10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

osorteratjonna1309.jpg

Nu går min på bete! Vad tyst och lugnt det blev hemma!

Mätte min igår på ettårsdagen. 145. Lät litet tyckte jag, eller? Kanske mätte fel. Ska nog mäta ikväll igen. Enligt "tattarmåttet" ska han bli 175.... Känns inte riktigt riktigt det heller :p

KL
Ett litet bidrag från mig! Hämtade Razzia igår, så hon fick komma hem till mamma igen (som dock verkar vara senil, bara sparkade bort lillan:confused: betedde sig som om hon inte kände sin dotter som varit borta i 1mån.)

21ke70i.jpg

Hur upplever ni era hästar i mognad och utveckling? Min lilla räka har gått från föl till unghäst på ett klick! Helt sjukt! Om man ser på bilder från hennes 1 års dag (25 april) och nu så är det som en annan häst! Inte bara utseendemässigt utan mentalt. Hon har blivit så trygg i sig själv och det är så skönt att se.
Jag har inte hanterat ännu så mycket, mer än att borsta någongång och lyfta hovar och det har verkligen räckt. Hon är verkligen trevlig och lugn (men fortfarande tuffheten kvar), inte alls som i våras.

Iallafall så har hon problem med flugor så igår fick hon på sig ett flugpannband utan problem :D Trodde hon skulle reagera men icke sa nicke.

Kl.

Efter hovbölden så har Kuusama varit lite bänglig att raspa, speciellt om vi har gått upp till stallet för att stå och fixa. (Hovis lånade ut en rasp för att jag skulle kunna hålla koll så det inte blev mer röta.) Men så har jag raspat ute i hagen sista tiden och då stod hon som ett ljus. Så idag tänkte jag att det var väl bäst att ta upp henne till stallet och ta itu med bråket om det skulle komma något, speciellt som det snart är dags att få besök av hovis igen och jag vill i alla fall att det ska funka för mig innan jag lämnar över till honom. Känns dumt att lämna över hela uppfostringsarbetet på den biten på någon annan. =) Så där stod jag, beredd på en bråkigt donna.. Och vad fick jag? jo en tjej som provade studsa en gång fram, och provade att rycka en gång med en bakhov. Annars stod hon som ett ljus :D. Där får man för att man nästan målar fan på väggen i förtur.

Vad gäller hennes mognad så var hon rätt så skeptisk till människor och omgivningen i början.. förmodligen på grund av miljöombyte (fick hem henne i januari) Men hon har hela tiden varit väldigt trygg i sig själv, och verkar vara rätt så stark i skallen. Tror det är bra att hon har några lite äldre vänner som håller henne på plats. =) I kroppen är hon väldigt gänglig fortfarande, tycker mångas ettåringar ser så vuxna ut, men inte hon. Eller så är det bara för att hon är min bebbe som jag tycker så :P

Eftersom att min kille missade fölvisningen av flera olika anledningar undrar jag om jag kanske skulle visa honom i år istället. Hur ska jag göra då? Vad finns det för bedömningar för ettåriga halvblod?

Hejsan!
Jag har inte varit aktiv på Buke men jag brukar kika in på avel o dressyr-forumen ibland.. Men nu har jag fixat o lagt upp bilder så får väl presentera mina små stjärnor!:laugh::love:
Köpte dom som föl, uppf stall Millegarne :bump:

OBELLE
2010-06-13
Svart, bläs

e: Broere Obelisk
ue: Highlight

TRINITY
2010-06-08
Mbr, stj

e: Twilight
ue: Highlight

004-1.jpg

003.jpg

073.jpg

Eftersom att min kille missade fölvisningen av flera olika anledningar undrar jag om jag kanske skulle visa honom i år istället. Hur ska jag göra då? Vad finns det för bedömningar för ettåriga halvblod?

Undrar precis samma sak!

Är löjlligt glad och nöjd med min kille idag. Jag hanterade honom väldigt mycket i början men nu när jag inte längre är helt mammaledig och har massor med tid utan jobbar och är glad att jag hinner mocka så har han blivit underprioriterad ett tag :( Idag ställde jag upp honom på gången och satte fast honom i båda sidorna (med balsnören i grimman) och han stod helt still medans jag kratsade hovarna och borstade och pysslade om honom. Trodde han skulle få panik när han satt fast i båda sidor men inte då. Inser att det inte är någon stor grej men jag är sååå glad iaf ;)

Det är så roligt det där, de små stegen blir stora ändå! :D

Hoppas att någon som vet kan svara på frågan, för jag vet ingenting om det... Vet bara rådgivande bedömningen, men eftersom han inte ska sparas som hingst är ju inte det särskilt aktuellt...

Jag personligen förstår inte poängen med att visa åringar. Det ger ingenting, de är i en stor växtperiod, låt de vara barn. Jag säger som många unghästproffs, ska de inte gå rådgivande, låt de leka i hagen.

där får man ju ytterligare bevis på att man inte behöver hantera de små så mycket :bump: Jag har inte lyft fötterna på 1 månad (o innan dess bara 3-4 gånger i hennes 1 åriga liv) och häromdagen skulle jag göra det, ställde henne ensam i stallet (hon har aldrig varit ensam) och band upp henne (3e gången i livet), och det var inga problem.

Jag personligen förstår inte poängen med att visa åringar. Det ger ingenting, de är i en stor växtperiod, låt de vara barn. Jag säger som många unghästproffs, ska de inte gå rådgivande, låt de leka i hagen.

Jo det är väl klart att de ska få vara barn! Tänkte bara att det vore lite kul att visa honom eftersom att vi missade fölvisningen... Tänkte att det kanske fanns nån möjlighet innan treårs, det är ju så långt dit... :p

*kl*

Denni börjar se ut som en häst nu!!

246938_214853295202344_100000330257764_731403_5777561_n.jpg

Lite i nerförsbacke, men snygg ändå:love:!

227189_212650408755966_100000330257764_715252_7535661_n.jpg

Senast ändrad:

Den lokala avelsföreningen brukar ha ettårs- och tvåårspremiering i samband med fölvisningen. I alla fall så frågade jag om det när jag gick med, (gick med för att jag vill visa min som inte heller är visad som föl) och de sa att jag var välkommen på fölvisningen i augusti.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka