10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

*kl*

Vad kul att se så mycket fina bilder på så mycket fina hästar! :love:

Här kommer några på min -10:a, tror inte jag lagt in några sen förra sommaren då han var föl... har varit pinsamt dålig på att fota under vintern...

Hingst e. Fighting Alpha - Quite Easy. Så trevligt på alla sätt och vis att jag tom funderar på att behålla själv fast han har "fel" kön för mig!

Fick åka en sväng till klinik i förra veckan pga en spark (som tack och lov visade sig "bara" blivit ett hematom, underbart :) ) och trots att det var första resan själv, och att det tar över 1h dit, så åkte han dit som vilken resvan häst som helst och uppförde sig som han aldrig gjort annat. Då blev jag alldeles glad i själen, även om jag inte förväntat mig annat!

Berrahuvud110531.jpg

Berra110531-2.jpg

Berra110531-4.jpg

Här är Copy,nu fyllda 11 mån som inte längre ser ut som en X-ning av islänning-shettis.
Även kallad Barbiehästen :p

Nämän där kom svanen! :love:

Fina bilder alla lägger ut! :laugh:

KL
Min kille blev verkad ute på betet idag, han skötte sig jättebra de tre första fötterna, sen var det som om något slog slint och han var plötsligt LIVRÄDD för hovslagaren! :eek: Hon hade verkligen inte gjort nånting konstigt alls, bara flyttat sig från en hov till nästa, och plötsligt fick hon inte komma närmare än 50 cm innan han ordagrant slängde sig ur vägen för henne! hon fick inte ens klappa honom! :crazy: Fattar inte vad som tog åt honom, men när han fjantat så ett tag var det som att han kom ihåg att han inte dödat henne ännu så då stod han stilla sista foten också... Knäpphäst...

KL

Min åring blev ju så smal ett tag men nu har han äntligen börjat lägga på sig, har gett honom Hi**o gr*w al*a (som MalinJ rekommenderade) och han glänser så man kan spegla sig i honom :) Han är fortfarande inte i optimalt hull än men på söndag åker han på bete så jag hoppas han fixar det.

Bild tagen 7/5
IMAG0881.jpg

Bild tagen 7/6
IMAG1029.jpg

Nästa vecka ska Annie till veterinären med specialitet mot tänder. Hon har ju en knöl under ganaschen, förmodligen är det lymfkörtel då den är mjuk utan fistel. Men eftersom man, enligt honom, bör gå igenom munhålan och se på tänderna vid senast två års ålder så vill jag göra det nu, det kan ju vara problem hon har. Vi ska också kolla ev vargtänder.

Är nervös, hon är aldrig lastad förutom när hon kom till mig.

Men se där, det kom ju fram en fin unghäst under all pälsen :laugh: Läcker färg hon har!

Idag har Annie fått en ny hagkompis. Ett hingstföl föddes imorse :love: Tydligen hade åringarna varit alldeles för nyfikna, spec den andra åringen (vars mamma fölade) så efter ett tag blev de förpassade till stallet medan tanterna (3 ston inkl mamman) och fölet tog hand om allt. De andra stona var barnmorskor och var poliser mot åringarna innan de togs bort.

De har stått inne hela dagen, om inte annat bra träning. Annie har skött sig utmärkt, inget skrik, ingenting. Hon åt hö när jag kom och fick mer hö, lucern samt kraft när jag åkte och inget bekom henne. Matte tycker det är bra att hon står inne lite så hon äter :angel:

Vad vacker hon är! Och stor! Du var ju orolig för storleken, hur stor är hon nu?

Min lille shettis som blev påkörd mår faktiskt riktigt bra! Idag har jag släppt ut honom i stor hage igen, dock själv så han inte blir jagad. Haltar ytterst lite på ena bak. Han hade verkligen änglavakt!! Ska kastrera honom nästa vecka så kan han gå med stoet sen. Lillplutten (Lincoln) får gå kvar som hingst på betet han är på nu ända till hösten.

248714_1982209348175_1031450370_32308308_107585_n.jpg

Min lilla Fendi har blivit av med sin lekkamrat och mentor, tvååriga Condoleezza.

Jag var tvungen att sälja, kände att 3 halvblod blir bara för mycket med småbarn o allt. Så nu har Fendi ingen lekkamrat utan bara mamma att umgås med. Har annonserat lite efter en ponny som sällskap, antingen att köpa eller på foder.

Hur hade ni gjort? Det är väl inte bra för en åring att inte ha andra unghästar omkring sig? Har ni era unghästar ihop med andra unga hästar?

Har tittat lite på ponny till barnen men inte riktigt hittat rätt ännu.

Siri går ihop med mamma o 3-åriga valacken som hon trivs väldigt bra med. Efter att ha haft några riktiga skitår m skador o sjukdomar så valde jag att ha kvar alla hemma iår så det är lugn o ro för både djur o människa... men hade jag inte haft 3-åringen kvar vet jag inte om jag hade tänkt likadant. Hoppas du hittar en (helst) jämnårig kompis till henne!

Tack för svar!

Jag förstår det där, man vill ju helst ha sina älsklingar hemma så man har full koll.

Sofieolsson, skönt att han mår såpass bra! Ser oförskämt pigg ut för att vara påkörd.

Aida, din är ju bara helt underbar! Hon ser inte så liten ut?

Fiorano + sofieolsson + sassiball

Tack! Hon är en riktig liten guldklimp :love:

Jag tror att bilderna luras lite, för hon har en bit kvar till mammans tappra höjd på 159cm. Jag mätte henne när hon var strax över året och då var hon ganska precis 145cm, högre bak.
Hon är fortfarande överbyggd och har nog växt en del nu under våren/försommaren, men jag har inte mätt henne igen.

*kl*
Äntligen börjar dunet falla av min ankunge, och en fin liten häst verkar gömma sig under pälsen som försvann!:D
juni%2525202011%252520224.jpg

juni%2525202011%252520212.jpg

juni%2525202011%252520207.jpg

juni%2525202011%252520290.jpg

och vad tiden går fort! Det var knappt ett år sedan vi hittade den här lilla söta tjejen i ett stort svettigt tält nere i Österrike bland hundratals andra hästar, och impuls köpet var ett faktum!:love:
welthaffie%252520066.jpg

juni%2525202011%252520290.jpg

och vad tiden går fort! Det var knappt ett år sedan vi hittade den här lilla söta tjejen i ett stort svettigt tält nere i Österrike bland hundratals andra hästar, och impuls köpet var ett faktum!:love:
welthaffie%252520066.jpg

Å vilket lyckat impulsköp :love: hon är så bedårande söt och vacker :love: !!

Det är svårt det där med sällskap tycker jag. Lincoln gick med en jämngammal blivande d-ponny ända sedan födseln och det gick bra. Eftersom vi letar gård och jag vantrivdes nåt fruktansvärt i stallet vi stod i så har jag nu flyttat hästarna.
Jag köpte en shettishingst. Tänkte först köpt en jämngammal men blev avrådd av de flesta eftersom det skulle bli synd om den lilla när halvblodet lekte med den pga storleksskillnaden. Därför köpte jag en 5åring. Tänkte att han kunde säga ifrån när Lincoln blev för dryg. Bara det att shettisen jagade ut Lincoln från hagen... Resten av historien vet ni.
Lincoln fick flyttas igen och går nu med en A-ponnyvalack på 12 år. Problemet nu är att den lilla ponnyn tävlas ganska flitigt och tanken var att den skulle tävla idag. Lincoln vill inte vara själv och därför provade vi släppa in honom till två äldre större valacker igår. Lincoln sprang rakt igenom grinden livrädd för dessa två genomsnälla hästar. Så den lilla A-ponnyn fick strunta i att tävla idag. Så vad gör vi nu?? :confused: Den stackars tjejen vill ju tävla!

Är inne på att kastrera nu direkt på måndag så att han lugnar hormonerna lite, han är hingstig som få. Han har efter allt strul med huggormsbett och flytt hit och dit gått ner en massa i vikt och tappat glansen i pälsen, han ser olycklig ut. Tänkte att jag skulle ge honom ett par veckor att landa och han började ta sig igen, men efter allt spring igår så är vi tillbaka på noll igen känns det som. Hur hade ni gjort?? Jag kommer också att börja stödfodra honom med något proteinfoder, något förslag? Helst snabbätet och enkelt, dvs inget som behöver blötläggas osv eftersom jag själv inte har möjlighet att köra till betet varje dag utan dom som bor där kommer att ge honom varannan dag. Lusernhack känns bra, men det tar ju en stund att få i sig och i vintras när dom fick det så var han inte speciellt förtjust i det. :confused:

sorry för långt...

Åh det låter jobbigt för honom stackaren. Kan du ta hem honom efter att han blivit kastrerad ? Jag hade nog kastrerat, ta hem och ge lugn och ro och bra mat så han "kommer tillbaka". När han ätit upp sig och hämtat sig hade jag försökt ordna lekkamrat igen. Kanske en tvåårig shettis som sällskap? Jag letar för fullt efter tvååriga shettis och welshmountain nu :p

Vad ska du göra med den 5 åriga shettisen? Den verkar ju lite tuff mot Lincoln menar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30