10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

*knapplån*

Här vill jag också vara med! :) Jag fick hem min 10:a förrförra lördagen, en underbart vacker (jag är ju inte alls partisk heller ;) ) American Paint :love:

Än så länge har jag inte gjort så mycket med henne, hon går på bete och bara är. Går ut och umgås med henne en stund varje dag bara, håller mest bara på att lära känna henne nu i början :)

230245_10150191085635842_585020841_6760968_2431804_n.jpg

En liten fråga till er andra: Hur höga är era nu? Och ungefär hur mycket till förväntar ni er att de kommer växa? :)

kl

Å jag stolpade en ny hage i helgen men upptäckte att det (högst troligt) finns alsikeklöver över hela gärdet :crazy: så nu vågar jag inte släppa ut hästarna där ... valacken skulle antagligen funka att ha där med bara en vit kota men stona har ju 7 vita ben av 8 möjliga och vita mular ..... med min vanliga tur så skulle det säkert bli problem :grin:

I övrigt är jag så förtjust i min lilla pärla :love: hon är så "förståndig" det lilla grynet :love: jag kommer ut till hagen med en sprayflaska i näven och får koppla hennes morsa för att hon ska stå still när jag sprayar men Siri kommer fram o ställer sig bredvid för att också bli sprayad :love: sen står hon blick still tills jag är klar, underbara unge!

Svarar åt Aida eftersom jag hade min häst på samma bete. Vi flyttade hästarna direkt, så de gick aldrig på det putsade. Växten fanns ju ändå kvar, dock mycket kortare.

Ok. Varför jag undrade är att jag sett att vissa hästar får reaktion av att gå på nyputsade beten.

kl

Å jag stolpade en ny hage i helgen men upptäckte att det (högst troligt) finns alsikeklöver över hela gärdet :crazy: så nu vågar jag inte släppa ut hästarna där ... valacken skulle antagligen funka att ha där med bara en vit kota men stona har ju 7 vita ben av 8 möjliga och vita mular ..... med min vanliga tur så skulle det säkert bli problem :grin:
Om jag har förstått det rätt så kan växten vara giftig för alla hästar, men det är bara på de med vita ben/mule som fotosensibiliten uppstår. Leverskadorna kan alla få. (Och det är kanske det som är det värsta, leverskadorna alltså). Men hästar kanske är mer eller mindre känsliga. Så risken är ju att en brun häst går längre på ett sådant bete och blir mer förgiftad än en som får reaktioner som syns direkt. Rätta mig om jag har fel men jag har uppfattat att det är så.

Kl.

Okey, jag behöver hjälp nu!
Vet inte alls hur jag ska gå till väga riktigt.

Min 10:a blev bundis med shettisen i hagen, dom är totalt 5 hästar som går tillsammans, min 3 ston (inkl 10:an) sedan min kompis två valacker.

Min 3åring är den som varit värst mot Miraz, jagar bort henne och ibland småbiter i rumpan. Men inget farligt alltså.

IDAG när jag tog ur min 3 åring från hagen så blev Miraz helt orolig och det sluta med att hon gick på tråden och sedan hoppa = 2 lösa hästar och sen 3 åringen jag höll i handen.

Miraz hade alla andra hästar vid sig, och shettis stod till och med bredvid henne!!

VARFÖR, blev hon såhär när jag tog 3 åringen som egentligen är den som är taskigast mot henne?

Kan det vara för att det var dom två som gick ihop några timmar innan ihopsläppet med ALLA hästarna?
Jag har nämligen ingen aning och vi provade till och med att lämna 3 åringen i hagen med Miraz och tog ur mitt andra sto INGEN reaktion där utan hon följde efter min 3 åring.

Nu har mina 3 fått gå upp och beta i vanliga hagen för beteshagen är ganska urbetat.
Ska få upp staket över den lilla plätt till jag har nu under veckan för det i vinternhagen är inte mycket, trist nog.

Men detta är inte alls kul just för att hon sticker igenom tråden, vi försökte flera ggr efteråt att lämna henne med mitt andra sto medans en gick iväg med 3 åringen.

Hon bryr sig INTE i tråden överhuvudtaget och att man stod där och försökte få bort henne från staketet nä det brydde hon sig inte heller i.

Tråden gav henne heller inte någe stöt vid dom tillfällen hon kom åt, vilket var lite synd. Det kanske hade fått henne och tänka till.

Men hur gör jag nu?
Mina går som sagt själva igen och kommer göra ett tag framöver, jag lär ju träna henne absolut men har ni förslag?

Att hon följde med treåringen fast hon var mest elak kanske beror på att hon ser den hästen som ledaren och därmed tryggheten?

När jag fått hem en ny häst och släppt i flocken så försöker jag "störa" så lite som möjligt i början, alltså inte plocka ut någon häst alls ur flocken. I de fall jag ska rida el dylikt tar jag in alla i stallet just för att inget ska hända. Har du möjlighet att ställa in dem i stall så länge när du ska rida en annan häst?

Annars är mitt råd att avvakta och låta henne känna sig trygg i flocken, inte störa eller plocka ut någon häst förrän om kanske 1-2 veckor.

Lycka till, hon såg ju jättetrevlig ut, har själv haft arab förut :)

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Jag vet att man ska vänta några dagar innan man börjar ta ut osv.
Men tänkte att det borde inte vara någon fara när hon har shettisen vid sig, dom går ihop mycket och dom skriker på varandra osv.

Trodde aldrig hon skulle bli sådär helt ärligt!

Jag har ett litet stall att tillgå, det ska dock göras om lite..
Men jag har sagt att vi ska träna på att stå inne själv till och börja med, korta stunder såklart.

Sedan kan man även börja i hagen när det ser bättre ut i flocken.
Nu är det ju tyvärr så att mina går ihop själva igen och vet inte om dom kommer gå ihop mer med dom andra över sommaren men det borde dom för sommaren har bara börjat och nu väntar vi in att det växer upp i stora igen.

Så under den tiden borde hon få mer kontakt med bägge mina flickor, men det är trist sen när man kommer rida båda dom.

Man får träna några min vissa dagar när man är ut, ställa in henne ensam.
Det blir nog bra!

Låter dom stå helt nu och ger dom bara vatten och kraft samt fixar med flugspray så får man se sen då.

Man får hoppas det blir bättre!
Ska fråga tidigare ägare också hur hon varit mot staket.

Delvis kl.

Här får ni lite fler bilder på min guldklimp! :love:
Min medryttare som fotat!

5-7-2011342.jpg

5-7-201114.jpg

5-7-20114.jpg

5-7-201156.jpg

5-7-201150.jpg

5-7-201158.jpg

5-7-201152.jpg

Hon är verkligen helt underbar!

Vad fin hon är Molin!!!

Min lilla skrämde slag på mig häromdagen. En jag känner fick ta bort sin häst tragiskt och det fanns ju i huvudet när jag kom till min. Blandade mat och gick sen för att hämta henne. Men jag hittade inte henne. Alls. 15 ha hage är fantastiskt....ibland :p Gick först till alla platser jag sett dem innan, ingen häst. Gick en runda runt hagen, ingen. Hittade tråd som fallit ner...
Skrek på henne (hon brukar 9 av 10 fall svara), tyst. Gick en runda till. Tyst. Ringde tom t jobbet (jobbar på räddningstjänst) för att höra om de haft trafikolycka med häst. Nej.

1.5 h senare (vad lång tid det tar att gå kuperat 15 ha) kom jag för tredje gången till en skog på en höjd. Skrek. Då svarade hon! Men var? Har det hänt något? Hon kom ju inte. Hon gnäggade igen.....sen kom hon i full galopp. Puh! O de andra med, ingen var skadad.

Igår gick jag dit direkt och hittade dem. De gillar att stå där när det är mycket bromsar, de står vid sjön inne i skogen.

Hon har stannat i växten nu och jag tycker hon lagt på sig lite till. Hennes huvud är litet, fortfarande ponnygrimma.
Hovsprickan ska kollas igen i veckan och hon har fläkt upp lite annat, det känns som hennes hovar är torra? Ska fråga hovis.

Bild kommer när Pixbox vill fungera.

Det är den :love: Barrskog, lövskog, äng, sjö, slätt, kuperat, helt fantastiskt! Väldigt naturligt för hästarna att gå där, perfekt är det, stäppdjur som de är.

Har era 10or också fortfarande ponnygrimma?
Nu funkar pixbox :D

Ponnyhuvudet
32556659.jpg

Titta vilken fin lång manke hon har :angel:

32556660.jpg

Kl

Tack för era inlägg om liknande problem. Som Peak sa så flyttades hästarna ifrån hagen och gick aldrig där det var putsat.
Mina två har heller inte fått gå mer på gräs, då vi inte har kunnat utesluta leverskada på Rozzie så tar vi det säkra före det osäkra och de får gå på ridbanan på natten. De står fortfarande inne hela dagarna. Mularna är bättre, men benen har blivit mycket värre för att nu har blivit lite bättre igen. De vätskande såren i karlederna har spridit sig upp på sidorna av kotorna och upp en bit på skenbenen. Det är nu som hårda krustor.
Båda hästarna står på både penicillin och antiinflammatoriskt/smärtlindrande och veterinären pratar om månader innan de kommer vara helt bra...

Så det blir inget mer bete den här säsongen.
Någon som har någon uppfattning om hur detta kan komma att påverka den framtida hållbarheten? Det är ju nu hon ska vara ute och busa med kompisar och bli stark :( Hon är dessutom inne i en ganska kraftig växtperiod, hon har aldrig någonsin varit så överbyggd som hon är nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka