10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Oj då, vilken jobbig situation :(

Står de två äldre vallackerna på samma ställe? Finns det stall?
Om ni skulle göra så att Lincoln fick stå i box en dag/natt bredvid någon utav vallackerna och så dagen efter så släpper ni ut Lincoln i sin vanliga hage tillsammans med bara en utav vallackerna, den som han stått bredvid i box.

Jag tror att en ny nyfiken häst inte är lika "skrämmande" som två nya. Om det går bra så låt dem bekanta sig under några timmar, minst, innan häst nr 2 släpps in. Om shettisen som han går med nu känner vallackerna sedan innan så prova att släppa in en vallack i taget till Lincoln + shettis.
Jag tror också att det kan vara en trygghet att göra ihopsläppet i hagen där han är trygg.

Annars så hade jag nog övervägt att kastrera, även om det kanske skulle vara bättre att vänta på svalare väder med tanke på infektionsrisken.

Jag har också sett ganska många annonser om hingstbeten här runt omkring, men det kanske är för sent att släppa in nu? Och då kanske han också blir rädd, när han kommer in i en redan etablerad flock..

Personligen tycker jag att det är jätteviktigt att de har kompisar i samma ålder, jag är nästan taliban när det gäller det :D Jag ser hur mycket min åring får av att gå tillsammans med kompis i samma ålder även om de inte leker 24 timmar om dygnet.

Det är ju ett fritt land :D Alla får ju fundera på vad som är viktigt för en själv :banana:

Nåväl, min räka har fått sina första dl Dodson Build Up idag. Det åt hon direkt så det kan nog bli bra det här.

Det där med sällskap är ju lite svårt, har jag märkt, när man inte har flera avelsston och kan styra och ställa lite själv. Jag var helt inställd på att Rozzie skulle gå på något bete med andra ungston nu i sommar och tänkte, tydligen lite naivt, att det inte skulle vara några problem att hitta här i skåne.

Jag hittade inget som passade och de som passade som jag tycker höll måttet var för dyra eller så var det något annat som gjorde att det inte fungerade.

Nu bytte jag ju stall också tidigt i vår och då hade jag turen att hamna där det fanns en 2åring och en 4åring, så dem går hon med nu plus sin mamma (har inte riktigt vant av än :angel:) Det kommer att bli 1 ev. 2 vuxna till på det betet, så det blir en blandad kompott av åldrar.
Mammahästen ska få flytta hem från betet till stallet i mitten av juli (troligtvis), så hon blir avvand ordentligt.

Rozzie trivs i alla fall bra med sina något äldre vänner och jag tycker att de har bra utbyte av varandra. Så att de måste vara jämnåriga är nog inte det viktigaste.

Min har ju haft sällskap fram till nu, först en 10:a och en 09:a sen bara 09:an.

Men jag har sålt dem då jag ville dra ner på hästarna så än har jag inget dåligt samvete, men hon ska inte behöva gå enbart med mamma hela sommaren, något ska jag ordna till henne :)

Håller med om att det är svårt att få till det, lättare när man hade fler hästar helt klart!

Svarar alla som svarat mig ;)

Har bestämt mig för att kastrera så fort veterinären kan nu i veckan, än så länge är det ju inte fruktansvärt varmt och det är svalt på nätterna. Jag kastrerar båda två, även shettisen. Lincoln kommer att gå kvar där han går ett tag till. Shettisen och stoet (Lincolns mamma som förhoppningsvis är dräktig, kollas ikväll :) ) får gå ihop när hans hormoner stabiliserat sig, innan dess är risken att stoet blir för brutal... När Lincoln kommer hem släpper jag först ihop med mamma och när det funkar bra får shettisen också komma in. Stoet kommer hålla ordning på dom båda, det är hon expert på... :laugh:

Tjejen hade förresten varit iväg och tävlat iallafall, för när hon tog in den lilla A-ponnyn på morgonen så var Lincoln lugn som en filbunke och förblev så under tiden dom var borta (satte en på att vakta honom). Han har ju varit lugn hela tiden när hon tagit ut den lilla för att rida tidigare så jag vet inte vad som tog åt honom i förrgår kväll. Det är en flock på 6 ston som går i en hage bredvid, mitt emot går en hingst och en gammal valack och lite längre bort går de två äldre valackerna som vi försökte släppa ihop med. Så ensam är han ju inte ändå...

Så nu ska vi bara försöka få upp hullet lite också, åker och köper lusernhack idag och så får han äta så mkt han orkar helt enkelt...

hur gick det med turen till vet? gick det bra att lasta?

Jag har börjat så smått med min att lastträna henne.. Eftersom det var ren kalabalik när vi skulle hämta henne så har jag velat ta det lite lugnt så vi har hittils under två tillfällen stått uppe på rampen och mumsat lite mat. Det roliga är att när hon får upp bakfötterna på rampen så är det som att hon bara vill plöja rakt in eftersom hon är osäker på att backa i det läget.. Tyvärr så har jag inget släp med fronturlastning att öva med. Så vi går på rampen, och backar, går på och backar...

Eftersom hon inte var försäkrad som föl så täcker inte försäkringen lösa benbitar men tydligen så kan vi få skydd för det om jag friröntgar henne utan att hitta några så jag tänkte försöka få henne lastvan och åka in och röntga fortast möjligt.. Känns som en chansning värd att ta eftersom de flesta benbitar inte bildats ännu..

på onsdag ska vi iväg och jag har ont i magen dygnet runt :D Funderat på att "provlasta" men skippar det, går det åt skogen nu kommer det ju inte bli lättare på onsdag. Fast ärligt talat så vet jag inte ens om jag ska åka....

Jag tänkte röntga min vid 2-2.5 års ålder för att kunna operera om det behövs (lösa benbitar alltså). De bildas ju mellan 6 och 9 månaders ålder läste jag (om det inte sker av yttre våld då) så de borde ju finnas där nu om det finns några. Jag försäkrade min när hon var 3 månader (köpte henne då) jag utgår från att försäkringsbolaget inte ersätter lösa benbitar (lika bra att utgå från det hehe).

Senaste bilden (från igår)

Var är MATEN? Jag VÄNTAR? Ska jag stå här länge till? :D

32476187.jpg

Hon brukar få maten direkt när jag kommer men inte igår då jag gjorde lite annat innan.

Hennes hovar är uppfläkta (en smal spricka och 2 mindre som "gått upp" och har skit mellan sig) och jag ber hovis ringa mig (han ska till mig om 1 vecka men jag kan inte vänta så länge), men han hör inte av sig :cool: Jag vågar inte raspa själv heller när det är så mycket.

Här var det längesen jag skrev =) Nixi har gått på bete sen 25 Maj men kom hem igen för 4 dagar sen då hon fått en spark på bakbenet och i den här värmen som varit har det blivit en lymfa. Så nu står hon hemma med sina gamla hagkompisar får medicin mot infektionen det ser redan mycket bättre ut :) Har tränat på att gå ut och gå så att hon får cirkulation till benet och det har gått jättebra =) Första dagen fick hon ha på sig shettisens tömkörningsgjord och igår fick hon ha på sig körselen med svanskappa och brösta för första gången! Till hösten ska hon köras in :)

Ja men då låter det ju som om det kommer att ordna sig :laugh: Och som vallack så har du ju lite mer alternativ också.

Ser ut som om hon har tagit sig bra i hullet :laugh:

Angående hovarna, är det djupa sprickor? Jag hade nog väntat på hovis om hon inte är besvärad av dem.

Åh vad roligt att du ska köra in! :laugh:
Jag är också lite inställd på att göra det, tycker att det är ett toppenbra komplement till den vanliga träningen sen.
Ska du köra in själv eller lämnar du iväg?
När är det normalt att börja köra in halvbloden tro? Är det till hösten?

Ser ut som om hon har tagit sig bra i hullet :laugh:

Angående hovarna, är det djupa sprickor? Jag hade nog väntat på hovis om hon inte är besvärad av dem.

Med all den mat hon har fått så borde hon fått upp lite.:D Hon är fortfarande tunn, revbenen syns ännu.

Är det inte farligt? Ena sprickan är inte så djup alls men lång, går längs hoven. De andra är liksom uppfläkta, typ spricka och sen har det kommit in skit och gjort det värre om du förstår.Som man kan egentligen "bryta av" en bit. Hon går som vanligt men tänkte att det kanske försämrar kvalitén på hovarna?
Den är 9 dagar till hovis kommer.

Ja lite lättare är det ju med valack! :) Har också kollat på en del hingstbeten här omkring, det finns ett fint rättså nära oss men pga ägarna till det är det tyvärr inget alternativ.

Lyckades få i honom lite lusernhack idag efter lite trugande... Han har uppepå allt strul hamnat i en ordentlig växtperiod, fick inte ens på honom grimman längre :crazy:

Så här ser han ut just nu, ingen jättekatastrof men jag tycker inte om magra hästar!

248609_2011155911821_1031450370_32348771_5911531_n.jpg

252859_2011163992023_1031450370_32348786_8158726_n.jpg

(skitig är han också...)

För en månad sen (har inga nyare bilder):

230400_1947012028264_1031450370_32262956_2073237_n.jpg

*kl*

Här kommer lite nya bilder på mina barn.

Astrocruiser HW (e: Highcruiser-King Marco) drygt 1 år (15 maj) Han är ungefär 157cm tror jag och växer så det knakar.
astro2-4-1.jpg

astro8-1.jpg

astro6-1.jpg

Sorexa HW (e: Chirlon-Napoleon) snart 1 år (22 juni) Hon är så liten så henne har jag inte brytt mig om att kolla på ett ungefär ens men jag tror hon är typ 140cm.

sorexa-5-1.jpg

sorexa1-4-1.jpg

sorexa2-4-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka