10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

kl

Bilder blir det inga på min, han är en sån jäkla SKITGRIS så man skäms för han, fattar inte hur han kan skita ner sig så...
Börjar nästan (bara nästan) ångra att jag vill ha ett dubbelgult sto...

Morsan hans är dö trött på honom och är jätteglad när han hänger med bästa polaren och coola Moster Olga, han var drygt 133cm när jag "mätte" sist, var väl någon månad sen, så han är inte kanon stor. Men mätningen var inte någon exakt mätning direkt så det kan nog diffa lite åt bägge hållen..
I övrigt så är han tok social och äter både kraftfoder (ett par nävar av vardera betfor, havre och kornkross) och hösilage (fritt)

Nu är iaf transporten bokad, så den 26e åker han, frågan är väl bara hur förtjust distriktarn blir av att behöva komma ut och besiktiga på annandag jul... :angel:

Stammen är Odermus R-Rhett Butler xx-Battleburn xx

Med tanke på all den mat hon ätit så borde hon vara i bra hull :D 3 kg havre o korn, 5 dl betfor, pelletts, mineraler o fri tillgång t hösilage :angel:

Nu ska ju foderstaten ändras, just nu räknas det på 8 kg hö och 4 kg Greenpower Alfalfa.

vilken häftig bläs!

min lilla dam ratar fortfarande allt förutom hö. Inte ens hackad lusern funkar. ska hämta ut magsårsmedicin imorgon och se om det har nån effekt.
Idag har vi i alla fall tränat på att stå uppbunda i gången och bli borstade. Lilla gumman skötte sig så bra och brydde sig inte alls om att hon var helt själv i stallet.
1-25.jpg

Men nu kommer jag ihåg varför jag lovade mig själv att jag aldrig mer skulle ha en skäck. Blä för kissfläckar. Måste verkligen få tag på nåt bra torrschampoo.
2-20.jpg

Bonusbild från hagen idag på vimsans typiska konvexa "jeopardy-huvud".
3-16.jpg

Torrshampoo!!!! Är det någon som har erfarenhet av detta? Fungerar det och isåfall är det något som någon kan rekommendera?

Börjar bli i stort behov av att tvätta bakben och en del svans eftersom det tydligen ska tokbrunstas här mitt i snö/iskalla vintern!!! :mad: Först fanns det inga brunster alls och nu ska det visst göras oavsett årstid på mammahästen.

Sunny fick stifta bekanskp med en rundbal hö för första gången idag.. Tog en stund innan hon förstod att det var mat och inte något som man skulle försöka klättra upp i :eek: Tokiga fölunge...

Det där med att klättra i maten känner jag igen! :D Alla mina jagar traktorn för att komma åt maten innan man sätter ner bunten... :grin: Idag var inget undantag! Skönt att höra att det är fler än min som är små! :p
Hade en kompis ute idag, det första hon sa var att Kaptenen var "Men åååååh så söt!!!" :D

Haha:D, Det första alla säger när de ser Denni är "Oj vad stor han är!". Jag vägrar envist att mäta honom.

jag fick tips om att Hööks hade ett torrschampoo som tydligen ska funka kanon och inte vara allt för dyrt heller. Ska försöka åka förbi och köpa så jag kan testa

Min lilla tjej hoppade ur hagen igår och hälsade på min äldre tävlingshäst i andra hagen.. känns inte allt för possitivt att börja hoppa ur hagen vid 7 månaders ålder :/
Menmen! man kan ju hoppas att hon inte gör om det :P

*kl*

Sist vi var på kliniken tyckte veterinären att Denni ska ha täcke på i hagen. Jag som verkligen envist försökt stå emot att täcka honom föll afktiskt till föga efter att han faktiskt sett rätt frusen ut i helgen. Han står vid grinden och vill in tidigt på em. Så idag har han fått sitt första täcke:). Köpte ett 115, men det lär han växa ur på ett kick! Vilken storlek har era föl som har täcke? Vad för märken tycker ni har passat bra?

ska vi bilda klubb, hihi? min har tagit sig ut ur hagen två gånger de senaste dagarna. och jag vet snart inte vad jag ska göra för det är typ omöjligt att få elen att funka ordentligt när det är så mycket snö.

ska vi bilda klubb, hihi? min har tagit sig ut ur hagen två gånger de senaste dagarna. och jag vet snart inte vad jag ska göra för det är typ omöjligt att få elen att funka ordentligt när det är så mycket snö.

Tur att man inte är ensam med huliganer ;)
Ja det är väl elen som är svårast nu när det blir så jäkla kallt :/ Och det är svårare att dom får en stöt när dom inte har skor på sig.

Nixi såg jag till och med stå och tugga på undertråden här om dagen, den är det dock inte ström i då det ändå brukar vara snö över den.

*kl*

Sist vi var på kliniken tyckte veterinären att Denni ska ha täcke på i hagen. Jag som verkligen envist försökt stå emot att täcka honom föll afktiskt till föga efter att han faktiskt sett rätt frusen ut i helgen. Han står vid grinden och vill in tidigt på em. Så idag har han fått sitt första täcke:). Köpte ett 115, men det lär han växa ur på ett kick! Vilken storlek har era föl som har täcke? Vad för märken tycker ni har passat bra?

Jag har ett amigo 600D lite i storlek 115 som regntäcke och ett amigo 600D 200g 125 att växa i till den riktiga vintern (jan-feb)! 115-täcket passar perfekt just nu och har gjort i ca 1½ månad.
Hade ett hööks ponnyregntäcke 115 innan men det vart för litet typ i oktober! HW är ju som bekant något större i sina storlekar. Och så tycker jag att det har en bättre passform fram vid hals-bog!

*kl*

Min har ett 125 med lite högre hals (blir lite mindre i bogen så)

jag har det ju så bra att jag faktiskt äger en maxab B-ponny som drar 115-125 i täcken så Vimsan får helt enkelt låna av dom ifall hon skulle behöva täcke senare i vinter. Funderar faktiskt på att lägga på henne täcke eftersom hon är lite kinkig med maten och absolut inte får tunna ur mer. Tar ju en del energi att hålla värmen i denna kyla. Vad tror ni, tänker jag helt galet eller är det smart att lägga på täcke så hon inte behöver lägga en massa onödig energi på att hålla sig varm?

Jag har ett shettistäcke i storlek 105 som är köpt på börjes tror jag, på tok för stort i bogen och lite för kort över rumpan. Värdelös modell egentligen... Det åker bak så att det rinner in lite vid manken, men håller torrt och varmt om själva ryggen. Blir fula märken i pälsen av kanterna på det också. Ska köpa ett i 125 som har högre hals, samma modell som jag har på de stora, betydligt bättre passform på dom!

Hööks har äntligen förstått detta med att passformen är bättre med högre halsskärning. Täcket jag köpte sitter som ett smäck:)!

Lillprinsen med nya täcket:)

31936855.jpg

Det täcket har jag med till Sandy i 115 men det är för stort för henne. Trots hon bara haft det i en månad så har jag precis lagt ut det till försäljning.Men jag gillar verkligen färgen på det,verkligen superfint.

Haha:D, lite skillnad i storlek på våra. Min är bara drygt sex månader och detta täcket sitter precis perfekt nu. Har ett HW Rambo i 130 som jag faktiskt tror att han kommer att kunna ha framåt vintern.

fast om hon äter hö vette katten om det är magsår... lr visst kan det vara en släng av det men då ska du vara glad att hon äter grovfoder för det är det som läker det bäst :laugh: . Har du provat att ge henne kra*ft groov? Jag har inte träffat någon häst som ratat det :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka