10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Hoppas det blir bättre nu Maja_Kandi!

KL

Igår slog min häst med häpnad! Hon stod STILLA när jag sprayade flugspray :eek: :D Och betade! Hur gick detta till?

Sedan har jag ingen som hjälper mig och jag ville lastträna. Målet var att gå upp för lämmen och stå där o äta. Det tog ungefär 10 sekunder :D

Vi gick genom stallet som är tomt och tvättat, det låg högtryckstvätt o slangar överallt, men det bekom henne inte alls.

Igår fick jag även reda på att uppfödaren ville göra ett helsyskon till min, då mamman inte tagit sig med en annan de valde. Så om ett år kanske min häst har ett helsyskon..undra om det är smart :angel:;)

Men se där, framsteg ;)

Delvis kl.

Hinner inte skriva så mycket men i fredags tog mina flickor hem till vinterhagen igen och bad min hösilageleverantör köra hem en bal till mig så nu går dom på hösilage mitt i sommaren :/

Men vad gör man?
Min äldsta häst drog på sig en tryckskada i hoven efter att hovis satt en söm galet och det har ev blivit liten infektion så hon har haltat lite och sådant, då vill man ha extra koll dessutom.

Sen är betet slut och stora hagen vill vi inte släppa i ännu för det är slut på några dgr med 5 hästar som betar.

Har även hittat en som jag ska skicka lillan till på träning nästa år inför utställningar, kommer även vara handler. Känns toppen!

Blev tipsad om att visa på riks och blommeröd iaf..
Vi får se hur det går.

Ojoj, här inne var det inte direkt livat :angel:

Nu är jag hemma i dalarna igen, känns bra!
Ska snart ut och hälsa på flickorna, jösses vad man kan längta efter dom
små liven!

Veterinären kommer runt 19 tiden idag för att vaccinera min 10:a (sista sprutan i grunden), känns väldigt bra!
Vi får se hur hon är för sådant, spännande :)

får underhålla mig själv :D

Vet ngn hur växtcykeln ser ut för unghästar? Alltså mer än att den vid x antal månader kan förväntas bli x cm hög vid x antal år :D Typnär infaller perioder, hur långa är peroiderna osv.

Min har börjat växa igen! Hon har stått stilla i 3 veckor och nu de senaste dagarna har hon vilat mycket osv så jag mätte henne idag. 3 cm till på rumpan och ngn cm fram.

Det var så mycket flugor idag o runt hennes ögon så hon fick på sig ett flugpannband tills imorgon.
O idag, gott folk, stod hon STILLA UTAN GRIMMA när jag flugsprayade henne! Jag har inte sprayat sen jag skrev här sist!

Jag har inte så mycket att uppdatera om och känner att jag har tappat suget lite... :crazy:

Min lilla bäbis har nu stått instängd i stall i över en månad och är fortfarande inte bra. Men det går sakta sakta åt rätt håll. Frambenet är faktiskt riktigt fint nu, nästan alla krustor har trillat av och under är det torrt och fint, men bakbenen är det fortfarande en hel del kvar på.
Mammahästen står mer stilla i sitt tillfrisknande.

Men båda är mycket piggare och ser mer levnadsglada ut nu :laugh:

Jag skulle verkligen vilja hitta en bra lösdrift till henne nu i vinter, för att kompensera lite för den förlorade sommaren. Men vart sjutton ska jag leta? Jag hittar inga på annons? (bara för islandshästar eller vuxna)

Du kan ju lämna henne till mig:angel: men roslagen kanske är lite långt bort om du bor i skåne.

Här händer inte så mycket, Astro går på bete med sin gubbkompis hemma på gården där vi bor, han står mest och häckar under hasselbuskarna nu för det är så himla varmt och mycket bromsar. Tränade lite på att sätta på täcke härom dagen för att se hur han reagerade, tog andra hästens flugtäcke och drog på det på honom. Han har aldrig haft täcke på sig förut så jag väntade mig lite reaktion men han gjorde inte ett smack :love:

Sorexa träffade hovis i förrgår och det gick jättebra, hon stod som vanligt som ett tänt ljus hela tiden. Hon är verkligen cool den lilla räkan, man kan ta in henne ensam och hålla på och hon står mer still än de gamla avelsstona som verkligen kan få myror i brallorna för ingenting :D. Tycker hon ser liiiite bättre ut i sitt trasiga bakben men det kanske är önsketänkande, ska in och röntga henne bara jag får tid så då får vi se hur illa det är.

Grattis till gårds köpet Maja_Kandi, var ligger den?

Tack å bock! :bow: Vi ser så himla mycket fram emot att flytta! :laugh:
Gården ligger mitt i Jämtland, bara tre mil från där vi bor nu, avskiljt läge men ändå bara 4 km till E45 - perfekt! ;) Det är 3 mil till Östersund därifrån, och ca 2 mil till närmaste ridhus. Var så säker på att ni får bildbevis från när vi flyttat! :D
Och ALLA som har vägarna förbi Östersund och känner för en avstickare är varmt välkomna in på kaffe! :laugh:

Vad skönt att han inte brydde sig om täcket, Kaptenen var ju så himla fånig för det i vintras så vi får väl se vad herrn säger nu när han kommer hem! :D

Har förresten funderingar på att köra in honom, treåringen förberedde jag ju och gjorde väl egentligen allt utom att faktiskt sätta honom i vagn, tror jag är lite för feg... :Angel: Har spånat lite med hovslagaren som kört in mycket hästar, kanske får han tillbringa nån månad hos henne efter betet innan han flyttar vidare till mig. :)

Senast ändrad:

Varför har du dem inne? Om de inte längre går på betet där de blev förgiftade så borde det väl inte vara någon fara för dem att vara ute? När min fick liknande så fick han vara ute. Solen borde ju inte vara något problem så länge de inte äter gifterna som ger fotosensibilitet? Eller har jag fel här? Har du fått någon klarhet i vilken växt de ätit?

Vad kul att du är kvar i Östersundstrakten, då kanske man kan titta in till dig vid något tillfälle, (vi har en stuga i borgvattnet om du vet vart det ligger) ska kanske dit och jaga i sept :laugh:

*kl*
Tog ett par bilder på mina barn för några dagar sedan.

Sorexa HW (e:Chirlon-Napoleon)
Sorexa-2.jpg

sorexa1-2.jpg

Astrocruiser HW (e:Highcruiser-King Marco)
astro-1.jpg

astroofaust.jpg

Ja men absolut! :laugh: Har åkt igenom där vid ett par tillfällen, men det finns ju så många olika vägar att åka för att ta sig nånstans... :angel: Men åker ni E45 är ni mer än välkomna in! :laugh:

Kul att se bilder på dina två! Ska försöka ta mig iväg till Kaptenen nån dag nu snart och ta ett par kort och kika hur det ligger till med tassarna. Så roligt med en till Highcruiser-avkomma i tråden, man kan ju jämföra lite även om de är heeelt olika i färgen! ;)

Vilka härliga barn :)
Gillar Sorexa väldigt mycket!

Delvis kl.

Denna sommar har inte varit bäst med bete måste jag erkänna, gräset räcker inte till och det tar då slut fortare.
Stora beteshagen står still, min kompis tycker vi kan släppa dom där men det är typ 1dm högt mer lr mindre på vissa ställen.

Det ska gå 5 hungriga hästar där, det kommer ta slut inom väldigt snar framtid, jag har redan gett dom 1 hösilagebal på 250kg som dom käkade upp på 4 dagar tror jag, iof bara 250kg bal på 3 hästar.

Nu är det slut igen, kraftfoder har dom fått hela sommaren, sojamjöl... Men tycker inte det hjälper riktigt.

Dom är mina över ryggar och magar och allt men revbenen skymtar hela tiden, lr lite ibland. Jag vill ha mer hull iaf på unghästarna!!!

Snälla, säg något bra kraftfoder som funkar, vad som helst (sen får vi hoppas min återförsäljare har det).

Måste köpa hem nu på bums och börja tror jag!

*kl*
Om ca 1 månad får jag hem min -10 :D Går allt som tänkt ska han användas till avel, körning & ställas ut. Han står nu i Holland hos uppfödaren. Han har gått på lösdrift hela livet och knappt hanterad så blir lite att jobba med när han kommer :p

SLC Blazing Outlaw , e: LC Painted Perfection Lil Rascal , u: SLC Western Fox

DSC_0782.JPG-for-web-normal-1308940165.jpg

Jag har inte så mycket att uppdatera om och känner att jag har tappat suget lite... :crazy:

Min lilla bäbis har nu stått instängd i stall i över en månad och är fortfarande inte bra. Men det går sakta sakta åt rätt håll. Frambenet är faktiskt riktigt fint nu, nästan alla krustor har trillat av och under är det torrt och fint, men bakbenen är det fortfarande en hel del kvar på.
Mammahästen står mer stilla i sitt tillfrisknande.

Men båda är mycket piggare och ser mer levnadsglada ut nu :laugh:

Jag skulle verkligen vilja hitta en bra lösdrift till henne nu i vinter, för att kompensera lite för den förlorade sommaren. Men vart sjutton ska jag leta? Jag hittar inga på annons? (bara för islandshästar eller vuxna)

hoppas jag ska flytta t skåne i vinter, jag vill gärna också ha hästen på lösdrigt. Förhoppningsvis hittar jag ett hus med stall/lösdrift att hyra eller så.Och hon behöver ju kompisar.

Olja, där sa du något :idea:

Jag gav ju för tusan rapsolja en gång i tiden också till min stora häst(när hon var dräktig), hon håller sig superduper fint i hull nu efter första fölet hon fick 08:a, mycket konstigt :p
Innan såg hon tunn ut över vintertiden oavsett hur mycket man stödfodra henne :/

Hon är den som är i bäst hull nu också, och då rids hon regelbundet..

Jag ska köpa hem ett lager med rapsolja imorgon, att jag inte tänkt på det... TACK!!! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat