10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Visst är det roligt att jämföra våra små gossar.
Astro är väldigt lättmanövrerad framför kameran för han smackar man bara lite på så ställer han upp sig fint (eller drar iväg i 180 om han är på det humöret, litet krutpaket innanför västen :D).
Mätte båda två när jag nattade dom. Väldigt slarvigt mätt i boxen med en massa halm så det kan visa fel på någon cm. Astro visade sig vara 148cm hög (f:16/5) och lilla sorexa 135cm (f:22/6). Mätte aldrig bak för dom stod och käkade och jag ville inte störa för mycket.

kl
31923101.jpg

31923106.jpg

Två bilder på mitt troll som blivit 5,5 månad. Hon är ca 120cm i manken nu, får se hur stor hon tänker bli!
Sen igår har vi börjat ha henne själv i egen box på kvällen och sen släppa in henne till mamma. Hon äter sitt kraftfoder, men inget hö själv.

Verkligen fina små fölingar här!

Vår lilla har börjat få lite extra soja då jag kunde önska lite fylligare överlinje.
Hon är en riktig liten argbigga, massor av humör.. När grannen kikar över mellanväggen, grannen är the leader of the pack, då ser hon ut som en huggorm och blir så arg så arg så hon nästan står o hoppar..

Likaså hade hon lite åsikter sist när hovslagare var här, fin bak men sen när sista benet fram skulle verkas då tyckte hon att det räckte.. Gick fint ändå men hon vart lite stökig.. det lustiga är att man ser att hon blir alldeles svart i blicken.. Hade hon varit ett barn hade hon hoppat eller stampat av ilska samt varit högröd i ansiktet:rofl:
Ännu värre när både matte och hovslagare står och skrattar åt en:angel:

Hon är verkligen mkt hårdare än båda sin äldre bröder som jag har haft här, framåt, orädd och jag tror hon kan bli en helt fantastisk tävlingindivid :love:

Som ex när jag tog ut dem imorse så råkade hon med ena framhoven sparka iväg en stor petflaska över hela stallgolvet, storebror höll på att dö i boxen brevid men hon rörde inte ens ett öra.. hade jag inte vetat att hon kommer på inkallning så hade jag trott att hon var döv.. Men inte mycket som rör henne överhuvudtaget.. Man kan prutta henne på näsan, smådaska på rygg, dra i svans ja göra precis allt men inte en reaktion! Bli pruttad på mulen är en av hennes grejer, hon tycker det är jättekul/mysigt och står med spetsade öron och kommer med näsan hela tiden..

kl

Kul att se 10 orna växa till sig. Min 10:a, sto, e. Stalypso-Turban Rose, f. 26/2, är stor, i höjd med mina 09 or. Hon är väldigt snäll och medgörlig men ändå vaken. Just nu är hon som de andra ganska lurvig.

Några ganska mörka bilder på henne från i går.

31923392.jpg

31923391.jpg

Det är min lilla islandsföling. Har dock varit dålig på att uppdatera med bilder under sommaren/hösten

Min "lilla" Nixi växer så det knakar tror jag =) Tiden går så jäkla fort och snart är det ett nytt år och och nytt föl =) Mysigt!
Nixi har mycket personlighet och har varit tuff ända sen födseln. Hon bestämmer redan över 5 åringarna i hagen :/
Men hon är väldigt snäll och mysig!Och kan stå och bli borstad länge :)

*kl*

Idag var vi tillbaka på kliniken och fick beröm av hovslagaren också:). Tåskorna är avplockade och nu ska vi se om han växer korrekt som barfota. Vinkeln har blivit mycket bättre, men vänster fram är lite sämre än häger. Hoven på vänster är dessutom anngen mindre än höger hov. Denni är en drömprins att ha med sig och jag älskar verkligen hans psyke. Nyfiken, men försiktig, känslig men inte hysterisk. Helt perfekt! Ska tillbaka för verkning på kliniken i slutet av januari, kanon för då kan jag underhålla min fjortonårsförälskelse på veterinären:p.

så söta, och hihi sådär lurvig är min också, och då ska han föreställa halvblod ;P
foton från igår
72036_10150097731434434_582504433_7224846_3381814_n.jpg

och testade ha han som handhäst när jag red mammahästen
155513_10150097731529434_582504433_7224847_1887408_n.jpg

och han var lika snäll som alltid, så lugn o trygg, nästan "förlugn" :angel:, till o med icke hästvana kan ta på grimma o leda in honom. han står uppbunden i gången, dock oftast har han haft mammahäst uppbunden bredvid. fast på sistone har hna mest gåt ti hagen o ätit o ätit o busat lite med de andra.

fler foton:
travar
http://joizmeds.mittspejs.se/P3140372

sötnos
http://joizmeds.mittspejs.se/P3140371

framför morsan
http://joizmeds.mittspejs.se/P3140373#body

Haha, har du storhandlat på ponnyprakt? :D

Så fina ni är alla tre ! Din lille kille är ju verkligen duktig. Undrar om någon av mina busfior hade gått att ha som handhäst :angel:

haha näe, men medryttaren hade beställt paket från USA.. o eftersom dte rosa tränset vart förstort för ponny(valacken :devil:) så sa Fiomp att hon ville ha det (fast ponnyn kan ha det om vi gör ett hål till)

hihi tack, är så stolt över dem, hade egentligen tänkt vänja fiomp vid att ha en annan som handhäst först innan fick föl men det hanns inte med så första gången hon reds o hade handhäst men båda skötte sig finfint :)

Nu är Annie hemma. Hon stod som ett ljus i transporten, 25 mil, väntade när lämmen lades ner o gick sedan ut, in i sitt nya stall med nya hästar, första gången utan mamma. Luktade lite på de, tuggade inget alls, gick in i sina nya box o började äta av hösilaget vi fick med. In med lite hö, gott! Lucern? Gott!

Hoppas hon är lugn inatt o sover lite i sin stora nya box, tänkte försöka släppa ihop redan imorgon, hoppas det funkar :banana: Hon står bredvid en äldre häst som gillar föl o de luktar på varann hela tiden. Bra! :D

Hon har inget uträknad foderstat ännu, höet är analyserat med lite protein. Nu gav jag henne lucern, tänkte att hon kunde få fri tillgång till det, det är väl inte farligt? Hon kräver oerhört mycket mat o faller ur lätt.

KL:
Gud vad stora allas är... Min blir nog inte så stor, men det hade jag inte räknat med. Mätte rumpan häromdagen ( stod på halm med frambenen) och då var hon 130cm, och är rejält överbyggd... Men hon har stått still i växten nästan helt sedan 3månader, fast växt jämt, nu har hon skjutit iväg bak:crazy:

Snäll o go som få är hon, och lugnast i stallet!! Älskar att pussas:love:

Lite bilder från idag, ca 5,5mån.

21kyxrp.jpg

2j5nhaa.jpg

llfo3.jpg

Annie's första minuter i en ny hage med nya kompisar utan sin mamma...25 mil hemifrån

31930795.jpg

va lite snö alla verkar ha..

Hon är jättefin! Ser ut att vara i fint hull! Är också nyfiken på stam?

Vi har inte mycket snö kvar då det töade mycket igår.. och frös idag igen så nu är det isgata överallt! Hästarna går försiktigt i hagen, det blir inget bus nu..

Så jag fick i alla fall äntligen lite nytta av mitt ridbanegrus som jag beställde hem innan det frös (ligger i två snygga högar, frusna på ridbanan). Igår när det var tö grävde jag loss en spann och det var perfekt att ha idag till lastträningen av min 09!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka