10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag kan bara svara på vad jag skrev:
"Kvoten som eftersträvas i den totala foderstaten till en åring är minst 7g smb.rp./MJ"

Det är taget ur Hästens näringsbehov och fodermedel, utgiven av SLU.
Men det gäller alltså unghästar över 12 månader. (Jag minns inte hur gammal HCs häst är) Mitt häfte har dock ett gäng år på nacken och nya rön kan mycket väl ha kommit.

Hippocampus: En kvot på 9 bör inte vara några problem.

Han är verkligen jättefin, ser stor ut:) Tyckte traven var bra med luftiga steg.

F.ö kan jag säga att jag börjat läsa bakåt i tråden. Det är ju så jättefina föl/åringar alla har, de är ju så speciella när de är bebisar och man blir ju så kär i sina gullungar.
Jag är så förtjust min lilla kille men vet att jag tyvärr inte kommer behålla honom då jag ska, jaja förhoppningsvis får jag väl säga, ha ett sto. Jag har inga tävlingsambitioner....alls och tycker det är kul med avel så då är det ett sto jag vill ha.
Mitt ena sto kommer få sin 5:e avkomma (2 levande och ett kastat i min ägo) och hittills har alla varit hingstar så vi får väl se vad det blir i år.

Ser också att det är fler som har haft väldigt mammiga fölisar och det är bra att veta. Jag höll på att bli tokig på lillkillens snuttande och att mamman tillät honom slurpa det han ville då hon föll ur så. Provade att ha honom i annan hage men ingenting stoppade honom utan han lyckades hela tiden komma tillbaka till mamma. Jag har varierat med att ha dem inne olika tider men blev ju en viss tid de var tillsammans ändå och då var det kalas i hagen.

Vändningen kom förra veckan då vi lyckades ha honom i en hage med andra hästar i några timmar (innan han smet tillbaka:p) och efter det började mamman säga ifrån. Jag tror det berodde på att han fick doft från andra hästar för det var tvärstopp.
Nu släpper hon förmodligen bara till någon enstaka gång när hon blir väldigt mjölkstinn (jag håller koll på juvren) men jag har inte sett honom dia nånting, förut såg man honom tutta nästan konstant. Har bra koll på dem då vi ser dem genom köksfönstret och syrrans familj ser dem från sitt vardagsrumsfönster så man kollar ut hur många gånger som helst per dag:D.

Igår visade donnan upp diva fasoner (!) (fast i ärlighetens namn så gillar jag hästar som är liiiite diviga så länge de håller det på en lagom nivå)

En vän följde med ut för att fota lite och hälsa på i allmänhet. Så vi satte först igång med att arbeta bort lite vinterpäls vilket Kuusama älskar. Men sen när vi slutade och skulle ta lite bilder så var det som att hon gillade att ha blivit behandlad som en liten prinsessa för hon följde efter och tryckte bringan mot oss för att hon skulle bli kliad, när vi puffade bort henne så provade hon med att små-tacklas. Då sa jag självklart ifrån. Då funderade hon ett tag och sen provade hon att slänga fram en hov (enda gången hon viftat med framhovarna var närhovis skar i bölden som hon hade i en framhov) så jag sa ju självklart ifrån på skarpen.
Men så tänkte jag att eftersom hon uppenbarligen testar hur hon ska få oss att klia henne igen så kan jag ju ge henne svaret på det och samtidigt kanske få lite bilder =) Så jag sade stilla, backade undan, tog upp handen när hon började följa efter, när hon stannade så fick hon beröm och självklart bli kliad på bringan. Efter bara några korta repetitioner så stod hon på lagom avstånd och väntade på att vi skulle fota och komma tillbaka och klia med jämna mellanrum. :D Nu väntar jag spänt på att bilderna ska bli klara.

Nu händer det saker i Sunnys liv... :) Har precis pratat med veterinären och det är dax för sista influensasprutan och sen ska hon till grannen och gå med hennes jämnåriga raggsockor och leva livet i sommar! Dessutom blir hon officiellt 1 år imorgon och då åker mätpinnen fram, och jag tror att hon är över ponnymåttet nu :eek:
Beställningen på en liten dam med låg fallhöjd verkar tyvärr inte infrias längre till mammas "stora lycka" :angel:

Och vilka humörssvängningar man kan ha... :D Ena dagen är hon jättesöt och gulllig för att se ut som en häxa nästa, men tyvärr är det ju svårt och skrämma någon härhemma när alla är uppväxta med Sunny så det går inte särskilt bra för henne! Fast jag måste erkänna att jag skrattar massor i smyg när hon håller på... som värsta trotsungen!!!

Jag tror jag kommer flytta min häst. Tydligen ska de gå på bete i samma hage som de gått hela vintern. Då kommer alltid bli värre.
Jag fodrar nu för fullt och hoppas det kommer bli bra.
Men frågan är om hon kommer ta illa upp över att behöva flytta igen, å andra sidan kommer hon må dåligt av att inte få tillräckligt med gräs osv.

Tycker du gör rätt i att flytta:). Visst kan man känna sig lite dum som flyttar omkring med sin häst, men det har jag mer eller mindre varit tvungen att göra. Mitt sto som i år är tio och min egen uppfödning har flyttat ungefär hur mycket som helst. Är sällan vi har varit i samma stall mer än en vinter. Detta har dels berott på att jag har flyttat runt själv och dels för att det ÄR svårt att hitta stallplats där allt klaffar. Tetris är iaf en supertrygg häst som jag i princip kan stalla upp överallt och hon acklimatiserar sig fort:). Så viss fördel är det att flytta mycket;).

Jag tror inte att du behöver bekymra dig för flytten. De brukar vara duktiga på att finna sig i sånt som vi hittar på. Och ett bra bete är ju verkligen en god anledning till flytt. Hoppas du får ordning på foder och hull. :)

Min tjej stod uppbunden i duschspiltan för första gången idag. Hon har stått där några gånger innan, men idag var alltså första gången hon satt fast i båda kedjorna. Hon stod blickstilla i de ca 5 min medan jag pysslade med henne. Stolt matte! :bump:

2011-04-19-19-14-13_143836091.jpg

Nu väntar vi bara på att det ska komma upp lite mer gräs så hon kan få byta till den oanvända hagen. :banana:

Idag var det födelsedagsmorgon med morots-ätning... :) Sunny fyller 1 år! Nackdelen är att det blir lite svårt och fota när hon är HEEEEEELT SÄKER på att det gömmer sig mer gott i jackfickan... :angel: Vilket det oxå gjorde.. Men här är den bästa bilden från nu på morgonen.
Ska försöka få till en bra helbild i eftermiddag när familjen kommer på besök!

206977_10150157087404811_648774810_6809954_1995720_n.jpg

heeh känner igen sådana där bilder :o Grattis till din!!

*kl*

Min "lilla" Fillidutt (Fidel Baldomero E:Baltimore)
fick igår en välbehövlig duch och bad-skrubbning...
Skulel ta en uppställd bil dpå honom men stackaren viste inte vart han skulle ta vä'gen, kliade väl massa konstigt.... så vi släppte honom (inhägnat) ifall han vilel rulla sig, men han förvånade os smed att försöka springa o bocka sig torr :)
215863_10150216211254434_582504433_8336434_3319151_n.jpg

216151_10150216213589434_582504433_8336448_7721908_n.jpg

208385_10150216213469434_582504433_8336447_3896381_n.jpg

205071_10150216213274434_582504433_8336445_6894035_n.jpg

Haha, söt han är! Konstigt att bli blöt när det är strålande sol ute :D

Kl
Här släpptes hästarna på "bete" (gräshage iallafall) i lördags, gräset har kommit med en jäkla fart nu på slutet. Det är så härligt att se dem, de ser så lyckliga ut i solen. Det går fortfarande in på natten än så länge och jag kommer låta mina få fortsätta komma in tills det har vuxit upp ordentligt.

I löööve skåne! :banana:

Den lilla bäbisen (:angel:) tar sig en slurk
DSC05255.JPG

Gräs:eek:!! Känns som en evighet innan det kommer att bli grönt här:(. Skönt för min lillkille att han flyttar söderut;)!

Fiorano: Tack! Hon har fått det från pappa sin (Baltimore). Tycker själv att det är snyggt, förutom det vita som har smygit över vänster framknä. :p Men jag tröstar mig med Amorina, Briar och Plot Blue. Någon som har flera framgångsrika hästar med ett vitt knä som jag kan tänka på varje gång det stör mitt estetiska sinne? :p :rofl:

Iaraphel: Skoj med en till e.Baltimore. Och en så snygg en också! :laugh:

Sen kan jag bara instämma om hur orättvist det är med gräshage redan. Man ska kanske försöka övertala sambon till en flytt... ;)

Ja det är helt underbart!

Är det klart med Denni? Ska han flytta? Grattis till försäljningen i så fall :laugh:

Tack så mycket:)! Tror han kommer få det toppen i nya hemmet. Köparen tävlar msv dressyr och är dressyrtränare. Hon köper sin hästar unga just för att ha dom hela livet. Känns som att jag inte kunnat hitta en bättre köpare!

Bes gick ua med kommentaren "mycket trevligt temperament och väldigt välhanterad". Sånt gör en himla glad:D!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter