1-årsplan, 5-årsplan?

1-årsplan
- minska andelen timmar som prokastineras bort
åh det här är mitt eviga problem!! kanske blivit lite lite bättre haha jag lär aldrig känna mig själv!!! har inte blivit bättre över huvud taget, speciellt inte eftersom den här senaste terminen bestod av exjobb uääääh.
- sluta snusa
oui! festsnusar lite ibland dock. har blivit heltidssnusare igen hahaha.
- skaffa sparplan och innan dess lite kunskap om sånt
haha nä, fortfarande studentekonomi på marginalerna.
Nej nej!!!! inga pengar alls till våren för CSN är avdödat.
- godare viner oftare. kanske?? Vissa kompisar har fått mer pengar och blivit bjussigare??
- börja forska. Nej låter nästan obehagligt
- åka till något land med vackra föremål och vyer nja var i Paris?? men det var det
- fortsätta min karriär som duktig tjej som ligger i fas med skolan
kan inte sägas ha gjort något av detta
Är någorlunda i fas, bara en 4 p-kurs som jag måste tenta utöver ordinarie.

5-årsplan
- flytta tillbaka till Stockholm efter examen
- ha en häst igen eller gå upp i ett jobb (ev. läkare utan gränser-ish) fullständigt
- försöka lära mig att bo själv på ett sätt jag trivs med haha, har ej lyckats med det men tror att det vore en nyttig erfarenhet

Inget av detta har hänt!!! Har dock inte tagit examen än.

Nu har jag väl inga direkta mål för året?? Vill inte bryta samman när jag börjar jobba i sommar iofs!!! och det skulle vara underbart om jag kunde börja springa igen utan en enda liten led/senvärk!!! Skulle även vilja prova på nån liten relation igen och slaffa en klar vilja om var jag vill bo i framtiden. Och sen - om fem år, då hoppas jag verkligen att jag är
ST-läkare i något jag tycker är riktigt kul på em arbetsplats där utskällningar inte är
etablerad arbetsmetod :). och sen önskar jag att jag är tillsammans med någon jag är glad i. Är 31 år gammal om 5 år.

Senast ändrad:
Har missat tråden tidigare men den var rolig så det kommande året då:

Ett år
- fått barn (en månad kvar)
- börjat jobba igen, förhoppningsvis med något annat än nuvarande.
- ha balans med allt jag vill göra i livet
-ha en aktiv vardag igen

Fem år
-hus
- ett till barn
- gift
- jobb inom det jag är utbildad till (eller ha kommit på något annat jag vill göra)

Har inte varit med tidigare, men jag gillar ju att göra listor. Kul att ha det på pränt och följa upp sen.

Ett årsplan:
- fixa klart min lägenhet så den är fräsch och precis som jag vill ha den
- fixa en studio i mina föräldrars källare (redan lovad att få göra detta)
- hitta ett jobb på ca halvtid som jag trivs med och kan tänka mig jobba på ett tag
- ställa upp i en pole dance-tävling
- plugga lite (redan anmäld till våren)
- bli frisk

Fem årsplan: (är 32 om 5 år...)
- bo och jobba/praktisera en tid utomlands
- börja spekulera i fastigheter
- besök alla världsdelar
- hitta ett jobb jag trivs på och vill stanna på längre än ett år

Och om man får drömma lite så skulle jag vilja vara gift inom fem år, men har inget tilltänkt objekt och vet inte riktigt om relationer på det sättet är för mig...

Här vill jag vara med

Om 1 år-
- spelat in skivan /skrivit böckerna/ serien. Jobbar för att få släppa dessa.
-särbo eller sambo
-aktiv med träning, jobbar på viktnedgång.
-kommit igång med ridningen, vara på G med att köpa häst.
-börjat med bågskytte
-sjukdom under kontroll

Om 5 år-
-kan leva på mitt företag dvs musik/ skrivande.
-sambo plus ett barn
-aktiv, normalviktig
-ha hund och häst
-sjukdom jag inte märker av

Jag gjorde visst bara uppföljning förra året, och satte inga nya mål. Däremot finns ju mina gamla 5-årsmål kvar...

Mina "originalmål" från 2014:
1 år: (grå klarades av redan till 2015)
-Tagit examen
-Flyttat "hem"
-Jobbar med det jag vill göra
-Börjat rida igen
-buffert på banken
-skidsemester

- kunna springa milen (har sprungit förkrossande lite under 2015. Men har åtminstone börjat träna...)
- solsemester (fanns ingen tid och vi prioriterade att spara pengar istället. Men gärna i iår!)

Nya 1:årsmål (under 2016)

- Fortsätt träna!
- Sätt upp en tydlig plan för min privatekonomi (hu så vuxet!)
- Renovera stugan: byt de sista fönstren, bygg ett trädäck, gör klart hallen

5 år: (Alla utom sistnämnda gäller fortfarande, så kanske mer en 3-årsplan nu då?)
- köpa hus, (gärna med stor trädgård)
- är gärna gift med sambon
- har barn
- vore ju trevligt om jag gjort klart min första utbildning också, den har legat vilande i 5 år snart... (kommer inte hända, jag får leva med 1,5 examen - det har gått ganska bra för mig ändå :))

oohhh här vill jag också vara med :D

1 år
- Tagit körkort! (gör jag det inte nu så kommer det aldrig hända)
- Skaffat ett rum som inneboende eller i kollektiv i ny och större stad
- Tatuerat mig (kanske piercat näsan också? hallå hallå identitetskris)
- Skaffat jobb
- Hittat mitt sound (någorlunda) och proddat en handfull demos
- Tränar regelbundet och har blivit både starkare och smidigare

5 år
- Har egen lägenhet
- Skaffat hund och/eller katt
- Kan leva på musiken
- Börjat rida igen och listat ut vilken disciplin jag vill hålla mig till
- Dansar för fulla muggar igen
(- Är precis den där coola tjejen jag alltid velat vara :angel:)

Åh vad kul att kunna se tillbaka nu, ett år senare, och se att min 1-årsplan helt gick åt fanders :D

1-årsplanen
  • Komma på ett riktigt bra ämne att skriva C-uppsats på
Hoppat av skolan och tänker inte fundera på någon C-uppsats än på ett tag :D
  • Börja dra i kontakter för att fixa en riktigt vass trainee-plats efter examen
Här dras inte i några kontakter, här mockas mest hästskit!
  • Bättre fysik, hejdå ont rygg!
-20 kg fett, +10 kg muskler, men hej blåmärken överallt!
  • Bättre ekonomi, ha ett "fast" extrajobb som drygar ut studentplånboken.
Bättre ekonomi kan jag inte påstå att jag har, däremot ett heltidsjobb! Men å andra sidan har jag ingen studentplånbok längre, däremot en hästskötarplånbok och den är ganska tunn den med
  • Ha besökt en vän i USA, minst 1 gång
Hon är nu hemma ifrån USA och inte kom jag dit på besök...
  • Bytt lägenhet som ligger mer centralt
Bytte min lägenhet i Karlstad till ett delat hus mitt ute på landet i Trosa kommun...

Ändå rätt nöjd över min fallerade 1-årsplan. Hade aldrig, aldrig kunnat förutspå att jag skulle få ett av mina drömjobb i knät bara några månader senare och helt droppa allt jag höll på med för att resa Europa runt med hästar :love:

Hoppar in här med:

1-årsplan
  • Skaffa en ekonomisk buffert
  • Köpa TV, soffa, soffbord, matta, diskmaskin och badrumshylla
  • Laga bilen och hästtransporten
  • Komma igång ordentligt med ridningen
  • Skaffa pojkvän
5-årsplan
  • Köpa ny bil
  • Köpa ny hästtransport
  • Betalt av lånen
  • Ha sambo
  • Tävla med hästen
Det är nog mina planer, sen får jag se hur det går med dom. :p

1 år:

Verkligen utvärdera om jag trivs och kan stanna kvar här där jag bor.
Lära känna min nya häst jag får hem nästa vecka :heart

5 år:

Tävla stadigt på MSVB-nivå med min 8-åring.
Tävla på lämplig nivå med unghästen.
Bo nånstans där jag trivs med helheten i livet, där hästeriet fungerar och även resten.

Åh, här skrev jag visst för ett par år sedan. Vi är duktiga på att skriva sådana här listor hemma på nyår och varje år har vi plockat fram de gamla, bläddrat och skrattat och skrivit nya. Inga löften, bara mål eller saker som skulle vara roliga och allt från livsomvälvande grejer till filmer vi vill se eller mat vi vill prova.

Ett år:

- Läst första halvan av masterprogrammet.
- Fått ett sommarvikariat inom mitt utbildningsområde.
- Genomfört ett till Ultralopp.

Överlag så ska det här vara ett lugnt år efter det förra som var minst sagt späckat och turbulent. Jag skulle önska mig lite tid för att lära mig att ta det lite chill och bara vara.

Jag uppfyllde alla de sakerna under de året, även om det inte var så många. Och vikariatet har fortsatt som timanställning under terminerna och även som vikariat förra sommaren.

Fem år:

Förhoppningsvis så har jag fått ett jobb som jag trivs med efter masterexamen, eller så forskar jag. Och kanske har jag och mannen bestämt oss för att vi ska bo på gård ändå, och i så fall var i landet. Eller så trivs vi för bra med att alla husrelaterade problem är någon annans och stannar i lägenhet och inackorderingsstall ( :D ). Vi har i alla fall gift oss (nästa sommar) och förhoppningsvis rest en del också. Och så kanske det är dags att överväga en liten avkomma sådär lagom till femårsplanens slut, eller så blir det ett par hundar istället. Den som lever får se, jag är rätt dålig på att vara ambitiös in i framtiden. Är mycket roligare att planera här och nu och något år framåt.

Nu börjar en del av femårsplanen närma sig, och andra delar känns fortfarande som om de ligger ganska lagom fem år bort. Jag skriver min uppsats nu, tar de sista poängen under våren och bör ha en examen därefter. Vad jag ska göra sen är lite oklart men jag har ett par idéer. Att låta någon annan stå för boenderelaterade problem är fortfarande en bekväm utväg, men gården kommer så småningom. Bröllop blev det precis som vi önskade oss under året som gick, personligt och fantastiskt roligt. Sedan har jag varit i både Frankrike, England, Spanien, Italien och på Gotland under senaste året så resandet har uppnåtts med råge. På familjefronten är vi väldigt nöjda med de fyrbenta familjemedlemmarna, och de kommer antagligen att vara mer än nog ett bra tag framöver.

Kommande år är en del av målen...

- Ta ut masterexamen
- Åka på weekendsemester med mannen
- Tapetsera vardagsrummet och glasa in balkongen
- Fira saker ofta
- Byta bil
- Ha gemensam semester i sommar
- Fortsätta att konsumera miljösmart enligt förmåga
- Söka en passande tjänst till hösten
- Åka på en resa tillsammans med vårat finaste gäng, lyckas vi planera in rätt så kan alla åtta följa med
- Varva Donkey Kong tillsammans med mannen :D (till det hör att jag absolut inte är vare sig tv-spelsbiten sedan uppväxten eller talangfull, utan långsamt upptäcker tjusningen i vuxen ålder)

Om 1 år
- Börjat rida regelbundet igen
- Någon form av mänsklig kontakt med motsatt kön
- Våga mer
- Resa någonstans

Om 5 år
- Tagit examen
- Leva som jag vill, gärna provat utomlands, helst Storbritannien
- Ha ett jobb
- Ha en häst
- Ha kärlek
- Inga barn

1 år

- Ta mig igenom alla motgångar det pga sjukdom bjuder på - ja, hade ju inte så mycket till val än att gå vidare själv, även om det är jävligt tufft
- Hoppas på att bli gravid - blev gravid sommaren -15, slutade dock i missfall. Blev gravid igen december 15 men det verkar sluta på samma vis :cry:

5 år

- Få huset mer färdigt - work in progress, sakta men säkert
- Ha minst ett barn (gärna två) - kommer vara tacksam om vi har en
- Gift med fästmannen - lär tyvärr dröja av olika anledningar
- Ha mer betalt i jobbet alt. ha bytt arbetsplats för det - började nytt jobb augusti -15 och har fått upp lönen rejält från förra jobbet (även om det fortfarande inte är högavlönat)

Mål 2016 är att försöka må bättre och förhoppningsvis bli mamma.
Lägger till på mig själv.
Mål 2016:
Flytta till Norge med sambon så jag pendlar istället för han och för att sedan hitta ett jobb i det landet istället.

Jaha, dags att se vad jag skrev för ett år sen!

Ett år
- Gift med sambon (planerat till augusti) - Check! Vi gifte oss 8 augusti :)
- Ha klarat mig igenom mina tre första år på utbildningen inkl. kandidatarbete som jag kan vara nöjd med - Check! Högsta betyg på uppsatsen och alla kurser klarade
- Utvecklat min ridning på medryttarhästen och kanske t.om. startat någon pay&jump eller liknande - Slutade rida hästen i april... Hittade ny häst i november
- Bli mer pluggeffektiv - Njae, jobbar vidare med detta...

Fem år
- Har tagit examen och jobbar med något relaterat till min utbildning - Jobbar vidare mot det
- Har köpt huset vi bor i eller ett annat tillsammans med mannen - Vi pratar fortfarande om det men jag pluggar fortfarande så det ligger på is
- Har barn eller är gravid - När jag pluggat klart
- Har vandrat i svenska fjällen - Måste hitta någon som vill åka med mig :D
- Börjar planera för en egen häst - Beror på hur livet ser ut då, just nu räcker det med 2 gånger i veckan

Nya planer då...

Om 1 år, januari 2017 (28 år):
- Är i sluttampen av min utbildning och har förhoppningsvis bara exjobb kvar
- Fortsätter träna sånt som är roligt och vad jag mår bra av
- Har rutiner som håller stressen borta
- Lära mig stå på huvudet :D

Om 5 år, januari 2021 (32 år):
- Har tagit examen och jobbar med något relaterat till min utbildning
- Har köpt huset vi bor i eller ett annat tillsammans med maken
- Har barn eller planerar barn
- Har vandrat i svenska fjällen
- Håller på med hästar på en nivå som känns lagom och rolig
- Bra balans i livet

Ett år (är då 27 år)
* Inridningen påbörjad på min unghäst
* Lösdrift till hästarna byggd
* Gjort mer på renoveringen inne i huset
* Satt igång mig och hästen igen efter den här graviditeten och eventuellt startat en tävling
* Fått ännu en frisk och glad unge (beräknad om 1,5 månad)

Fem år (är då 31 år)
* Utbildat unghästen till en trevlig familje-, tränings- och eventuellt tävlingkompis
* Lärt dottern rida
* Renoverat det mesta inne i huset
* Byggt maskinhall
* Fortsatt träning och tävling med hästen så gott vi kunnat
* Vidareutbildat mig på något plan

Inga större mål då jag redan är gift, har en dotter, unge nr 2 på väg, äger mina drömhästar, äger ett fantastiskt hus med en liten gård och har ett superbra jobb!

Alla mål för 1 år från förra gången är uppnådda. Men lösdriften ska byggas ut så den är väl delvis avklarad, men den vi fixade används! :)

Förlovad blev jag och bröllopet sker i år. Har dessutom sparat mycket till vårt framtida hus. Däremot inte sprungit lopp, tävlat eller rest men jag har ju gjort så himla mycket annat :-)

Ny plan 1 år (är snart 30 år då)
* Ha ett nytt jobb med mer utmaning och bättre förmåner
* Sålt ena hästen till en bra familj
* Tävlat 2-3 ggr med den andra
* Köpt hus
* Dom där loppen ska väl springas med
* Gifta mig + bröllopsresa

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka