10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Fina pållar allihopa, orkar inte kommentera allas men fina e de.. tänkte att jag kunde bjuda på lite bilder av unghästarna som går på våran lösdrift. Den gråa araben är våran lilla piraya eller Etique som han egentligen heter..De två andra är inte våra men de går i samma hage brunskimmeln är Cobrah han är också arab och den bruna är Maximilian och han är en New forest.
[/url
[url=http://www.pixbox.se/pic32520704][/url
[url=http://www.pixbox.se/pic32520683][/url
[url=http://www.pixbox.se/pic32520730][/url

Jag får se om jag kan hitta gamla ridsport och läsa (har den tyvärr inte själv just nu) :)

Jag tyckte att båda hästarna såg piggare ut idag, men de går väldigt stelt och det är ju inte konstigt med tanke på den svullnaden som de har. Levervärdena var helt normala i alla fall (tack och lov) så i natt ska de nog kunna få gå ut och äta lite gräs och röra på sig lite, hoppas då att svullnaden ska gå ner lite.

Mularna är bättre, såren vätskar sig inte så mycket längre, men det är fortfarande mycket som ska läka ihop. Karlederna är värre idag än igår, precis som om såren spridit sig en del. Hoppas att det också vänder och blir bättre snart.

Rozzie ena bakben igår
DSC05582.jpg

de 3 vita benen svullna och såriga, det svarta opåverkat..
DSC05581.jpg

Hoppas att du hittar igen den tidningen, det verkar vara exakt samma grej som det stod om då!

Ser verkligen inte kul ut, hoppas du får bukt med det snabbt. Skönt ändå att det var normala levervärden!

Jag har läst så mycket om giftiga växter nu de senaste dagarna att jag är helt snurrig...

Jag har faktiskt inte varit ner mer på betet och tänker nog inte släppa tillbaks dem dit i vilket fall. Men jag ska gå och titta sen när jag får tid och försöka bilda mig en uppfattning om vad det var. Nu har de ju dessutom putsat ner allt, så det är svårt att se.

Hur behandlades din häst när den fick detta?

Just ja, kom på en till sak, om det är klöver som är boven, så fattade jag det som om den påverkar levern och den nedsatta leverfunktionen ger i sin tur dessa symptom. Och om det då hade varit klövern så borde vi ju sett det på blodprovet, kan jag tycka.

Jag är inget proffs på detta, men jag tror att de kan ha dessa syptom utan att levervärdena är dåliga. Jag tog leverprov på min häst och de var normala. Jag antar att eftersom du var så snabb att flytta dina hästar så hann aldrig levern att påverkas.
Jag gjorde inget förrutom att flytta hästen från det aktuella betet och svullnaden gick ner ganska snabbt då. Sen blev det ju som mugg av såren och jag behandlade det som vid vanlig muggbehandling.

Förgiftning av alsikeklöver är värre vid fuktig väderlek eller på hösten med mycket dagg, så jag tror inte att det alltid ger reaktion.

Jag försöker gå igenom mina hagar och drar upp alla alsikeklöverplantor och slänger i soptunnan. Bra är ju att de inte får fröa av sig iallafall. Men är det putsat så lär väl de giftiga plantorna komma tillbaka.

KL.

Följer alla dessa trådar, speciellt 08, 09, 10 och 11 och det är så himla kul och se bebisarna utvecklas!

Snart kanske även jag får kika in här lite oftare!
Har nämligen en 10 på ingång, hon ska besiktas nu och går hon igenom så hämtar jag hem henne nästa vecka :bump:

Så spännande är det!
Har två hästar sen innan, en 9åring och en 08:a, så 10 blir nog min 3åring glad för =D

Mer får ni veta när allt verkligen är klart!

*kl*
Här kommer en liten film på Ravenna!:)
http://www.youtube.com/watch?v=AxatRS8Iccc

För några veckor sedan var det en stor utställning i Benelux (vet inte i vilket av länderna) där Ravennas mamma deltog! och blev Champion sto! Tredje gången gillt!:banana::banana::banana:

Om tre veckor är det Riksutställning för Haflinger här i Sverige, så då ska det bli spännande att se vad domarna har att säga om lillskrutten!:D

Men åh vad kul att se! :D Vilken liten räser du har! :D Hon är verkligen jättefin! Kul med mammans championtitel också! :laugh:

Åh hon är ju bara såååå söt:love:! Hon ser ut och röra sig riktigt bra dessutom:). Lycka till på utställningen-tror dock att det kommer att gå riktigt bra för er!

Hej!

Var och tittade till min på bete igår! Skrämmande stor är han jag vill inte ha någon 170+ häst!

Ni som inte har kasterat era hingstar vad har ni för planer?

Min går lämpligt nog på hingstbete hos veterinären... :angel: Så innan jag plockar hem honom i höst skär hon honom på plats - väldigt praktiskt! :D

KL

Jag har vart och hälsat på min åring, Cebula e Szkopul - Ceylon, som bor i Borlänge och som jag inte träffat på två månader.

Jag är så oerhört imponerad av min lilla hästs psyke!
Vi gick ut på promenad ensamma, hon följde snällt med fast hon tvekade någon gång. Hon reagerade på lite saker som fladdrade eller lät, men tittade bara till och backade något steg, men hon var aldrig rädd eller fjantig, bara överraskad.
Sen gick vi in i ridhus för första gången. Hon tittade självmant in i öppningen till gången till ridhuset, följde med mig när jag gick in, tvekade ingenting utan gick nyfiken runt och nosade. Mest uppmärksamhet fick den fina fuxen hon såg i spegeln;)
Och idag fick hon löshoppa. Hon har gjort det en gång med mamma när hon var tre månader, och nu knappt ett år senare fattade hon snabbt vad jag ville och löste uppgiften.

Jag är lycklig idag som har en sån fantastiskt fin och klok liten tös:love:

kl.

Nu får även jag vara med i denna tråden :D

Var nämligen iväg och hämta hem en liten 10:a idag, ett litet gulligt arabsto :love:

Hon är e Mayoor Bay u Miya
Blir skimmel...

Här får ni lite bilder, inte världens bästa men några =D
32548771.jpg

32548779.jpg

32548786.jpg

32548787.jpg

32548770.jpg

Rulla sig kunde man bara efter en stund! (bästen blev den lille bredvid)
32548797.jpg

Två bilder från när jag var och kika på henne
32516411.jpg

32516410.jpg

Tack för oss!

Aida: Mina hästar råkade ut för samma sak 2009, då vi lånade ett nytt bete. Det kom efter en regnig & fuktig period,alla drabbades. Tog dom därifrån & behandlade för mugg, blev bra. Men då hade jag ingen aning om att det kunde vara någon växtförgiftning. Fick reda på det efteråt, då var det för sent att ta blodprov.
Hälsade på min fröken idag, ojj vad hon växt :). Grimman i strl. cob passade inte längre. Har en video på henne som jag lyckats ladda upp efter en månads pillande, är inte så haj på tekniska saker.

Så för er som är nyfikna: http://www.youtube.com/watch?v=tTHypSW2uB8

Visst är hon fin min lilla tös :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 658
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 870
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka