10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Wow! GRATTIS! :banana: Vilka absoluta toppoäng!! Att hon är fin visste vi ju redan, men det är alltid kul att få det bekräftat. :)

Kl
Nu har hovis varit här. Sprickan ser redan bättre ut idag mot igår, och han tyckte inte det såg jättefarligt ut. Det är ju sprickor båda fram, men alltså en av dom som gått ända upp i kronranden. Jaja, han förklarade så himla vettigt och bra och förklarade att om det sett ut si eller så så hade man gjort så eller så, men nu var det inte så allvarligt så det blev en helt vanlig skoning, också ska jag hålla koll på sprickorna och sko om om 4-5 veckor. Om det spricker mer blir det antagligen en platta som man skruvar fast över. Älskar min hovis, han är helt suverän! Förklarar så man förstår och är alltid så bra med hästarna.

Det upptäcktes också en liten galla över vänster bakknä. Antagligen en spark eller så har han halkat och sträckt sig. Med tanke på vilka sjuka repor de drar i hagen så är jag inte ett dugg förvånad... :meh: Lite öm var han och ville först inte låna ut benet alls, men det gick till slut. I övrigt är han som en stor barnrumpa som alltid måste ha nåt att göra för att vara nöjd. Att leka med min hand räckte för att hålla koncentrationen borta från fötterna. Knashäst..

Så nu inväntar jag att ryggen (min alltså) ska ge med sig så ska vi väl försöka tuffa igång lite smått igen! :)

Oanki jag hoppas verkligen att din dam har blivit bättre och att hon får behålla fölet.

Maja_Kandi skönt att sprickan inte var så farlig man blir ju rejält orolig när det blir något med fötterna, ja annars också för den delen.

Grattis cirkus :-)

Jag och Alliaria sliter vidare med våra bettproblem. Jag försökte rida bettlöst på sidepull häromdagen men det gick inte så bra. Hon rörde sig mycket mer avslappnat men i traven hängde hon sig i handen och drog iväg i okontrollerad slängtrav mer ellermindre utan broms. Så fort bettet kom på så kortade hon skrittsteget markant. Jag provade med ett annat bett igår men det kändes inte riktigt som om det fungerade det heller. Hon drog sig dock mindre i munnen så det kanske kan fungera om hon får lite mer tid på sig. Problemet med det bettet var att det är lite väl långt så just nu försöker jag hitta ett att låna som är i bättre längd tills jag kan köpa ett eget. Ungen verkar tyvärr ha ärvt mammas avsky mot bett och det var väl kanske inte riktigt den egenskapen jag ville skulle föras vidare.

Vad använder du för bett? Hur fungerar hon när du linar inspänt? Testat ett rakt novabett?

Tidigare har jag haft ett 3-delat med fasta ringar. Nu testar jag ett rakt även det med fasta ringar. Jag linar nästan inte alls och har aldrig linat på bett. Om jag försöker så liknar det mest Molly i Mulle som se ut som en mumie i mitten :crazy:

kl

min älskade pålla, nydräktig och loj.
Hon har bara haft semester hela sommaren, varav den senare delen tillbringats på seminstation.
1234027_545605808822655_906132892_n.jpg

Nixi mår riktigt bra nu när hon står på smärtlindring, ingen feber och idag när vi bytte bandage så var det bara 2 små sårhål kvar. Vilket är jättebra! Hon har gått ner i vikt men det är inte så konstigt när hon står på boxvila. Ska ta några bilder imorgon. Så får ni se, syns mest över rumpan som alltid varit äppelformad.

Shaggy: ett bett som alltid fungerat för mig på diverse hästar som är känsliga och inte vågar ta stöd är ett tjockt gummibett i travmodell. Inte det snyggaste bettet men väldigt många känsliga tycker om det. Billigt är det också! Pm:a om du vill ha länk till det :)

Jag skulle definitivt rekommendera att du linar med bett. Själv gör jag det alltid vid inridning några gånger tills jag ser att bettacceptansen finns där.
Spänn inspänningstyglarna rätt löst till en början och sedan kan du korta så det blir mer lagom (absolut inte för kort!).
Att en häst lär sig gå framåt trots att det finns något som faktiskt tar emot lite när de sträcker fram huvudet är en ytterst bra inlärning som ger bettacceptans inför inridningen. De lär sig att bettet är snällt och stadigt och fungerar bra att suga lite på. Du sköter framåtdrivningen (med pisk) och hästen kan bara koncentrera sig på att tänka framåt.
Själva ridningen blir ju så otroligt mkt lättare när hästen både lärt sig tänka framåt samt accepterat bettet.

Många hästar fungerar bra på rakt bett (själv kan jag inte rida med dem men väl tömköra) och har hästen en liten mun med låg gom rekommenderar jag treledat el. tvåledad bridong. Bettplattor kan vara en bra idé, både vid ridning och tömkörning så att bettet inte åker in i munnen.
Har du gjort ngn vetrinär munkoll så att hon inte har några rena bettproblem?

Grattis Cirkus!!! Jag skulle oxå vilja kunna visa så här på hösten istället för på våren. Känns som att den där 3:e sommarn gör att mkt fastnar i skallen.

Min lille skrutt är i princip såld och ska till några som tycker han är liten med sina 173 cm i mkh. De vill gärna att han växer lite till och det lär han ju göra så spinkig som han är.
Östersund/Frösön blir nya bostadsadressen för den lille busen och jag vet att han kommer få det helt underbart där. Ska bli så roligt att få följa honom på avstånd :)
De har tränare och folk som kan hjälpa till med inhoppning och annat som de inte tycker de klarar själva så nu håller jag bara tummarna för det sista lilla...

Jag kan inte lina med bett. Det vore fullständigt livsfarligt för hästens mun. Mina hästar är vana vid att trassla in sig i diverse linor eftersom jag inte kan hålla koll på dem. En häst intrasslad i en lina med ett bett i munnen känns inte som någon höjdare.
Hon kan gå framåt på bett men rycker ofta till med huvudet så hon drar sig själv i munnen.
Det är möjligt jag låter grinig ovan. Det beror i såfall helt på att jag är för trött. Borde inte skrivit något alls nu ikväll.

Senast ändrad:

Orvar var ju väldigt krånglig med bettet,gillade det inte alls,bara gick emot det,och vid tränsning så körde han huvudet i vädret och ville inte alls gapa.

Sen provade vi ett Billy Allen bett,vet inte vad man ska säga att det är,men tre-delat,fast "rakt"! :p Kopparinslag och rullgrej på mittdelen. Inte alls snyggt,men det är det som fått Orvar att verkligen gilla bettet,han går runt och snurrar på delen i mitten i bland så han blir alldeles dregglig nästan!

Här ser du lite hur det ser ut och funkar,finns säkert liknande att köpa i andra märken som kanske ser bättre ut,men detta är som sagt det som hjälpt oss. Tyvär har den som filmar helt fel fokus så själva bettet är lite suddigt,men är alltså det andra bettet hon visar!

http://www.youtube.com/watch?v=1S7cVEHoWlI

För övrigt så har jag en massa velande här hemma fram och tillbaka om en grej,får se vad jag beslutar mig för,men annars så är det lugnt här,Korven vart installad igår efter 3 månader ute på bete,varav 2 månader regelbunden ridning,han har skött sig kanon,och kan inte vara mer än nöjd! :)

Senast ändrad:

Tog tre tränsningar,sen började han gapa självmant efter bettet.

Innan så var det som sagt huvudet i vädret,när man väl fått ner det så höll han igen munnen,och vid ridningen så gick han bara emot bettet och körde upp skallen. (Hade ut veterinär/tandläkare som inte hittade några konstigheter.)

Provade 2-delat,3-delat,rörliga ringar,fasta ringar,rakt, m.m,men samma sak,enda tills vi provade detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
154 844
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 571
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
125 177
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 112
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar