Sv: 10rna del 2
jag har räknat till förbannelse i Hippocampus och det blev bevisligen helfel.
höet har 8.9 mj, 31 smrp, sen minns jag inte men 0.8 mg iaf. Ska kolla upp.
Min äter ju inte allt hö, jag tror hon hon får i sig kanske 5-6 kg om dagen om jag har tur. Lucern och kraftfoder äter hon upp.
Det är flera som sagt nu att man inte bör använda Hippocampus och jag märker också ibland att skriver man in samma sak så ger det olika resultat olika gånger ibland.
Många reagerar varför hon är så smal med den mat hon får men det är ju ett faktum.
Jag ska också försöka att förklara lite.
Som de andra säger så är höet tyvärr inte bra, speciellt inte för en växande unghäst. Men jag som också är inhyrd vet att det inte alltid är så lätt att bara köpa nytt, men egentligen är det det du skulle behöva. Står hon på lösdrift eller i stall på natten?
Det som är viktigt för den unga hästen är att den får i sig tillräckligt mycket protein (och rätt sorts protein, men det hoppar vi över nu) och att energin för den sakens skulle INTE blir för hög. (Detta är viktigt eftersom det är den troligaste orsaken till framtida problem med lösa benbitar bla.)
Detta kontrolleras bla genom att räkna ut vilken protein/energi-kvot höet har (höet är ju faktiskt det viktigaste, det är det de äter mest av)
För att räkna ut kvoten så tar du värdet för smälltbart råprotein (smb.rp.) och delar det med värdet för energin (Megajoule, MJ)
I ditt fall: 31/8,9=
3,5g smb. rp./MJ
Kvoten som eftersträvas i den totala foderstaten till en åring är minst
7g smb.rp./MJ
Det optimala höet (till unghästar) ligger mellan 7-9g smb rp/MJ
För att kompensera det dåliga höet så krävs det diverse olika tillskott och koncentrat =DYRT! Därför rekommenderar även jag att du försöker att hitta ett annat hö i första hand, som du i alla fall kan ge henne över natten (om hon står inne).
Problemet är att när man lägger till kraftfoder/tillskott/koncentrat så får man en massa energi på köpet som absolut inte är önskvärt. Energi får hon redan genom höet. Du har ett jättesvårt läge här och det är ett par månader kvar till betet (och betet kanske inte löser allt heller som tidigare sagts).
Och fara nummer två då är att när hon väl kommer på bete (om detta är bra) så kan hon sätta fart och växa, för fort...