Sv: 07rnas tråd version 5!
Lotten är väldigt pigg och gillar att komma ut på "äventyr", han får skritta lite mellan sadelgjordsdragningarna sen är det bara att hoppa upp.
Visst blir det en del taktande i början men han lugnar sej snabbt. Han vill helst vara först och går fram där matte säger att han ska gå. Lite konstigt tycker han att det är när matte ger komando uppifrån ryggen. Ser han något konstigt/läskigt stannar han och tittar och ev nosar. Svarar alltid på framåtdrivande.
Lotten är "trafiksäker", det åker en hel del bilar, traktorer och sånt här. Dom bryr han sej inte om. Cyklar kan därimot vara läskiga om dom kommer bakifrån, dom för ju inte oväsen och kan därför uppfattas som nått som smyger på honom...
Snön är nästan borta här och vi har hittat vår ridbana. Träningen har satts igång. Styrbarheten är inte den bästa ännu. Har dock upptäkt att Lotten tar sidförande skänklar så jag kan rama in honom. Är glad att vi jobbat med att flytta för tryck från marken. Det är så jobbigt med unghästar som inte förstår och ålar sej fram och gör tvärsimot.
Idag har vi galopperat för första gången, syster J höll i grimskaftet och sprang jätte fort. Lotten följde snällt efter och slog över i en lugn och bekväm galopp. Inte en ansats till bus!
Återigen förvånas jag över hur bärig han är, när övergången skedde anpassade han själv farten till syster J och det känndes tydligt att kraften kom från bakbenen.
Jag är bestämd och konsekvent med Lotten, han får inte lära sej dumheter eller "att brott lönar sej", jag har en lydig och positiv häst och det vill jag fortsätta med. Lotten vill göra rätt i alla lägen och är underbar att arbeta med.