10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

När min lillkille skoddes i höstas sa den hovslagaren att han tyckte att det var ganska viktigt att dom små var aningen sederade. Detta för att första skoningen inte ska vara traumatiserande. Jag hade nog valt att åka till klinik om skoning är aktuell så att veterinär och hovis kan diskutera benställning och villken typ av skoning som skulle vara bästa lösningen:).

Tack för svar!

Ja, nu är jag ju väldigt anti vår klinik (eller snarare veterinärerna som jobbar där) här i stan, men hovslagaren är sjukt bra (hade honom på mammahästen förut) så jag skulle nog åka dit bara för att han skulle få kika på honom isf. Det är ju bra träning för honom att få åka lite också! Då tar jag nog med ponnyn som sällskap, hon går rakt på och struntar i om den andra hästen krånglar eller inte, hon är totalt obrydd! :p
Ska höra vad hovis säger ikväll, om hon tycker det behövs skor så åker jag!

hahaha tycker du? var det enda jag hittade på datorn just då så det är en ren slump och ingen tanke bakom alls :P

Tänkte uppdatera lite om hovarna...

Hovis skrattade åt mig och tyckte att jag var jättefånig... :grin: Så hon raspade lite i kanterna bara så att det inte ska spricka upp mer, sen kommer vi fortsätta verka honom typ var fjärde vecka i fortsättningen också så att det inte blir värre.

Betet har löst sig för min del! :laugh: För tillfället går Kaptenen med sin dräktiga mamma (han är avvand sen tidigare så han diar ingenting alls längre), mina andra hästar är på lite olika ställen. I slutet på april kommer ponnystoet hem igen, och efter det känns det inte som nån bra idé att ha dem ilag längre, så då åker Kaptenen iväg ca tre mil härifrån till samma ställe som han gick på bete i somras! Där kommer han gå med två andra ettåringar över hela sommaren! :laugh: I början får de gå i en "vanlig" hage tills det verkligen är bete och käka hösilage.
Så nu ska jag bara lösa problemet att få dit mitt hö... :grin:

Vad skönt att det inte verkar vara så allvarligt med hovarna :laugh: Jag tror att vi mattar lätt stressar upp oss lite i onödan ibland... Min hovslagare brukar också tycka att jag är lite väl nojig :D

Kl

Liten uppdatering från oss då, vi har flyttat till det nya stallet nu, det är underbart skönt att ha dem så nära! Ihopsläppet med de nya hästarna gick inte så bra till att börja med, det blev på tok för mycket spring i lerig hage.. så vi fick avbryta och göra om nästa dag i annan hage och med en annan taktik. Då gick det bra, så nu verkar de nöjda i sin nya flock på totalt 5 hästar :laugh:

Jag fick ett par bilder från Peak, som står i samma stall med sin 09a, som hon hade fotat idag. Jättefina!

Rozalie (Rosevelt-Ragazzo-Jaguar) 1 år den 17 april.
DSC_1528.jpg

DSC_1542.jpg

Och mammahästen
DSC_1313.jpg

Åh så fin din åring är! Ett sånt vackert huvud hon har, nästan så man tror det är arab i henne. Mamman är också jättefin!

Wow:love:!! Jisses vad snygg hon är!!

Denni kommer också att flytta till nytt stall om en vecka:). Hade kunnat flytta redan imorgon om inte stallet var i karantän pga abortvirus:(. För 1.5 månad sen flyttade en ny häst dit-ett högdräktigt sto som hade bf 1/5. För tre veckor sen kastade hon pga abortvirus. Mest troligt hade hon det med sig och det utlöstes pga flytten. Det står ytterligare två dräktiga ston på gården... Tack och lov har de inte varit i närheten av det nya stoet. Men alltså att flytta ett sto 70 mil i högdräktigheten-det är så att man blir mörkrädd... Kan tillägga att min inte heller har varit i närheten av den hästen och har inte ens stått i samma stall.

+ Fiorano. Tack så mycket, hon är en riktig liten goding :laugh:

Haha, arab har jag hört förr, fast då om hennes mamma :D, men jag kan inte hitta någon arab alls i hennes stam. Men båda har ett väldigt ädelt huvud med ett näpet uttryck, det kanske är det som gör det.

70 mil med högdräktigt sto låter inte som en höjdare nä, ledsamt att hon miste sitt föl :( Men hoppas att flytten med Denni går bra i alla fall :laugh:

Jättefin!

Min 1-åring fäller som värst just nu och rullar sig vilt i leran så all päls (som är kort o inte har sett speciellt lång ut under vintern) numera ser ut som en gråsvart golvmopp.
Han har varit hemskt ynklig ett tag då de kom en hovböld på ena bak som gick ut efter 2 dagars ajaj. Ett litet tag till tyckte han hemskt synd om sig själv men nu är han helvild i stormen!

Här är min lilla egenuppfödda 10:a e.Baltimore - Blue Talk**

2011-04-03-16-32-39_141246134.jpg

Hon har nyligen flyttat till ett nytt stall och allt går jättebra. Hon får komma in själv ibland och bli pysslad med på dagarna, vi går på kortare promenader och har tränat med träns två gånger. :banana:

Däremot så ligger jag lite efter med uppbindningsträningen, hon har inte stått på gången än. Men sköter sig bra när hon står uppbunden i boxen. Lastningen måste också tränas mer, har bara åkt en gång. :crazy:

Imorgon ska man och öron friseras. Om 1,5 månad är ett-årsdagen och då måste man ju se vuxen ut. ;)

Träns:eek:???!!! Efter i träningen??? Min går i snöre till och från hagen, åker transport och är rätt lättlastad, har stått uppbunden en gång i stallgången och förstås i släpet. Han ligger inte efter i nån tränong. Han är ett år. Dom är barn och ska f-n få vara det.

Kan bara hålla med :bow:
Min blir 1 år i slutet av juni,hon har aldrig varit uppbunden,vet inte om hon kan ledas då hon inte varit i grimskaft sen jag ledde hem dom från betet i slutet av sep.:o Dock kan hon lastas på lastbil.

Kan bara hålla med :bow:
Min blir 1 år i slutet av juni,hon har aldrig varit uppbunden,vet inte om hon kan ledas då hon inte varit i grimskaft sen jag ledde hem dom från betet i slutet av sep.:o Dock kan hon lastas på lastbil.

Skriver under på detta! Förutom att min är född i maj ;)

Jag föredrar ju att de har lärt sig sitta fast i väggen innan de är så stora att de drar sönder ngt (både sig själva och materiel) om de kastar sig, så mina lär sig stå uppbundna kring halvåret.

Däremot gör jag inte så mkt mer än att leda till och från hagen. Lastträning har ingen av dem fått förrän de har varit dryga året men det har aldrig varit problem då eftersom jag har tagit det samtidigt som de får lära sig backa, flytta sig osv enligt NH.
Har alltid haft grymt envetna föl som blivit jättefina i lynnet när de har kommit från mamma så jag har valt att inte slåss med dem när de är små.

Söt tjej :laugh:, men jag håller med de andra om att du verkligen inte behöver känna att du ligger efter på något sätt. De är fortfarande små barn.
Min leds också bara in och ut från hagen, borstas av nån gång då och då och lyfter på fötterna. Sen får hon bara vara och leka i hagen.
Jag kommer inte att börja träna henne på något sätt fören om kanske 1 år (lite beroende på om hon ska köras in). Träns och bett tar vi inte fören det börjar närma sig för inridning.

Uppbindningen kan jag förstå om du vill ska fungera okey redan nu, för jag håller med grimman om att det kan bli svårare när de är stora och tunga. Men jag tror inte att behövs någon direkt "träning" för det...

Frisering har vi pratat om tidigare i tråden och jag kommer inte röra manen på min, den är bra att ha i sommar som flugskydd. Min kommer att friseras innan det är dags för visning, alltså treårstestet, och det är ett par år kvar tills dess (kanske tar det värsta på längden om den växer väldigt mycket).
De är barn och de borde få lov att se ut som barn och vara barn.

Jättefin!

Min 1-åring fäller som värst just nu och rullar sig vilt i leran så all päls (som är kort o inte har sett speciellt lång ut under vintern) numera ser ut som en gråsvart golvmopp.
Han har varit hemskt ynklig ett tag då de kom en hovböld på ena bak som gick ut efter 2 dagars ajaj. Ett litet tag till tyckte han hemskt synd om sig själv men nu är han helvild i stormen!

Tack!
Min fäller också som sjutton nu, vi får hoppas att blåsten gör lite nytta och blåser av resten av pälsen ;)

32278783.jpg

I vissa lägen ser min lilla fis ut som om hon är korsning frieser/halvblod :p Eller är det bara jag som tycker det?

Fendi har inte gjort särskilt mycket, men hon är lätt att ha uppbunden, snäll att kratsa hovar och hantera och pyssla med. Har gått två minirundor med henne bara så att hon skulle få lära sig att gå ifrån flocken och följa mig istället. Hon har inte åkt transport, får se när det blir.

Till NoMoreDoubt : Välkommen till tråden! Jättesöt häst du har och trevlig stam med. Och inte behöver de väl se vuxna ut bara för att de är 1 år? Mina unghästar har massor med man, tvååringen har säkert 30-40 cm. Jag tänker som så att det skyddar mot flugor i sommar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka