Morrrrrr... Jag och min tränare har kämpat för att få till bytena på min men får verkligen inte till det. Att byta över något går som en klocka men annars byter han oftast bara fram och blir stressad, så nu har vi lagt det på is och jobbar bara stärkande och förberedande.
MEN den lilla jäkla projekthästen, hon byter minsann!! Jag har haft henne en dryg månad och när hon kom gick hon varken fram för skänkeln eller eftergiven/i form och nu byter hon på hjälp, jag bara ställer om och klackar till så byter hon åt båda hållen. Då är det väl iaf inte MIG det är fel på?!
Det kan verkligen vara knepigt med byten. Vi trasslade en hel del med dom innan vi fick till det, i början hände absolut ingenting vad vi än gjorde i bytena åt ena hållet. Åt andra hållet bytte han rent. Men jag gjorde massa korta travövergångar, tänk arbetsgalopp, samlad galopp, samlad aktiv trav i ett par steg och sen ny galopp igen. Gjorde det på samma ställe på diagonalen varje gång i början och la ned den flygande bytesträningen helt under en period och red bara travövergångar till jag kunde korta ned till ett steg i trav och sen fatta ny galopp. När det funkade så trillade poletten ned och vi kunde helt plötsligt göra rena byten på hjälpen även åt det hållet som tidigare inte hade gått öht förut.