10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Kiselgur även för mig och jädrar vad det är bra, det får man se upp med enligt mig :eek:

Min kompis som tipsa om det för hennes häst har haft problem med sprickor och trasiga hovar.

Mina har fått det i 2-3mån typ och hovarna har aldrig vuxit så mycket som
dom gjort nu under denna tid.
Så jag har fått lov att dra ner till halva måttet per dag på råd av min hovis...

Men det funkar väldigt bra faktiskt, stor förbättring :D

Hmm jaa... Men nu är det beställt en stor DYR hink från steel joint, det skulle hjälpa även för fötterna enligt både hovis och dem själva... Har hört det från andra håll också... Men funkar det inte så provar jag nåt annat! Kanske kiselgur skulle stå högt på listan då då... ;)

Ojdå :D Annies hovar växer som ogräs, bästa hade varit om man kunde verka var 4e vecka eller oftare så det har hon inga problem med.
Det är den där sprickan bara.

Ja allvarligt, hovarna växer som tusan på dom så ½mått inte mer ger jag nu så får vi se hur det går.

Hippocampus
Ger du också det för hovarna?
Testa dra ner till ½mått isåfall, antar att det hjälper din för mycket med
isåfall om dom växer mycket.

Du kanske behöver prova ett tag för att se skillnad, vad ingår i steeljoint som ska hjälpa? Jag har börjat ge Siris mamma kiselgur, det var inga stora pengar för en hink. min hovis hade ingen aning om vad det var :p

Kalcium 16 %
Magnesium 9,5 %
Kisel 6 %
Fosfor 0.03 %
Aska 20 %
Zink 0,005 %
Koppar 0,002 %
Natrium 0,02 %
Vitamin A 290 000 IE/kg
Vitamin D3 29 000 IE/kg
Vitamin C 920 mg/kg
Bor 20 mg/kg

Det är väl det som ingår. Sen står det såhär på ett ställe på hemsidan: "Stallar som använder Steel Joint har konstaterat att problem med leder på tävlingshästar minskat och hästarna har överlag fått förbättrad tillväxt och hovkvalite."

I rekommenderad mängd/dag finns också: "Dålig hovkvalite - 100g"

Det finns flera exempel och referenser som också påpekar just förbättrad hovkvalité. Så jag har köpt en hink som ska räcka i sex månader, då hinner man ju verkligen se om det blivit nåt resultat. :)

ska bli intressant att höra/se om det blir någon skillnad, kan inte se att det ingår något annat i det än i vanliga mineraler annat än kanske kalk, magnesium o kisel i större mängder. Å om det blir skillnad efter att du enbart tillsatt steeljoint så syns det ju på hovarna, det är ju inte nåt "man tycker sig se" bara för att man tror på produkten.

Haha oj jaha :p

Min hovis sa det att mina två flickors hovar såg ut som att det gått 11-12v på men det hade endast 8, nästan 8½ eftersom han alltid är upptagen, tror jag ska börja ringa extra tidigt för en tid ;) (Man lär sig av misstag).

Så nog hade dom vuxit som satan, och båda växer inte mycket annars i hovarna, så det var mycket och alltså jag har aldrig sett en hov växa så mycket :angel:

Kan ju för övrigt säga att jag idag tänker göra premier intagningen utav lillan, förut har jag givetvis borstat lite osv men då löst i boxen.

Nu tänker jag sätta fast henne, iaf i ett grimskaft och se hur det går. Hon är van vid att sitta fast lite och tar det stopp så förstår hon.

Så en stor borstning blir det av henne och sen mätning om det går för sig, men hon är inte stor alltså och jag lär köpa en mindre grimma dessutom, den jag fick med är stl ponny är den är förstor enligt mig!

Och flughuvan i stl ponny är för stor också :eek: Så lär köpa en i stl shetland kanske?
Litet nätt arabhuvud kan man säga :)

KL:
Lite bilder av unghästarna i hagen.. Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag undrar hur mycket håller ni på med era 10:or hur mycket har ni hanterat dom och hur mycket kan dom, hur är dom att hålla på med?

Etman syskonen

Vad fin hon är! :)

Celu: Ja det ska bli jätteintressant att se om det gör nån skillnad! I höst kommer jag ha så himla mycket bättre koll på dem också, sambon och jag har nämligen köpt gård!!! :bump: Så nu kommer jag i fortsättningen ha hästarna utanför fönstret! :love:

Aliah: Min har gått på hingstbete sen första maj. Efter det har han bara bundits upp en gång/dag i lösdriften för att få foder och sen har han bara varit häst. Nu har han ju varit iväg på äventyr och åkt lite. Han knallade rakt in i transporten och var supersnäll hela tiden vi var borta! Han har blivit väldigt mycket mognare i skallen under de här månaderna. Han kommer gå kvar på betet till den sista augusti (samma dag som vi har tillträde till nya gården!!!) och han blir dessutom kastrerad ett par dagar innan hemkomsten (står hos veterinär).
Fram tills dess blir det bara nåt mer hovisbesök, annars fortsätter han bara leka och växa!

GRATTIS till att ni äntligen fått en gård!!! :bump:
Visst hade ni väl en på gång förut som det inte blev något av med?

Himla kul!

Delvis kl.

Jag vet inte riktigt hur mycket som är gjort med min lilltjej.
Uppfödaren har haft henne bunden på gången, löst ifall hon skulle rycka. Borstat, hållt på med hovarna samt haft täckesgjord på sig och täcke.

Hon ska även vara flugsprayvan, vilket enligt mig stämmer riktigt. Test är en sak men efter två veckors brottning med och få på henne sådant så vet jag inte :angel:

Kan stå själv i stallet dessutom :)
Skriker lite men det går bra!

Idag tog vi första premiär promenaden, min medryttare fick rida min 3åring så jag passade på och följa med eftersom lillan är väldigt fäst i Sakura!

Det gick kanon förutom att hon går segare än en shettis :p
Men hon är söt iaf.

Börjar sköta sig bättre med sprayen också måste jag säga, inget spring idag ;)
Men upptäckte att det är farligt att bli borstad på benen, speciellt längst ner.

Annars går det framåt, bett om en hösilagerulle hem nu, så plockar hem dom tills den är slut sen får man hoppas stora beteshagen ser bra ut och släppa dom. Nu är det inte mycket, 1dm kanske.

Jag gör inte så mycket, hon kan ledas och stå uppbunden ensam i stallet. Verkning går bra. veterinären/vaccination är livsfarligt!
Borsta osv inga problem, man kan ta henne överallt på kroppen (när hon godkänt personen).
Provat ett täcke en gång (jag skulle kolla storleken).

Gå på promenad med mig ensam kan hon också och precis har jag lärt henne att man kan trava med matte som springer.

Hon är ganska cool, har sina dagar när hon ska testa allt, men oftast snäll och litar på mig.

Transport har jag inte provat.

Gud vad härligt, verkligen!

Lycka till med allt!! :banana:

Glömde skriva förut att jag mätte lillan också idag och jag hade rätt iaf ;)
Hon mäter 137cm fram, glömde mäta bak men hon är lite högre där iaf.

Tror hon ligger ungefär lika med Sakura om jag minns rätt.

Hovis har varit ute och fixat hove så får vi se. Han studerade sprickan och kom fram till att det är inte dålig hovkvalité på hästen, hon har starka, bra hovar men att det har hänt ne olyckshändelse i hagen då det ser ut som en sådan spricka.

Nu får vi hoppas det blir bra och att lilla hästen inte börjar halta.

Så jag har köpt en hink som ska räcka i sex månader, då hinner man ju verkligen se om det blivit nåt resultat. :)

Frågan är om du verkligen hinner märka någon skillnad på den tiden. Det måste ju ta närmare ett år innan hoven som växer fram nu har nått ner till marken. Och det är väl när det sker som du märker om den håller ihop? Det som redan är utväxt går ju inte att påverka genom foder/tillskott.

Min förra hovslagare gav tipset till en av mina stallkompisar att massera kronranden med en eltandborste, doppad i matolja, några gånger per vecka. Det främjar blodcirkulationen i hovens tillväxtzon. (Men även här tar det ju lång tid innan något resultat märks av)

Själv så är jag mycket kritisk till dyra tillskott, ett ypperligt sätt att tjäna pengar för tillverkarna dock (skeptiker :devil:) Prio ett är en väl uträknad foderstat, med välbalanserade mineral/spårämnen.

Grattis till gårdsköpet! Och jag hoppas att du får ordning på hovarna!

Förstår precis hur du tänker! :) Men jag tror att det kommer märkas skillnad ändå bara genom att titta på det nya som växer fram. Som han ser ut nu kan det ju knappast bli värre... Han har ju sprickor överallt åt alla håll... :crazy: Ska ta bilder på honom när han kommer hem från betet och ha som "före"-bilder och sedan fortsätta följa upp det nån gång i månaden typ. Blir intressant!

Sen om jag tycker att det blivit minsta förbättring kommer jag såklart köpa en ny omgång och fortsätta ge honom av det. Då får man ju verkligen se utvärdering av det när det (som du sa) kommer ner till marknivå. Under tiden kommer jag fortsätta ha honom skodd så länge hovis anser att det behövs. Vill helst ha hästarna barfota (alla mina andra har som sagt järnfötter) men går det inte så går det inte... :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka