstänker att det är någon av grannarna som slarvar med avmaskningen för alla i det stall jag står maskar sina på hösten just pga styngfluga.

Håller på o pillar på min oxå men det känns som ett evighetsjobb...

Oanki: fy vad trist! Hoppas det läker fort trots rötmånad och att du hittar vad hon skadat sig på! Det är samma hos oss, det kryper upp både det ena o det andra ur marken :/

Kl
Här har vi hållit på med inridning nu i snart en månad. 5 turer uppsuttet:
1: skritt på grusväg med ledare
2: skritt o trav i lina på banan
3: samma som 2
4: skritt o trav i skogen med sällskap
5: utan lina/ledare i alla tre gångarter på banan

Måste säga att jag har en otroligt okomplicerad 3åring!! Denna veckan blir det två turer i skogen i alla gångarter och efter det ska han få vila helt i två veckor. Mellan de uppsuttna passen har han blivit tömkörd (2 gånger), longerad (2 gånger) och löshoppad (1 gång).

Det ser tyvär inte ett dugg bra ut för lilla nixi, imorgon blir det klinik och operation så att dom kan kolla att senorna är hela.:( har jag tur klarar sig fölet och nixi, men jag skulle vara berädd på att hon inte blir ridbar... är det nu man säger jäkla skit! :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar