10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

kl

Bild från idag på mitt sto e. Bocelli.
110410c.JPG

Vackert sto!! Ädel och lätt det gillar jag:love:
Ser hög ut, hur stor är hon? Hur gammal?

Tack! :)
Ja hon har en del fullblod i sig, både på pappans och mammans sida så hon är ingen tung typ.
Är ca 150 cm i dagsläget, tror hon landar på runt 170 till slut.
Ja hon är ju född -10 (som alla andra i tråden ;)), 19/5 närmare bestämt. :)

Åh va kul att se så många fina ungar :) jag ska fota vår ettåriga hingst e Lux Z idag, och lägga upp här. Har ni mer nya bilder på era? :)

KL, vilken härlig tråd... jag har en ettåring efter Camaro M - Martini som jag köpte i januari. hon är raggig som tusan fortfarande och man får hårtussar i munnen och ögonen när man pysslar.

Hon kan gå i grimskaft bli verkad och ompysslad. Fick en hovböld för två veckor sen som gjorde att hon tyckte synd om sig själv men hon skötte sig exemplariskt. Jag har hört att Camaro kan lämna lite skarpt men än så länge har hon bara fått beröm av hovslagare och veterinär över hur hon är snäll och klok för att vara så liten. Hon är fantastiskt social och har också fått prova på "löshoppning" vilket innebar att hon fick springa två varv i ridhuset när en treåring från lösdriften skulle löshoppas. Eftersom de känner varandra så passade jag på att låta Kuusama vara med och galoppera över bommarna när de låg på marken vilket hon gjorde galant med små skutt över. Jag vill verkligen inte att hon ska hoppa men jag tänkte att det inte kunde skada att springa lite i ett ridhus med en kompis under kontrollerade former. Hon har även gått på en liten promenad med sällskap nu när snön är borta.
Vad gäller lastning så har hon ju åkt en gång när hon hämtades men den lastningen var ingen trevlig historia. Ska försöka öva lastning längre fram i sommar.

Här är hon ca 9 mån och 148 cm över manken.
200320_10150448995695545_511835544_17538685_998822_n.jpg

Jag hade en riktig dispyt med min grabb igår! Han är faktiskt lite lite hanterad måste jag erkänna, men det har aldrig varit några problem alls i hanteringen - förrän nu! Det har kommit i samband med fällningen. Han verkligen AVSKYR att få hår på benen! Det är det värsta han vet, och jag måste säga att jag nog hanterat saken fel när jag förut låtit honom komma undan...
Vill gärna borsta dem ute i hagen, men så fort det faller ner hår på bakbenen sticker han fortast möjligt, förut blev jag så förvånad att trodde det var nåt bus och lät det vara, sen märkte jag vid ett annat tillfälle att han sparkar riktiga kosparkar i samma situation.
Så alltså är det helt konstaterat - han avskyr det! Vet inte om han är kittlig eller bara känslig, men han bryr sig inte ett smack om att man klappar och borstar på benen - det är inga som helst problem!

Hur som helst... Igår bestämde jag mig för att ta en riktig ordentlig ryktdag, och knäppte då fast honom i grimma och grimskaft och stod kvar ute i hagen med mamma häst. Han var precis lika trevlig som vanligt - tills det kom hår på benen! Då exploderade han, slängde sig runt och försökte sticka. Men jag höll kvar honom, varpå han försökte göra samma sak igen - flera gånger. Jag fortsatte borsta när han var stilla och bara höll emot när han bråkade. Han protesterade riktigt vilt ett tag och sprang faktiskt nästan över mig en gång... Då blev jag dock arg och rev i.
När han fått kanske 15-20 utbrott märkte han dock att det inte gav nåt resultat utan stod helt lugnt och bara lyfte bakbenen när det blev obehagligt. Massor med beröm såklart, och sen hade jag en mycket finare kille efteråt!

Efter vår dust var det mammas tur, och eftersom han inte kunde låta bli att bråka med henne så tog jag in henne. Alltså fick han vara helt själv ute för första gången nånsin! Såklart en massa spring och rop i början men han lugnade ner sig efter ett tag.

Kort sagt, en bra dag i rätt riktning! Nu ska jag ta å borsta honom varje dag jag är ledig!

Längesen jag uppdaterade, men min häst ser ut som ett spjälstaket nu och jag ångest och stress för det. Jag vet inte alls vad jag ska fodra med, alla säger olika.
Hon avmaskades idag iallafall.

kl

Har en kille e: Cellestial som är 10 månader. Han är jättego, snäll och social, har väl bara det typiskt vanliga för sig att kolla om man smakar bra ibland men har annars inga dumheter för sig. Han är hanterad men jag har inte varit ute och gått så mycket med honom så där hade jag nog kunnat anstränga mig lite mer:angel:.

Han ville absolut inte under några omständigheter stå still när vi fotade så jag fick ta det som gick. Var ju så otäckt på gårdsplanen utan de andra hästarna:D

Coolman1.jpg

Vad äter hon nu? har du analys?

Maja_Kandi: Känslig liten kille :p Men det låter ju ändå som han tog "tillsägelsen" bra :laugh:

Söt :) har du fött upp honom själv? (ber om ursäkt om jag missat dig tidigare i tråden...)

Gammal bild från fölvisningen (888777) tyvärr var Prada SK överbyggd för dagen men så är det ibland, hade hoppats på högre poäng på galoppen.

163793_10150103156330091_572305090_7754681_7965384_n.jpg

Calido-Orlando-Landlord-Marco Polo
Vill också bara ta med ett kort på hennes mamma från 3årstestet (den enda bra bilden jag har på henne) från 2009
163152_10150102320545091_572305090_7743603_2828285_n.jpg

Otroligt söta julkort här ovan!!!

Vad kul! Jag kände din hästs mormors mor Paola, Pauline var väl den som Markebäck hade, hennes hennes helsyster Landola har jag också följt, även hennes syskon känner jag till!

Vad äter hon nu? har du analys?

Maja_Kandi: Känslig liten kille :p Men det låter ju ändå som han tog "tillsägelsen" bra :laugh:

Jag har analys. Enl foderrådgivare verkar hon inte kunna tillgodogöra sig det hon får så jag tänkte byta ut större delen av foderstaten. Men frågan är till vad. Hur mycket kan man lta på foderprogrammet hippocampus? De förslag jag fått från rådgivare passar inte alls på hippocampus men det kanske kvittar?

Jag använder hippocampus och tycker det är bra, men om man har en häst med mycket fullblodsinslag så får man ligga ganska mycket över i både protein och mj. Men man får ju lite koll på kvoter bl a. En foderrådgivare som jag inte känner hade jag absolut inte litat på :p

jag har forskat lite runt nu och tydligen kan man inte lita på Hippocampus alls som jag förstått det nu. Jag har pratat med några uppfödare jag känner och de har fött upp många svårklasshästar/hållbara tävlingshästar och när de lägger in sin mat i hippocampus blir det helt galet och den varnar för allt.

Så jag skriver bort Hippocampus och litar på en tjej som säger att jag borde ha 0.2 krafft muskel och 2.5 kg krafft föl så ska vi testa det. Hon räknar i mer vetenskapliga program.

Jag har inte använt hippocampus direkt, bara testat det nångång. Det kan nog vara okej att utgå ifrån, men det är ju rena tabellvärden och alla hästar följer inte tabellerna, så precis som sassiball skriver så ligger fullblod tex. generellt på ett högre behov. Men även andra hästar kan kräva mer än vad tabellen säger.
Mitt sto kräver tex en högre protein/Mj-kvot än vad normalhästen gör för att inte tappa överlinjen.

Om det är en foderrådgivare på ett kraftfoderföretag så skulle jag ta råden med en stor näve salt. De vill sälja sitt foder.
Jag kontaktade en för att testa när Flamman var dräktig med Rozalie, jag räknar foderstater själv och hade full koll på hur jag skulle fodra under dräktigheten.
Jag hade köpt ett superbra hö som täckte hela behovet fram till högdräktighet, då det saknades lite mineraler. Svaret jag fick av henne var då att hon skulle äta x antal kg av först det ena kraftfodret och sedan det andra och för att kompensera att hon hade lagt på en massa kraftfoder så var det minimalt med hö i foderstaten... Nej tack, tänkte jag och följde min egen plan :angel:

Så jag tror att det är viktigt att vara lite insatt själv i hur det fungerar för att kunna göra en rimlighetsbedömning. Vissa foderrådgivare är säkert bra, OM de är oberoende och inte jobbar för ett företag som säljer foder.

Vad har du för värden på ditt hö? och vad äter hon i dagsläget?

Vad kul! Jag kände din hästs mormors mor Paola, Pauline var väl den som Markebäck hade, hennes hennes helsyster Landola har jag också följt, även hennes syskon känner jag till!

japp det stämmer precis!!! du får gärna PM:a mig och berätta lite. skulle vara jätteroligt :D

Har du provat att lägga in fodret i hippocampus? jag menar bara för skojs skull, du behöver ju inte följa det om du inte tror på det?

Eftersom du inte är nöjd med din hästs utseende så skadar det ju inte att testa sig fram och kanske lär du dig precis vad din häst behöver för att må bra? Det enda hippocampus varnat för när jag lagt in har varit att proteinet ligger för högt och även något högt på energi. Ibland har jag varit tvungen att tillsätta kalk annars har den varnat för att kalk/fosfor kvoten varit för låg och det ska man vara noga med.

Vad har du för värden på grovfodret? :)

jag har nu köpt krafft föl, det är konstigt att hon inte tar sig på det hon får nu men det kna vara så att hon inte fixar att tugga ex groov 125, hon suger mest på det o sen ramlar de ut. Så nu har jag köpt föl istället, mindre pelletts och mer protein. Fasar in det och tanken är sen att hon ska gå på hö, 2.5 kg krafft föl och sedan även 0.2 kg krafft muskel. Även 2 kg lucern.
Så får vi se.

Ja han är min egen uppfödning:) Är mitt andra föl, har en tidigare avkomma e: Feliciano.

Jag visade aldrig min kille på fölvisning då mamman föll ur så men hoppas på att kunna komma iväg på ettårsvisning.

Fick ju inte till någon bra profilbild då han var som en spänd fjäder och drog in rumpen men men..
Coolman4.jpg

Har du fri tillgång med hö? Har du provat att ge kraftfodret uppblött så det blir till en gröt (ger min lillkille lite skrammel som jag blöter och han glufsar i sig förnöjt:D)?
Har ett sto är svårfödd så hon får flera kg med lusern, groov och sånt per dag, hon är jättesvår att hålla i hull medan de andra klarar sig fint på att bara äta hö.

Förstår att du blir förvirrad av alla olika åsikter, tycken och smak! Vill inte rör ihop det ännu mer för dig, men jag har gett min 0.6 kg Muskel mm dagen :o. Vet att det är mycket-men han blev fin på det:). Nu har vi flyttat till nytt stall där det fodras med kossehö (:bow:) och jag ger endast 1 kg extra lusern nu. Är så galet tacksam att han är så otroligt matglad! Han har fri tillgång på hö i hagen och jag ger ca 6 kg hö när de kommer in vilket han glatt pillar i sig under natten:).

Nu verkar det dock som att jag har hittat en superköpare till honom, och om allt går som det ska åker han till nytt hem i påsk. Blandade känslor förstås, men han kommer att bli för stor för mig och det var ett sto jag skulle ha. Sen är det väl tufft att ha två hästar och vara student...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross