10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Apropå hullet så har Dodson gjort underverk! Haft det 1.5 vecka :banana: Så mycket bättre! Idag raceade min lilla fis, jag skrek på henne o hon körde full fräs säkert 200 meter till hon kom till mig. O hon äter bra (hon plockade ju innan) sen hon fick Dodson och jag tog bort krafft muskel så får vi se.

Build Up Condition Mix (musli). Hon har fått det o olja och det börjar se riktigt bra ut på nolltid :D Aldrig ska jag gå över till annat foder! Kvalité får kosta :D Smakligt är det också.

Javisst är de lika, haha jag tycker det är kul :p

Måste bara få ner mammahäst i vikt, det är inte lätt att banta en häst !

Så roligt att din häst börjat gå upp i vikt! Jag har också haft tunnisar förut och vet hur man går där o tittar, och försöker med allt. Det är så skönt att se dem bli lite rundare hela tiden, det blir ju liksom mer häst helt plötsligt.

Vad kul att du hittat ett foder som går vägen, det är verkligen så olika på hästar!

Min unghäst blev lite tunn efter pälsfällningen och har haft lite svårt och gå upp, skulle tro för all mask hon hade så efter avmaskning och nu lite bete så vänder det fint igen men hon har alltid haft reletivt lätt för att gå upp fint.

Jag gör med sojamjöl jag, det ska tydligen vara bra men jag vet ej? :angel:

Sprickor på det hållet stör ofta inte hästen men de är väldigt svåra att få bort!

Jag har fått tips att ge Enzo Hoof Food, innehåller biotin, metionin och zink (tror jag det var) det ska tydligen vara toppen.

ja det är så olika! min häst tappade mycket i mars och då fick hon ändå hö, lucern, krafft 125, betfor och soja.
Vi tog bort sojan på inrådan av veterinären och då började det hända saker, tydligen kan inte alla hästar bryta ner det. Så vi la på krafft muskel samt krafft föl och tog även successivr bort krafft 125 (som enl veterinär är för mycket stärkelse för unghäst). Billigt nej men vad gör man?

Hästen ökade men började falla ur lite igen fast hon kom ut på bete i början av maj. Just nu får hon Dodson och olja samt krafft föl (det som är kvar i säcken) och nu är det bra även om jag önskar mer rumpa. Hon är nästan 70% fullblod och väldigt energisk i hagen (de har 15 hektar att springa på).

Sprickor på det hållet stör ofta inte hästen men de är väldigt svåra att få bort!

Jag har fått tips att ge Enzo Hoof Food, innehåller biotin, metionin och zink (tror jag det var) det ska tydligen vara toppen.

vart hittar man det? Googlade på det men hittade inget.

Okey, ja min funkade kanon på lusern pellets men tyvärr fick hon en rejäl proteinöverskott så hennes bakben svällde upp och det var inte kul.

Det försvann när jag minska kraften.
Hade väldigt mycket kontakt med vet då och ingen visste vad som var fel och jag var så orolig alltså, men sen kom jag själv på det att det kanske var fodret och visst var det så.

Tyvärr så strök hennes bakben med (vet sa till att massera in liniment 1-2ggr/dag) det jag inte visste är att det blir blistring när det blir blött. Hon gick på lösdrift och detta hände under hösten.. Vet visste dessutom om detta men sånt händer tydligen :(

Lyckades rädda ena bakbenet så där har hon massa vita fläckar osv men det ena fick ett rejält otäckt sår som inte alls velat läka helt och fint, saknar fortfarande hår på en stor yta och benet i sig är bredare än det andra. Mycket synd men inget som är farligt, mer ett skönhetsfel. Trist :(

Jasså, så visa kan inte bryta ner sojan..
Ger du alltså också sojamjöl? Lr ja mitt ser ut som små pellets/kuber.

Oj, vi kanske ska ta detta vid sidan om kom jag på :o
Avslutar nu mitt här, vill du så skicka PM :)

Här kommer lite bilder på min lilla lusitanohingst som nu mäter 144 i mankhöjd och 148 över rumpan :)

lagger_upp_en_hel_del_bilder_fran_dagen_som_kommer_komma_lite_huller_om_buller.jpg

lagger_upp_en_hel_del_bilder_fran_dagen_som_kommer_komma_lite_huller_om_buller.jpg

Fans jävla helvetes skiiiiit!!!

Mina pållar har blivit förgiftade av nån växt, troligast. Mularna är helt trasiga och benen (de vita) jättesvullna. De får nu inte vistas i solljus och får därför stå inne hela dagarna och vara ute på nätterna. Blodprov för att kontrollera levervärde är tagna idag, på mammahästen i alla fall, den lilla hatar sprutor så det gick inte att ta på henne.

Vi har hittat vild palsternacka i en del av beteshagen (vilken nu är bortstängslad och avputsad), men veterinären trodde inte att det var den som var boven i dramat, utan någon annan växt som ger systematiska symptom. Palsternacka ger reaktion vid beröring och sannolikheten att alla vita tecken skulle ha vidrört blomman var ganska liten...

Vet inte om jag vågar släppa tillbaks de på betet sen... :cry:

Stackars er! Det är inte Alsikeklöver då? Den helvetesväxten går jag och plockar så fort jag ser den. Har tack och lov inte särskilt mycket av den i hagarna, men en av mina avkommor fick samma reaktion som dina för två år sedan.

Inga sommargäster som har varit och matat hästarna?

Jag har hittat det mest konstiga i hagen när jag stod centralt, tur min var kräsen och inte åt.

Jag tror inte att vi har den i hagen, vitklöver finns där. Jag är dålig på växter dock, men stallägaren säger att det är vitklöver i alla fall... Men på symptomen så hade det lätt kunnat vara det, exakt samma. Men det finns tydligen flera växter som ger fototoxisk reaktion.

Har precis kommit hem nu efter att ha varit 2 timmar i stallet (igen, totalt 8 timmar i stallet idag) Pållarna fick knata runt lösa i stallgången för att få röra sig lite. Jag läste nämligen precis innan jag åkte dit, att om de har en leverskada så klarar de inte av att bryta ner klorofyllet i gräset och det ger också samma symptom (jag saknar dock säker källa på det än), så jag vågade inte släppa ut dem i natt :crazy: tar det säkra före det osäkra, får svar på proverna i morgon.

Jag kom faktiskt att tänka på det precis nu på vägen hem från stallet. Det växer mycket "skräp" längs vägkanterna. Och Hagen ligger väldigt centralt och det går en cykelväg längs med ena kanten av den...

var det inte i förra eller förrförra numret av ridsport det var nåt reportage om en häst som fått en liknande reaktion på nån giftig växt. kanske värt att kolla upp om det kan vara samma?
i vilket fall som helst så låter det jättetrist

var det inte i förra eller förrförra numret av ridsport det var nåt reportage om en häst som fått en liknande reaktion på nån giftig växt. kanske värt att kolla upp om det kan vara samma?
i vilket fall som helst så låter det jättetrist

Tänkte exakt samma sak!

Hoppas de blir bättre, låter ju inte alls roligt... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 872
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka