1½ timmes lektion?

eldione

Trådstartare
Vi funderar på att börja ta privatlektioner jag och min far. Jag har velat länge och nu så ville även han göra det, på samma häst.
Tror ni att det blir för mycket ridning för hästen om den först ska ridas 45 minuter av min far ( i stort sett nybörjare) och sedan 45 minuter av mig? Exkulsive uppvärmning och avskrittning.
Visst, ridskolehästar har det ju såhär, men min häst är ingen ridskolehäst och har inte konditionen att gå 3 timmar varje dag.

Detta tänkte vi isf göra var 3dje vecka eller en gång i månaden...

För att slippa oroa er över att hästen går för mkt så skulle ni väl kunna låta bli att rida lektion samma dag eller ännu bättre, rida en lektion var varannan vecka. Så att ena veckan rider du, nästa din pappa, sen du igen osv. Eller att du rider en lektion en vecka sen väntar ni en vecka tills din pappa ska rida osv osv.

Det borde väl inte vara något problem, för jag antar att din far inte rider särskilt hårt. Ge hästen en skrittpaus utan ryttare när ni byter, släpp gärna sadelgjorden så att den får pusta lite emellan.

Förbered hästen, om ni ex börjar rida lektioner till hösten, genom att rida mer och bygga upp konditionen så går det utmärkt!!
För jag fattade det som att den inte går så hårt nu, eller....

Känns det som att det inte funkar, så är det ju bara att lägga av. Prata med tränaren oxå, han kanske har något annat ekipage, som han kan ta emellan, och då får ju hästen lite längre vilopaus.

Som flera redan sagt, varför rida samma dag? Är det svårt att få tränaren att komma 2 ggr i veckan? Om ni måste rida samam dag och din pappa är nybörjare, så lär väl hans lektion gå så lugnt till att den kan ses som uppvärmning? Bara för att man tränar betyder inte det att man måste flänga runt i full fart och trötta ut hästen, utan man kan ju förklara läget för tränaren så att denne lägger lektionerna på en nivå hästen orkar. En vuxen häst i normalkondition ska utan problem kunna ridas 1,5 timme om passet disponeras väl

Själv ser jag inga problem. Jag menar om din far ändå inte gör något jätte ansträngande (för hästen då) så är den ju bara ordentligt uppvärmd innan du ska börja jobba den. Se bara till att skritta av han/hon ordentligt innan. Sen märker man ju hur mycket man kan kräva av hästen men jag ser inga problem med de hela. Nog kan jag vara ute med min häst ända upp till två timmar ibland, bara jag vet att jag kan rida henne nästan dag (lugnt) så hon inte har jordens träningsvärk ett år sen :D

Måste ni rida samma dag då?

Annars kasnke det är bättre att du rider först? (fattade det som att du rider hårdare än din pappa.)
Då har du en häst som är lite piggare och mer samarbetsvillig och så kan han varva ner lite under din pappas lektion?

Har funderat lite och kommit fram till att va skulle kunna göra såhär:

v.1 Jag
v.2 -
v.3 Pappa
v.4 -
v.5 Jag osv

Anledningen till att jag ville ha det på samma dag först var att jag på nåt sätt fått för mig att det skulle ske så ofta att jag inte skulle få tid att rida hästen själv :p Men kom på att en gång i månaden inte är så mycket :smirk:

Frågan är om en gång i månaden är tillräckligt?
Han har ridit en dryg termin på ridskola och innan dess en del på turridning. Han vill ha privatlektioner för att han känner att han inte lär sig så mycket på lektionerna (45 minuters ridning i stor grupp med en dålig ridlärare :crazy: )
Men går det att komma frammåt genom ridning en gång i månaden, blir det inte för långt mellan gångerna?

förstog inte riktigt det där med att du ville få tid till att rida hästen själv. Det gör du väl alltid annars? Eller menade du att du ville ha lektionstiden själv?

Hur som helst;
Om han bara rider för din tränare en gång i månaden kan han väl kanske rida för dig nån gång också? Du kan ju mer än honom och kan kanske hjälpa honom att öva på det han gjorde på senaste lektionen?
lycka till iaf! :)

Hur som helst;
Om han bara rider för din tränare en gång i månaden kan han väl kanske rida för dig nån gång också? Du kan ju mer än honom och kan kanske hjälpa honom att öva på det han gjorde på senaste lektionen?

det skulle kunna vara en idé men risken är att det blir som det brukar bli: Jag gnäller över att han gör nåt slarvigt, han är otroligt dålig på att ta kritik så han blir sur på mig och så är vi helt enkelt förbannade på varandra hela tiden :smirk:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 009
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka