10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Sant... Men det är ännu ingen som hört av sig, och han har trots allt varit till salu sen han låg i magen... Och blir storebror såld före honom har jag ju kvar Kaptenen... Hmm... Djungel minst sagt!

Kl
Men varför hålla en hingst IFALL någon kanske vill ha en hingst? Då ska jag isf anpassa hagar o sällskap utifrån andra och sen kanske ändå skära? Nä, är det inget ämne ryker kulorna så det är praktiskt genomförbart i min värld. Sen om de blir större el inte är det väl eg ingen som kan veta för man har ju aldrig andra alternativet att jämföra med....

Idag har min hingst unge åkt ut ur systers hage!
Lite trist att han får gå själv till det är dax för bete men nu vågar jag inte längre. För en halvsyskon bäbis vill jag inte ha nästa vår.

Första dagen ute på 20dagar och mycket silvertejp gick det åt till den gipsade foten.

Idag hade jag en timmes lektion hos en mycket meriterad foderrådgivare (som inte är knuten till ngt märke).

Hon sa att jag inte ska ändra något, hästen får mer energi och protein än "normalt" och att det kan ha varit den kalla vintern som gjort att hon förbrukar väldigt mycket men att det nu kommer bli bra.

Hon ifrågasatte också varför jag hade lucern, det var rent slöseri med pengar för mig (vi pratade om min foderstat och inte allmänt alltså).

Så hon sa att jag ska vänta tills hästen fällt sin päls och se då. Bukigheten trodde hon kom från höet, spec om det är grövre (dvs torrare, det är bra för tänderna men kan lättare göra bukighet)

Vi pratade också om betet och jag sa att jag trodde inte min häst skulle fixa det utan stödfodring då det är naturbete, så då tyckte hon jag skulle ge 0.5 kg kraft groov varje dag och börja direkt vid släppet så jag inte väntade till augusti.

Hippo Alfa använder hon som hon gillar. Skulle allt bli värre inom några veckor ska jag återkomma så ska hon omfördela lite i foderstaten

Nåväl, hälsade på Annie idag och hon var som vanligt. Galen :D Springa springa hoppa sparka osv :D

så fin!

*resten KL*

längesen jag skrev, inte hänt så mkt, han VÄXER! och benen har grovnat så testade benskydd och coben är försmå så dte är full som gäller... dock ponny i grimma fortfarande men på gränsen till cob, och han ser ut som en raggsocka och nu dessutom äckligt skitig :eek:

idag när transporten ändå stod framme så tog jag in o lasttränade honom, han är en lugn o stabil grabb, precis som sin mor, o envis, men tillslut var han inne och efter att ha varit inne o fått kel o godis så tyckte han det var trevligt o gick in utan att blinka sen.
196877_10150168342369434_582504433_8138210_4386731_n.jpg

"Filidutt" (Fidel Baldomero, E: Baltimore- Patrice- Arrram) närmar sig 150

tänk på att repet på undersidan av grimman ska sitta jättetajt mot underisdan,runt ganachen. Ser ut som en hööksgrimma? de har jättedålig passform och man får inte den önskade effekten man vill uppnå.

jag vet :p, jag vill inte ha ngn direkt "repgrimseffekt" jag ville bara ha något på huvudet på honom som gick anpassa någorlunda (ponnygrimmor försmå, cobgrimmor förstora) o denna satt bra till en början men kanade ner.. jag har 10 "bättre" repgrimmor om jag skulel vilja ha ngn me reffekt men jag kunde lika väl haft en vanlig, eller lassogrimma, eller tja, grimskaft runt halsen, fast kanske lite väl modigt vid lastträning.

Jag tycker era åringar ser så fina ut. Min ser ut som ett skogstroll. Hittade henne och den andra åringen plus shettisen läääängst bort i hagen igår på egna äventyr, dvs det var inne i skogen och klafsade runt.

Så hon är ett skogstroll. Jag har aldrig ryckt manen (vi har aldrig visat upp oss :angel:).

Här är beviset, min ädla häst med nära 60% fullblod. Bilden är tagen efter ett race, den andra åringen sprang på fältet när flocken gnäggade, men Annie skulle såklart ta lite fält och sedan skulle hon galoppera upp på kullarna, hoppa stenarna osv. Varför göra det lätt för sig?

32244670.jpg

:angel:

jag kommer aldrig röra manen på mina hästar,älskar sandys man som är riktigt tjock och lång:love:

Kl
Men varför hålla en hingst IFALL någon kanske vill ha en hingst? Då ska jag isf anpassa hagar o sällskap utifrån andra och sen kanske ändå skära? Nä, är det inget ämne ryker kulorna så det är praktiskt genomförbart i min värld. Sen om de blir större el inte är det väl eg ingen som kan veta för man har ju aldrig andra alternativet att jämföra med....

Jo såklart! Ska höra med veterinären vad hon tror. Det är väl bäst att göra det nu innan det blir varmare också och alla flygfän kommer fram igen! :)

Hur har ni övat att hästen ska vara ensam? Idag blev hon mycket upprörd när flocken gick iväg och hon inte kunde följa med. Tyvärr slet hon sig och drog iväg till flocken, men det var bara att gå efter och fånga henne igen med grimskaftet släpandes efter henne.
Sen skulle hon berätta att det var faktiskt inte rätt att behöva gå ifrån de så hon stegrade lite och höll på. I mitt huvud hade jag mantrat "tålamod, tålamod" :D Sen gick vi och jag satte fast henne igen. Mycket backande men inget spec förrän hon sidtacklade mig för att åka komma till flocken.

Då sa jag med riktig basröst (var fick jag den ifrån) "du hoppar fan inte på mig". Hästen stannade och tittade på mig, jag tittade på henne (jag ska erkänna att jag trodde hon skulle gå in i panic-mode, vi har jobbat mycket med det) men damen har tuffat till sig ordentligt. Hon ställde sig stilla.

Bara för det (pedagogiskt va :angel:) tvingade jag ute henne på en minitur i 5 minuter, gå själv i skogen. Hon vände ofta och tittade bakåt men gjorde ingenting och gick när jag bad, stannade när jag bad. Så det var bra!

När vi sen kom till hagen igen borstad jag henne och släppte henne, men hon stod kvar hos mig och då kändes det som att det hade gått in lite i frökens huvud. Nu får hon fundera på detta några dagar så ska vi ut på promenad om några dagar igen.

Hur gör ni med ensamhetsträning?

Jag har faktiskt inte tränat på något alls.

Men några gånger så har jag lämnat henne till sist i stallet (tagit ut mamsen först) när jag har haft dem inne och det har gått hur bra som helst. Hon har gnäggat nån gång, men är helt lugn och sansad när jag kommer in igen och har ingen brådska ut när det är hennes tur.
Jag vet inte om jag bara har en jäkla tur som har fått en så totalt okomplicerad liten sak?

Jag har även testat att plocka ut henne ur hagen själv en gång, mest för att se hur hon reagerade på det. Jag hade tänkte borsta lite på henne utanför grinden bara, men det slutade med att vi även gick igenom stallet själva och hälsade på traktorn som kom med en ny hösilgebal precis då. Nada problemas.
Jag tror att det viktigaste är att inte göra det till en grej och vara lugn och konsektvent utan att vara rädd för att sätta gränser (i det vardagliga).

Min kan vara ensam i stallet har dock inte tränat så mkt ensam i hage ännu mer än 10-15 minuter men det ska tränas det med.

Jag tänker ju inte träna så sett, att vara ensam i hagen bryr jag mig inte om. Det tycker jag är en mognadsfråga så det kommer när det kommer. Sett flera hästar som en dag helt plötsligt kan vara själva i hage utan "träning". Dessutom vågar jag inte ha en häst ensam i hagen (utan synliga kompisar) om det inte finns människor på gården, för stor risk.

KL
Jag är ju också en sån som inte göra några stora grejer av saker, igår när hon började resa sig för att berätta att hon inte ville så höll jag emot och sa inget. Sen när hon stod på marken så stod vi där, stilla i några minuter, sen gick vi vidare utan problem.

Nåväl, det är väl också en mognadsfråga, när hon litar på mig 100% kommer det inte vara problem heller. Det viktiga är att hon kan från flocken till sommaren då jag antagligen måste stödfodra henne hela betesperioden.

Hon är ju jätteduktig, min lilla 10:a skulle inte gå att leda ifrån flocken, eller ifrån sin mamma. Hon är extremt mammig och det är ett sabla gnäggande så fort mamman lämnar stallet för att gå till ridbanan. Funkar bättre om man kör iväg till ridhus för då slipper man höra det där hjärtskärande gnäggandet.

Försöker komma på en lösning då jag verkligen måste skilja mor och dotter åt, hon kan ju inte dia resten av livet liksom. :p

Hon är ju jätteduktig, min lilla 10:a skulle inte gå att leda ifrån flocken, eller ifrån sin mamma. Hon är extremt mammig och det är ett sabla gnäggande så fort mamman lämnar stallet för att gå till ridbanan. Funkar bättre om man kör iväg till ridhus för då slipper man höra det där hjärtskärande gnäggandet.

Försöker komma på en lösning då jag verkligen måste skilja mor och dotter åt, hon kan ju inte dia resten av livet liksom. :p

Min lilla har ju varit ifrån sin mamma sen december. Men hon har ju en extramamma nu i den nya flocken. Igår när vi kom tillbaka gick hon direkt till henne och ställde sig bredvid, vad glad jag är för att extramamman har tagit sig till henne (med restriktioner såklart :angel: )

Kan du inte skicka iväg dotter eller mamma?
Borde inte mamma berätta att det inte är ok att dia längre? Eller gör de inte så? Den andra åringen på gården går ju i samma flock som min, med dens mamma bland annat. Åringen vill dia ibland..men det jag undrar är ju att mamman är dräktig igen, kan denna åring "ta mjölken" från den som ligger i magen? Eller kommer mammahäst ruttna på åringen innan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka