08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Tack för alla lyckönskningar! Ihopsläppet med de andra pojkarna gick super idag! Tog in och borstade och donade lite med honom och han stod som ett ljus! Är så glad över hans temprament, har fått en riktig cooling!

Härligt :)

Vi ska förmodligen släppa ihop Jac med stallets nykomling i morgon eller vilken dag som helst. Tanken är att valackerna ska gå ihop i sommar och stona för sig. Vi brukar alltid ha uppdelat så men eftersom valackerna hittills varit Jac (som kan gå med våra ston) och en valack som är sent kastrerad och är lite för tuff för att gå med Jac.. så har valet inte varit mer än att ha den tuffa pållen ensam och Jac med sin familj.
Nu har det dock kommit en valack till och eftersom Jac gärna drar av Jobelle hennes flughuvor så är det rätt skönt att få honom ur hagen :p

Igår var jag ute och red på Jobelle ihop med min medryttare som red Jolie och det gick jättebra, Jobelle var pigg och glad. Kändes inte alls loj fast det var varmt ute.
Däremot har hon börjat lämna mat och det brukar hon inte göra. Tror det kan bero på att det är mycket gräs att äta ute nu.

*kl*

Har idag varit och hälsat på Joline. Hon ser superfin ut men tyvärr är traven lite platt just nu. Så himla typiskt när jag fick reda på att vi kommit med på 3-års testet på lördag:D Ni får alla hålla tummarna.
Dessutom har jag hittat en fodervärd till henne som ska betäcka henne i år och det betyder att jag kommer kunna ha kvar henne i min ägo och se hur hon utvecklas innan jag behöver bestämma vilken av hästarna jag ska sälja, har en 4-åring också.:laugh:

Tack! Det trodde man inte att den hästen fanns under allt detta :D:

DSC01299.jpg

Men vad trist med din :( Ska hålla tummarna för att det bara är nån liten stelhet som går att fixa med ET rel snabbt! När var det planerat med 3-års för er del?

Natascha:
Tack! :laugh: Tycker också om dem, mysigt med lite stämmningsbilder :D. Kanske inte mindre seriösa men ändån lite annorlunda än de i treårstesttråden. Mer "bakom kulisserna" :angel: .

Vad tråkigt om vi inte får prata om treårs :crazy: Ska ju inte vara med men ÄLSKAR att läsa om era förberedelser och resultat.. Och här finns plats för oss som inte ska visa :)

Idag kommer veterinären för att kolla om aston har vargtänder. Om det finns några ska han ta bort dom :) Hoppas det går bra eller att han inte har några... Men tror han har det :crazy: Har sett en annan häst med vargtänder..men det såg MYCKET värre ut än dom som aston har. Men tror Aston har. Inte så lätt att se när man inte vet hur man ska kolla :p
Har han några är dom ganska små iallafall.

Och vissa av er vet kanske att jag haft lite problem med någon som kan rida Aston nu när jag ska ha barn.. Och gissa vad!?! Hon Hanna som ridit honom nu som jag är så nöjd med.. Har brutit benet!!!! När hon red sin egen häst. Vilken otur :( Men jaja han får gå på bete. Tur att det är nu till sommaren jag har ryttar problem och inte till hösten när man inte kan ha dom på bete.
Stackars Hanna!

kl

Har idag äntligen suttit upp på fuxen för första gången. Gick jättebra, han var hur snäll som helst. Viftandet med armar och ben överallt har gett resultat ; )

Senast ändrad:

Vi hade tänkt åka till Boden den 21:a maj på 3-årstest men nu ser det ju väldigt tveksamt ut. Han blev i allafall skodd igår (han drog ju av sig en sko vid olyckan) och hovslagaren kunde inte se någon hälta på rakt spår. Ikväll kommer ET och kollar efter ev. snedhet i bäckenet.

kl.

Slänger in lite nya bilder igen på en lite mindre hårig dam, det faller med fart nu faktiskt och ryktstenen funkar betydligt bättre =D

Och imorgon kommer ÄNTLIGEN hovis... :banana:
Lite mer än 2v sent så ni ser ju hur lång hennes ena framhov blivit (den med sko på).

32385451.jpg

32385453.jpg

32385455.jpg

32385440.jpg

32385442.jpg

32385444.jpg

Nu börjar hon komma fram igen som sagt och som ni ser mer "skimmel"färgad med vita och svarta fläckar/prickar... Sååå söt så :love:
Dock mycket vitt under så tror hon blir väldigt vit även i år.

Hon är fantastiskt söt din lilla tjej!

Själv har jag både positiva och negativa nyheter. Det negativa är att det inte blir något 3-årstest, Ceasar kommer inte att hinna bli frisk (där får jag väl trösta mig med att han banne mig var bra förberedd i alla fall...). Det positiva är att han faktiskt blev bättre i och med lasringen.
Equiterapeuten är helt samstämmig med mig om att det sitter högt upp och djupt men trots att lasern bara tar de "övre" lagren muskelmassa så blev han märkbart bättre, skritten är nästan helt ok nu och han fick faktiskt lite framåtbjudning i traven trots att han rör sig illa. Vi longerar alltid före och efter en session så det är otroligt intressant att se ev. förändringar.

Jag hoppas få ut vetrinär inom de närmsta dagarna för att ge honom lite antiinflammatoriskt så får han hjälp på vägen att läka ut sig. Promenader rekommenderades för att hjälpa läkningen färemot hamnar man ju i ett dilemma om man ska stalla in eller inte (jag befarar dock att han bara blir mer orolig och springer mer), om han ska gå i egen hage (även här är jag rädd att han springer mer än med sina kompisar). Sjukhage är inte ett alternativ då han får stå för stilla under för lång tid.
Jag får helt enkelt fundera på saken och se hur jag gör. Jag är åtminstone glad att hon tyckte att det skulle kunna gå att bli helt frisk igen!:banana:

Ja, det var ju bra och trist på samma gång. Men se det så här: Ingen tråkig domare kan ta ifrån dig känslan av att du har en fantastisk häst som säkert gått kanon på testet. ;)
Så skönt att han svarade direkt på behandlingen! Huvudsaken är ju att han blir bra.
Jag hade nog valt vanliga hagen, av precis de anledningarna du beskriver, och tagit in honom (ihop med en kompis) på natten.

kl

Andra uppsuttningen idag, blev av och påstigning några gånger, och ledd i skritt och trav. Gick superbra.
Longering med ryttare imorgon, sen blir det lastträning och löshoppning i helgen.
Han är bara lastad en gång - när jag hämtade honom i vintras, och då gick han rätt in, men fick därefter åka 35 mil.
Kanske inte den roligaste första upplevelsen man kan ha.

Kort liten film som vanligt.
http://www.youtube.com/watch?v=oxobeNuRg8Y&feature=channel_video_title

32387402.jpg

Senast ändrad:

Roligt att det går framåt :)

Här går det också framåt. Var till ridbanan idag igen med Jobelle och trots att hon svettas flera liter bara på 10 min transportfärd så var hon pigg och alert när jag red. Var dessutom en tjej o red runt på en liten ponny samtidigt men det gick jättebra, hon brydde sig inte så värst om den.
Lastningen gick super både dit och hem. Har nu två lättlastade unghästar och det känns himla bra med tanke på att min äldre häst var jättekrånglig ett tag som liten innan det gick över (med andra ord har vi numera 4 hästar som bara går rätt in).

Har ju gett lite havre nu och det märks på temperamentet, hon är lite mer alert och det hoppas jag hjälper till med energin på 3-års, sen tar jag bort det igen för hon blir lite bitchig också :D

Jac trivs utmärkt med sin nya kompis i hagen, de är som ler och långhalm redan. :)

Tack ja hon är maffig och hon blir ju större Tyvärr ....Gillar hur hon ser ut nu fast lite mer mogen i kroppen. och vill inte ha högre då jag själv bara är 157.
Men men man kan inte få allt.
Ja hon är Frieser!
Molin! Gillar din going. Såå härlig.. hon blir ju bara finare och finare.

Och Sar

Tack så mycket :)

Ja hon är fin men tyvärr frukstansvärt tunn nu :( Jag matar på och kämpar, tror fällningen tog mer på henne detta år, hon har fortfarande en hel del kvar om man säger så.

Men snart ska dom få komma ut på lite gräs också och det blir nog bra med, kommer stödfodra tills hon ser bättre ut iaf!!

Förövrigt får hon soja, betfor, b-vitamin och kiselgur..
Men som jag sagt, hon kanske har börjat växa igen? och det tar ju det med.

Igår fick flickorna nya dojor och det känns KANON, vi valde den dag då det var blixt och dunder dessutom, hästarna brydde sig INTE men det gjorde jag :o Stod och blunda för det mesta då jag inte klarar av och se blixtrarna/ljuset, mulret älskar jag dock :rofl:

*KL*
Såå många fina treåringar - fantastiskt vad de utvecklas :love:! Läser med nöje tråden, men har inte haft tillfälle att kommentera och skriva lika mycket.

Våra hästar har nu kommit ut på grönbete - en härlig stoflock!

Fotade lite i hagen när vi släppte dem. Lilla Grå har fällt hela vinterraggen, äntligen :D och är nu svartmetallic. Igår var vi ute och galopperade på ängen tillsammans med trygg hästkompis. Härligt! I helgen blir det lastträning och på tis löshoppning.

32389426.jpg

32389442.jpg

32389440.jpg

32389436.jpg

Härlig sista bild : )

Idag har vi suttit upp för tredje gången, blev longerad för första gången. Gick jättebra, hade ett annat ekipage som red lektion i ridhuset samtidigt, vilket jag var tacksam för, alltid bra med lite störning. Han var lite spänd, men skötte sig utmärkt!

http://www.youtube.com/watch?v=Wtsa8c8G5OQ&feature=channel_video_title

Nästa gång blir det antagligen till att koppla loss linan : )

Den brune har jag börjat leda in och ut till hagen en gång om dagen, samt plocka-av-och-på-grimman-repetitioner. Går att gå fram och klappa honom även i hagen nu, över hela kroppen (Vilka framsteg för en 3-åring ;) )
Tänkte dela av paddocken till en liten ruta imorgon för att longera honom för första gången.

Senast ändrad:

*kl*

God morgon :D

Nu drar en nervös Jfrelin till Högbo för 3-års test. Håll tummarna för mig och Joline kl 10. Rapportering kommer ikväll.

Åhh, nu ska här bildbombas!
Min 08:a fick stå ut med mycket igår, lindas för första gången i vitt och på med ett dressyrträns - sen var det fotografering på schemat och oj va kul vi hade och oj va mycket fina bilder det blev på mitt svarta hjärta :love:
Han har nu haft sadel på sig två gånger och han sköter sig fantastiskt! Vi ligger ju efter rätt så rejält då han kom ohanterad från tyskland.

Bus, full galopp, är det detta som kallas undersatta bakben ;)
_dsc0019_147796423.jpg

Lite trav, hans bästa gångart, men det visade han då inte framför kameran
_dsc0178_147796585.jpg

Och så hans vackra ansikte!!!
_dsc0139_147796513.jpg

:love::love::love:

Fortsättning på andra sidan...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka