Sv: 10rna del 2
Han är verkligen jättefin, ser stor ut
Tyckte traven var bra med luftiga steg.
F.ö kan jag säga att jag börjat läsa bakåt i tråden. Det är ju så jättefina föl/åringar alla har, de är ju så speciella när de är bebisar och man blir ju så kär i sina gullungar.
Jag är så förtjust min lilla kille men vet att jag tyvärr inte kommer behålla honom då jag ska, jaja förhoppningsvis får jag väl säga, ha ett sto. Jag har inga tävlingsambitioner....alls och tycker det är kul med avel så då är det ett sto jag vill ha.
Mitt ena sto kommer få sin 5:e avkomma (2 levande och ett kastat i min ägo) och hittills har alla varit hingstar så vi får väl se vad det blir i år.
Ser också att det är fler som har haft väldigt mammiga fölisar och det är bra att veta. Jag höll på att bli tokig på lillkillens snuttande och att mamman tillät honom slurpa det han ville då hon föll ur så. Provade att ha honom i annan hage men ingenting stoppade honom utan han lyckades hela tiden komma tillbaka till mamma. Jag har varierat med att ha dem inne olika tider men blev ju en viss tid de var tillsammans ändå och då var det kalas i hagen.
Vändningen kom förra veckan då vi lyckades ha honom i en hage med andra hästar i några timmar (innan han smet tillbaka
) och efter det började mamman säga ifrån. Jag
tror det berodde på att han fick doft från andra hästar för det var tvärstopp.
Nu släpper hon förmodligen bara till någon enstaka gång när hon blir väldigt mjölkstinn (jag håller koll på juvren) men jag har inte sett honom dia nånting, förut såg man honom tutta nästan konstant. Har bra koll på dem då vi ser dem genom köksfönstret och syrrans familj ser dem från sitt vardagsrumsfönster så man kollar ut hur många gånger som helst per dag
.