1-åringar?

Sv: Träning för 1 åringar tips?

vår i-årshingst är jag ute och går med en del, tränar på att vara uppbunden, vara istallet själv, lastträn.. m.m
tycker det räcker när de inte är äldre...
Men, alla tycker vi olika och det finns nog dom som tränar mer.
Men detta är ett litet förslag på hantering som ger en modig trevlig, hanterbar häst.
Lycka till!
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

Min 1-åring kan i princip allt som en vuxen häst kan förutom ridning, longering och löshoppning. Hon är härdad från i princip födseln ;)
Tänk på vad andra hästar kan ge för problem, tittighet, svårt att vara själv ute och inne, gå i vatten osv.
Lastträna, skutta över små hinder, spola den osv. Gör helt enkelt allt som du skulle göra med vuxna hästar också :)
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

Jag har ett fjordsto som är lite på 1 år nu. Henne har ja börja ha en voljock o täckesjord (ganska lös) på när vi går ut o går. Jag får också sätta voljocken på huvudet, rumpan, under magen osv. o även kata den över under framför och bakom henne! :)
 
1-åring-

Jag har ett 1-årigt sto som jag har hanterat ganska mycket sedan hon föddes.
Men jag vet inte vad jag ska göra med henne som ett och två åring. Har fått delade komentarer om longering.
När ska man börja löshoppa? och ska man ut och gå med henne mycket kanske? Uppskattar all hjälp o tips! :)
 
Sv: 1-åring-

Löshoppa kan du börja med redan nu, men i enkla former så klart, ingen press och absolut inte högt. Annars kan du ju gå promenader med den, lära den att vara själv. Träns brukar jag vänta tills hösten när dem är två iaf...
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

Biabia skrev:
Jag har ett fjordsto som är lite på 1 år nu. Henne har ja börja ha en voljock o täckesjord (ganska lös) på när vi går ut o går. Jag får också sätta voljocken på huvudet, rumpan, under magen osv. o även kata den över under framför och bakom henne! :)

Bara du inte har den så lös att den åker omkring. Det är obehagligt för hästen. Bättre att sätta åt den lite stadigare tycker jag, så man inte riskerar något.
 
Sv: 1-åring-

Longering bör du undvika, volten är liten och det sliter snett på hästarnas ben.
Såhär svarade jag en annan, i princip likadan, fråga:
"Min 1-åring kan i princip allt som en vuxen häst kan förutom ridning, longering och löshoppning. Hon är härdad från i princip födseln
Tänk på vad andra hästar kan ge för problem, tittighet, svårt att vara själv ute och inne, gå i vatten osv.
Lastträna, skutta över små hinder, spola den osv. Gör helt enkelt allt som du skulle göra med vuxna hästar."
Kan också tillägga att det är bra att vänja den vid att ha saker på ryggen, gärna med en täckesgjord på. Kanske en handduk eller ett schabrak.
Träns tycker jag också du kan börja med. Ettårshingstar som visas på utställning och liknande ska ha träns så ;)
Min har haft träns, och varit supercool med det, sedan hon var 10-11 månader.
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

Jag tycker absolut inte du ska börja longera, eftersom det sliter på hästens ben och en ettåring är inte på långa håll färdigväxt. Dessutom är den inte psykiskt mogen för regelrätt arbete.
Över huvud taget tycker jag inte man ska göra så mkt alls med så unga hästar, de behöver framför allt vara med andra hästar och få sin fostran av flocken.
Det du kan göra är att gå små promenader i grimma, träna på att binda upp, vänja vid "läskiga" saker osv...under förutsättning att det sker i korta pass och framförallt under lekfulla former. Det ska vara roligt för hästen att vara med dig!
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

en 1 årig häst skall absolut inte utsättas för någon träning så som longering eller löshoppning eller annat sådant, (om det inte innebär ett löshoppnings skutt den gör med mamman ute i frihet.:smirk: )Ingen ren träning av mänsklig hand fysiskt ska ske med en ettåring.

däremot kan du miljö träna och uppfostrnings träna. Men gör det i måttliga doser, som Belinda skriver så är det viktigt att den får vara med sin flock, där sker den bästa uppfostran för en så ung häst. Tillochmed med en 3 åring så är man måttlig med träningen just för mental vila, och det är ännu viktigare på en ett åring. den är för ung att ta in för mycket annat än grunderna och med grunderna talar jag vett och hyfs och vana och tillit till människorna.
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

LadyCovergirl skrev:
Bara du inte har den så lös att den åker omkring. Det är obehagligt för hästen. Bättre att sätta åt den lite stadigare tycker jag, så man inte riskerar något.

Nejdå, jag har den så den sitter åt men har tränat lite på att sätta den lite längre bak o har t.o.m. haft vojlocken under magen på henne(!) bara för att hon inte ska få panik om det skulle hända att den far på sned nån gång :D Om man tar de försiktigt bryr hon sej inte alls om den, riktigt duktig är hon! :D
 
Sv: 1-åringar?

Jag (14år) har en granne som har ett 1-årigt sto som jag tränar.:D Tränar mkt med ledövningar. Har börja ha voljock och jord på henne också, och har vart noga med att jag för sätta vojlocken överallt (huvudet,rumpan, benen osv) på henne inte bara på ryggen. Sen är en bra sak att träna på FLUGSPRAY! Många hästar är jätterädda för spray-judet, så de är bra att träna på. :)
 
Sv: Träning för 1 åringar tips?

har inte gjort så mkt med min åring, men kan visitera hela henne även lös i hagen (hon älskar det) sen har jag tvättat henne då hon fick svamp i pälsen, och det va inga problem, va lite läskigt när vattnet ran dock, sen kan jag använda flugspray på henne. har börjat gå ifrån dom andra hästarna lite nu. Det enda problemet jag har förstunden med henne är att hon ibland inte vill gå tillbaka in i hagen ;) men det kommer nog oxå :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 782
Senast: Tualma
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 366
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp