Sv: 10rna del 3
Kl, Jädrar vad det har hänt saker när jag varit borta på semester! Grattis Maja till ridturerna! Och till Molin med hängandet och framgången med tömkörningen, såg ju hur stabilt ut som helst på filmen. Och stackars Cirkus! Vilken tur och änglavakt att du klarat dig såpass bra! Håller tummarna för att du bara ska må bättre och bättre!
Och Sorbisens lilla pålla, hoppas att det löser sig för henne, att hon kan få ett gott liv. Vet ju att många avlar på ston utan att de själva presterat om stammen är god och de inte har genetiska fel. Hittade inte vad som hade hänt med hennes bakben (?)
Var på studiebesök på askö för något år sedan och där hade knappt något av avelsstona några egna meriter - alla hade fantastiska släktträd men hade inga egna meriter eftersom de använts till avel hela livet. Knappt inridna var de.
Sen ang. stubbman så hade mitt fullblod stubb! =) hon hade en krusig fluffig dun-man som så hemsk ut så hon fick stubb en dag när jag kände mig lite vågad :P och i Räkans förra stall så står det ett halvblod med stubb - hästen har eksem och kliar sönder man och svans varje sommar. Räkan är jag i valet och kvalet om hon ska få ha lång man eller "havlblodsman"
Räkan flyttade i lördags till sin nya lösdrift. Ihopsläppet var helt odramatiskt, en gammal tant sparkade i luften, Räkan travade lite spektakulärt 50 m och sen var allt lugnt. Försökte få upp mobilen och fånga lite action men var för långsam. =) Så nu går hon med tre andra ston och alla i det nya stallet verkar vara snälla och noggranna med sina hästar.
Nu får hon landa lite på nya stället innan vi gör ngt mer. Hon har varit lite extra på tårna när jag varit borta och så nu flytten. En kompis föreslog magnesium-brist när jag berättade att hon dessutom verkar ha blivit väldigt öm och känslig i pälsen. Ju mer jag läst om det desto mer verkar det passa in. Hon är mer på tå, mer studdsig, känslig och lite nervigare än vanligt. - även innan hon flyttade. Men samtidigt så har jag ingen analys på betet och vill inte stoppa i henne saker i onödan.