10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

*kl*

Idag har vi varit på återbesök med Denni:). Han var en pärla att lasta både dit och hem-gick rakt på-sååå skönt! Väl där var han jätteduktig och det var inga problem att båda skritta och trava i löpargången. Dumt nog var inte hovslagaren på plats, så det blir en tur dit på fredag igen. Gör inte så mycket för veterinären är hur söt som helst:p. Men hela grundvaccineringen blev iaf klar.

Sex månader och en dag:)
154100_1597319904804_1590181870_1299998_8157847_n.jpg

67171_1597318424767_1590181870_1299992_287533_n.jpg

va bra :bump: han ser jättefin ut!

KL
det enda positiva idag är att jag fått höanalysen, även om jag inte fattar något :angel: men nu har jag en iaf och ska hitta lite kunskap om hur man sätter ihop fodermedel bra.

Vad duktig han är som åker iväg själv utan mamma! Han ser jättefin ut.

Hur mycket äter era som är avvanda? Jag tycker det är jättesvårt att få ihop en foderstat iom att mina fortfarande går ihop med mammorna på dagen så de diar ju lite fortfarande.

Enligt programmet så skulle mina äta 7 kg hösilage om dagen och 1.5 kg havre till det, och då ligger ändå mj i underkant och protein i överkant. Och några 7 kg äter de inte var per dag... sen får jag nog köpa ett annat mineralfoder just till fölen?, konstigt det verkar ju passa de vuxna enligt programmet. Antagligen för att de äter mer av hösilaget.

Ush, svårt!

Efter allt mixtrande med foderstaten på min kille är han följande:

ca 10 kg hö (får 5 kg inne och packar lika mycket till frukost och lunch-men vet inte hur mycket de andra hinner äta upp för honom)
1,5 kg lusernhack
0.3 kg krafft muskel
0.3 kg soja
150 gr miner vit

Han fick beröm av veterinären idag att han var finare i kroppen:).

Ok, tack för svaret :) Då kanske det inte är en omöjlighet att mina får i sig 7 kg var eller tom mer? Svårt att veta när man lägger ut till alla.

Denni äter med mycket god aptit! Vet inte hur "normal" han är:p. Tom när han gick in i släpet letade han direkt upp höet som Tetris haft nån dag innan. Gav honom lite till och då käkade han så gärna:D.

Vad duktig han är!!! :laugh: Ser som sagt jättefin ut!

Här kommer två väldigt dåliga kort på Kaptenen. Både han och brorsan tyckte att det var väldigt skönt att stå såhär, och ville inte låta sig övertalas att stå annorlunda... Kaptenen stod på insidan av storebror och fick följaktligen ingen sol på sig.

Varför flytta sig för att äta!?
31921390.jpg

31921389.jpg

Min har som synes fri tillgång på hösilage ute. Han får ett kg torrhö inne under natten (äter inte upp nåt mer), ½kg kraft groov 125, ½dl kraft miner grön och ett halvt kg-mått betfor. De står inne max 10 timmar/natt.
Har tyvärr ingen analys på hösilaget, men har beställt ett nytt parti till efter nyår som redan är analyserat med jättefina värden! Kommer inte ihåg dem exakt men det kommer inte behövas mycket tillskottsfoder på det höet! :laugh:

Duktig bebis! Och han ser fin ut i kroppen nu :laugh:

Men jag undrar var bilden på den söta veterinären är?!
Du får ju inte i gång efter gång berätta om din söta veterinär och sedan, trots att du har kamera med, inte ta en bild på honom :cool:

;)

Min äter ca 10 kg per dag, utan problem, minst....
Vet inte om det är normalt eller inte, hon är snart 8 mån.

Hon får 3kg när hon kommer in på kvällen och 4 kg mer till natten. Sen har dem fri tillgång i hagen.
Det är väldigt torrt hösilage, nästan som hö (skulle tippa på TS ca 75%).

Kul att se bilder på din fina kille igen, vad stor han har blivit :laugh: Världens sötaste tofsar i öronen!

kl

Sandy är numera 9 månader gammal!
IMG_4078_redigerad-1.jpg

Sandy verkar vara inne i en växt period. Jag har varit sjuk några dagar så fölen har fått frukost inne och utsläppet har blivit kl 9 istället för 5.30. Och varje morgon så ligger hon helt utslagen när jag ska släppa ut dom medans det andra fölet står upp och är pigg.
Fölen äter:
1/2dl foderjäst
30g miner grön
1/2kg lusernstrå
100g betfor
7kg hö varav 3kg på kvällen.De får inte i sig mer.
Dricker vatten med god aptit.

Då jag håller på och byta krafftfodersort så går de för tillfället på
0.2 kg pluss grön
0.2 kg granngårdens AVEL

kommer att byta till hippo cool som mina andra hästar äter om jag inte fortsätter med granngårdens AVEL.

min ratar fortfarande kraftfodret. hon luktar inte ens på det. är däremot jätteduktig på att äta hö så jag tänkte köpa en säck hackad lusern och se om det faller damen i smaken. För hon behöver verkligen lägga på sig lite och höet räcker inte till!

har du provat att ge henne nåt annat kraftfoder? eller dela på sorterna om du blandar ihop allt?! När jag fick hem min 04:a så blandade jag ihop allt som vanligt i hinken men se det gick inte :grin: utan jag fick först ge betforn o sen pelletsen o efter ett tag kunde jag blanda ihop allt till en gröt. hon är dessutom kräsen så allt kraftfoder passar inte primadonnan....

img_2447_120737259.jpg

Jodå, världens sötaste tofsar i öronen! Brukar kamma dem när jag ändå tar pannluggen ;)
Mätte i helgen och han var då 137 cm över manken och 140 över rumpan. Blir 6 mån den 18e.

Jag fick också smyga in nya fodersorter lite efter hand. Han tyckte inte om betfor till en början, men blött lucernpellets och havre gick bra. Smög ner lite betfor och till slut var det bara betfor och havre. Lucern får han som hack istället nu.
Man får helt enkelt lura dom lite... :angel:

har provat havre, kraft och att ge bara mineraler. inget passar lilla damen. Tänkte jag skulle testa betfor och hackat lusern (vet att det är grovfoder, hihi) också. Pratade även med min vet som sa att i många fall när de små inte äter ordentligt så kan det vara magsår så har fått ett recept på magsårsmedicin som jag ska prova om hon inte kommer igång med ätandet snart.

Absolut! Jag är jättenöjd!

Hade lite svårt att vänja mig vid att hon blev fux dock, hade hoppats på pappas vackra svarta färg, men nu är jag väldigt nöjd med henne precis som hon är.

Nej, det hade jag nog inte heller gissat på, visst är ditt sto mörkbrunt? De Skzopul-hästar jag sett har haft väldigt vackra huvuden, hoppas ditt sto fått det hon också!:laugh:

*kl*

Tog ett par foton på min gosse idag. Astrocruiser HW e: Highcruiser-King Marco-Alibi.

Han står i egen box på natten men går med mamma på dagen. Till årsskiftet åker mamma häst hem till sin ägare så då får gossen bli stor kille och gå ihop med min nordisvalack istället.

Han äter inne:
Fri tillgång på ensilage
1kg mustang+
2dl uppblött pelletsbetfor
1dl krafft miner vit
1mått kalk
1mått selentillskott

Ute har han fri tillgång på ensilage

Han behöver nog inte ha fullt så mycket kraftfoder egentligen men jag tycker han växer så mycket just nu så jag lägger på lite extra så han inte blir tunn.

Lilla räkan som nu är väldigt hög, har inte mätt honom så jag har inte aning om hur hög han är.
astro7mn3-1.jpg

astro7mn2-1.jpg

astro7mn1-1.jpg

Visst är han, jag är sååå himla nöjd med lillgrisen. Snäll och trevlig är han också. Hoppas det är någon som vill köpa honom så småningom.

Sorexa är väl som förut ungefär, verkar inte bli någon skillnad så jag får nog ta ut vet igen och kolla om man kan få något antiinflammatoriskt i alla fall för att underlätta för henne. Pigg och glad är hon och hoppar runt på bakbenen allt som oftast så jag tror inte hon lider av det.

Så fin kille! :laugh: Underbara bilder, tänk om min kunde ställa upp sig så också... Han ska antingen sitta i knä eller gömma sig bakom brorsan... :grin: Din liknar min i kroppen, fast min är nog mindre! ;) Skulle ha fått några bättre foton så man kan jämföra! Tycker det är roligt när man har efter samma hingst! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 637
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka