10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Här kommer bilderna! Läääänge sen det blev några bilder på killen nu, och jag måste säga att han blivit bra mycket större och väldigt mycket mognare de här månaderna han varit borta! :laugh:
Bilderna luras lite, han är inte så tunn som han ser ut att vara, alldeles lagom i hull!

Precis kommit fram till hovslagaren.
32578935.jpg

Hemma igen, fick syn på snygga hästar i hagen intill!
32578936.jpg

Tillbaka i hagen igen, ropar efter kompisarna.
32578942.jpg

Också en bild på hur höger framhov såg ut/blev. Han såg rent utsagt bedrövlig ut i fötterna... Så skönt att jag äntligen fick en tid hos den här hovisen!
32578944.jpg

Än väldigt stolt över honom efter dagens insats! :laugh:

Denna efter Highcruiser väl?

Ser kanon fin ut!!:love: Härlig utstrålning!

har mamman dåliga fötter eller tror du det kommer från HC?

Jösses såna hovar! Men annars är han ju jättefin, han har ändrats i kroppen verkligen :) På översta bilden har han verkligen utstrålning!

Tydligen har regnet gjort nytta! Möttes idag av en lagon rund polle i hagen.

Såg även att ena gänget har åkt hem så då finns där en hage som har fått vila ett par veckor de kan gå över till sen. :banana:

Denna efter Highcruiser väl?

Ser kanon fin ut!!:love: Härlig utstrålning!

har mamman dåliga fötter eller tror du det kommer från HC?

Japp, e Highcruiser! :) Jag har inte träffat honom på väldigt länge så jag blev väldigt positivt överraskad! :D Han tappade ju lite i våras och var en spenslig liten sak när han åkte till betet, nu har han blommat upp till samma kille jag kände förut i vintras! :laugh:

Mamman har stålfötter, så det kommer med största sannorlikhet från HC... Hon går barfota jämt och ständigt i alla väder på alla underlag utan minsta skråma på hovarna...

kl.

Jag behöver råd :angel:

Min lilla tjej är bra envis och smådryg har jag kommit fram till.
Hon är flugsprayvan sen liten men hon visar absolut inte sådant här hos mig.

Hon springer runt och ser livrädd ut i stort sätt, jag tar det lugnt. Provat och spruta i handen och gnugga in osv.
Men hon vill inte riktigt alls.

Jag gör ingenting med henne eftersom jag vill hon ska komma in i nya hemmet, hästarna och människorna först, så det ända jag gör i stort sätt är att ha på flugspray och kollar igenom henne samt borstar emellanåt.

Ibland går det bra men hon är svår, min 3åring är verkligen helt tvärtemot. Hon har aldrig varit rädd för något så henne har man aldrig haft problem med att hantera små sår, spraya på något osv.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra?

Såret hon har nere på kotan är läkt men såg idag att hon lär slagit upp det lr något och det vara lite så skulle göra rent det, men även där får jag brottas som tusan :(

Vad gör jag för fel?
Jag är lugn och visar bestämt, visar henne även alla saker...

Tack! :laugh: Jo han har vuxit på sig rejält! Men jag tror nog att han följer samma kurva som storebror. Han har alltid varit lika jämn i kroppen och vuxit lika sakta som treåringen, men kanske att han blir nån cm större. Ska mäta honom när jag får hem honom igen. ;)

Ang flugspray har min mamma häst alltid varit så. Hon vet mer än väl vad en sån flaska innebär och traskar bestämt iväg så fort hon ser en. :grin: Jag lämnar alltså flaskan utanför hagen, hämtar hästen i grimma och sen får jag vara beredd att hålla kvar henne ett tag tills hon inser att det visst inte var så farligt och står stilla själv medan man sprutar på resten av hästen. Så bara hon fått första delen av duschen står hon stilla resten. :)

Han ser jättefin ut! :laugh: fin i hullet o har verkligen vuxit i kroppen! men stackarn att ha så bedrövliga tassar :(

min 10:a har ju tvärtemot din fått bättre hovar än sin mor :bow: o fick dom idag "pedikyrade" av farbror hovslagaren, å hon sköter sig bra men lite virrig i pallet är hon allt ibland o det där med att helt plötsligt stå inne i en box verkar ha glömts bort.... tur det bara var en timme :p

Ang flugspary så är Siri den duktigaste av dom alla, hon står som ett ljus lös ute när jag sprayar henne, hennes mor traskar iväg så fort hon ser att jag har nåt med mig i handen så henne får jag "koppla", 3-åringen däremot har inte gillat det där "pychandet" o han är så j-la stor så det har varit match varje gång men han lär sig han oxå! Honom har jag fått spraya (kopplad såklart) när han går/halvspringer runt mig, hälla switch på honom har varit ett halvt företag men det tar sig det också, uppställd i gången går det alldeles utmärkt så han är bara vääääldigt fånig :angel:

Min 10a hatar flugspray :D Men jag kör på ändå. Det är mycket bättre nu, innan sprang hon bort, nu går hon mest runt. Hon kan tom stå stilla i 5 sekunder :angel: Jag tror det är en mognadsfråga. Hon bryr sig inte om ljudet men däremot när medlet kommer på henne.

Nu har hon kommit in en tonåringsfas. Minst sagt. Igår när jag skulle kolla hennes hov i hagen så böjde jag mig ner (brukar göra det) och helt plötsligt har jag hennes andra framhov över min rygg och axel. Jag säger nej och flyttar mig och hon förstår.
Sen ska hon prova att gå på mig och klia sig på mig...jag säger nej.

Jag ska sedan prova att springa med henne på grus för att se om hon är halt. Hon har gjort det en gång innan, jag har lärt henne ett ljud. När jag gör ljudet börjar hon galoppera och hoppa :angel: Nej, säger jag och sen travar vi.

fördelen, än så länge, är att hon tar ett Nej direkt och hon gör inte om det sen. Vi får väl se hur länge det varar :angel:

Svarar alla ang flugspray.

Ja jag vet att många är rädda för själva spray ljudet.
Därför jag testat med och ta i handen, går väl iof bättre men nog vill man väl att dom ska klara av spray och enligt ägaren ska hon kunna detta utan problem.

Min 3åring är som sagt obrydd i detta hon vet att det bara hjälper :idea:
Mamman är lite si och så men nu står hon faktiskt still ibland kan hon gå runt men det är väldigt sällan nu. Men aldrig problem att spraya henne utan hon kan flytta sig lite bara.

Men ja, 10an.. Vi får jobba vidare ;)

När vi ändå disk detta, bromsmedel, något som funkar kanon, finns det? :angel:
Från massa knott, mygg och flugor har vi nu en svarm av bromar i alla olika sorter och dom är på hästarna och oss och dom ger sig INTE!!! :devil:

Min såg ut så i hullet och jag fick nästan djurskyddet på mig :cool: Veterinären tyckte också hon var alldeles för smal.

Nu är min lite tjockare och jag ska dra ner maten tror jag allt..

Jag tar inte illa upp alls. Tycker att han är i jättefint hull, på bilderna där man skönjer revbenen sträcker han på sig och spänner sig, det är därför det syns så tydligt. IRL syns det knappt alls. Klart att man kan önska mer hull på honom ändå, men jag tycker ändå att han är alldeles lagom! :)

Kul att din tagit sig så bra!

KL
Har beställt hem steel joint till min lilla. Hovis rekommenderade det och jag läste lite på deras hemsida och det verkar ju haft bra resultat på många! Värt att prova iaf! Kan tyvärr inte börja ge honom förrän han kommit hem från betet, men i höst ska han börja få det på momangen!

Kul när man hittar ett foder som fungerar bra!
Sen får det kosta bäst det vill bara djuret mår bra :)

Vad gör vi inte för våra små hjärtan ;)

Jag tar inte illa upp alls. Tycker att han är i jättefint hull, på bilderna där man skönjer revbenen sträcker han på sig och spänner sig, det är därför det syns så tydligt. IRL syns det knappt alls. Klart att man kan önska mer hull på honom ändå, men jag tycker ändå att han är alldeles lagom! :)

Kul att din tagit sig så bra!

KL
Har beställt hem steel joint till min lilla. Hovis rekommenderade det och jag läste lite på deras hemsida och det verkar ju haft bra resultat på många! Värt att prova iaf! Kan tyvärr inte börja ge honom förrän han kommit hem från betet, men i höst ska han börja få det på momangen!

är steeljoint för hovarna? Jag har fått tipsat kiselgur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka