08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Fast jag tycker att det är ganska beklämmande att du inte tycker att du misslyckats med din hästs utbildning. Den klarar enligt dig inte av att löshoppa på normal höjd pga att du inte hunnit löshoppa mer. Hästen har ju i så fall utsatts för fel sorts krav och har fått träna på fel saker eftersom du samtidigt tyckte att den var färdig för att trava över bommar och ett kryss med ryttare på ryggen. Ni skulle ha tränat mindre ridning och mer löshoppning, då hade du kunnat visa den på treårstest :idea:
Sen får du tycka att jag "fläckar ned" tråden om du vill, detta är ett diskussionsforum.

Lycka till alla ni andra som ska visa era guldklimpar på treårstest!

Nu tror jag att Maja_Kandi kan svara för sig själv, men vill ge min åsikt i alla fall om detta. Det kanske inte är säkert att hon har siktat fullt mot ett treårstest? Snarare att om det faller väl ut så blir det ett delmål på vägen om hästen är i form och klar för den uppgiften i tid. Alla gör inte treårstest, jag vet flera stycken som inte gör det utan löshoppar lite bara för sakens skull och vissa gör det inte alls. Så att säga att hon misslyckats med sin häst är kanske lite väl att ta i?? Hon har kanske prioriterat att få en bra ridhäst, vilket är det han också ska bli i slutändan och för att bli det måste de inte kunna löshoppa 1.20.

Sen att den "hoppat" ett kryss som i princip är lika högt som ett bom en eller ett par gånger är inget jag ser som ett gigantiskt problem. Den är van vid bommarna och det är inte farligare än att kliva över ett fallet träd eller liknande vid uteritt. Det är knappast så att den sysslar med detta varje dag.

*kl*

Löshoppningen idag gick bra. Cenza hoppade sina 90cm och nästan lika brett så höjden ska inte vara några problem. Dock rev hon ett par gånger, men det var mitt fel som drev för mycket så hon va i frambommen. Det bekom henne dock inte alls utan hon bara hoppade en gång till. Så jag är hyfsat hoppfull inför lördag om godkända poäng. Men den som lever får se ;) Jag har varit på så många treårstest att jag vet att det kan gå käpprätt åt skogen ändå så det får gå som det går. Hon är i alla fall förberedd så gott det går :)

En fråga, när de mäter avstånden mellan hjälphindret och oxern, mäter de från mitten på bommarna? Har för mig att det är så men är inte hundra...

Idag var vi på ridbanan

227299_10150234597280948_789510947_8493029_2188988_n.jpg

230067_10150234597690948_789510947_8493040_7816584_n.jpg

222991_10150234597755948_789510947_8493043_1701393_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0234597880948_789510947_8493046_5619883_n.jpg

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0234597950948_789510947_8493047_4757867_n.jpg

226713_10150234598075948_789510947_8493050_7138926_n.jpg

såhär gör hon ibland när hon plötsligt tappar bjudning.. tvärnit!

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0234598495948_789510947_8493060_6345889_n.jpg

men ganska snygg ändå
225772_10150234598575948_789510947_8493062_2605243_n.jpg

224615_10150234598730948_789510947_8493064_7557532_n.jpg

Det gick bra, fick värsta miljöträningen då de både höll på med ved precis bredvid, det kördes lastbilar precis brevid i skytteltrafik, dånet från motorvägen plus nån lokal boende som roade sig med att åka runt på en 4-hjuling en bit bort så det vrålade... Har iaf en cool häst!
Vi behöver dock träna lite på framåtbjudningen då hon är lite seg och ibland stannar helt plötsligt så man får driva igång henne igen. Men hon har nog inte riktigt fattat poängen ännu så det kommer nog.

Men vad tråkigt!

Alla är kanske inte mogna för att prestera så bra som de kan redan som treåringar. Cedilj ska inte visas i år utan behöver utvecklas lite mer innan han kan blomma fullt ut.

Nej, precis, vi väljer ju t.ex. att inte visa Jac eftersom han inte skulle vara redo för det mentalt. Vi hoppas bara att Jobelle är det nu :)

Jag fick blodad tand efter Ceders diplom och tycker att Cez avkommor bara ska visas när de har diplomchans och i mina ögon har de alla det;)

Lycka till med Jobelle!

Det var nog inte du som var trög, läste mitt inlägg igen och jag har nog formulerat det aningens knepigt :laugh:

Instämmer med Nela88 helt och fullt. Kan inte se att det vare sig är beklämmande eller ett misslyckande av hästens utbildning. I så fall har jag också misslyckats kapitalt. ;)
Jag tycker nog att vi gör alla så gott vi kan med de förutsättningarna vi har. I mitt fall var det helt enkelt inte möjligt att träna mera eller börja tidigare.
Det hade väl varit mer beklämmande och misslyckat om Maja_Kandi (eller jag för den delen) bestämde sig för att ställa upp i alla fall.

Ang. mer poäng på ridprovet så vill jag minnas att när de här testerna drog igång så vart det väldiga diskussioner de första åren om hur flera ryttare kom med treåringar som gick i LB-form, eller mer, just för att få bra poäng på riddelen.
Minns inte om någon direkt ändring av reglerna gjordes, men det trycktes i ett senare skede väldigt hårt på att det inte var frågan om "dressyrridning" eller att sådan skulle premieras.

@Sar
Nää! Så jättetrist! :(
Hoppas verkligen att det är något som går över med lite vila bara.

@Gabby_Ossi
Håller alla tummar och tår!!!

Hejsan allihop! Ansluter mig till denna tråd då jag på måndag hämtar hem min -08a!
I Complete (e. Lipton ue. Diaghlyphard xx) är i dagsläget ca 155 cm i mankhöjd men förväntas växa lite till. Han är född i slutet av september så vi ligger lite efter er andra men vi har ingen brådska! Jag kommer satsa framförallt på dressyren men strävar efter att utbilda honom till en trevlig allroundhäst. Har inga bilder i dagsläget men kan fixa from måndag om ni vill se?

Från kanterna på bommarna? Ska jag tolka ditt svar som att de mäter från mitten eller du vet inte?

Vad skulle skillnaden vara?

Jag brukar vara funktionär på treårstester och har alltså sett mätningen hundratals gånger.

Skillnaden är att avstånden inte blir desamma. Mäter du från mitten på bommarna blir måttet längre än om du mäter från kanterna på bommarna. Vi har mätt från mitten på bommarna (vilket jag tror är det sättet man brukar mäta på) och har då måttet 6.30. Men går jag och säger 6.30 till löshoppningspersonalen och de mäter från kanterna 6.30 kommer avståndet mellan hinderna bli längre. Förstår du vad jag menar? I vilket fall så tror jag inget det spelar så stor roll, men jag kom att tänka på det igår så då väcktes en undran. Därav frågan, var man mäter ifrån?

Du har missat min poäng. Alla vill inte visa på treårstest, självklart, inget konstigt med det. Det var inte det som var grejen. Men jag tycker att något är fel utbildningsmässigt när man på våren ridit en treårig häst så pass mycket så att den förväntas kunna trava över upphöjda bommar (eller t o m hoppa ett litet kryss) med ryttare på ryggen, samtidigt som man tycker att den är för omogen för att orka löshoppa 1 m. Är den så omogen och/eller omusklad/dålig kondition så borde det inte vara lämpligt att rida den på det sättet. Jag tror inte att hästen "dör" av att hoppa ett litet hinder med ryttare på ryggen på våren som treåring, men jag tycker att det ser illa ut och det tyder på en okunskap om hur och i vilken takt man gör olika saker med en unghäst.

Sen tror jag att den vanligaste orsaken till att folk inte visar på treårstest är att man inte vill riskera att få dåliga poäng på sina hästar, inte att hästarna inte klarar att löshoppa 1.10 om de fått rätt matchning (visst finns det obegåvade, osäkra eller oarbetsvilliga hästar som inte klarar det trots att de fått en bra utbildning, men de är ganska sällsynta). Men bara för att man väljer att inte visa på testet så kanske man inte gör saker i fel ordning, dvs hoppar dem uppsuttet på våren som treåringar istället för att löshoppningsträna dem... Unghästtesterna är ju utformade så att de ska uppmuntra unghästägarna att utbilda hästarna i rätt takt och i rätt ordning.

KL...

Nya bilder på min underbara treåring Harmonie. Lägger in några bilder från vårat försök till att stå korrekt idag. Kommentera gärna vad ni tycker om typen=)
Harmonietrnasinfr3-rstestetstalletbilder035.jpg

Harmonietrnasinfr3-rstestetstalletbilder031.jpg

Matte...tråkigt.....
Harmonietrnasinfr3-rstestetstalletbilder029.jpg

Ha en bra dag!

Det finns en tråd om årets treårstest. Skriv om det där. I den här tråden skriver ni om annat som rör årgång 2008.

Från och med nu flyttas alla inlägg om treårstest till rätt tråd.

Görel - moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 950
Senast: supercassie
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 700
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka