10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

ett varmblod i stallet har ett svullet bakben de går bara ner vid mycket ridning även om han går lösdrift är han svullen och gallig men inget skadat eller halt...

i mön ska jag ha min första träning med carlito äntligen....han är igång ca 3 dagar i v ridning/löshopp/löslongering mm tar de lungt framåt... i nov ska skorna av och han ska få några månader vila...

vad hade ni tänkt göra med er häst under vilan..eller kommer ni bara låta den stå ta ut in den från stallet?

Låter ju kalasbra att hon stödjer på det! Håller tummarna att infektionen ger sig!

Och ang gallor så ja, Kaptenens mamma hade också gallor båda bak hela tiden som inte gick ner. De blev mjukare av motion men inte annars och försvann aldrig helt - hon var helt obesvärad av dem. Kaptenens svullnad är helt jämn, så galet svårt att beskriva vart den sitter... Men om man står bredvid och drar med handen bakom benet ner över senorna så börjar den ovanför kotan och går ner mot den. Mjuk, oöm, jämn på båda sidor. Känns ju inte allt för allvarligt iom att han inte bryr sig om den alls. Gick ut idag och lyfte på foten och kikade lite noggrannare under hoven, hittade en liten början till hålvägg så ska se om jag får ut hovis snart. Nu har jag syrran här i helgen så tänkte tvinga henne att springa lite med herr rödtott också så jag får kika.

Kan det inte vara en senskada lr dyligt då?
För en sådan skada försvinner oftast aldrig utan är alltid tjockare än dom friska.

Bestående galla har jag aldrig hört om, men vem vet?
Jag har tagit hem en bok från jobbet om just "Hästen" och där står det om beteenden, utfodring, fysiologi och anatomi så nu jädrans ska jag läsa på ;)

Ibland tycker jag det är bra att man jobbar på ett boklager :p

Kanske dags att kolla för röntgen så att ni verkligen vet vad ni har och göra med?
Lycka till!

Han är ju redan kollad med ultraljud i april, det är helt tydligt att det är samma sak som fortfarande spökar. Då sa veterinären att det kunde ta lång tid för just svullnaden att gå ner och beskrev det som en rejäl lårkaka. Han hade ju även haft en liten liten blödning i ringbandet, vilken vet bedömde som minimal och som redan var nästan läkt då. Kaptenen slog sig den 2 februari, koll på klinik i mars som inte gav ett skit (de kollade bara på honom i gången), koll på annan klinik den 9 april med ultraljud som gav ovanstående. Sen har han ju i princip bara stått helt. Jag red nån gång i skritt och trav, sista helgen i maj tömkördes han två pass plus en uteritt i alla gångarter, och sen dess har han bara gått på bete. Så man skulle kunna säga att han vilat sen den andra februari, och innan det hade han också haft vintervila i en månad och hunnit gå två pass. Så tja. Vila i åtta månader typ, yey.

Utifrån ultraljudet känns det ändå som sagt skönt att veta att senorna är helt okej. Det var som sagt bara ytter- och underhuden som var rejält svullen med vätska emellan, samt att det varit en blödning. Men vi får väl se hur det ser ut när han börjar komma igång igen.

Men du, förlåt.. Jag hade helt glömt det där med ultraljudet (märks att jag knappt hänger i denna tråd längre :( ).

Så var det ju, minns nu när jag läser.
Men jag blir iaf orolig, haha (nojiga jag).

Min ena häst som syrran tagit över kommer jag röntga i vår för att verkligen se så allt ser bra ut innan man går vidare lite mer i ridningen med henne. Hennes senskada är bra nu, den är läkt fint och har inte alls spökat något men då har hon stått mest sen maj månad, skrittad lite sen juli månad ungefär men inte alls många ggr.
Nu får vi börja med trav också men vi vill komma igång med skritten igen innan givetvis.

Men min vet sa det att för bästa koll av senan så är röntgen inte alls en dum idé och göra i vår så man vet hur mycket man vågar sig på henne.
Men vanlig hobbyridning ska hon klara för vi upptäckte senskadan så pass tidigt.

Men just med denna skada så blev hon tjockare av att inte få komma ut, tyckte det lät lite liknande därför jag rekommenderade röntgen :)

Det kan ju hända att det handlar om ett rent skönhetsfel, att han kommer att vara mer eller mindre svullen men att det överhuvudtaget inte påverkar.

Idag blev det ett oplanerat träningstillfälle för tränaren eftersom den häst jag hjälper till att utbilda plötsligt blev svullen.
Adrielle skötte sig utmärkt i skritten och gjorde fina serpentiner. Däremot har hon jobbigt i höger varv där hon är lite sned och på en av långsidorna vill hon gärna bryta av inåt med bogen först då hon inte riktigt tar högerskänkeln. Jag har inte upplevt det speciellt när jag rider själv förutom ngn gång i galoppen (det är ett litet spökigt hörn före med bommar och en dörr som solen lyser genom) men å andra sidan får jag inte till lika mkt tryck när jag rider själv. Till slut gick det bra i traven men det tog sin tid.

Oj! Här har det hänt grejer när man inte tittat! Både roliga och hemska saker! Håller tummarna för ditt fina sto oanki!

Nu får det bli lite uppdatering om min lille kille. :)
Eftersom han hade rätt mycket problem med magen och vikt och sådant i vintras tog vi det väldigt lugn i våras och jag satt på honom och blev ledd några varv runt i paddocken innan betet. Grabbarna fick åka på bete redan i slutet på april då såklart med stödfodring tills betet han växa ikapp :)
Han fick 3 månaders vila och en chans att lägga på sig lite vikt, och äntligen är han till och med lite rund! :D

Nu är de hemma från betet sen nästan en månad tillbaka och vi har flyttat till ett litet stall med 4 boxar. Lugnt och skönt må jag säga :)

Har varit uppe på honom och skrittat och travat med ledare ute på grusvägarna (har ingen egen paddock längre!), herrn har skött sig fantastiskt! :D Så igår gick vi upp till ridhuset för att spana in det lite, ridhuset var inget farligt alls och speglarna var väldigt roliga! Det farligaste av allt var en hög med flis som låg längs vägen upp till ridhuset. Den hade ju faktiskt kunnat ätit upp honom! :p

Avslutar med lite bilder från våren och sommaren :)

51496_1366634648.jpg

41031_1377416593.jpg

77914_1377417301.jpg

35938_1377417903.jpg

45804_1377417923.jpg

Snart har min gått på 4 mån bete så det är dags att sätta igång henne. Problemet är betesmagen....den är inte liten den! Förhoppningsvis tillåter vädret att hon går kvar på bete iaf september ut.

kl: Nixi slutade på smärtstillande i lördags kväll och har hela tiden varit haltfri. Men idag när jag tog ut henne på stallgången så haltade hon rejält :/ Ringde veterinären och jag ska få mer smärtstillande utskrivet. Troligtvis är det senan som gör ont, då hon är feberfri. Men det rinner lite från såret fortfarande.. Bara att hålla tummarna att det inte är infektion i senskidan igen! =(
Dessa hästar gör att man får migrän 24/7...

ja, ångest kan man ha av alla möjliga orsaker när det gäller de här små djuren.

Men idag gick min lilleman (mätt hos veterinären till 173.5 cm) igenom veterinärbesiktning utan anmärkning och är även exportröntgad med rena plåtar. Finns det något värre än besiktningar, oavsett om det gäller häst eller bil?

Tänkte ta och löshoppa honom ordentligt nu när jag vet allt är ok. Han har ridits 6 veckor och vilat en nu. Ska få lite mer vila från ridningen då jag tycker han behöver få muskla sig lite mer genom vila o arbete på töm istället.

Här är sista filmen på honom innan vilan http://www.youtube.com/watch?v=to9dBQ-Lvms&list=TL01C0cmc-bRc

Haaaahahahaha! Vilken störtskön bild när han dricker! :rofl: :laugh: Kul att det går bra för er!

Aida: Härligt! ;)

Hippocampus: Kul att komma igång igen. :) Gräsmagen blir snart förvandlat till muskler ska du se. ;)

oanki: Håller alla tummar jag får tag i! Hoppas hoppas att det får gå vägen nu!

grimman: Ja besiktningar är aldrig kul... Men vad skönt att han gick igenom så bra! Alltid skönt att veta att allt är okej. :)

KL
Idag har jag fått lite bilder från fotosessionen i lördags, jag säger bara woooow! :love: Har fått långt ifrån alla, men bjuder på ett par så ni får se! Det enda jag stör mig på är att jag inte spände ut grimman så den ser för liten ut... :meh: Har haft den på lilla nordisen och han behövde ha den inspänd så långt det gick (gjorde ett extra hål), och då fastnade remmarna så jag lyckades inte få loss spännet... Typiskt! Men min röda kille är finast ändå. :love:

1174373_10151560602937547_1415376873_n_zps4b798c69.jpg

803248_10151560616387547_440327260_n_zps8827c151.jpg

1175182_10151560605432547_645721196_n_zps4cd204b4.jpg

Foto: Josephine Andersen!

Supersnygga bilder! Andra bilden var verkligen härlig!:)
Kl: Nixi fick smärtstillande igen. Har 40 påsar att förbruka på damen så nu ska det få läka ihop utan att det gör ont! Tog ut henne på stallgången igen och då var hon haltfri igen, så nu kan jag sova lugnt igen! Troligtvis så känner hon av böjsenan när smärtlindringen går ur kroppen. Men som sagt en dag i taget :)

Jag är så nervös så jag mår illa. Idag har jag tänkt ta med Alliaria på ridlektionen. Frågan är varför jag är nervös när hon gick så bra i grupp i sommras?
Sist jag red så fungerade det bättre med bettet. Det var långt ifrån perfekt men stundtals slappnade hon av.

tack! Första dagen på betet vill man inte blöta ner tassarna tydligen, men sen efter några dagar brukar de ta sig genom vattnet och beta på andra sidan bäcken eftersom hagen fortsätter där. :D

Aliah: Vilken fin buse du har! :)

Maja_Kandi: Underbara bilder!

Oanki: Fortsätter hålla tummarna! :)

Kl. Min kille får bara gå i hagen denna veckan i väntan på hovslagaren som kommer på mån och slår på ett par framskor. Han har börjat ömma i tassarna nu när vi är ute mer på grusvägarna. :( Hoppas skoningen går smidigt :p
Hur många har sina skodda vs barfota?

+ oanki: Tack, jag bara älskar dom! Blev nåt strul med överföringen så har inte fått några fler än...

Anyhow: Kaptenen har gått oskodd i sommar men ska skos runt om bara jag får hit en hovslagare. Köpte tofflor igår så det är klart iaf. Hovis pratade om att han kanske hade tid nästa vecka, vi får väl se...

Angelique är skodd fram. Planerar att ha henne halvskodd ett tag framöver så får vi väl se hur det fungerar i vinter och om hon kommer behöva skor och broddar då. Broddar fram kommer hon självklart att ha. :)

Igår har jag hängt på henne för första gången (tredje gången för hennes del, men jag ville inte vara förstahängare...). Hon är så mjuk, ingen manke alls och rund som en tunna (och nej, hon är inte fet, hon har bara lite sommarmage)... Om inte annat så kommer hon bli väldigt bekväm att rida barbacka på...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar