10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Fler har frågat om vad analysen är på ditt hö ,skulle vara intressant att få höra det och sen se vad du fått för råd eftersom något verkar vara fel ?

Angående *Hippocampus så är det en bra vägledning och att uppfödare inte tycker det är bra vägledning låter ju konstigt ?

Har du överhuvudtaget provat att lägga in det du ger honom nu i programmet ?

Förövrigt jobbar väll programmet Hippocampus med SLU ?

Var själv hos en foderrådgivare på Odal en gång i tiden och kan säga att foderuträkningen var helt åt skogen .....

Mia

KL*

Passade på att ta lite fina bilder på mina små troll i det fina vädret idag. Båda ser ut som små ruggugglor och Vimsan är dessutom lite tunn (är inne i en växtfas just nu). För övrigt så började Busan brunsta idag (!). Är inte det väldigt tidigt? :confused: En av valackerna i hagen började till och med klättra på henne så han förvisades genast till en annan hage.
11-5.jpg

6-12.jpg

4-12.jpg

9-13.jpg

1-26.jpg

2-21.jpg

jag har räknat till förbannelse i Hippocampus och det blev bevisligen helfel.

höet har 8.9 mj, 31 smrp, sen minns jag inte men 0.8 mg iaf. Ska kolla upp.

Min äter ju inte allt hö, jag tror hon hon får i sig kanske 5-6 kg om dagen om jag har tur. Lucern och kraftfoder äter hon upp.

Det är flera som sagt nu att man inte bör använda Hippocampus och jag märker också ibland att skriver man in samma sak så ger det olika resultat olika gånger ibland.

Många reagerar varför hon är så smal med den mat hon får men det är ju ett faktum.

Med det höet förstår jag att du har problem. När du lägger till Groov 125 kommer du att få ett gigantiskt överslag på MJ och du kommer inte kunna kompa upp proteinet med varken Muskel, soja eller lusern utan att överskrida hur mycket man kan ge eller få för mycket MJ. Lösningen på ditt proteinproblem är antingen potatisprotein eller köpa annat hö-oavsett vilket foderstatsprogram du räknar i.

Min äter ju inte allt hö, jag tror hon hon får i sig kanske 5-6 kg om dagen om jag har tur. Lucern och kraftfoder äter hon upp.

Det är flera som sagt nu att man inte bör använda Hippocampus och jag märker också ibland att skriver man in samma sak så ger det olika resultat olika gånger ibland.

Många reagerar varför hon är så smal med den mat hon får men det är ju ett faktum
.

Då undrar jag vad du pratar med för folk ? Inte är de kunniga iallafall om de anser att din häst inte borde vara tunn på din foderstat ?

Allt beror ju på HUR du lägger in ditt foder på Hippocampus ,jag har aldrig fått olika svar ,men kan ju få det om man glömmer ålder ,utevistelsen osv

Och att din häst är tunn på detta hö är inte konstigt överhuvudtaget .

Jag har själv ett hösilage på en kvot på ca 6 MJ/P som jag sedan fodrar upp med ca 0,4 ? potatisprotein= 680 /prot kilo + 1.1 kilo KVARNBY lusern = 150 SMP per kg + ca 6-800 gram havre .

Du har en kvot på 3,5 och fodrar på 2,5 kg grov som har om jag inte minns fel ca 10 mj och 80 pr ?

Jag ger min fölung/åring mer än dubbelt så mycket mat både genom höt och de tillägg jag ger och jag hon är lite tunn ,men det oroar jag mig inte över men i ditt fall och den foderstaten (höt ) skulle jag oroa mig .

Och då undrar jag vad DIN foderrådgivare igentligen har räknat på ?

Och ja jag gillar Hippocampus som vägledning :-) och det programmet verkar vara bra mycket säkrare än foderrådgivarn du använt ?

PS sen är det ju svårt nu att fodra upp dom eftersom hon nu kommer ta maten till växt istället ,men du måste absolut göra något och se till att hon får rätt kvoter .
Lycka till Mia

Senast ändrad:

vad intressant, du är den första som säger så, ingen annan har sagt det. Det är detta jag menar, jag vet inte vilket ben jag ska stå på för alla säger olika.

Jag har fått olika förslag på foderstater med medel som funkar med höet.

well, det är oberoende foderrådgivare, beroende foderrådgivare, uppfödare till svårklasshästar osv. Så okunniga skulle jag inte säga.

groov har väl 12.5 MJ eller om det är 10.5 och 125 protein.

jag kanske borde ge upp.

well, det är oberoende foderrådgivare, beroende foderrådgivare, uppfödare till svårklasshästar osv. Så okunniga skulle jag inte säga.

groov har väl 12.5 MJ eller om det är 10.5 och 125 protein.

jag kanske borde ge upp.

Även med de siffrorna så hjälper det inget speciellt det är för lite protein .

Då är jag väldigt frågande vad du har gett dem för svar angående dina värden till din fölunge på ditt hö ?

Det tog en stund innan du talade om värdena och hur som helst så är dessa värden på ditt hö skit för en fölunge .

Oavsett vad dina Svårklassuppfödare säger eller foderrådgivare !!

Och vadå ge upp ? Köp nytt bra hö och se till att hästen får en bra foderstat och ge det den behöver .

Det blir bra mycket billigare än att köpa allt tillskottsfoder :-)

Mia

Senast ändrad:

hon har fått hö, soja, lucern, groov och betfor tills idag. Men nu ska jag ändra då.

Höet får hon tills hon går på bete, sen i höst får jag fundera om jag ska flytta henne eller om hon ska stå kvar och jag får köpa eget hö (det som hon har nu ingår och alla andra hästar äter det, alla går i hage tillsammans och utfodras med detta hö).

Senast ändrad:

Tänk på att det är skillnad på bete och bete .

Stallets bete kanske inte är det bästa för din unghäst ? Säger detta för att du inte ska tro att allt löser sig för det snart är bete .

Skickade mitt ena sto (1 åring ) på Stobete för ett par år sedan med som det såg ut massor av fint bete och får hem en mager skrika som jag tar hem redan i juli månad för då känd jag att det räckte .

Detta var ett känt * ungstobete och de hästar som såg normala ut var de som var av kallblodsras ,de såg fina ut inte feta och flera av de andra hästarna såg man revbenen på halvblod/varmblod.

Jag åkte dit 5-6 gånger från Maj till Juli när jag beslutade att ta hem hästen och jag fick även till ett hagbyte och trodde allt då skulle vara lungt när det fick mer mat/bete .

Men hur det är var så räckte helt enkelt inte värdena till för att hålla min bebis i hull och ja jag ångra detta än i dag hur det kunde gå som det gick trots mina koller och samtal med ägaren av stobetet .

Så kolla att din häst verkligen går upp av betet .

Mia

hon kommer gå på samma ställe så jag kan åka ut när jag vill. Jag inser att jag måste stödfodra under betet, jag skulle bli mycket förvånad om hon klarade sig på på gräset.

Många reagerar varför hon är så smal med den mat hon får men det är ju ett faktum.

Jag ska också försöka att förklara lite.
Som de andra säger så är höet tyvärr inte bra, speciellt inte för en växande unghäst. Men jag som också är inhyrd vet att det inte alltid är så lätt att bara köpa nytt, men egentligen är det det du skulle behöva. Står hon på lösdrift eller i stall på natten?

Det som är viktigt för den unga hästen är att den får i sig tillräckligt mycket protein (och rätt sorts protein, men det hoppar vi över nu) och att energin för den sakens skulle INTE blir för hög. (Detta är viktigt eftersom det är den troligaste orsaken till framtida problem med lösa benbitar bla.)
Detta kontrolleras bla genom att räkna ut vilken protein/energi-kvot höet har (höet är ju faktiskt det viktigaste, det är det de äter mest av)

För att räkna ut kvoten så tar du värdet för smälltbart råprotein (smb.rp.) och delar det med värdet för energin (Megajoule, MJ)
I ditt fall: 31/8,9=3,5g smb. rp./MJ

Kvoten som eftersträvas i den totala foderstaten till en åring är minst 7g smb.rp./MJ

Det optimala höet (till unghästar) ligger mellan 7-9g smb rp/MJ

För att kompensera det dåliga höet så krävs det diverse olika tillskott och koncentrat =DYRT! Därför rekommenderar även jag att du försöker att hitta ett annat hö i första hand, som du i alla fall kan ge henne över natten (om hon står inne).

Problemet är att när man lägger till kraftfoder/tillskott/koncentrat så får man en massa energi på köpet som absolut inte är önskvärt. Energi får hon redan genom höet. Du har ett jättesvårt läge här och det är ett par månader kvar till betet (och betet kanske inte löser allt heller som tidigare sagts).

Och fara nummer två då är att när hon väl kommer på bete (om detta är bra) så kan hon sätta fart och växa, för fort...

Tack! Jo det där vet jag, och jag har betalat mycket i vinter för foder pga det. Men det finns inga som säljer hö här....men vänta...nu kom jag på en sak.
Återkommer :D

Nu mailade jag en som ev har hö som jag kom på.

Jo, jag tänkte på kvoten. Alla säger ju att den ska vara MINST 7 mellan MJ/Smrp, vad händer om den är ex 9?

Senast ändrad:

Ju högre desto bättre,kan du få tag i ett hö med en kvot på tex 10-12 så vore det perfekt.

Vad duktig han är! Och som han har växt! Jag tror han kan få en bra trav, det är ju inte så lätt att visa en sån ung häst vid hand.

Vill gärna se en referens på att kvoten ska ligga på 7 för en unghäst mellan 7-12 månader ?

Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv