10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Vid ett års ålder var min Daminotös 163 cm i mkh. Är kanske inte helt omöjligt av bilden att döma att Denni går samma väg. ;)
Isåfall kan du se fram emot att ha en tvååring på 175 till nästa vinter. :p

Jag såg din "lilla" tjej igår, kan lova att min skulle kunna krypa under magen på din! :D ;)

Det kan inte vara sand som hon petar i sig? Nu vet jag inte vart ni bor, men här har det varit barmark ganska länge nu och pållarna går och pillar i marken.
Jag körde en kur med loppfrön nyligen i förebyggande syfte. Kommer att ge dem en omgång till sen.

jag har inte sett indikationer på min men nojjig är man ju. hur gör man med loppfrön?

Jag har heller inte sett något som indikerar på det, men då de går på sandmark så tänkte jag att det var säkrast..
Jag hällde fröna som de var direkt i krubban bara, de ville inte gärna äta det som det var, men när kraften fodrades så åt de upp fröna med.
Som jag har förstått så ska fröna inte blötas innan fodring. Det var därför som jag la de direkt i krubban. Om jag var i stallet vid fodring så strödde jag det över maten.
Stod på hinken hur mycket man skulle ge. :laugh:

tack!

jag har funderat på att sära dem så att han ska få mer tid på sig att äta sitt kraftfoder men är rädd att det får en tvärtom effekt och att han blir ännu smalare. vad tror ni??? sära eller inte???

Jag har heller inte sett något som indikerar på det, men då de går på sandmark så tänkte jag att det var säkrast..
Jag hällde fröna som de var direkt i krubban bara, de ville inte gärna äta det som det var, men när kraften fodrades så åt de upp fröna med.
Som jag har förstått så ska fröna inte blötas innan fodring. Det var därför som jag la de direkt i krubban. Om jag var i stallet vid fodring så strödde jag det över maten.
Stod på hinken hur mycket man skulle ge. :laugh:

årets dummaste fråga ska nu ställas. Hur vet man vad det är för mark hästarna går på? Ja, man kan ju fråga stallägaren men jag är inte där förrän på onsdag. Hur ser sandmark ut? som det låter?

tack!

jag har funderat på att sära dem så att han ska få mer tid på sig att äta sitt kraftfoder men är rädd att det får en tvärtom effekt och att han blir ännu smalare. vad tror ni??? sära eller inte???

de brukar ju tappa när man särar men jag hade gjort det ändå och sen fodrat på utav bara f-n :D Min lilla var också ett staket ett tag när hon gick med mamma (inte hemma hos mig då) men efter avvänjningen har hon gått upp vikt även om hon kräver mycket mat.

japp, sandmark ser ut som det låter och så märker man det på att det inte blir ngt vatten stående när det har regnat (när det inte är fruset då), det blir inte heller speciellt halt för hästarna vid regn vilket gör att de kan galoppera utan vidare även när det är fuktigt ute. Det negativa med sandjordar är att de torkar väldigt fort på sommaren och då vissnar gräset fortare.

Har själv lerjordar vilket är fantastiskt bra när det är torra somrar, den stänger liksom locket o så är det fuktigt under.
I övrigt är det skit, halt när det regnar, stenhårt när det är torrt, blir pölar stående jättelänge efter regn när det varit torrt osv.

japp, sandmark ser ut som det låter och så märker man det på att det inte blir ngt vatten stående när det har regnat (när det inte är fruset då), det blir inte heller speciellt halt för hästarna vid regn vilket gör att de kan galoppera utan vidare även när det är fuktigt ute. Det negativa med sandjordar är att de torkar väldigt fort på sommaren och då vissnar gräset fortare.

Har själv lerjordar vilket är fantastiskt bra när det är torra somrar, den stänger liksom locket o så är det fuktigt under.
I övrigt är det skit, halt när det regnar, stenhårt när det är torrt, blir pölar stående jättelänge efter regn när det varit torrt osv.

tack :bow: Då är jag säker på att det är lerjord hos mig. Nu är det lera när det börjar ta bort isen, inte supermycket men ändock.

nä, det är inte barmark här än o när det blir det är det gräs som kommer fram. Jag avmaskade henne nu ikväll så får jag se om det kan tänkas vara bandmask eller om det kommer tillbaka om 3 veckor igen.... vet kommer ut för vacc på torsd så ska disk mer då än vi redan gjort på tel.

Loppfrön fick hon i höstas då hon gick på sandunderlag och nu får hon linfrö varje kväll just för att förebygga.

maskade för 400 kg (med ivomec comp) , men det tror jag eg inte hon väger, Jag tror Saidy (mamman) var ner o vände på ca 400 kg i somras när hon var sjuk o jämför jag har lillan en bit kvar till den vikten (om jag kommer ihåg rätt.)

mmmm... har också upplevet det så att det oftast tappar lite i vikt, får liksom inte ro att äta, men som ni hör griper jag efter halmstrån.... har fodrat på dem så mycket kraftfoder att det nu ratar grovfodret. :(

Inga frågor är dumma! :D Du fick ett bra svar från grimman.

celu: Hoppas att maskningen hjälper!

Kl
Vi ska flytta till ett nytt stall i månadskiftet, det ligger bara 2 km hemifrån mig och det ska bli grymt skönt att ha så nära. Och jag hoppas kunna dra ner på mina utgifter då när jag slipper använda bilen så mycket. (Börjar bli galet less på att vara student och ständigt behöva vända på alla slantar!)

Stallet verkar vara fint och välordnat, så jag hoppas att vi ska trivas där :laugh:

Förstår precis vad du menar! Är ju också student oc drar runt på två hästar... Längtar tills Dennis nya stallplats blir ledig snart. Då slipper jag köra till honom (visserligen bara 4 km bort), men blir så skönt när de kommer att stå på gårdarna bredvid varann!

Ja just de, du har ju dina på två olika ställen med, drygt!
Jag har ju tre egentligen, men en utlånad tack och lov :p Men med en stor portion envishet, bortprioritering av allt annat och snälla föräldrar som ställer upp när det krisar så går det :laugh:
Förstår att det blir skönt när du får den lille nära med.

kl
She`s Got The Look "Sandy" 1 år och två veckor gammal. Idag blev det en täckeslös dag,jobbigt med all pälsfällning tycker Sandy.

IMG_5827_redigerad-1.jpg

IMG_5820_redigerad-1.jpg

IMG_5810_redigerad-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp