10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Haha, sedan jag flyttade från västernorrland så har jag fått byta vissa ord för att skåningarna ska förstå mig :p

Så kasen, kasa och gärna dyngkasa är välbekanta ord för mig :D
Jag har även förstått att skåningar inte förstår vad lägda är, så till skåningarna här så kan jag förklara att det är en åker/fält...

För övrigt en smart idé som jag ska föreslå för stallägaren, jag har nämligen sett att hennes lille kille stått och tuggat på tråden ett par gången :cool:

Han har även i dagarna lärt sig hur man stegrar, till de andra hästarnas förtret. Rozzie håller sig gärna på lite lagom avstånd då han sätter igång och studsar
DSC04782.jpg

DSC04779.jpg

Tur han är så söt
DSC04788.jpg

Skeptisk
DSC04780.jpg

Hur är era föl? Om ni ser på de idag, hur tror ni att de kommer vara som vuxna?

Jättesvårt att säga hur hon blir som vuxen, men idag är hon helt fantastisk!
Lättlärd, klok, vaken, känslig men cool. :laugh:
Hoppas att jag kan förvalta henne på rätt sätt om hon blir kvar hos mig.

aha :rofl:

Jag har också en bit till dygnstacken så jag kopplade inte ;) men man kanske ska köra dit en kärra el två....

hehehe... om hon rörde vid tråden då hon hoppade in och ut ur hagen hade det inte varit några problem, får väl sätta dem i hingst hagen men det löser inte heller mitt problem då hon hoppar när hon ska tas in, får väl helt enkelt börja leda in hästkräket.

uppfödaren tipsade mig faktiskt om just detdär med att göra henne avis men hon var lite mer radikal: "ta bort allt hö under en dag så ska du se att hon äter kraftfodret". Vet inte om jag vill göra en så drastisk grej.
Hon äter vanlig magsårsmedicin för människor.

svårt för mig som inte haft henne så länge att spekulera i hur hon blir som vuxen men med tanke på hur cool hon är i skallen redan nu så tror jag att hon kommer bli himla trevlig. men vääääldigt envis

Haha! :D Ja lägda är det inte så många som förstår, likadant ordet "gatt" som jag ändå använder många gånger varje dag. Trodde det var rikssvenska, men ingen ens inne i Östersund förstår vad man menar! :D (Gatt= Blev/var tvungen att, så mycket lättare att säga det lilla ordet! :D)

Förresten så har även jag kasen/gödselstacken ca tjugo meter från stallet, men det funkar jättebra att leda ståltråd från aggregatet dit ändå! Vanliga stolpar med isolatorer på - kanonlösning!

KL
Nu när vi skulle ta in hästarna för kvällen kom det in fyra ismonster! Täckena var helt inslagna i is med ett tunt snölager ovanpå, tur att de hade täcken på sig... Det har snöat hela dagen och gör det fortfarande!
Jag skulle hur som helst bara stryka av all snö från det så att det inte är så onödigt blött när det ska hängas på tork, men satan! Det fick jag INTE göra för grabben! Han började trava runt i boxen och kastade sig hit och dit när jag inte gav mig. Jag fortsatte dra med handen över täcket (det låter ju såklart) tills han stod stilla, då berömde jag. Sen fortsatte jag dra med handen tills han bara ryckte till varje gång istället för att springa runt som en liten idiot. :cool: Han brydde sig dock inte alls om när jag drog av det - vilket varit skitläskigt förut! Så det kanske går framåt iaf! ;)
Klappade även på hela kroppen på honom när täcket var av - men det var inga problem. Det var alltså förmodligen ljudet som var "livsfarligt".

KL
Idag på morgonen hade täckena fortfarande inte torkat helt, så alla hästarna fick gå ut nakna. När jag åkte upp nu på dan tog jag in och la på frusna tvååringen täcke, och då ville även lilleman komma in i stallet! Han stod direkt utanför dörren och stod ivägen när jag skulle stänga dörren, så då fick han komma in.
Stoppade snällt ner mulen i grimman och följde med in helt själv utan sällskap! :laugh: Stencool var han! Stod uppbunden på gången medan jag borstade och grejade med honom, och sen höll syrran i honom medan jag la på täcket. Det var egentligen inte tanken att han skulle få täcke på sig, men det är ju bra träning med tanke på hur osäker han har varit på det tidigare.
Den här gången gick det mycket bra! Han spände sig lite just när jag la det över ryggen, men brydde sig inte om det efter det! :laugh:

Bjuder på två bilder också! Kameran vad seg så jag missade allt roligt.

Tjockisen... Det här täcket är 105 och börjar bli för litet, ska beställa ett nytt i 115 tror jag.
31944760.jpg

31944759.jpg

Haha! :D Det är gulligt med udda fläckar!
Min har två vita fläckar i skapet... :angel: Måste försöka få dom på bild nån dag också! :D

Hon ska ju bli skimmel men jag hade inte räknat med att det skulle vara en kritvit fläck vid tuttarna när hon är mörkbrun. När hon fäller till våren kommer hon antagligen bli grå, hon har mycket stickelhår nu :D

Kl

Jag har faktiskt inhandlat ett täcke idag, trodde inte att jag skulle behöva något. Men Rozzie har till och från haft lite snuva och nu tycker jag att det blivit mer. Och med det här vädret då det ena dagen är minus 10 och snålbåst och nästa spöregn och plusgrader så känns det bättre att vara på den säkra sidan. Ska ringa veterinären imorgon också för att höra om de kan skriva ut något slemlösande.

115 satt som ett smäck iallafall :laugh:
72081_491728098112_668158112_5914712_5245516_n.jpg

Okej, nu är det diskussion om vilken färg min häst ska bli när hon blir stor.
Skimmel eller brun, det är frågan :D Det märker vi väl när hon blir äldre.

Här är min "raggsocka" 6 mån 28/12

med mamsen

PS:övertråden sitter på 1.10m :eek: och jag som vill ha en 160-165cm häst :confused:

Senast ändrad:

Hon ser verkligen fin ut! nu har hon ju gått ifrån islandsutseendet så det kanske är ett halvblod ändå den där ;)

Min är nog korsad med en gris, en skitgris... :angel:

*kl*

Min lilla åsna:love:. Varje dag han kommer in har han snö i hela huvudet, vet inte riktigt vad han sysslar med!
31954544.jpg

men guuuuuud så söt!:love: men jag känner att jag missat nåt, vad är det för stam på den?

själv är jag väldigt lättad just nu för min lilla tös har börjat äta sitt kraftfoder! verkar som att magsårsmedicinen hjälpte. Känns väldigt skönt!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka