10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Nu svarar jag lite till alla här: Hon har alltså haft bett i munnen två gånger, har promenerat med henne då men haft grimskaftet knäppt i grimman. Jag tycker inte att det är så tidigt att börja med träns på en ett-åring. (Kanske för att jag jobbat med galopphästar.) Har också jobbat med hopp/fälttävlan/dressyrhästar och vill verkligen inte ha en egen avkomma som är som vissa av de jag fått att rida in, dvs helt ohanterade vid 2,5-3-års ålder. :crazy:

Stå på gången behövs det ju ingen "specialträning" med, men jag har bara inte bundit upp henne där någon gång. I vanliga fall brukar jag ha gjort det med våra uppfödningar vid den här åldern (det är därför jag känner att hon är lite efter). Men ska ta mig tid några dagar i veckan nu. De lär sig ju så fort. :bump: Sen blir det sommarbete i tre månader och då är det rätt skönt om grunderna sitter när hon kommer tillbaka betydligt större. Det är alltså bara där jag känner att jag ligger lite efter.

Som ni ser på bilderna ser hon ut som ett troll nu. :laugh: Och det får hon gärna göra, men vill ändå träna lite smått med att man friserar. Annars är hon bäbis fullt ut om någon tvivlade på det. :grin:

Till NoMoreDoubt : Välkommen till tråden! Jättesöt häst du har och trevlig stam med. Och inte behöver de väl se vuxna ut bara för att de är 1 år? Mina unghästar har massor med man, tvååringen har säkert 30-40 cm. Jag tänker som så att det skyddar mot flugor i sommar :)

På det kan jag iaf svara direkt: Tack! Vad roligt med en positiv kommentar. Tycker själv att det ska bli väldigt spännande att se vad det blir efter Baltimore. :laugh:

Tror de flesta svarade dig i välmening, ingen av oss vet ju egentligen vem som sitter på andra sidan skärmen (och det gäller ju inte bara bakom din skärm ;)). Och vi utgick från din formulering i första inlägget, där det lät som om du behövde träna henne för att hon låg efter i "utbildningen" och höll inte med om det.

Välkommen till tråden med din lilla tjej :)

Haha, ja lite lika en frieser faktiskt :D Har du kollat stamtavlan ordentligt? ;)
Jag var tvungen att rota lite igår igen och hittade faktiskt en arab 10 led bak, det kanske är de generna som slagit igenom och det är därför som hon är så liten också :idea:

Tack, tack.

Nej, det är klart. Men jag tyckte jag var tydlig när jag i första inlägget skrev att det var uppbindningen som behövdes tränas.Plus några smileysar så man skulle känna den lättsamma stämningen. ;) Men så är det med diskussioner på Internet, det är lite klurigt. :p

kl
Här e lite nya kort på Razzia, snaaaart i sommarpäls:D

oani9g.jpg

eb1yd3.jpg

Geeenom buskarna var det...

25ti69g.jpg

2vao4qx.jpg

Så himla söt!:love:
Själv ligger vi efter i tränsbiten. Har bara haft det på sig två gånger i början av mars eller var det slutet av februari? Min lilla skrutta har åkt transport nu tre gånger och är superlättlastad.Åkt själv två gånger och även med sällskap nu sista gången. Är longerad,NH tränad sedan dag 1. Var på sin första tävling i förra helgen så bilder kommer vid ett senare tillfälle. Har kunnat stå uppbunden i box och stallgång sedan hon var 1-2 månader gammal. Håller på med utsäckning,kan stå och veva rep eller lonergingsspö över kropp och huvud och kan förflytta framben med hjälp av rep.

http://www.youtube.com/watch?v=qUv8GRaJZy0

ps. travhästar sätts i vagn senast på sin 1 års dag.

Nja, har jobbat i travstall och där kom dom inte i vagn förrän hösten som ettåringar. Innan dess hade de bara gått på lösdrigt och inte hanterats sen frysmärkningen typ.

plus att de börjar tävla som 2åringar och enligt reglementet inte får lov att tävla längre efter 10år (ston) resp. 12år (hingst/vallack)...
(har också jobbat i travstall)

Jag kan inte förstå brådskan.

Och vem ligger du efter i tränsningen? (cindylou)

Tack! :bow: Jag är villig att hålla med, men jag är ju lite partisk. ;)

Det här med hanteringen beror nog lite på vilken gren man hör till (körning och galoppen ligger ju lite före som sagt, medan isisarna väntar länge). Men även vad man har avlat på, har man valt en hingst som är känd för att ge lite vassa avkommor så är det bättre att vara ute i god tid och ta fighten (om det skulle bli någon), medan de är små. Att uppfosta en som redan är 1.65 och 500 kg är ju lite svårare...

Men alla gör som de vill. :) Jag och Mårran tränade iaf på att ha gummigjord runt magen härom dagen. Inga konstigheter tyckte hon, även om hon böjde sig som en kringla för att kunna nosa på schabraket. :laugh: Infogar en bild på den leriga tjejen också. Att rulla i lera är skönt när vinterpälsen är på väg av. :p

2011-04-08-18-09-08_141893669.jpg

Med travhästar är det nog väldigt olika hur man gör men jag har ett par grannar med travhästar och båda har sina egna uppfödningar i vagn kring årsskiftet deras första levnadsår.
Hittills har de ena fått Sveriges snabbaste 3-åring och han tävlas framgångsrikt fortfarande som nybliven 7-åring.
Men jag vet att de är väldigt duktiga på att inte träna för hårt utan har den fingertoppskänsla som krävs för att det ska funka med hyfsat hållbara travhästar.
Däremot får de emellanåt in andras (stora uppfödares) uppfödningar o dessa har bara gått i lösdrift tills de är dryga året och de startas ju då upp snabbare eftersom båda ska gå premielopp (är det tänkt) på hösten som 2-åringar.

Men visst känns det konstigt när min egen 1-åring bara leds till hagen och kan stå uppbunden medan den andra är fullt inkörd o joggas med folk bakom.

Samtidigt är det som att jämföra två fullständiga extremvarianter som travare vs. islänningar med våra halvblod Jag känner att mellantinget är bäst och det som sagts ganska stor skillnad på vad hästarna ska användas till och hur länge de ska hålla. Travaren ska var som bäst i 3-8 års ålder för att kunna gå de stora loppen och springa in en massa pengar. Om den inte håller efter att den sprungit in 10 mille gör det inte så mycket. En hopphäst är som bäst när den är 10-11 och en dressyrhäst när den är 12-13 och helst ska de tävla till dom är 16-18 år i vilket fall som. Det är mao väldigt stor skillnad på vilka krav vi ställer och hur lång uppbyggnaden är.

Absolut att det är två extremvarianter (för att visa en poäng). Men jag tror att alla som föder upp, tränar och håller på med hästar på ett någorlunda seriöst vis vill att de ska vara friska och skadefria hela livet om så är möjligt. Oavsett inriktning.

Det känns inte som hästens hållbarhet kommer försämras om man har träns på som 1-åring, lasttränar dem som föl/ettåringar eller liknande. Däremot om man börjar belastar för tidigt/mycket/hårt eller på dåliga underlag.

Heller inget hästen mår psykiskt dåligt av så länge man gör det på rätt vis och den får vara unghäst resten av tiden.

Men det är som sagt bara min åsikt. Men än har inte några av mina hästar klagat. ;)

Missförstå mig rätt nu men jag skrattar gott åt det här och tänkte att ni oxå skulle få det!

Igår kväll hämtade vi hem lite hö i transporten, lastade av det och det började skymma. Sambon hjälpte till och ta in hästarna och skulle ta Sunny, och tänkte att hon ville kolla i transporten såklart:idea: Hon var lite skeptisk eftersom det nu var mörkt och dessutom låg massa mat som man helt plötsligt skulle gå på.. det kan man ju bara inte!!! Då bestämde sig sambon för att visa henne hur man skulle göra och kröp sonika in på alla fyra i transporten samtidigt som han högt talade om att såhär gör man... :D Sunny tittade storögt på!!!! Jag skrattade så jag grät... den synen kommer jag aldrig att glömma.
Till saken hör att hon aldrig tränats på lastning eller kollat på transporten då den stått inplogad i en snöhög och nu tinat fram...

Men Sunny var faktiskt uppe med båda frambenen på rampen i mörkret med hjälp av en muta (morot) och sambon stolt som en tupp...

Jag själv hade iaf väntat, börjat i dagsljus och så... men men, ibland kanske det ska vara en icke hästmänniskas ideér som ska få prövas för spänningens skull:rofl: Och jag inser att min åring är nog ganska stabil.. och troligtvis kommer få pröva fler av hans knasiga ideér!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross