Sv: 10rna del 2
Hur har ni övat att hästen ska vara ensam? Idag blev hon mycket upprörd när flocken gick iväg och hon inte kunde följa med. Tyvärr slet hon sig och drog iväg till flocken, men det var bara att gå efter och fånga henne igen med grimskaftet släpandes efter henne.
Sen skulle hon berätta att det var faktiskt inte rätt att behöva gå ifrån de så hon stegrade lite och höll på. I mitt huvud hade jag mantrat "tålamod, tålamod"
Sen gick vi och jag satte fast henne igen. Mycket backande men inget spec förrän hon sidtacklade mig för att åka komma till flocken.
Då sa jag med riktig basröst (var fick jag den ifrån) "du hoppar fan inte på mig". Hästen stannade och tittade på mig, jag tittade på henne (jag ska erkänna att jag trodde hon skulle gå in i panic-mode, vi har jobbat mycket med det) men damen har tuffat till sig ordentligt. Hon ställde sig stilla.
Bara för det (pedagogiskt va
) tvingade jag ute henne på en minitur i 5 minuter, gå själv i skogen. Hon vände ofta och tittade bakåt men gjorde ingenting och gick när jag bad, stannade när jag bad. Så det var bra!
När vi sen kom till hagen igen borstad jag henne och släppte henne, men hon stod kvar hos mig och då kändes det som att det hade gått in lite i frökens huvud. Nu får hon fundera på detta några dagar så ska vi ut på promenad om några dagar igen.
Hur gör ni med ensamhetsträning?