10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Dummaste kommentaren jag sett på länge! :mad: Kolla gärna in alla bilder på bara dom tre senaste sidorna så är nästan varannan åring i samma hull och sämre. Pälsfällningar, avvänjningar, växtperioder och allt vad den här tiden på året innebär för en åring kan snabbt sätta spår på ynglingarna.
QUOTE]

håller med där.
min är en av alla som också föll ur nu i vårkanten. o gör vad jag kan, han gå på bete nu ju, var ho shonom i flera timmar igår, matade o gosade o borstade..

Detta är en häst jag ville anmäla men ägaren var redan anmäld UTAN ATT djurskyddsinspektören ingrep. detta är bra mkt värre än en tunn åring. o bryr sig inte djuskyddet om detta så...
I1874460W528H353V20110515T183613Z.jpeg

sen menar jag inte att dte är rätt att ha tunna hästar, absolut inte, men det är skillnad på tunn och djurskyddsfall

Fast att djurskyddsinspektören inte ingrep i det fallet måste ju ha varit ett helt galet tjänstefel!! En av de värsta bilder jag sett!!

Detta är en häst jag ville anmäla men ägaren var redan anmäld UTAN ATT djurskyddsinspektören ingrep. detta är bra mkt värre än en tunn åring. o bryr sig inte djuskyddet om detta så...
I1874460W528H353V20110515T183613Z.jpeg

sen menar jag inte att dte är rätt att ha tunna hästar, absolut inte, men det är skillnad på tunn och djurskyddsfall

Oj oj oj, jag har också ringt på en häst som var ett vandrande skelett i flera år. Såhär såg h*n ut:
n657233747_2025956_5708124.jpg

Ägaren skyllde på att den var gammal och kom undan helt om jag minns rätt :crazy:

Har ni varit inne på klinik med kontrakturerna? Den ser onekligen ut att behöva lite expertråd...

Menar du att knäna är uppdrivna? Brukar det inte vara kotorna som är uppdrivna? Eller kan även knän bli det? Håller med om att knäna ser lite märkliga ut men jag är ingen expert på området.

Har ni varit inne på klinik med kontrakturerna? Den ser onekligen ut att behöva lite expertråd...

Kontrakturerna rättade till sig själv efter några dagar. Detta har bara att göra med att han har vuxit för fort, tillväxtzonerna riskerar att bli inflammamerade då :crazy:

Menar du att knäna är uppdrivna? Brukar det inte vara kotorna som är uppdrivna? Eller kan även knän bli det? Håller med om att knäna ser lite märkliga ut men jag är ingen expert på området.

Dom kan bli uppdrivna i alla tillväxtzoner, benet växer för snabbt därav "timglas"-formen.

Kl
Min åring har vuxit så otroligt snabbt nu i vår så är det precis att han orkar resa sig efter att ha legat ner och vilat, han har inga muskler och revbenen syns.

Det var precis som att när gräset började komma så satte han igång och växa som bara den, han föddes med kontrakturer på båda böjsenorna fram så jag har varit försiktigt med att ge honom kraftfoder men han har varit i fint hull hela vintern på begränsad fri tillgång på hösilage.

Han är avmaskad och ska släppas på bete den 12/6 med andra åringar, just nu äter han det lilla gräs som finns i hagen och har fri tillgång på ett hö med lite lägre värden i.
Hade du bra värden på hösilaget? Vad menar du med begränsad fri tillgång? Jag tycker att det är konstigt att han inte har muskler? Har han ingen hage att röra sig i? Ingen att leka med? Har han det, då beror avsaknaden av muskler att han inte kan sätta några pga. av för dålig utfodring. Knäna ser svullna ut. Är svullnaden hård eller mjuk? Så så min unghästs ena knä ut men då hade hon slagit i det.

Jag måste vara väldigt lyckligt lottad med min åring som är blank, fin, muskulös, har bra hull TROTS problemmage, som gjort att jag slutat helt med kraftfoder en period. Hon får fri tillgång på hö, så mycket lusern hon vill ha samt vitaminer, mineraler, foderjäst och linfrö. Hon har fått dia länge. Ibland undrar jag om det inte är därför en del blir så outvecklade (har sett en del som avvants tidigt), taniga och bukiga - de blir avvanda för tidigt. (Inte sagt att din är avvand tidigt alltså för det vet jag inget om.)

Senast ändrad:

Hade du bra värden på hösilaget? Vad menar du med begränsad fri tillgång? Jag tycker att det är konstigt att han inte har muskler? Har han ingen hage att röra sig i? Ingen att leka med? Har han det, då beror avsaknaden av muskler att han inte kan sätta några pga. av för dålig utfodring. Knäna ser svullna ut. Är svullnaden hård eller mjuk? Så så min unghästs ena knä ut men då hade hon slagit i det.

Jag måste vara väldigt lyckligt lottad med min åring som är blank, fin, muskulös, har bra hull TROTS problemmage, som gjort att jag slutat helt med kraftfoder en period. Hon får fri tillgång på hö, så mycket lusern hon vill ha samt vitaminer, mineraler, foderjäst och linfrö. Hon har fått dia länge. Ibland undrar jag om det inte är därför en del blir så outvecklade (har sett en del som avvants tidigt), taniga och bukiga - de blir avvanda för tidigt. (Inte sagt att din är avvand tidigt alltså för det vet jag inget om.)

Han går i en stor hage med lekkompisar, skildes ifrån sin mamma när han var 8 månader. Jag tror helt enkelt att han vuxit för fort, hans tillväxtzoner i framknät talar för det iallafall. Går med honom varje dag och låter honom äta gräs och sen får han hippo grow alfa morgon och kväll. Har haft problem med att få honom att äta kraftfoder då han är så kräsen men det här tycker han om.

Begränsad fri tillgång är när hästarna får äta ur småmaskiga hönät, dom får ur ganska mycket trots det men det blir ingen spill.

Jag har en -10:a men jag vet inte ifall vi hör hemma här eftersom lilla fröken ska bli travhäst, men vi kanske får vara med ändå?
Hon har i alla fall precis börjat vänja sig vid träns och sele och i helgen planeras de första tömkörningspassen. Spännande!

Såhär ser hon ut:

pic_1139_147333862.jpg

Bilden är inte så bra, hon står lite märkligt men det var den enda jag hade som låg ute på nätet. I vilket fall som helst så växer hon så att det knakar! Ser ut att vara mkt högre bak än över manken men vi har inte mätt henne. Hur stora är era tior nu? Min blir nog en bjässe :crazy:;)

Mvh JV

Klart du är välkommen med en travhäst :) Bara kul att jämföra lite. Min 10 är 1 år om en vecka precis och hon är ca 150. Det är nog normalstort. Mamman är en stor dam på 174 men så stor blir nog inte lilltjejen.

Okej, vad bra :laugh:

Jag ska försöka att mäta Glitter någon dag och se hur stor hon är. Hon är nog inte mkt mer än 150 cm men hon har riktigt rejäla ben så man ser att hon kommer att bli åtminstone större än sin mamma på ca 165 cm. Å andra sidan är ju storleken en bedömningsfråga. Ett halvblod på 165 cm är vad jag skulle kalla medelstorlek medan en travare på 165 cm är ganska stor.
Jag gissar att Glitter blir över 165 cm, kanske till och med närmre 170 men vi får väl se ;)

Mvh JV

Dax att göra entré här för mig oxå då kanske! :)

Har en -10a efter Camaro- Irco Mena -Bonaparte sen i oktober...

Har en fråga.. :)

Hur stora är era åringar nu? Blir lite fundersam när de flesta som ser honom (har varit skadad så han har åkt in och ut på klinik i rasande fart hela vintern) säger att han är så himla stor- nu är han lite snabbt mätt (hade stora problem att stå still :)) mellan 150-155.. Hur ser det ut för er?

Det finns en särskild tråd om höjden på 10: orna här under avelsgnägg. Annars tror jag nog att 150-155 för en åring är normalstort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka