07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag har longerat innan jag suttit upp förut, mest "för att" och kolla dagens humör. Han har aldrig varit spänd eller visat obehag av sadeln.

Satt upp direkt i onsdags. Gick finemang. Då vi skrittade genom "samhället" var han tittig men väl ute i skogen klev han på bra själv på långa tyglar. Skuttade till när det dök upp rådjur ute i skogen men han fortsätter inte sen utan då är det inte mer med det.

Här har vi haft en liten pärs idag, kom på den briljanta idén nu när snö och elände är borta och vi äntligen har sällskap så att vi kan rida ut igen.Denna idé höll inte Ronny med om.
Hoppade upp och sen var rodeon igång (att jag satt kvar var ett under) fick pålle att stå still för att byta pilot (jag blir väldigt osäker när hästarna börjar resa sig) till slut fick piloten ge sig. Det var bara att plocka fram släpet av med kläder in med hästen iväg till närmsta paddock. Longerade två varv åt varje håll, han var totalt avspänd, hoppade upp skritta trava och galopperade åt båda håll totalt avslappnad sen gav vi oss ut en sväng i skogen 15-20min bara för att kolla läget utanför banan totalt avspänd.

Vad tog åt honom hemma? Vi hittar inga som helst förklaringar det var som om djävulen gått i honom, hade publik på ridbanan sen och dom kunde absólut inte förstå att han uppförde sig som vi förklarade det efter vad dom såg (som förövrigt tyckte han var väldigt lugn och sansad och förståndig med tanke på sin ålder).

Till saken hör att han aldrig gjort något liknande han är lugnet själv har aldrig gjort något liknande tidigare.

Du skriver att du hade sällskap, red du bakom? var den hästen trygg och bjöd framåt? förlorade han framåtbjudningen och trilskades ändå ?
Vårat treåriga sto kan ha dåliga dagar men då brukar vi ta det med lugn och ro, och oftast brukar det gå över till nästa ridtur, och ibland kollar dom av läget i varierande grad, och ibland kan det vara bra att träna ledarskap från marken om dom "nonchalerar en"

Alltid jobbigt när hästarna hittar på saker man inte känner igen! Hoppas har fått nu vad det var ur sig och aldrig gör så igen...

Quinny07
Jag brukar lina några minuter innan jag sitter upp om det var mer än en - en och en halv vecka sen jag satt på honom sist. Även på nya ställen och alltid om jag är minsta osäker av vilken anledning som helst. Alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag är ganska modig som ryttare och sitter ofta upp på hästar som har diverse bus för sig som deras vanliga ryttare vill ha hjälp med. Även om jag inte ens kommer ihåg sist jag trillade av utan sitter ganska fast försöker jag alltid att tänka efter före. Tycker att det är viktigt att inte hamnar i situationer även om jag som regel reder ut dem. Sen gör man klantiga saker ändå ibland. För mig, senast i tisdags... Red för första gången på utebanan med Luxus men bestämde mig för att gå in eftersom han drog mot utgången (inget staket) och jag inte ville att något skulle hända. Bättre att komma tillbaka en annan dag med hästsällskap. I ridhuset tog jag av mig jackan drog ner stigygeln och satt upp. Den andra var fortfarande uppe! Nu stod han helt still medan jag drog ner den och fick in foten men så får man inte göra på unghästar :crazy: Men men, sigbygeln kommer jag aldrig glömma igen ;)

Igår var jag iväg med Luxus för första gången till min tränare. Det är första gången vi åker iväg för att sedan ridas. Han var superduktig! Hoppade till två gånger när en pappa och hans dotter prasslade på läktaren, men det var under de första minuterna där och jag var inte uppe än. Linade några minuter, stod helt stilla när jag satt upp och sen ledde min syster mig en bit i skritt. Allt helt okomplicerat, slängde med huvudet några gånger första varvet för han ville gärna gå fortare. Sen var han fantastisk! :love:

Filmen är äntligen i rätt format. Tyvärr lite skakig och ibland ur fokus men allt är taget i ett svep, det är bara de första minuterna som saknas.

http://www.youtube.com/watch?v=1FkKVC7fUrk

I dag fick Skuggi prova två nya saker, gjord och bommar. Det gick bra. Nästa gång får han prova bett.
ISbl24.jpg

För en vecka sedan då vi gick en timmes promenad (längsta någonsin).
SkuggiI26.jpg

Säg inte så. Man vill ju tro att lugnet infunnit sig för att stanna.

Hälsing Maja

*kl*

Printat ut propp och anmälningsblankett till treårstestet. Shit, vad dyrt det är att delta! Tur att man bor hyfsat nära o slipper uppstallning iallafall....

Upptäckt att en av domarna var lärare till mej när jag gick på Plönninge.:angel: Han var inte överförtjust i Lottens mamma pga hennes stam, men var tvungen att erkänna att hon var en ovanligt trevlig individ...:D
Känns bra ändå, han är en duktig domare och om det blir han som ska dömma min häst så kommer Lotten att få de poäng han förtjänar. Trots att den där hinsten finns med i stamtavlan....

Det är dyrt att visa treåringar ja. Därför jag bara kommer att visa om det känns som det är värt det.

Update;

Var ute i skogen igen idag. Han var fin och framåt. Nu är det barmark nästan överallt. Galopperade ganska mycket så han blev lite tröttare än senast. Men nu orkar han en hel runda i alla fall (25 min promenad och 25 min med ryttare). Han gjorde några rejäla glädjebocksprång i galoppen när vi ökade lite, han kan verkligen skjuta rygg men är inte så svår att sitta kvar på :D

Han tyckte väl inte att Zizi var så hemsk när han väl lugnat sig lite efter informationen om stamtavlan?;)

Hon var ju verkligen en synnerlig trevlig häst. Frågan är varför hon bara sparade på de generna till Lanzelot.:mad:

*surar över Lanzelots tuggataggtråds-syster*

Lotten är inne i en växtperiod och ser för:devil: ut. Stor kropp, smala ben, kort hals och ett litet feminint huvud. För en månad sedan var han propotionerlig och snygg. Växer först på bredden, sen höjden och till sist längden. Om 1,5 mån bör han se ok ut igen. :D

Styrbarheten blir bättre och bättre. Har tömkört idag och vi kan krumilura över hela ridbanan, han drar sej bara lite mot stallet. Vi tar det lungt i skritt, Lotten vill så gärna göra rätt och blir lite stressad och uppjagad när han inte förstår, men lugnar sej snabbt igen.

Tror att vi hinner bli "klara" i tid.

Han gillade henne innan han fick höra stammen och sen var det bara att konstatera att hon var underbar och mycket snällare än skolans hästar att sko. Dessutom hade hon perfekta bara-att-verka-och-spika-på hovar.:love:

Det klart att hon lämnar de bästa generna till mej. Jag gav mycket tydliga instruktioner om vad jag ville ha. En ny Zizi med längre ben och bättre gångarter. Det goda tempramentet var ett krav. Synd att jag inte hann ta ett snack med Laptop om vilket kön jag ville ha på fölis.

Det är inte lätt att få alla rutorna ifyllda rätt i fölansökningsblanketten. Jag missade visst en hel del viktiga förstår jag nu.:cool:

Lanzelot ser alldeles proportionerlig ut, inte alls illa. Titta på hans fd hagkompis istället. Då snackar vi tillväxtperiod...

*kl*

:D

30707533.jpg

Lotta duktig idag igen - kändes redan mycket stabilare och starkare. Vände utan problem och gick "många" steg denna gång. Sen var vi ute och gick en sväng (utan ryttare) och spände oss för brunnar o påskfjädrar o halmbalar :rofl: och snö i diken. :D Men Lotta skötte sig ändå.

Här med konstig hals:
30707559.jpg

:D :banana: *nöjd och glad*

WOW sådär skulle jag vilja att det såg ut när jag rider -06an! Synd att din filmare tagit för många påsksnaps bara! Var ute med min tjej idag. Tyckte det gick fullkomligt strålande tills jag såg din film! :D. Tog våra första bestämda galopper, hon fattade galopp när jag satt och planerade för att göra en bra galoppfattning... Några bocksprång gör hon då inte, skulle bli livrädd för att hon ramla omkull om hon försökte sig på det! Kändes MYCKET obalanserat i galoppen. Traven känns dock stabil och frammåtbjudningen är strålande :bump:

Idag tog jag och longerade Miragon och vågade mig efter upp i sadeln. Vi skrittade runt i några minuter och jag avslutade när hon började skrika för mycket efter sina kompisar. Dumt att utmana ödet för mycket :-)

Igår tömkörde jag en sväng så nu känns det som vi äntligen är på G. Är lite osäker inför 3-årstestet dock, det känns osm att det är mycket som ska hinnas med.

kl.

Idag har vi haft strålande solsken och jag bestämde mig för att tömköra och lastträna! Allt gick riktigt bra så här kommer en bildbomd:D
30708502.jpg

30708602.jpg

30708660.jpg

30708662.jpg

30708663.jpg

30708668.jpg

*kl*

Nu har Ariel flyttat till sin nya lösdrift. Hon gick raka vägen in i transporten och stod som ett ljus hela resan. :love:

Bildbombar med lite bilder från ihopsläppet.

30708333.jpg

30708335.jpg

30708337.jpg

30708341.jpg

30708330.jpg

kl

Idag var vi ute på en skogstur för andra gången, vi hade sällskap av hagkompisen idag också. Vi travade för allra första gången och det gick över förväntan, vi var ute i ungefär 15 min.

Frågade också grannen som bor ca 1 km bort om jag får hyra deras paddock några gånger i veckan. De sa ja och nu ska vi börja med inridningen på allvar :banana:

Diablo har fått löshoppa för första gången i sitt liv idag. Det gick jättebra! Han var påväg in till hästarna i hagen bredvid en gång, & sen hoppade han ut ur paddocken en gång.. ;) Men duktig var han!!

http://www.youtube.com/watch?v=02Y9jYbmK1A (Filmen håller på att bearbetas, blir bättre kvalité om en stund!)

Idag hoppade jag upp på Jack för första gången, utan hjälp förutom utav en pall för att göra det så bra som möjligt för honom, vad gör han?! Inte ett skvatt, cool kille man har :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar