10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Täcke hjälper inte, jag satte täcke på Cebula som inte fick någon vinterpäls och frös. Då började hon odla vinterpäls;)
Nu har hon flyttat till Dalarna och klarar sig utmärkt utan täcke.

Min lilla fäller också men typiskt sån där kort "fullblodspäls" (även om hon bara är 60% fullblod), tät men kort päls har hon haft hela vintern. Hennes kompis däremot har himla lång päls, precis som någon här inne postade en bild på dennes åring med päls som gick upp och stod upp på ryggen. Exakt så ser denna ut med :D

Min har inte fått täcke på sig, hon frös oerhört sommaren som gick när det regnade och jag trodde det var täckesdags i vinter men icke sa nicke. Skönt!

Tycker ni hon är smal? Nu står hon lite ojämnt men ändå. Jaja, hon är lite skitig :angel: men jag borstade faktiskt henne på kvällen sen.
O ser ni geten Maggan :D

32239367.jpg

Annir fyller 11 månader idag och dagns till ära är hon registrerad på Blup!

Görel, jag har ju frågat dig om vilka papper hon kan komma att få, nu har vi det svart på vitt, hennes regnr är 04102323 :D

Intressant dock att hon står som skimmel i mina köpepapper, men brun stickelhårig som reggad. Nåväl hon får ha vilken färg hon vill :D

Nej jag tycker inte hon är smal precis. Kan du känna revbenen på henne? Kanske något bukig ? Jag tycker min är på gränsen till tunn också när jag ser henne, men det går knappt att känna revbenen så jag tror min är lagom i hull. Min är ju dock (som ett par andra härinne) rätt långhårig och jag tycker jag borstar och borstar men pälsen står ändå åt alla håll :D Får väl se hur hon ser ut när hon står i sommarskrud.

Jag har lite "flockproblematik" i sommar och kan inte bestämma mig... Har tre hästar hemma, 6 årigt sto och hennes åring plus en tvååring. Flocken fungerar bra och unghästarna leker och busar och har kul. Men åringen diar fortfarande ganska mycket och är extremt bunden till morsan så jag känner att jag bara måste dela på dem.

Alternativ 1 är att jag skickar åringen på bete, men då har ju tvååringen (sto) inte så mycket att leka med iom att den andra är 6 år och har väl inte så mycket bus kvar i kroppen. Å andra sidan är det ju skönt att ha de två hemma i sommar, förenklar ridningen av 6 åringen.

Alternativ 2 är att jag behåller 1 och 2 åringen hemma som trivs tillsammans, men kommer det bli för jobbigt för 2 åringen att ta rollen som den vuxna hästen då? Det blir ju ingen vuxen ledare för de två menar jag. Då kan jag ha mamman på bete/uppstallad någon annanstans.

Egentligen vill jag ha alla tre hemma men tror inte det kommer att funka.

Görel, vad gör din åring i Dalarna, du har väl inte sålt henne? Fick för mig att du skulle behålla lilla tösen?

Jag har också lite funderingar kring sommaren. Främst kring Kaptenen. Kan man kastrera dem redan nu på våren!? Eller bör man vänta till hösten? Storebrorsan skar jag på hösten som ettåring, funkade bra, men kan man ta dem såhär tidigt? Kulorna är på plats, det har jag kollat, men går det rent åldersmässigt eller blir det "fel" då?
Hade gärna velat ha allihopa hemma i sommar. Främst för att de allihopa kommer så himla bra överens, och för att jag kan ha så mycket bättre koll på dem då. Annars skickas Kaptenen iväg på hingstbete, och då är jag rädd att jag får hem en avmagrad liten yngling sen på hösten (vilket blev fallet med brodern).

Man kan kastrera på våren, det har jag gjort vid ett tillfälle. Dock sägs det att de gärna växer ganska bra då, kan bli stora. Just den blev väldigt stor men jag vet egentligen inte om det generellt är så, har bara hört det.

Jag är också rädd att få hem en liten tunnis framåt hösten, vill därför helst behålla åringen hemma, förstår precis hur du tänker så jag hade nog kastrerat, lika bra att ha det överstökat liksom.

Senast ändrad:

Ja man kan känna revbenen (vilket man bör kunna göra har jag lärt mig) men jag tycker man känner de för mycket.... sen har jag förvisso läst om att vissa hästar kan ha kraftigt välvda revben om man kan luras av det, jag vet inte. Jag får inte i henne mer mat iallafall.

Kanske ska ta ett träckprov igen?

Har du redan gjort ett träckprov i vinter tror jag inte du behöver göra ett till. Jag funderade mest på hur foderstaten såg ut, alltså förhållandet mellan protein och energi. Jag har också lärt mig att revbenen ska kännas men inte synas, så våra pållar är nog i ok hull, men visst är det sådant som man hela tiden funderar över.

Ska hitta uträkningen....

kvoten för protein/energi är 7.75

Jag insåg att hon gått på proteinunderskott en liten period så för 1-1.5 vecka sen ökade jag proteinet.
Nu får hon så mycket hö hon vill (det är alltid kvar på morgonen), 2 kg lucern, 0.3kg betfor, 0.3 kg soja, 1.5 kg groov 125 och 100 g mustang röd mineral.

Senast ändrad:

Det borde ju räcka :) Men det är ju mycket fullblod i henne och de brukar behöva ligga lite högre än halvblod. Men jag tycker hon ser ganska fin ut i kroppen, får se vad andra har att säga :) Om du precis ändrat i foderstaten så skulle jag ge det ytterligare ett par veckor o se om hon ändrar sig lite.

Tack det ska jag göra! Hon är iallafall pigg och glad och äääälskar att springa i 190 i hagen :D

Din svarta är jättefin! Synd att det är en krumelurhäst :D

Hon är inte såld, hon har bara flyttat hemifrån till en kompis gård där hon får leka med en jämnårig. Hon har i flera månader försökt dra igång gamla mamma som tyckt hon varit jobbig, nu har hon fått en egen kompis och har det jättebra!

Ok vad roligt för henne, låter som en bra lösning. :)

Hippocampus, tack så mycket, men hon ska allt få hoppa lite med när hon når den åldern, mamman hoppar ganska bra så jag tror hon blir allround (hoppas i alla fall :angel: )

Man kan kastrera på våren, det har jag gjort vid ett tillfälle. Dock sägs det att de gärna växer ganska bra då, kan bli stora. Just den blev väldigt stor men jag vet egentligen inte om det generellt är så, har bara hört det.

Jag är också rädd att få hem en liten tunnis framåt hösten, vill därför helst behålla åringen hemma, förstår precis hur du tänker så jag hade nog kastrerat, lika bra att ha det överstökat liksom.

Tack för svar! :bow: Ska höra med veterinären vad hon säger, det blir ändå snart dags att skilja honom från mamma och lekkompisen innan det blir brunst och hormoner som kommer i rullning. Har som tur är inte sett några tendenser till detta ännu, men det kan ju komma när som helst... Det enda tråkiga med det är att han blir själv då :crazy: eftersom brorsan står i ett annat stall för att ha tillgång till ridhus. Tidigare i vinter gick de ju två och två, men när 08an flyttade har de tre övriga gått tillsammans...

Min är ju lite sen av sig eftersom han är född i juli har ännu inga som helst hingsttendense. Går fortfarande ihop med storasyster som är 2 år men nu när värmen börjar komma får jag se hur länge det går. I början av maj ska han på hingstbete o jag får väl låna en av grannarnas 1-årshingstar som sällskap sista månaden om han blir hingst då.

Stor är han i alla fall grabben så det där med att han var sabelbent berodde nog på att han växte helt hysteriskt och fick underskott på protein.
Nu har han börjat komma ikapp men är som ni ser lika stora som syster bak och då är det 1 helt års skillnad på dem. Hon är mätt till 160 cm fram och är lite övervuxen :eek:
Izzo e. Hip Hop - Nostradamus

32239955.jpg

32239957.jpg

32239958.jpg

man ser inte alltid allt ;) risken finns ju att hormonerna redan är i rullning fast du inte ser det, här brunstas det redan. Nu är ju iofs mammahästen din dräktig men ponyflickan är det väl inte ... :confused: Du kan kastrera redan nu om kulorna är nere, det där med höjden/växten vet jag inget om eftersom jag inte har nåt att jämföra med, stor blev 08: an ändå...

Ja där sa du ju nåt... Nej ponnyn är inte dräktig, även om hon ser ut som det... :angel: Har bett stallägaren hålla koll också, men som sagt, man ser ju inte allt! Kanske är lika bra att skära honom nu då, kanske lättare att sälja då också, who knows! ;) Han växer efter samma mall som storebror, och han är ca 160 nu som treåring, så det gör ingenting om han blir lite större tycker jag. :)

Ja där sa du ju nåt... Nej ponnyn är inte dräktig, även om hon ser ut som det... :angel: Har bett stallägaren hålla koll också, men som sagt, man ser ju inte allt! Kanske är lika bra att skära honom nu då, kanske lättare att sälja då också, who knows! ;) Han växer efter samma mall som storebror, och han är ca 160 nu som treåring, så det gör ingenting om han blir lite större tycker jag. :)

Jag skulle vänta med att skära honom om han ska säljas och skriva i annonsen att han kan lev kastrerad om nya ägaren så önskar. Inte alla som vill kastrera på en gång och det kan spara dig några kronor om köparna inte vill ha honom kastrerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka