07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Update;

Var på kliniken med min gammelman i måndags och fick det slutgiltiga beskedet kan man väl säga. Hans karriär är över :cry: har ingen riktigt plan men han får antagligen vila fram till sommaren, gå ut på bete med de andra och på sensommaren börjar jag rida igång honom för att se vad "han går för" (ridning rakt fram i alla tre gångarter bör gå utmärkt och även lätt dressyrarbete sålänge man inte lägger för mycket ansträgning på just de skadade ligamenten genom små volter och för mkt samling/längning på en gång). Sedan hoppas jag hitta någon som vill låna en gentleman att ha trevligt med.

I alla fall så placerade detta honom ganska långt bak i ordningen nu så i helgen får han åka dit där unghästen är nu och ta det lugnt och så får unghästen komma hem. 2 hektar skogshagar, fri tillgång till hö ute, en box att komma in i på kvällen och stadigt sällskap kommer göra gammelman gott. Och jag kan sätta igång Q och aktivera honom oftare.

Tack igen. Och jag håller absolut med. Så bra mycket lättare att ha en häst från början än att köpa en vuxen.

Min spatthäst köptes in som sexåring och då jag inte trivts riktigt med honom varit utlånad två ggr. Borde väl sålt honom, men andra vändan hade han redan spatt och då är det ju inte riktigt rätt. Nu får han bli hos mig och jag rider honom själv, om han rids, om jag inte lyckas hitta en riktigt bra medryttare.

Hälsning Maja

En liten parentes...

Jag undervisar många barn (och vuxna) som blir väldigt oroliga när deras häst eller ponny blir rädd eller okoncentrerad och vill gärna då stanna och avbryta övningen vi håller på med. Jag brukar då berätta att hästen levde på savannen tidigare. Att hästen nu tror att det finns en tiger vid det stället som den är orolig över eller om hästen blir lämnad själv tror att den tiger ska äta upp dem nu när den inte har några kompisar. Då är det viktigt som ryttare att säga till hästen "det är lugnt, jag har koll. Du behöver inte oroa dig" det gör man genom att öka intensiteten på övningen så hästen har annat att tänka på och förstår att ryttaren kommer att ta hand om alla eventuella farligheter.

Även om det kan låta larvigt har flera av mina räddaste ryttare verkligen tagit det här med tigrarna till sig. De är inte längre oroliga när det händer något eftersom de vet varför hästen reagerar och vad de kan göra åt det. Det är skönt att se att de inte längre "fryser" utan faktiskt tar hand om sina hästar.

Om vi lär våra unghästar från början att vi har koll och att de inte behöver kolla själv tycker jag att de blir mycket mer harmoniska.

Men samtidigt är de också individer. Jag har haft många hästar i mina dar och min spatthäst slår rekord. Mina två unghästar är inhandlade just pga att de har lugn i sig själva. Min Qvintus har inte gjort ett endaste snedskutt hittills någon gång, när jag hanterat honom.

Hälsning Maja

Update;

Var på kliniken med min gammelman i måndags och fick det slutgiltiga beskedet kan man väl säga. Hans karriär är över :cry: har ingen riktigt plan men han får antagligen vila fram till sommaren, gå ut på bete med de andra och på sensommaren börjar jag rida igång honom för att se vad "han går för" (ridning rakt fram i alla tre gångarter bör gå utmärkt och även lätt dressyrarbete sålänge man inte lägger för mycket ansträgning på just de skadade ligamenten genom små volter och för mkt samling/längning på en gång). Sedan hoppas jag hitta någon som vill låna en gentleman att ha trevligt med.

I alla fall så placerade detta honom ganska långt bak i ordningen nu så i helgen får han åka dit där unghästen är nu och ta det lugnt och så får unghästen komma hem. 2 hektar skogshagar, fri tillgång till hö ute, en box att komma in i på kvällen och stadigt sällskap kommer göra gammelman gott. Och jag kan sätta igång Q och aktivera honom oftare.

Det är alltid det tråkigaste med både hundar och hästar, att de inte har lika långt liv som en annan. Låter som din gamling får en skön sommar och Q skall börja få ha roligt.

Hoppas du hittar en bra fodervärd, för det är inte det lättaste här i världen.

Hälsning Maja

*kl*

Ännu en trulig ridtur på Ariel avklarad. De första 20 minuterna stannar hon och försöker vända var femte meter, men matte är envisare. :devil: Sedan är det som om hon ger upp, för då trampar hon på riktigt bra framåt. :love: Men det skall bli spännande att se hur hon kommer bete sig när vi rider ut tillsammans med någon. Förmodligen kommer det bli mycket mer motor då. :)

Vad Q definierar som roligt kan man nog disskutera :angel:

Det svider med ett sånt besked, det värsta skulle vara om han egentligen är helt välmående och hyfsat fungerande men ingen vill ha honom. Jag kan inte ha hästar "som går och skrotar" eftersom vi hyr in oss och inte har eget stall. Att behöva ta bort en inte jättegammal häst som skulle kunna finnas är det värsta jag kan tänka mig. Nu tror jag att vi kan hitta någon, håller tummarna för att han blir hyfsat återställd för då kan nog en och annan lära sig en del på honom. Förutom att slänga sig utför stora stup i terrängen är han ganska välutbildad och väldigt välriden i dressyren.

Kommer antagligen att triangelmärka honom till hösten. Han är för välförsäkrad för att inte göra det och lika bra att passa på innan han går in på sitt sextonde levnadsår (försäkringsmässigt). Behöver ju dock inte pengarna för en ny häst just nu så avvaktar en tag till.

Jaså tycker inte Q det är roligt? Min Q försökte gå undan tredje gången jag tog fram stolen och skulle sitta upp. Så min man fick ställa sig och lägga handen på bogen på motsatt sida.

Just nu verkar det vansinnigt svårt att bli av med hästar. Jag funderar t.o.m. att låna ut Bionix. Har en fodervärd som skall komma och titta. Det känns väl sådär när jag helst vill sälja. Denna mailade idag och menar att jag borde köpa hästen en sadel som följer med. Eller låna en åt henne. Kändes oroande, med en fodervärd som verkar tro att det bara går att låna vilken sadel som. Undrar om hon tänker höra om en bil kan följa med också?

Min gamling har lånats ut två ggr och det blev inte bra någon gång. Så nu får friska hästen säljas (värsta fall lånas ut) och den sjuka bli kvar och skrota. Behöver ändå en sällskaps häst och en att rida själv.

Hälsning Maja

Jag ägde en stor fjording en gång som hette Kasper. Ibland ville han inte gå från gården. Min pappa fick komma ut och hjälpa mig ibland. Envisa rackare.

Hälsning Maja

Vi har ett 20-årigt sto utlånat som är egensinnig och lagomt "stoig". Hon skadade sig för några år sedan (80% av senan slets av på ena frambenet :eek: ) men hon blev med vila återställd (hoppar dock inte mer) och min mamma red till och med distans på henne innan hon lånades ut.

Hon har kommit till himmelriket. En dam som var tvungen att ha en häst att rida ut med tillsammans med sina unghästar då hennes sto akut var tvunget att tas bort. Stora hagar, stora boxar, gott om mat, de älskar henne och hon får vara precis så egensinnig som hon vill :D

Har även haft lite kontakt med en tjej som ev vill träffa min gammelman. Det låter som ett lika fint himmelrike det.

Det ger mig hopp om att det finns bra människor som vill låna hästar.

Vad det gäller Q så tror jag att han föredrar 2 hektar skog och lekkamrater i sin egen ålder mot 30x60 rasthage med en hästkompis som inte är särskilt rolig :angel: (våra hagar är hälften översvämmade just nu så vi har extremt begränsat med yta). Och han har ju inte kommit till "framåt"-läget än när jag sitter på (eller öht egentligen). Skulle gladligen ha lite (mycket!) mer naturlig fart i honom. Han har det liksom inte alls själv.

Ja, det gäller att ha tur när det gäller fodervärdar. Själv har jag haft lyckträffar när jag sålt hästar - tur - då kan man ju inte "rädda" dem längre, men inte med fodervärdar.

Det får mig att misstänka att man inte månar lika mycket när man bara är fodervärd. Man testar hästen lite extra (min spatthästs första fodervärd lånade honom som lovande distansämne) och anser sig inte behöva köpa utrustning som passar, då man ju bara har hästen till låns, att man inte tycker att ett år med fel sadel gör så mycket, för man kan ju alltid lämna tillbaka hästen.

Nej, nu är jag bitter. Måste tänka positivt. Fast det lutar nog att sänka priset på Bionix istället för att fundera på att låna ut honom.

Hälsning Maja

Visst är det svårt att veta hur man ska göra med hästen. Man vill ju inte sälja dem för billigt men samtidigt kan det kännas svårt att låna ut och inte ha koll på vad som händer.
Har själv haft tur både när jag har lånat på foder eller lämnat ut. Träffat rätt på häst som har passat till mig och ryttare som har stämt med min häst.
Men vi har alltid kunnat ringa och diskutera om något inte har funkat och få råd om hur man kan lösa problem.

Här har snön börjat smälta och i måndags kunde jag rida på en helt snöfri ridbana. :bump: Kändes kul efter ca 4 månader utan möjlighet.
Var bara lite vatten i ena hörnet.
Red ut på Nova själv i skogen igår och det gick över förväntan. Mötte 3 rådjur som började springa när vi kom men hon bara tittade och gick vidare.
Hon stannade på ett ställe och ville inte gå vidare. Istället för att bråka med henne hoppade jag av och ledde henne 10 m och sen gick hon av sig själv. Hur gör ni om hästen stannar och inte vill gå?
Jag brukar aldrig hoppa av på äldre hästar men blev osäker hur man gör med unghästar.
Annars gick allt bra och vi travade en bit och blev även några gallop språng när hon ville springa iväg. Men hon lyssnar snällt när man tar tillbaka henne.

Nu tror jag inte det är rasen det handlar om utan att hon tillbringar 163 timmar i veckan med sin flock och 1 timme i veckan på äventyr med mig. Plus kanske 4 timmar i veckan i stallet med mig. Det är ganska svårt att helt få bort flockinstinkten då. Jag har lyckats när jag går bredvid, men ännu inte när jag är uppsutten.

Hoppas det blir lite sällskap på uteritterna på nya stallet, absolut inte varje gång vi ger oss ut, men ibland vore det skoj. :grin:

Jag gör precis som du när en häst blir osäker, även äldre som är nya för mig. Man måste ju visa sig på styva linan för hästen att man själv vågar. Det avdramtiserar det hela så att man slipper det problemet i framtiden. Fast annars brukar jag först prova att slappna av blicka långt fram dit vi skall och ignorera det som är läskigt och låta hästen ta en liten lov runt så länge vi rör oss framåt dit vi skall.

Idag var en toppendag med hästarna.

Qvintus longerades inspänd med bett och var så duktig. Fortfarande bara riktigt ok i skritt pga av snön.

Sedan tog jag en 20 min runda ut med Bionix. Han var så taggad och glad. Bytte över från kapson till bett för tygeln efter halva turen och jippie nu accepterar han bettet. Har ju haft krångel med vargtänder och tandfällning, så han protesterade vilt mot bett innan. När vet på kliniken hjälpte mig att ta ut vargtänder, så fick jag se varför han inte gillade det. Men nu har han nog fällt klart, verkar det som.

Även min gamla spatthäst fick komma ut och idag accepterade också han handen och var eftergiven. Fick även till en riktigt sugande ökning i traven med eftergift och kraft. Nu minns han hur man skall göra med matte. Pust... vad skönt.

Så jag hade så kul idag.

Hälsning Maja

Känns som om det var ett tag sen jag skrev här. Nu har vi äntligen snöfria vägar här så nu ska jag sätta igång honom hade jag tänkt:) Ska bli kul att ut och rida och tömköra igen!

Jag tog min vårpremiärtur idag. Lite väl mkt snö i skogen fortfarande så det blev en 10 minuters runda. Lillan tar i för kung och fosterland så det är bäst att ta det försiktigt. Hon går hittills framåt överallt när hon är ensam, när hon är med kompisar däremot så tvärvägrar hon överallt. Tror hon får kallas fröken tvärtemot för hon vill ju heller aldrig vända hemåt!

Har ont i rumpan idag. Inser att det blivit väldigt lite ridning på senare tid. Begrep inte igår kväll vad som var fel på rumpan. Jag hade ju inte ridit något alls igår, jag menar kanske sammanlagt 40-50 min. Här blir det till att komma igen. Nu när jag har vuxen häst med så blir det nog mer.

Hälsning Maja

Hade en tjej som tittade på Bionix idag, som vill bli fodervärd och det kändes riktigt bra. :D Så får se hur det blir.

Hälsning Maja

kl

Nu har nästan all snö smält bort så igår vågade vi oss ut i skogen för första gången :bump: En kompis följde med på min gammelman. Vi provade att gå både först och sist och det var inga som helst problem, jag gjorde halt och gammelmannen försvann runt ett hörn men Pix stod lugnt kvar tills jag bad honom skritta igen. Det enda som han var misstänksam mot var en snöhög, som han ser varje dag från hagen, men även det gick bra när kompisen gick först :p På fredag/lördag har vi förmodligen sällskap igen och då ska vi ta några travsteg också.

Har nu haft två riktigt givande ridpass på Ariel. Igår var det lite "dressyrtänk" då vi fokuserade på att stå stilla så länge matte ville (och inte så länge Ariel ville) samt även lite repetition av hur man egentligen beter sig vid uppsittning. :p Blev ett mentalt ganska påfrestande pass för Ariel, så jag ville rida idag igen för att se om hon blivit för mycket påverkad.

Idag red vi ut och det var mycket mindre vingel än tidigare och en häst som nästan enbart reds för sitsen/skänklarna. :love: På hemväg går det förstås fortfarande mycket snabbare, men hon har blivit duktigare på att hålla kvar skritten.

Funderar på att köpa ett rid- eller ländtäcke att ha när det är ruggigt väder. Just nu har vi reflexridtäcket, men det känns larvigt när det är ljust ute. :crazy: Vilken modell föredrar ni och varför? :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2