10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Skönt att det inte verkar vara så farligt med hovarna ändå!

KL

Nu har jag tittat lite på ett 3 årigt welsh sto som lekkamrat till min åring. Är det dumt att ta en 3 åring? Har inte hittat någon yngre förmåga, förutom hingstar och jag vill helst ha ett sto el möjligtvis valack men inte hingst i alla fall.

Leker en 3 åring något vidare? Eller bör jag leta vidare? Jag har haft en treåring och en åring ihop tidigare och tyckte det funkade bra nu, men jag ser på Fendi att hon är full av bus när jag kommer till hagen. Hon vill leka, och jag tycker hon kan göra det med någon annan än mig.

Sorbisen du har din åring med en äldre valack, tycker du det funkar bra?

Jag hoppas ju flytta till skåne i höst, då kanske våra kan gå tillsammans, fast jag är dålig på avstånd så det kanske är för långt om man inte har helinackodering :D

Kul att höra att några unghästar busar! Mina står mest och kliar varandra sen springer de väl 1 runda per dag och då kan det bli lite race av det men inget mer utan de lugnar sig snart och ställer sig och betar eller kliar varandra igen :o.. Visst de är båda supersnälla och lätthanterliga damer men där finns även nerver så jag tycker det är konstigt att det inte blir mer bus ändå.. De har ju båda endel energi i sig så att säga :grin: - men de tycker det räcker att springa 1-2 gånger per dag..

Min springer också väldigt mycket. Den andra åringen är ju "trög", hon springer inte lika mycket eller har den energin som min har. Jag tror dock hon blivit mer "smittad" ju längre de gått ihop för nu börjar den röra på sig (lite). Min springer gärna upp och ner i backar o hoppar (bra! Hon ska ju bli fälttävlanshäst :p ), bockar (högt!), stegrar och sparkar. Hon drar repor själv.

Gammeltanterna (3st) står och tittar, nu har det ju kommit ett föl och han gillar att springa, Annie är på men mamma-häst, ledarstoet, har aldrig varit förtjust i Annie och inte nu heller när fölet kommit :p Vi får väl se vad som sker.

*kl*

Sorexa HW (e: Chirlon-Napoleon) snart 1 år (22 juni) Hon är så liten så henne har jag inte brytt mig om att kolla på ett ungefär ens men jag tror hon är typ 140cm.

sorexa-5-1.jpg

sorexa1-4-1.jpg

sorexa2-4-1.jpg

Är lite hemligt kär i din lilla svarta ;) grymt blank och fin!
hade inte den nåt skadeproblem?

Ja det hade kanske varit något! De hade nog haft kul ihop! Jag bor iof inte i skåne utan i södra halland, vart ska du flytta? :)

Fast efter att jag läst här vågar jag kanske köpa den där treåriga welshen ändå.

Har inte varit så aktiv på buke på ett tag men här kommer en liten upptatering om min -10

Hon är efter Hip Hop - Cardento -Cortez född den 15 April några av er kanske minns hennes kamp för att överleva. Hon skulle avlivas men vi sa att de skulle testa allt vad det än skulle kosta och fattig men lycklig hämtade jag hem ett friskt föl efter en månads tid på djursjukhuset :)

Nu är hon åring och kommer nog bli ganska stor. ( mamman är 180 ) Var inne på att sälja henne men har nu ångrat mig för att ha en framtida häst att ha roligt med :)

Här är två bilder en från när hon är ett dygn gammal och den andra är tagen i Maj iår.

32489528.jpg

32489560.jpg

Jag har tänkt på dig och minns det du skrev när hon var liten :) Jag har också undrat hur hon mår. Så roligt att du uppdaterar och att hon mår så bra!

Roligt att du vill behålla henne!

KL

Nu är min lille hingst inte hingst längre utan valack och allting har gått hur bra som helst! Han går numera med stoflocken och hans mamma och han har inte varit så lycklig på länge! :laugh:

Den lille shettishingsten fick behålla sina kulor ett tag till, han ska betäcka två ston och han håller på att ridas in och är strax även inkörd. Efter sommaren gör jag av med honom igen, troligtvis. Han är för tuff för min åring och skulle han gå på honom så kommer mamma och tar hand om honom och då är det nog tyvärr inte så mkt kvar av honom sen...

KL

Nytagen bild på mitt sto e.Baltimore.

No_More_Doubt_2010_e_Baltimore_1178_u_Mrs_Doubtfire_Blue_Talk_Nytagen_bild_fran_igar.jpg

Jag är jättenöjd med henne (om man får säga så :p) Hon är så himla trevlig! Man blir så glad av att ha en sån häst, alltid öronen framåt, kommer i galopp och gnäggar efter mig när jag kommer eller går. :love:

Lite humör visar hon dock när bästa kompisen (snäll valack som står ut när hon hänger på honom) lämnar henne själv i stallet. Idag hoppade och bockade hon i boxen för att visa sitt missnöje. Sparka i väggen vågad hon bara en gång, för då röt matte så argt på henne. :devil: ;)

Det aka bli roligt att följa henne :)

Ni får hålla tummarna för snart ska hon upp och röntgas pga en galla i hasen.

Idag är jag väldigt stolt matte!

Min som har varit odräglig vid all hantering hela vinter stod idag snällt på grusvägen utanför betet och lät sig bli verkad!

Tyvärr fortsätter han dåliga hovar ställa till problem, hovarna flikar sig så han är just nu ömfotad. Men får väl proppa i han biotin till hösten.

Betesslpp15maj12.jpg

Betesslpp15maj14.jpg

Har ni kunskap om hovar? min har en hovspricka :crazy: Hovis har tittat och han vet inte vad han ska göra, han tog bilder och ska återkomma.
Jag har bild men kan inte sätta in den förrän ikväll.
Sprickan går uppifrån och ner (nära kronranden) men liksom svänger av sen, det är det som min hovis inte förstår. Den är smal men vidgar sig lite när hon tar upp hoven.
han ska komma tillbaka om 4 veckor om hon inte blir sämre innan. Hon haltar inte men jag har fått för mig att hon blivit ömfotad, men jag ska gå en runda med henne idag för att kolla (på grusväg).

Han vill inte sätta in träskruvar i hennes hov då han tror att de ändå kommer lossna.

Jag blir så orolig :( Tänkte, ska jag köpa kiselgur och ge i maten? hjälper det?
Det är bara en hov som har detta.

Är tyvärr inte speciellt bra på hovar... :( Men man blir ju så himla orolig när det är något som inte är som det ska med djuren!

Ni som har kastrerat era, hur såg det ut? Lincoln är pigg och glad, ingen feber. Dock är han rejält svullen på ena sidan. Det andra snittet har läkt fint. Han hade väldigt (ovanligt) mkt blodkärl sa veterinären och det blödde länge. Det har även ett par gånger börjat blöda när han sprungit lite. Det vätskade sig lite idag, men det är väl bara bra att det kommer ut?? Jag blir så nojjig... :crazy: (Det är idag en vecka sen kastreringen)

Om din egen hovis är osäker hade jag troligen kontaktat klinik med specialhovis som har mycket erfarenhet. Känns som det tryggaste alternativet:).

Ja det kan du säkert göra:)! Men mitt sto har en exakt likadan spricka som aldrig varit ett problem. Precis som med din sitter den också mitt i en vit del hon har på hoven. Så det kanske ens blir problem:).

En lite dålig bild, men den syns iaf:
32512758.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker inte det ser så farligt ut, men vill du diskutera med någon veterinär ska du såklart göra det :)

32512554.jpg

Fendi fisen !

På mig o mammahäst också.
32512548.jpg

Haha den här bilden är helt störd, försöker behålla tofflan kvar på foten !
32512623.jpg

Mor o dotter!
32512620.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 872
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka