09:ornas nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

escade

Trådstartare
Skapar en ny tråd åt våra fina 09: or :)

Hälsade på Felix på betet idag. Han fick komma in i stallet och borstas lite, mycket uppskattat! Annars latar han sig bara om dagarna, en månads utbildning väntar till hösten.

Fjäskar för gammeltanten
47228e17.jpg

Med sin nya kompis
64a2bcdc.jpg
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Idag gjorde min skrutta första arbetspasset på länge.
Tömkörde henne kanske 10 min totalt i skritt och trav. Har äntligen fått tag i lädertömmar vilket gjorde att hon sökte sig jättefint framåt-nedåt i båda gångarterna. Vi testade i hyfsat mörkt ridhus (miljöträning i sig) då jag inte lyckades få igång lyset när jag kom ner vid 22-tiden. Hon var jätteduktig i vilket fall och gjorde det jag bad om utan krusiduller.
Får se om vi tar en liten tur i skogen i morgon med mor som ridhäst och liten som handhäst.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Kul att läsa att det är fler som har unghästen som handhäst :) Jag skulle gjort det i förrgår men det fick bli en kort promenad med båda för mammahäst är väldigt sommarfet :eek: Känner att vi får nog jobba bort like gräsmage från marken innan sadeln åker på. Även liten har fått en rejäl kagge :cool: Har ju förstått att årets bete varit ett bekymmer för många men våra tre ser typ dräktiga ut så det har inte varit ett bekymmer för oss.

KL
Sen har den lilla stackarn fått en ögoninflammation som nu får vårdas varje dag. Hon är helt fantastiskt tålmodig så hon känner väl att det är för att hjälpa henne. Och det blir bättre för varje dag så det känns ju bra.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

kul att se att det går bra för era 09.
Min tjej som skulle på inridning i söndags och som vi last tränat inför det förolyckades i transporten vid senaste träningen så vi fick nödslakta henne,och jag som såg fram emot att kunna rida henne i höst :(
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Huvvaligen så otäckt det låter - Beklagar verkligen, aldrig kul att mista sitt djur och speciellt inte pga olycka eller akut sjukdom :cry:

Får man lov att fråga vad som hände?

Styrkekramar!
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Huvvaligen så otäckt det låter - Beklagar verkligen, aldrig kul att mista sitt djur och speciellt inte pga olycka eller akut sjukdom :cry:

Får man lov att fråga vad som hände?

Styrkekramar!

vi hade börjat lasttränat inför resan till beridaren(hon har dock åkt förr både ensam och med sällskap) men det var ett tag sen så vi skulle börja lastträna på nytt vi tog det stegvis i flera dagar och nu hade vi kommit till att vi skulle stänga bommen bak,hon klev in och vi stod en stund och hon var stilla och åt lite godis som jag gav henne.

jag sa till min sambo att stänga bommen och det gick bra:)
sen backade hon ett steg och när hon kände bommen mot rumpan gick hon fram lite och jag tänkte att det va väll ej mer än så

men se där hade jag fel hon kastar sig bak och sen slår hon bakut hoppar fram och tillbax uppmot bommen och slår och slår två gånger var hon upp med hovarna över bommen men jag lyckades få tillbax henne men hon slutade inte att slåbakut,muttrar och skruvar och allt flög och även hon ut ur transporten,pga skadorna tog vi bort henne:cry:
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Usch så tråkigt! Stackars er allihop! :( Man vet aldrig vad hästar och andra djur kan hitta på.. :(
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Usch då, det låter verkligen inte som en trevlig upplevelse.
Men i en sådan situation finns det nog inte så mycket man kan göra, det är ju stora kraftfulla djur och allt händer säkert väldigt fort i ren panik.
Just sådana här olyckor som du beskriver är ju en mardröm och något man tänker på varje gång man lastar. Det är ju ett väldigt litet område som man 'stänger in' hästen på och det är ju ett djur som handlar före det tänker vid rädsla..

Alla kan vi hoppas på att bli förskonade för sådana här händelser, men tyvärr kan man inte råda över olyckor som tyvärr är framme när man minst anar det..

Beklagar ännu en gång! :cry:



Själv så går min 09.a och lever livet som 'vildhäst' i hagen och har gjort sedan början på maj i direkt anslutning till avklarat 3 års test.
Tanken är väl att sätta igång honom igen nu här i september och rida någon månad eller 2, därefter ska han ha vintervila några månader inför 4 års säsongen.

Lite bilder av Balé som lever livet i beteshagen.

Här med sitt flugtäcke
33215195.jpg


Och här som en 'nakenfis'
33215194.jpg



Hans mamma får smyga sig in på ett hörn också, nu dräktig igen och förväntas om allt går som det ska, föla mitten på april :love:

33215196.jpg



Hur har ni tänkt er upplägget med era 09.or i höst/vinter/vår. Jag tänker inför 4 års säsongen..
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

:) Känns kul att min grabb har blivit 3 år nu, han är e. Channon-HappyDay och född 19 juli, han såg ut att behöva gå denna sommar på bete för att växa på sig.
Han är tömkörd, lite longerad, jobbad mycket med hanteringen på (PNH).
Ca 162cm, han ska iväg och ridas in nu till månadsskiftet aug-sept. har fått vänta på grund av hovböld fram men är nu skodd fram och bra,
Han är sadelvan och hängd på och verkar vara helkol i alla sitvationer och kommer springande om vi har någon maskin igång på gården, som alla andra småkillar skulle nog vilja sitta vid spakarna själv.
Väldigt tragiskt med hästen som fick tas bort i transportolyckan. Vilken rysare
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Men jösses! Stackars dig!

Vet i tusan vad jag hade gjort i det läget. Troligtvis försökt få upp lämmen och stängt så hästen får så lite rörelsemöjlighet som möjligt. Men att tänka på det mitt i stressen, det vet i tusan... Mest troligt skulle jag stå typ såhär : :eek: och fånglo på det hela.

Kramar till dig!

En liten video när jag löshoppar lillkillen lite grann.

http://www.youtube.com/watch?v=pxROTZ3EkWY&feature=youtu.be
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Usch och fy vilken mardröm:(. Finns inget man kan göra i en sån situation. Är stora djur och dom blir väldigt vara för sig själv när de får panik. En vän till mig förlorade sin treåring för ett antal år sen när de skulle lasta. Hon reste sig så häftigt att hon slog huvudet så hårt i taket att hon fick en blödning och fick tas bort dagen efter:(. Mycket sorgligt.

*kl*

Idag besiktade en vän lillhingsten. Där var som väntat inga fel på honom och hon var mycket positiv till honom:). Snygg typ med mycket hingstkaraktär-dock rätt lat på linan ocj släpade benen efter sig:p. Men jag ska nog lyckas få lite fart på honom;). Till hans storasyster har jag börjat ge Hippo Selectioolja som faktiskt gjort henne rätt mycket piggare:).
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Men fy så hemskt! Jag beklagar verkligen :(

*KL

Nu har min häst kommit hem från inridningen. Ni som skickat iväg era hästar, har ni ridit dem lite grann på hemmaplan innan de fått gå på vila eller har ni satt dem på vila direkt när de kommit hem?

Han som ridit in henne tyckte jag skulle rida ca 1 mån hemma så att jag kan känna in mig ordentligt på henne. Har provridit två gånger hos honom också.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Usch, nu fick jag ju inte mindre ångest för att åka släp med min som lyckades vurpa i släpet och få frakturer på 2 tornutskott :eek:
Känner lätt panik varenda gång jag ska lasta henne för att åka till veterinär för koll. Minsta lilla bonk i släpet och jag är övertygad om att hon skuttat över bommen etc, etc. Hittills inga nya konstigheter men det lär dröja innan jag känner samma lugn med henne som med de andra 3.

Jag har nu kommit mig upp på ryggen på henne igen. Bara en kort skrittrunda på närmaste fält i max 10 min. Känner även lite panik här då jag är rädd för att hon ska få ont oavsett vad vet säger. Är nog lite panisk av mig när det gäller henne... Hon var hur lugn som helst både vid uppsittning och ridning. Kändes mkt bättre än i maj och är MYCKET bredare än den sill som hon kändes som innan :D
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

:( Fy så hemskt! Styrkekramar till dig...
Jag har inte varit inne på forumet på ett bra tag...Hoppas ni kommer ihåg mig och Kitan? Min lilla dam har äntligen fyllt tre år (18/7) men eftersom hon dessutom är liten så har jag faktiskt väntat med inridning. Nu efter sommaren är det dock dags..... Hon verkar cool med det mesta så förhoppningsvis kommer det att gå bra.
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Så hemskt!


Själv är jag glad över att äntligen fått papprena på att min tjej klarat sin certifiering - dvs tölt med ryttare på volt, 2 minuter i varje varv. Och nej, måste vara långt ifrån perfekt, men hon måste göra detta innan hon får vara med i rasshower (som inte finns här) eller användas i avel. Nu har hon mest gått på bete, emn i förgår fick hon se ett paraply för första gången.

paraply+percy+1.JPG
 
Sv: 09:ornas nya tråd!

Jättefin:love:

Älskar connemaror! Hade så järna velat betäcka mitt fbl sto med en sån fin, men oftast e hingstarna så stora så jag hade inte kunnat hålla innom ponnymått...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 504
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 778
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 594
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp