1-åringar?

M

Misty_1996

Hey. Min familj och jag ska köpa en 1-åring vid namn Othello K.
Men jag har lite funderingar över detta.
Ex. Vad kan man göra? Vad kan man begära?
Alltså ner ifrån marken.
Vad gör ni med era unghästar?
Jag är jättenyfiken.

//Hanna
 
Sv: 1-åringar?

jag brukar ta ett åringarna med på promenad :D det är "bra" miljöträning, ledträning och träning på att gå själv.(att lämna dom andra.) ;)
 
Sv: 1-åringar?

Inte mycket mer än vanlig hantering, tills de körs eller rids in.
Med hantering menar jag: Kunna acceptera att man tar på dem överallt, verka hovarna, stå uppbundna i både ett och två grimskaft, "gå fot" när man leder.
Har hästarna bara lärt sig detta grundläggande, går det väldigt fort och lätt att lära dem resten sedan.
Med våra travhästar innebär detta att det är vad de gör tills de är 1 år. Med ridhästarna innebär det att de gör detta tills de är 2,5 år, då de börjar tömköras.
Då jag har haft hästar som har visats på premiering osv, har de naturligtvis blivit visningstränade.
Lastträning brukar vi knappt behöva ägna oss åt, är hästarna verkligen ledtama brukar de snällt kliva på lådan också. Däremot har det väl hänt att jag passat på att lasta unghästar, när transporten redan stått uppställd för lastträning, om jag lasttränat andras hästar.
 
Sv: 1-åringar?

Håller med föregående talare. Har själv en ettåring. Är ute och promenerar ganska ofta, lastar kanske nån gång varannan vecka, tränar på att stå i gången, spola benen osv och än så länge går allt jättebra. Sen om inget funkar när den är äldre så har man bara sig själv att skylla...
 
Sv: 1-åringar?

Kom på en grej!
Lär den att vara själv!
Det mesta går att lära dem när de är äldre, men att vara själv är svårt att lära en äldre häst.
 
Sv: 1-åringar?

Ja det var bra!! Det har vi sagt att vi ska göra mkt.
 
Sv: 1-åringar?

Okejj!! Tack för alla svar!! Nu väntar jag bara på ännu flera.
 
Sv: 1-åringar?

*lägg på täcke, ta av det, lägg på det igen & vänj vid detta..
*trä en täckgjord igenom ärmarna på en jacka och sätt denna som "en sadel", den fladdrar lite kanske och det stramar lite om magen men bra övning.. gå runt som ni brukar..
*vänj vid ett träns med snällt bett -VAR VÄLDIGT VARSAM! DRA EJ I MUNNEN- gå runt lite med detta..
*gå äver bommar i en paddock
*gå över under pressening (naturligtvis med hjälp om hästen är orolig)
*ut i skogen på promenad
*häng två små jutesäckar med lite halm i vid gjorden, traska runt..
tömkör med hjälp av en till person i början & enbart i grimma..

....

ja lite tips, vet ej hur mycket tid & energi du vill lägga men med de föl/åringar jag gjort detta med så har de varit fantastiska att rida in senare.. Har i princip gjort allt med dem utom att sitta på dem innan så när det väl blir dags så kommer det (förhoppningsvis) gå som smort..
Med en av 3 åringarna så gick det så här;
dag "ett"- la på sadel, hängde för första gången, longering
dag "två"- la på sadel, hängde, satt ordentligt, longerad
dag "tre"- la på sadel, satte upp i stigbygel, gick först på lina & sen utan i skritt, trav & galopp...
Därefter så började jag med longering nån minut först innan jag hoppade upp.. Aldrig problem med de hästar jag ridit in på detta vis & köparna har varit otroligt nöjda MEN det tar tid & engagemang..

:banana: :bump: :banana: :bump: framförallt var kreativ men säker i all hantering med hästen, var lugn men konsekvent.. :banana: :bump: :banana:
 
Sv: 1-åringar?

Tack för svaret!! Detta är till stor hjälp!!
 
Sv: 1-åringar?

Ville bara säga det att om du skall träna tränsning så är det en bra idé att ha grimma under så du kan leda i den i början, en häst som aldrig haft bett i munnen kan bli väldigt hysterisk om man helt plötsligt börjar dra i det.
Jag har en tvååring och jag gör som de andra - går ut och går (skritt trav & galopp) hon är ju så liten så man hinner med. Träna lyfta benen, kasta saker runt omkring sig, slänga rep lite försiktigt kring benen. Detta gör att hästen blir säkrare på att hur mycke du än ordnar kring dig så är du inte farlig. Det är dej hästen skall vänja sig vid. Dessutom, slänga rep runt benen är jättebra ifall om hästen skulle fastna i nått, då är det mindre risk att den får panik och sliter av hela benet om den inte kommer loss.
Ja..hantering i största allmänhet, lägga filtar och andra smått läskiga saker på ryggen, kunna pilla med öronen, svansen, benen och munnen. Desto mer du hanterar hästen och desto säkrare han blir på att du inte försöker skada honom och då kommer han lita på dig vilket ger dig ett väldigt stort försprång när han skall ridas/köras in.
 
Sv: 1-åringar?

zillax89 skrev:
Ville bara säga det att om du skall träna tränsning så är det en bra idé att ha grimma under så du kan leda i den i början, en häst som aldrig haft bett i munnen kan bli väldigt hysterisk om man helt plötsligt börjar dra i det.
Jag har en tvååring och jag gör som de andra - går ut och går (skritt trav & galopp) hon är ju så liten så man hinner med. Träna lyfta benen, kasta saker runt omkring sig, slänga rep lite försiktigt kring benen. Detta gör att hästen blir säkrare på att hur mycke du än ordnar kring dig så är du inte farlig. Det är dej hästen skall vänja sig vid. Dessutom, slänga rep runt benen är jättebra ifall om hästen skulle fastna i nått, då är det mindre risk att den får panik och sliter av hela benet om den inte kommer loss.
Ja..hantering i största allmänhet, lägga filtar och andra smått läskiga saker på ryggen, kunna pilla med öronen, svansen, benen och munnen. Desto mer du hanterar hästen och desto säkrare han blir på att du inte försöker skada honom och då kommer han lita på dig vilket ger dig ett väldigt stort försprång när han skall ridas/köras in.

Tack så jättemkt!!
Jag gillar dina svar. De är långa och så förstår man dem.
Det var väldigt bar svar!!
Takk!!!
 
Sv: 1-åringar?

Misty_1996 skrev:
Tack så jättemkt!!
Jag gillar dina svar. De är långa och så förstår man dem.
Det var väldigt bar svar!!
Takk!!!


Tackar tackar ;)
Jag gör massa övningar för att förebygga att hästen inte skall bli rädd, för när den är rädd tänker den inte utan bara springer - det är DÅ den är farlig, jag vill få den att tänka istället så vi kan kommunicera och lösa problemet.
hoppas allt går bra och om du bara tar det i hästens takt så kommer du se att allt faller på plats och du kommer få en stabil häst som du kan lita på i framtiden ;) Grunden gör hästen*
 
Sv: 1-åringar?

Föruom alla hanteringstips du fått, glöm inte bort att ge hästen helt ledigt från dig någon vecka ibland. Unga hästar behöver tid att smälta saker då de inte har samma koncentrationsförmåga. Så, ordentliga viloperioder (dvs såklart den ska ledas in o ut från hagen o borstas, men kanske i övrigt låta den vara) då och då. Och tänk på att inte hålla på för länge när du gör något. Hästen ska fortfarande tycka det är kul när du slutar.
 
Sv: 1-åringar?

misty_1996:

Dina föräldrar är hästvana antar jag?
Men som alla andra sagt, ut och miljöträna, vänja vid träns, täcken osv. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 1-åringar?

jaa! mamma har ridit i typ 30 år elr nått. Pappa e inte hästvan men jag har hållt på med hästar sen jag va 3 e snart fyllda 12
 
Sv: 1-åringar?

zillax89 skrev:
Tackar tackar ;)
Jag gör massa övningar för att förebygga att hästen inte skall bli rädd, för när den är rädd tänker den inte utan bara springer - det är DÅ den är farlig, jag vill få den att tänka istället så vi kan kommunicera och lösa problemet.
hoppas allt går bra och om du bara tar det i hästens takt så kommer du se att allt faller på plats och du kommer få en stabil häst som du kan lita på i framtiden ;) Grunden gör hästen*

Hejj!! Det skulle vara kul om vi kunde mejla lite med varandra så kunde du kanske ge mig lite tips?
Tack på förhand
 
Sv: 1-åringar?

Misty_1996 skrev:
jaa! mamma har ridit i typ 30 år elr nått. Pappa e inte hästvan men jag har hållt på med hästar sen jag va 3 e snart fyllda 12

Ok, och hon har haft egna hästar, ridit in osv? Bara frågar. Jag skulle nämligen själv aldrig köpa en 1-åring till "familjen" om jag hade en 11-årig tjej som aldrig har haft egen häst förut. Men det är ju min åsikt ;)
 
Sv: 1-åringar?

Jag och min mamma var ute och gick med honom i söndas delvis på en mindra trafikerad väg och han fullständigt sket i bilarna. Det var bara brevlådor och soptunnor som var läskiga.
 
Sv: 1-åringar?

apocalypsze skrev:
Ok, och hon har haft egna hästar, ridit in osv? Bara frågar. Jag skulle nämligen själv aldrig köpa en 1-åring till "familjen" om jag hade en 11-årig tjej som aldrig har haft egen häst förut. Men det är ju min åsikt ;)

Det vet jag inte men vi har hjälp av duktiga människor som är van vid unghästar och så har vi väldigt mkt hjälp av uppfödaren. Det funkar väldigt bra.
 
Träning för 1 åringar tips?

Jag har ett föl, eller ja hon är 1 år och månader nu. Jag undrar vad man ska börja göra med henne nu. Jag har fått höra från vissa att jag ska longera, men även att det kan förstöra vissa leder på hennes ben så hon får kännsliga ben osv som stor häst.
Vad ska man göra med henne? tips och råd är välkommet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 782
Senast: Tualma
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 366
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp