10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Tack för länken :) Tycker det är lite konstigt att man aldrig ser några larver efter att man avmaskat, men förhoppningsvis har jag lyckats plocka väck de flesta äggen.

Nu gissar jag, men jag tror att det är så att de inte har hunnit växa till sig om man avmaskar mot dem på hösten och därmed syns de inte.
Däremot om man inte avmaskar på hösten och de har fått i sig larver, så utvecklas de och blir stora i kroppen under vintern. Vid en avmaskning på våren kan man då se de äckliga röd tjocka larverna som kommer ut :wtf: Jag har råkat testa det... :cautious: Fast såg bara en, så de hade nog inte fått i sig så många ägg/larver.

Liten uppdatering om Nixi:

Hon är fortfarande kvar på kliniken, idag skulle hon ev ha blivit sövd igen och spolat sin infekterade kotsenskidan, men hon har varit helt feberfri så då väljer man att avvakta tills på måndag.
Hon svarar alltså bra på medicineringen hon får för dagen. Vilket är bra för fölet i magen.
Hon har fått ett special förband med halv gips och klack under hoven så att böjsenan får vila och inte belastas.
Hon mår bra ( även om hon har ont) Äter och skiter som hon ska ;)
Hon leker med vattenkoppen så det blir översvämning i karantän stallet :p

Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll i alla fall :)

aida, jaha, ja så kan det ju vara.

Sommarbete1_zps38d9ac3a.jpg

SommarbeteDinglaoFendi_zps6c3c971f.jpg

Lite betesbilder, just nu nästan flugfritt så pållarna slapp flugtäckena :)

Senast ändrad:

Så skönt att hon verkar vara vid gott mod som sagt! Hoppas hon fortsätter svara bra på medicinen, håller tummarna!

Aliah: Så himla fin! :love: Jättetrevlig typ tycker jag!

aida: Jag avmaskade som sagt Balder i slutet på december och då var larverna typ två cm långa och 6-7 mm tjocka. Så jävla äckliga rent utsagt... :yuck:

Usch, ja då kan de ju ha hunnit utvecklats vidare till dess. Synnerligen onödiga djur! Jag lyckades ha ihjäl en idag :sneaky: tror ingen blev ledsen för det :D

kl

Mina damer har hittat tillbaks till varandra. De har inte gått tillsammans sedan de vandes av, fören nu då de släpptes på betet.

Lika? ;)
IMG_3269_zps119fe2ae.jpg

IMG_3271_zps16b7387e.jpg

Rozzie tar av sig grimman varje dag... Idag blev jag glad för den satt kvar på! ;)
IMG_3272_zps1b11c897.jpg

En kompis unghäst var full av mask (spolmask) när hon kom och det var bland det vidrigaste. Det absolut vidrigaste var när vår katthona kräktes på källargolvet och ur kräkshögen reser sig en spagettitunn, lång, vit mask upp och liksom snurrar runt.
Jag kan fortfarande inte tänka på det utan att få kväljningar.:wtf:

*kl*

Här går allt rätt bra med Adrielle tycker jag. I förrgår red vi i ridhuset och fick två st riktigt fina galoppfattningar på hjälpen i höger varv. I vänster varv fattade hon visserligen galopp men inte riktigt på hjälpen. Det blir ju överhuvudtaget lite trångt för henne i ridhuset i galoppen upplever jag (bara 40 m långt).
Idag tömkörde jag på stora ridbanan ute, hon var snäll men hon tycker att det är lite spännande därute så hon går inte riktigt fram som jag hade önskat.
Nästa vecka har jag planerat in att vi ska öva oss på att rida ut helt själva lite mer.

Skönt att ni kommit igång igen, det var alltså inget allvarligare med hältan? :) Och fy för den lede var vidrigt med mask, jag hoppas jag slipper vara med om liknande igen. :crazy:

aida: Haha, vilka likisar! :D Behövs inget DNA-prov där inte. ;)

Har för mig att det stod någonstans att just styngflugans larver inte gjorde någon större skada utan att man faktiskt kunde låta bli den avmaskningen. Tycker bara det blir mer och mer ägg för varje år som går trots att jag avmaskat :crazy:

Min lille (173 cm and growing) e. HipHop - Nostradamus har nu ridits en månad lite drygt, ca 3 ggr/vecka. Han är helt ljuvlig att rida med fantastisk taktmässig trav och stor luftig galopp. Har nu fått reda på varför han rids lite kort och hög i formen. Släpper man ut tygeln älgar han iväg och blir väldigt framtung och hon var rädd för kotledsinflammation då det ju är en stor häst.
Nu ska han jobbas max 2 veckor till o löshoppas lite, sen blir det vila och kanske flytt norröver för grabben :)
Lite film på honom http://www.youtube.com/watch?v=to9dBQ-Lvms
http://www.youtube.com/watch?v=8ve8MG-znLI

Nej jag har också hört att de egentligen bara finns där, men det är nog så äckligt ändå...

Vad fin han är din kille! Ser så stadig ut, och ser inte alls så stor ut på filmerna. :) Längtar tills min går lika stadigt och fint. Bara några veckor tills sommarlovet är slut! :D

Vad fin han är!! Väldigt lik min ;)

Lincoln är nu officiellt inriden och vilar ett par veckor framöver för att smälta och därefter fortsätta utbildningen. Han kommer att arbetas fram till och med november för att sen vila 3 månader över vintern.

Håller tummarna att det fortsätter på rätt håll för din häst oanki!!

Som tur var så var det ingen hälta, jag visade henne för min tränare 3 dagar efter och hon rörde sig helt rent. Kanske hon gjort ngn tillfällig grej i hagen?

Hoppas det fortfarande går ok med Nixi,tänker på er!

Jag har faktiskt inte hört något från Nixi, men dom skulle ringa om hon blev sämre så jag glad att dom inte ringt ;) Imorgon ska dom öppna gipset/bandaget och kolla om det behövs en till sövning + spolning. Jag hoppas att det inte behövs =)

Jag kan säga att jag är glad att jag inte skickade ner henne till Uppsala som distriks.vet ville. ( jag vill inte ställa ett dräktigt sto på 3 ben ner till uppsala ca 30 mil )
Och nu har jag västernorrland 2 bästa veterinärer som jobbar med Nixi som har lång erfaranhet + att jag endast har 15 min bilresa dit så jag kan hälsa på när jag vill.

Veterinären ringde nyss, nixi svarar fortfarande väldigt bra på medicinen och såret ser jättefint ut. Veterinären är väldigt positiv eftersom hon svarat så bra på behandlingen. Nu ska hovslagaren göra en special sko med klack som ska avlasta senan. Nu siktar veterinären på att få en fullt ridbar häst! Inget är säkert men slipper hon ärr vävnader så ska hon kunna bli helt återställd. Väldigt lång konvalicent är det förstås, men som sagt så var jag beredd på en obrukbar häst så detta är underbara nyheter! :)

Vilka härliga nyheter! En lång konvalescens kan man stå ut med om man vet att den leder åt rätt håll och hästens psyke fixar det. Mitt gammelsto var konvalescens ett helt år en gång, då kändes det som en evighet men snart var det åtta år sen hon friskförklarades och det var värt allt att få ha henne kvar.

En bild från igår på hennes treåriga dotter Cebula. Jag och Mariaauto skulle filma henne och typiskt nog öppnade sig himlen medan jag gjorde i ordning henne. Här väntar vi på att det ska sluta regna.

IMG_0928_zpsc83bdb2c.jpg

Fin hon ser ut! Inga vårtor alls på mulen längre, försvann de av sig själv till slut?

Då blev det ingen film iom regnet?

oanki, men vad härligt, förhoppningsvis blir hon helt bra :)

Åååh så härligt att höra!! Som sagt, lång konvalescens kan man ju hörda ut när man vet att det bär åt rätt håll.:) Hoppas fölis hänger kvar också bara!

Görel: Söta tjejen. Blev det nån film till sist? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar