10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Lättad till tusen!!! Flyttade om bland hästarna och gjorde så att Sunny fick boxen längst ut och drog en massa snören hit och dit, så numera har hon lösdrift med sovbox :)
Och ta i trä, både idag och igår när jag kom för att släppa ut de andra så kunde jag inte se någon patellaupphakning. Klart hon är öm på vänster bak, rör sig en aningens stelt men inget spår av den regelrätta låsningen... Så i detta fall verkar möjligheten till rörelse vara det som hjälper.

Den som är hysteriskt missnöjd med det hela är mammahästen såklart, hon kan ju nämligen inte se sin bebis precis hela tiden.. ibland kan förstföderskor vara så tröttsamma!! Det är tur att inte sommarstugefolket har flyttat ut ännu.. tror nämligen inte de skulle gilla det envisa gapandet från Savannah som blir ett par timmar varje kväll:angel:

Min enda fundering, i och med lösdriften så får Sunny tillgång till maten precis hela dygnet..(har för övrigt sett att hon sover i maten:mad:) Tror ni att det påverkar henne? Och i så fall hur? Samtliga har ju gått på "lösdrift" hela höst-vinter ca 13-15 timmar per dag och bara sovit "inne" i sina uteboxar, så matmässigt är de vana att äta praktiskt taget obegränsat.. eftersom jag har dem hemma på gården...

Skönt att du hittat något som fungerar:). Men räknar man att hon kommer att växa ur patellahakningarna? Elller blir det op när hon är äldre?

*kl*

Imorgon ska vi äntligen tillbaka till kliniken med Denni. Har fått skjuta upp tiden hur många gånger som elst för antingen har ingen kunnat följa med, eller så har inte ovslagaren varit på plats eller så har det varit så kasst väglag att jag inte vågat köra... Detta har förstås resulterat i att fötterna inte alls är så fina just nu... Min tröst är att han iaf inte är hög i trakterna och rak i kotorna..

I vilket fall som så provade jag att lasta honom själv idag för att se hur han reagerade. Lite tveksam var han, men sen gick han rakt in tre gånger och stod stilla och åt lite krafft där inne:). Duktig kille! I samma stall åkte två jämngamla islandshingstar iväg till hingstflock häromveckan. Den ena tog två timmar (!) att lasta. Till slut hade dom vinschat in honom... Ägaren till den hade mage att pika mig för att jag inte ville släppa iväg min för att bara gå på flock i flera år. För vad ska man göra med dom när dom är så små "borsta på, eller?". Eh, ja? Ha enkla välhanterade unghästar som går att lasta är ju såååå jobbigt.

Jag vet inte om det blir operation.. vi har inte diskuterat det alls! Jag räknar iskallt med att det ska växa bort, och det trodde även min veterinär. Han ville iaf inte börja göra utredningar på direkten i och med att hon bara är 10 ½ månad. Och det känns ju bra!
Däremot rekommenderade han mig just att försöka undvika allt för mkt stillastående, typ box och se om det hjälpte i första hand.. och tack och lov att det gör det hittills.
Sen kunde man eventuellt börja gå med henne lite i backar, för att bara "smygträna" muskulaturen. Men det är absolut inte tal om att köra ren klättring eller sånt.. mer typ promenera i kuperad terräng som innehåller backar. Man fick INTE överanstränga så pass unga hästar..

Så nu kör jag på lösdriftsboxen och sen när våren kommer lite mer och det blir mysigt och promenera i omgivningen så kommer jag smyga in det någon gång i veckan :) under förutsättning att problemet kvarstår. Och sen blir det ju sommarbete och då blir det ju en helt annan dygnsrytm med äta-gå-sova och förhoppningsvis är hon frisk då!!!

Håller helt och hållet med dig Fiorano, trevliga välhanterade småpojkar och flickor är nog att föredra...

Ja det är en riktigt fin fuxfärg (önksade mig en fux med bläs). Ska se om jag hinner lägga ut några bilder snart från dagens träning.

Hon ser fin ut, verkligen röd som sagt. Din och min är väl de äldsta här inne, min är nu 157 cm, men det är mest långa ben. Några bilder på min från i dag, dock ej så bra kvalitet på dem som dina bilder.

32225197.jpg

32225194.jpg

32225206.jpg

Vad fin din är i kroppen,läcker! Min Sandy känns som en liten mygga jämnfört med era stora i denna tråden:D Hon ligger på 132.5 i fram och 136 i bak. Hoppas nu rumpen vill växa på mer, hon har så arabig rumpa .

kl

Jätteroligt att se bilder på era unghästar, här kommer några bilder jag tog idag på Fendi, snart 10 månader.
32227716.jpg

32227738.jpg
32227745.jpg
[/IMG]
32227733.jpg

Senast ändrad:

Överdriver jag eller är mina föräldrar blinda? De har nu kommit hem från sin resa och tycker inte alls att han är smal utan har halverat maten jag har gett dem. Jag som tyckte att jag hade lyckats bromsa nedgången och att jag tom hade börjat lägga på sig. Inte min häst så kan inte göra så mycket om de inte vill men vill bara höra med er vad ni tycker.

Jag tycker han ser fin ut, ev något uppdragen på sista bilden, men samtidigt kan de ju se ut så när de springer, en bild där han står still är kanske lättare att tyda? Fast det är inte så lätt att få bra bilder på dem.. :p

Ja det är lite mycket spring i benen nu men jag ska testa om jag kan fånga honom på bild. Men då blir det en bild efter ca 2veckors matande från de första bilderna.

Det går super med min första häst :D

Vet inte om jag visat denna innan men här fick hon minispunk i hagen för några veckor sedan

http://www.youtube.com/watch?v=PzwuZ8i23Zw

Igår gjorde vi en ny sak, vi skulle gå på stallplanen själva! Hon har aldrig varit där, jo en gång, när hon kom till sitt nya hem. Så det var ju lite läskigt såklart. Men det gick super, så fort hon tvekar men man själv går så kommer hon efter. Så vi tittade på fladdrande presenning. Sen gick vi in i stallet, vände igen (det kan hon sen innan) och så gick vi ut en andra gång och tom ner på vägen lite för att se vad hon gjorde om hon inte såg stallet. Gick super!

De andra gnäggade när hon kom in och det känns skönt! fast hon blev nog förvånad, såg ut som det, hon stannade och tittade på de :D

Hon har inte kommit in i panic-mode på länge nu :banana: Känns jättebra :love:

Håll tummarna idag!
Hovis kommer, hoppas verkligen han blir av med gipset efter 20dagar på box.
Igår hade det torkat upp så han fick gå ut en stund i paddocken (tidigare har vi bara varit i ridhuset)

23Mars.jpg

23mars1.jpg

23Mars2.jpg

Hoppas det läkt som det ska!

kl

Siri fick prova på den "fräsande slingrande ormen" aka vattenslangen igår, den låg ute efter att de stora blivit spolade så jag testade.... nja, det var väl inte hennes grej :p ren om benen kan dom andra vara ;) men hon var inte dum på nåt sätt utan bara "vandrig" runt, så på ett par gånger så kommer hon fatta vad det är för otäckt som rinner på benen,.... sen var hon SKITSUR inne i boxen och visste inte hur hon skulle stå med bakbenen för att slippa undan det som droppade (jag råkade spola henne lite på låret också :o vilket ju inte var meningen :cool: )

I övrigt är hon en riktig snorunge och hon har delat med sig till 3-åringen också, så det är ofräscha näsor just nu :grin:

Åhh, vad fin och korthårig han är :love: Håller tummarna för att han är OK igen.

Sorexa är sjukt långhårig med en massa virvlar överallt så hur man än gör med borsten ser hon helt vanskapt ut.

sorexa-1.jpg

sorexa1-1.jpg

sorexa2-1.jpg

Tummarna hålls! Vad snygg han är i kroppen :laugh:

Kl

Rozzie har också hälsat på den där ormen som sprutar vatten. Jag har tagit in henne i spolspiltan och duschade av benen två gånger när hon har varit lerig (och matte inte ville bli smutsig under stretchövningarna ;)).
Inga som helst problem i alla fall, hon är så cool än så länge :love:

Tack, jag tycker också att hon är väldigt fin, lite väl kraftig kanske men jag gillar när dom är lite grövre så jag är nöjd. Tyvärr ser man att hon har lite fel på benet för hon går inte helt jämnt med bak men hon verkar inte bry sig ett dugg och verkar inte ha ont. Ska åka och röntga henne om ett par månader tänkte jag för att se hur det ser ut nu.

Om man tittar på bilden när hon skuttar så är det en vattenslang hon hoppar över på tal om slangar :D hmmm min krumelurhäst hoppar det mesta vet inte riktigt vad jag ska säga om tekniken dock :eek:

Tyvärr blev vi inte av med gipset! Så nytt försök på måndag...

Hans äldre syster som jag rider har mer päls än han men vi har fuskat med täcke hela vintern, hovbölderna spökade redan i höstas så han har fått bli lite bortskämd.

Vad synd med gipset, då håller vi tummarna för måndag istället :laugh:

Ångrar nästan att jag är täckesmotståndare nu när man ser din korthåriga gosse. Funderar på att sticka en tröja av hästhår... eller förresten det behövs inte, det är bara att gå ut i hagen en stund så ser man ut som en hårboll :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp