10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Kl

Jag behöver bolla lite om min ettåring, tänkte starta en egen tråd men så hittade jag den här så jag provar att fråga er alla som också har åringar.

Min åring har vuxit så otroligt snabbt nu i vår så är det precis att han orkar resa sig efter att ha legat ner och vilat, han har inga muskler och revbenen syns.

Bild tagen 28/4
IMAG0822.jpg

Här är han 11/5
IMAG0881.jpg

Det var precis som att när gräset började komma så satte han igång och växa som bara den, han föddes med kontrakturer på båda böjsenorna fram så jag har varit försiktigt med att ge honom kraftfoder men han har varit i fint hull hela vintern på begränsad fri tillgång på hösilage.

Ska jag ge honom mer mat eller vad har ni för erfarenheter? Det syns på bilderna att han har börjat hänga lite knäna och jag är LIVRÄDD att han ska räta upp sig i kotorna :crazy:

Han är avmaskad och ska släppas på bete den 12/6 med andra åringar, just nu äter han det lilla gräs som finns i hagen och har fri tillgång på ett hö med lite lägre värden i.

Det där är bara ett liiiiiiitet snäpp ifrån att vara ett djurskydds ärende.Din häst behöver rejält med protein och det är inget som får knäna att hänga eller annat,men det ger honom en chans att bygga muskler och hull.
Så det är hög tid att börja ge honom mat!!!!! :idea:

Jo tack jag är medveten om att han är för smal, djurskyddsärende hade det varit om jag inte brydde mig att han var smal :idea:

Han får mat som sagt, utöver hö så får han kraftfoder. Frågan var om någon har nån erfarenhet av att en åring som föddes med kontrakturer i böjsenorna kan växa för fort om dom får för mycket protein (så att kotorna rätar upp sig igen)

Senast ändrad:

Jag har ingen erfarenhet av föl som fötts med senkontrakturer men rent allmänt brukar man väl säg att man kanske ska vara försiktig med energi men det får aldrig fattas protein.

Därför brukar man rekommendera ex lusern eller annat foder med högt proteinvärde och kanske inte så högt i energi. Har du analys på grovfodret?

Tack för ditt svar

Grovfodret han får är från en ogödslad åker så det är inte jättehöga värden i, han går med två riktiga tjocksmockar och eftersom det finns kort gräs i hagen så är jag inte orolig att han inte ska få i sig tillräckligt med protein. Hade velat ställa honom på bete nu men har tyvärr inte den möjligheten :(

Jag testade att ge honom soyaprotein när jag märkte att han började tunna ur men det tyckte han inte om, han äter bara fibergi elit men det är mer energi än protein i :S

Ska testa om han tycker om luzern, gör han inte det så får jag försöka hitta nåt bete som han kan gå på innan hingstbetet.

Tillägg:

Mamma sa nyss att när hon skulle försöka få honom att äta soyan så verkade det som att han hade lite svårt att tugga den mer än att han inte tyckte om det. Ska ringa veterinären i morgon så att han inte har nån mjölktand som har fastnat

Senast ändrad:

Min grabb har varit iväg hos sina nya sommarpolare ett par veckor nu. Han hade ju i princip matvägrat i början (åt grovfoder utan problem men ratade kraftfodret) och gick därmed ner i vikt. Han har nu börjat äta igen (det löste sig när de slutade blanda ihop maten, han ville tydligen äta en sak i taget) och har därmed börjat öka i vikt igen, men de springer tydligen som några riktiga idioter varenda dag så maten tycks försvinna direkt han får i sig den... :p

Han skulle dock verkligen behöva en ORDENTLIG rykt, så nästa gång jag åker dit tar jag med alla borstar jag äger...

32403736.jpg

32403737.jpg

Ok, det låter lite konstigt, just sojamjöl har i alla fall mina aldrig ratat, den är ju också lättäten? Eller är det någon typ av pellets du fått fatt i? Annars finns Hippo alfa grow eller krafft 125 eller krafft muskel.

Ok, det låter lite konstigt, just sojamjöl har i alla fall mina aldrig ratat, den är ju också lättäten? Eller är det någon typ av pellets du fått fatt i? Annars finns Hippo alfa grow eller krafft 125 eller krafft muskel.

Det är inte pellets men inte mjöl heller, nåt mellanting. Var nyss ut och gav honom uppblött soja blandat med lite lucernpellets, han åt det men han var inte direkt entusiastisk om man säger så. Tog evigheter, fick mata i honom typ hälften. Spanade på honom när han åt hö och han äter utan problem.

Kollade honom i munnen men jag kan inte se nåt som ser konstigt ut, han luktar inte illa heller. Om det satt fast nån mjölktand så borde han visa mer besvär och lukta skunk.

Tänker ge honom 2 hg soja och 5 hg lucernpellets morgon och kväll f.o.m nu, börjar han inte lägga på sig så tänker jag låta en veterinär utreda honom.

Är han inte van vid att äta kraftfoder så kan det nog vara därför som han är lite tveksam till att äta. Men fortsätt att försöka få i honom det, kanske blanda i några äppel- eller morotsbitar om han gillar det, så kommer han kanske på att det är smaskiga saker i krubban :laugh:

Jag hade inte gett något mer av fibergin, elit är för högpresterande hästar och lämpar sig inte för unghästar (och enligt mig väldigt dyr halm... :angel:)
Låt honom få så mycket lucern han vill och smyg försiktigt in sojan, det är mitt råd.
Nu ska jag sluta prata foder här, annars så får jag skäll av Görel... :o

Han får inge mer fibergi, gav honom det för det var det enda kraftfoder han ville äta :S

Tack för tipsen :)

Lusern har lägre proteinvärden än Krafft Groov 125. Jag hade kört på med Krafft Muskel istället samma proteinvärde som soja (370gr smbrp) men proteinen kommer från potatis istället.

Lusern har lägre proteinvärden än Krafft Groov 125. Jag hade kört på med Krafft Muskel istället samma proteinvärde som soja (370gr smbrp) men proteinen kommer från potatis istället.

Min lucernpellets har 160 g smrp/kg foder och Kra**t gr**v 125 g smrp/kg foder.

Det där är bara ett liiiiiiitet snäpp ifrån att vara ett djurskydds ärende.
Dummaste kommentaren jag sett på länge! :mad: Kolla gärna in alla bilder på bara dom tre senaste sidorna så är nästan varannan åring i samma hull och sämre. Pälsfällningar, avvänjningar, växtperioder och allt vad den här tiden på året innebär för en åring kan snabbt sätta spår på ynglingarna.

Minna - senkontraturerna har jag inga råd om men däremot om att få upp hullet... Där har jag väldigt goda erfarenheter av Hippo Grow Alfa. Pelletsen är också mindre och mer lättuggade än exempelvis Krafft och verkar även vara väldigt smakligt för små kräsna individer. På köpet får man dessutom blank och fin päls.

Oki, utgick från Kraffts lusern som bara ligger på 105 smbrp, tänkte inte på att det finns andra märken såklart:o.

kl

Stallägaren får fler minus varje dag. Nu har jag ju förlikat mig med tanken att Annie ska bo kvar och jag får sköta mycket själv, dvs blanda mat, göra hinkar (så blev det med den helinackoderingen) tills jag ev ska flytta från staden.

Igår åkte jag ut för att göra hinkar eftersom jag ska på konferens 2 dagar, då märker jag att han inte gett henne någon mat! Jag tittar i boxen, de har inte ens varit inne!

Så nu har han släppt ut min tunna häst på bete UTAN ATT SÄGA NÅGOT, de får leva på mm-långt gräs (året runt hage) och inget hö, ingenting!

Det första jag gjorde igår var att ge henne kraftfoder blandat med lite lucern och det åt hon upp direkt (hon gillar inte ens krafft muskel egentligen). De andra ville också ha.

Nu kommer ju min oro tillbaka såklart! Det är bara att åka och fodra varje dag nu då.

Senast ändrad:

Dummaste kommentaren jag sett på länge! :mad: Kolla gärna in alla bilder på bara dom tre senaste sidorna så är nästan varannan åring i samma hull och sämre. Pälsfällningar, avvänjningar, växtperioder och allt vad den här tiden på året innebär för en åring kan snabbt sätta spår på ynglingarna.

Minna - senkontraturerna har jag inga råd om men däremot om att få upp hullet... Där har jag väldigt goda erfarenheter av Hippo Grow Alfa. Pelletsen är också mindre och mer lättuggade än exempelvis Krafft och verkar även vara väldigt smakligt för små kräsna individer. På köpet får man dessutom blank och fin päls.

Tack för ditt svar Malin :) Han ser verkligen för hemsk ut nu, har aldrid varit med om att en åring tunnat ur så snabbt. Mina andra har varit på gränsen till tjocka när jag släppt dom på betet :crazy:

Han är ju väldigt kräsen, vill inte köpa en massa foder som han sen inte tycker om. Brukar du ge det som det är, blöta upp eller blanda med något?

Gazpara hade en period i höstas då hon växte ifrån hullet och var lite för tunn - inget konstigt alls med sådana perioder på unghästar som växer ryckvis tycker jag. Som sagt - kolla på bilderna bakåt i tråden här... Han är inte unik på något sätt.

Jag ger dom pelletsen torr precis som den är - inga blandningar alls. Däremot fullblodet som föll ur så fruktansvärt på seminstationen fick lite rapsolja som topping för att påskynda viktökningen. Men det handlade ju om en helt annan grad av tunnhet då. Hon var en ganska kräsen dam egentligen, gillade inte lucerne och lite annat jag provade med när vi precis hade köpt henne men Hippon har hon älskat från första stund och kunnat tugga i sig i ganska stora mängder.

Gazpara hade en period i höstas då hon växte ifrån hullet och var lite för tunn - inget konstigt alls med sådana perioder på unghästar som växer ryckvis tycker jag. Som sagt - kolla på bilderna bakåt i tråden här... Han är inte unik på något sätt.

Jag ger dom pelletsen torr precis som den är - inga blandningar alls. Däremot fullblodet som föll ur så fruktansvärt på seminstationen fick lite rapsolja som topping för att påskynda viktökningen. Men det handlade ju om en helt annan grad av tunnhet då. Hon var en ganska kräsen dam egentligen, gillade inte lucerne och lite annat jag provade med när vi precis hade köpt henne men Hippon har hon älskat från första stund och kunnat tugga i sig i ganska stora mängder.

Han tyckte om det! :) Tusen tack för tipset :bow: Är inte alls frustrerande att ha en spinkig häst som är kräsen :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka