10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

sorexa2-4-1.jpg

Hjäääälp!!! jag blir jagad av en alien :eek: ;)

När tänker mamma alien klämma ur sig lillasyster då? :p

Hehe, det ser faktiskt lite roligt ut :D
Jag hoppas lillasyster (eller om det nu lyckas bli en bror någon gång) kommer snart. Hon är beräknad till 15 juni och har fyllt i juvret rätt mycket så det närmar sig :laugh:

Jag har inte skrivt något om min -10 bla för att hon åkte på lösdrift i februari och jag inte sett henne sedan dess. I lördags så kom jag i närheten av lösdriften och tittade då till henne. Visst har jag sett bilder från under tiden men det är en annan sak att se dem själv.
I lördags fyllde hon 1 år så det passade extra bra
Liten1r.jpg

Sto 75% arab, 25% SWB e. Gimmick ox, ue. Bilikov ox, uue. Cordon Bleu 467. Hon ser större ut på bilden än vad hon är. Beräknad vuxenstorlek ca 150 cm.

*kl*

Nu har Astro och hans lekkompis (nordis 26 år :D)flyttat till vår nya gård över sommaren där dom ska gå på ett 3ha stort kuperat bete. Astro har knappt haft en grimma på sig förut men var ändå superduktig hela långa vägen dit (Vi gick genom skogen ca 9km för att komma dit) Det var lite läskigt när vi skulle över E18 för det kom en lastbil på den regnvåta vägen men annars var han supersnäll. Älskar min lilla stabila pålle :love::love:

Duktig lite kille!
Rozzie var lika duktig när vi gick till sommarbetet, hade blivit ledd fram och tillbaka från hagen innan bara, men inga problem alls att ta henne i snöret och knata iväg :love:

Ailenbilden är underbar! :rofl:

Ja lite tunn är han, men som sagt inte såå farligt, går nog snabbt att få upp honom i vikt igen :laugh:. Rekommenderar hippo grow alfa om han inte vill äta lusernen, finns på eko.

Med all den mat hon har fått så borde hon fått upp lite.:D Hon är fortfarande tunn, revbenen syns ännu.

Är det inte farligt? Ena sprickan är inte så djup alls men lång, går längs hoven. De andra är liksom uppfläkta, typ spricka och sen har det kommit in skit och gjort det värre om du förstår.Som man kan egentligen "bryta av" en bit. Hon går som vanligt men tänkte att det kanske försämrar kvalitén på hovarna?
Den är 9 dagar till hovis kommer.

Om sprickorna är ytliga så skulle jag inte säga att det är farligt. Ganska vanligt på sommaren, när det är torrt, att de får ytliga torrsprickor. Det uppfläkta skulle jag hålla koll på så att det inte fläks upp mer.
Visst är det inte bra att det blir så, men troligtvis så verkas det värsta bort vid nästa hovisbesök. Sprickorna längsmed (uppifrån och ner?) beror troligtvis på brist på fukt till hoven, om jag förstod din förklaring rätt :)
Att det fläks upp kan bero på att hovarna blivit lite långa, ibland upplever jag att hovarna växer snabbare på sommaren tex. och då behöver tätare verkningar.

Men är det djupare sprickor så kan det ju vara värre och då är det kanske bra om hovis kan komma tidigare så att problemet inte förvärras.

*knapplån*

Ni som har ettåringar som är nästan 160 höga redan - hur stora beräknar ni att de blir fullvuxna?

Min nyblivna 1-åring är nästan 160 cm hög redan och jag som är van vid 160 cm hästar börjar undra var detta ska sluta :crazy:.. Hennes mamma var ca 170 cm så jag hade ju inte väntat mig att hon skulle bli liten men hade hoppas på ungefär lika hög.. Nu börjar jag nog undra om hon inte blir betydligt högre.. Hon var mkt stor redan när hon föddes kan tilläggas och hon har fortsatt växa snabbt hela tiden.. Hon är inte heller någon superlätt modell (defenitivt ej jätte kraftigt byggd men ej heller speciellt lätt i typen)..

205593_10150159620866686_702901685_6859462_7230471_n.jpg

216844_10150159620601686_702901685_6859459_1166060_n.jpg

Annika's Legacy i våras fortfarande i vinterpäls :grin:..

249408_10150216275181686_702901685_7360441_7863627_n.jpg

Ett par veckor senare i våras...

Stammen är: Channon, Annika-Welton-Westminster

Det var en rejäl bit det där! Mitt ena sto var 1.60 som åring och hon är idag som 6 åring 174 hög. Så minst 170 tror jag hon blir.

Fast det är ju olika hur de växer, hon kanske inte växer en cm till efter 2 års ålder, man kan inte säga säkert.

Tack!
Idag när jag kom t stallet hade hon redan "fixat" det uppfläkta, dvs det var borta. Det ser inte bra ut men inte heller hemskt, det är lite flikigt osv. Hovis har inte hört av sig så han lär inte kunna komma ut innan tisdag.

Morgondagens veterinärbesök är dessutom inställt pga mitt jobb, det är ju inget akut så jag skjuter upp det tills jag har det lugnare på jobbet.

Skönt att det inte verkar vara så farligt med hovarna ändå!

KL

Nu har jag tittat lite på ett 3 årigt welsh sto som lekkamrat till min åring. Är det dumt att ta en 3 åring? Har inte hittat någon yngre förmåga, förutom hingstar och jag vill helst ha ett sto el möjligtvis valack men inte hingst i alla fall.

Leker en 3 åring något vidare? Eller bör jag leta vidare? Jag har haft en treåring och en åring ihop tidigare och tyckte det funkade bra nu, men jag ser på Fendi att hon är full av bus när jag kommer till hagen. Hon vill leka, och jag tycker hon kan göra det med någon annan än mig.

Sorbisen du har din åring med en äldre valack, tycker du det funkar bra?

Ja, för mig funkar det jättebra. Min gamling är väldigt lekfull och kör ibland järnet med lilleman samtidigt som han fostrar och tuktar när Astro går över gränsen för vad som är acceptabelt. Klart att det hade varit bra att ha en jämnårig lekkamrat men jag har inte hittat någon (har i och för sig inte sökt så allvarligt heller eftersom det än så länge fungerar så bra).

Mitt ridponnysto 4 år, funkar jättebra som lekkamrat till min 10:a. De lekte fint redan förra året, då som årsföl och 3 åring.

Tack för ditt svar :-)! Då räknar jag att hon blir 170-175 (gissningsvis 175 tyvärr..).. Blir nog en riktig karlhäst tyvärr med den storlen.. Men jag har ju ändå inte själv tänkt rida henne med mina 162 cm :o - så då blir det att lämna till någon lång ryttare istället :grin:.. Själv kan jag erkänna att även om hon varit 160 så anser jag att hon är en för bra häst till medelmåttliga jag :p.. Men ju mindre hon blir destu bättre tycker jag då jag känner mig så liten brevid henne om hon blir uppemot 175 :o - tur hon är snäll och lätthanterlig..

Min åring går förresten med mitt 3-åriga halvblod och de trivs super ihop. Vågar nog påstå att de är ungefär lika leksugna - vilket vill säga att 3-åringen fortfarande tycker det är kul och 1-åringen är ganska lugn av sig så de är på samma plan så att säga.. De har gått ihop sedan Nickan var 1 månad (förutom 2 månader i våras då 3-åringen var iväg på inridning, 3-årstest) och kommer mkt bra överens. 3-åringen är både lekkompis och mamma kan man säga då Nickans mamma fick avlivas på operationsbordet när hon var 5,5 mån :cry:.. Med i hagen går oxå barnens shettis - men hon är inte lika rolig dock utan tänker mest på att äta ;).

Och mina är allt annat än lugna! Och då handlar det ändå om två ston. :p
Full fart, hoppar över allt de hittar (de har inte förstått att de är dressyrhästar än :grin:) och står på bakbenen mot varandra och bits. :o

Halvsyster till First Wish? :laugh:

Ja, det är hon :). Köpte mamman betäckt med Channon och fick Nickan.. Hade väl igentligen tänkt behålla en annan avkomma efter Annika (med hingst som ger smått om jag ska vara ärlig :grin:) men då Annika tragiskt fick tas bort vid bukoperation i höstas/vintras så är jag tacksam för att Nickan blev ett sto så jag ändå har något kvar efter henne. Inte lätt att hitta ett så bra avelsto till.. Och helt ärligt så var Annika en helt underbar häst och vän som tyvärr fick sluta sina dagar alldeles för tidigt..

Kul att höra att några unghästar busar! Mina står mest och kliar varandra sen springer de väl 1 runda per dag och då kan det bli lite race av det men inget mer utan de lugnar sig snart och ställer sig och betar eller kliar varandra igen :o.. Visst de är båda supersnälla och lätthanterliga damer men där finns även nerver så jag tycker det är konstigt att det inte blir mer bus ändå.. De har ju båda endel energi i sig så att säga :grin: - men de tycker det räcker att springa 1-2 gånger per dag..

Åh vad roligt att du ska köra in! :laugh:
Jag är också lite inställd på att göra det, tycker att det är ett toppenbra komplement till den vanliga träningen sen.
Ska du köra in själv eller lämnar du iväg?
När är det normalt att börja köra in halvbloden tro? Är det till hösten?

Vi har kört in halvbloden på hösten som 1-åringar samma som med travarna :) Jag kör in själv hemma båda mina föräldrar har haft travhästar sen jag var liten och jag själv tog ponnytravlicens när jag var 7-8år =) Så jag har kört in en hel hög hästar.
Och jag tycker det också är super att ha halvbloden inköra dom blir så fina i kroppen av att både kunna köras och ridas. + att nästan alla hästar blir överlyckliga att få dra vagn :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka