07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Min åsikt på ett ungefär;

Jag tycker att en ridbar häst inte "går i form" för handen utan för säte och skänkel. Jag ska kunna rider den rund och låg, plocka upp den i formen (vilket krävs för att vissa rörelser ska kunna utföras korrekt) för att sedan lägga ner den igen.

I Tyskland används "överstrykningar" som ett effektivt sätt att bedömma hurvida hästen går balanserat i sin form eller enbart går där pga handen och faktiskt inte kan sänka sig (både på träning och tävling, överstrykning ingår i många dressyrprogram). Det innebär att man (ofta på volt) tar fram båda händerna tydligt några decimeter (så tyglarna blir längre) under angivet antal språng/del av banan. Om hästen gick för handen så kommer den antagligen a) fortsätta gå i sin "ihopsågade" form eller b) sticka upp huvudet och springa iväg. Om hästen var korrekt riden så kommer den där att sänka huvudet, runda sig över ryggen och halsen och nöjt gå i en längre och mer avslappnad form.

Sedan måste man se till individen. Min ena häst joggar jag ofta igång på långa tyglar i skogen eftersom han förr varit rädd för handen och trivs med det. Honom skulle jag heller aldrig kunna använda någon form av hjälptygar på eftersom de inte gör någon nytta (ens i longering osv). Min andra däremot kan svara väl på hjälptyglar då och då (jag tror på hjälpmedel om de används med måtta, sunt förnuft och kunnighet).

Charlotte1975´s häst är förövrigt ett fint exempel på hur en unghäst ska gå tycker jag. En trevlig form.

Ni sköter det där med snacket om form så bra, så jag smyger bara in ett glädjeinlägg om att jag och Lotta gjort en vändning idag. :D
Jag har en riktigt duktig häst :love: som nu är självsäker i det vi sysslat med, så nu börjar hon hitta på bus, eftersom jag är för långsam enligt henne...

lotta3uppsittning20100321bild1_79681780.jpg

Hon skötte vändningen riktigt bra och jobbade jättefint med ryggmusklerna, så jag sitter här hemma och ler. :D

Nu har det äntligen smält såpass mycket att man kan longera & rida igen, helt underbart! :banana:

A var riktigt pigg och sprang med stora steg, men jobbade ändå riktigt bra med kroppen och bakbenen trampade på toppen! :love:
Hon har alltid sökt sig neråt framåt så det är ett + tycker jag.

Vi fick även friserat henne lite, toppade lugg & man, klippt bort örontoffsarna och det fula vinterskägget! :D (ej känselhåren såklart)

Så nu har hon en mycket modern halvblodslook igen! :D;)

Min åsikt på ett ungefär;

Jag tycker att en ridbar häst inte "går i form" för handen utan för säte och skänkel. Jag ska kunna rider den rund och låg, plocka upp den i formen (vilket krävs för att vissa rörelser ska kunna utföras korrekt) för att sedan lägga ner den igen.

I Tyskland används "överstrykningar" som ett effektivt sätt att bedömma hurvida hästen går balanserat i sin form eller enbart går där pga handen och faktiskt inte kan sänka sig (både på träning och tävling, överstrykning ingår i många dressyrprogram). Det innebär att man (ofta på volt) tar fram båda händerna tydligt några decimeter (så tyglarna blir längre) under angivet antal språng/del av banan. Om hästen gick för handen så kommer den antagligen a) fortsätta gå i sin "ihopsågade" form eller b) sticka upp huvudet och springa iväg. Om hästen var korrekt riden så kommer den där att sänka huvudet, runda sig över ryggen och halsen och nöjt gå i en längre och mer avslappnad form.

Sedan måste man se till individen. Min ena häst joggar jag ofta igång på långa tyglar i skogen eftersom han förr varit rädd för handen och trivs med det. Honom skulle jag heller aldrig kunna använda någon form av hjälptygar på eftersom de inte gör någon nytta (ens i longering osv). Min andra däremot kan svara väl på hjälptyglar då och då (jag tror på hjälpmedel om de används med måtta, sunt förnuft och kunnighet).

Charlotte1975´s häst är förövrigt ett fint exempel på hur en unghäst ska gå tycker jag. En trevlig form.

Tack för intressant läsning. Det där med överstrykningar förstod jag först inget av, men sedan när du beskrev det, så var det verkligen intressant. Och då förstod jag. Det bara måste jag få prova på min fullvuxna häst. I skritten vet jag att han dyker, men har inte provat i t.ex. traven.

Måste titta en gång till på filmen på den hästen du säger har fin unghästform.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas att snö kan hålla sig härifrån för då ska jag komma iväg och löshoppa på tisdag:D

I dag åt hon upp sitt foder för första gången på tre veckor! hon har magrat mycket sedan flytten:cry:, men nu verkar det vända, hon var mycket lugnare och gladare i dag, tog med henne till padocken och red några varv i skritt och trav´för första gången sedan flytten, det blev en positiv känsla, hon hade bra framåtbjudning men var tröttare än vanligt. skrittade den lilla biten hem och det gick bra. Det var det vi åstadkom med våran 07:a idag! Nu fattas bara lite mera matlust så hon orkar mer, men det lär väl komma. :)

KL

För ca 2 veckor sen när jag red kände jag hur hästen nästan ramlade till vänster i traven, har aldrig upplevt att hon varit så sned förut. Var och löshoppade henne ett par dagar innan och efter, såg då inget som såg onormalt ut och hon kändes inte halt bara grymt sned. Har inte ridit sedan dess. Igår var hovis ute så fort han skulle börja med min frågade han hur gammal hästen är, jag svarade och då sa han direkt att han trodde att hon hade några tillväxt zoner som höll på att sluta sig och att hon var öm av detta, alternativt att hon nog hade sträckt sig. Jag hade inte sagt något till honom om snedheten jag upplevde och frågade honom hur det här skulle kunna visa sig när jag red och han svarade såklart: är det tillväxt zonerna kommer hon nog falla till vänster. Ja då behövde jag ju inte fundera över varför hon var så sned! Men jag har aldrig hört att unghästar kan reagera så när tilläxtzoner sluter sig, har ni?! Ska bli intressant och se om hon är "normal" i morrn när jag hoppar upp eller om det fortfarande är en snedhäst som avlastar sig som jag hoppar upp på, bara att ta det lite lugnt antar jag!

Jaha, min tjockis häst börjar mer och mera se ut som ett dräktigt sto.:o Hon har ju varit rund ett tag och vi har tagit bort lyxfodret och dragit ner på höet. Men nu har hon börjat få lite tuttar. :eek: Så i morgon kommer veterinären ut för att kolla så vi inte bantar och rider på en dräktig häst. hoppas verkligen inte att hon är dräktig. Passar verkligen inte med en häst till detta år, som dessutom har en okänd pappa. Håll en tummer för oss....

Både jag o Amazing håller tummarna! :laugh:
Hoppas verkligen att hon bara är lättfödd!

Senast ändrad:

Ja, visst blir man lite avundsjuk och svettig...men Habina, vi har det där framför oss. :love:

Här är en till som har det framför sig :o ... Snön och kylan tog musten ur oss den här vintern. Nu är vi dock lite på G och har jobbat på lina i djupsnö och tar promenader så fort underlaget är lämpligt för det. Rocket älskar att få gå iväg med mig på äventyr och han sköter sig fantastiskt bra.

Vi ska flytta igen:eek: och jag bävar för kånkandet men å andra sidan så flyttar vi till ett toppenställe för hästfolk!!!:banana: Stort stall, stort hus och stora marker. Perfekt! I maj bär det av och det är blott 5 km norrut från där vi bor nu.

Här en bild på unge mannen, nyrullad efter jobbet...;)
24400_381499727765_735617765_3647757_6821251_n.jpg

Vill bara lite snabbt berätta hur jag ser på form innan vi lämnar det ;) Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på tävlings och träningsform. Den form vi alla strävar mot är när hästen är bärig, genomsläpplig, har nacken som högsta punkt och självklart näsan framför lodplanet. Enligt min erfarenhet krävs det ganska mycket av hästen att gå där. En häst kan gå på bogarna även om näsan är i vädret lika gärna som den kan vara bärig trots att den går lite djupare med näsan bakom. Det är stor skillnad på att gå bakom lodplan och gå bakom hand. Om jag får göra en GROV generalisering är det bakom hand som många hoppryttare strävar efter, dvs hästen böjer på nacken ryttaren har ingenting i handen trots att hästen inte bär upp sig själv.

Hästens form är en process. Med den unga hästen jobbar jag med att lära den att acceptera bettet och vara eftergiven i mun och nacke. Det har man igen senare. Jag tycker att det är svårare att förklara för en häst som är riden ett år varför den helt plötsligt ska gå på ett annat sätt än tidigare jämfört att lära dem rätt från början. När jag gick på Flyinge fick vi en bra liknelse om den unga hästens ryggmuskler. Man jämför dem med en hängmatta upphängd i två träd. Står träden (huvud och svans) nära varandra släpar hängmattan i marken. Genom att flytta dem längre isär (rida hästen lång och låg) spänner man mattan och man få upp den från marken (ryggraden/skelettet). Sen är det stora skillnader från häst till häst. En häst som gärna är lång och låg i sig själv måste man rida upp och ihop tidigare för att det inte ska slita på kroppen. En häst som gärna är hög i nacken av sig själv behöver man inte ta upp förens man ska in på banan...

Jag tror väldigt mycket att jobba kort men effektiv med de unga hästarna. Jag linar dem inte i trav innan sommaren som 2 åringar men de får gärna börja löshoppa och tömköras i skritt för att lära höger, vänster, halt och igång. På hösten linar jag ca tre gånger utan inspänning. Sedan sätter jag på mcket långa inspänningar, tycker att det hjälper mycket med balansen och de går lättare ut på stor volt som är mindre skadligt. Första gången med nästan ingen kontakt men på några gånger beroende på individ kortar till kontakt. Longerar som princip inte längre än ca 5 min, skrittat har jag gjort innan för hand. Samma sak efteråt.

Film på Luxus jobbad med en knapp månad http://www.youtube.com/watch?v=sjmgYBfYj_k

Själva inridningen tar jag väldigt lugnt de första gångerna. Upprepar momenten många gånger innan vi väl sitter upp på riktigt. Från att börja hänga tills man är uppe och skrittar med ledare ca 2 min tar för mig ca 6-7 gånger. Om man gör det så lugnt brukar inget annat bli problem sen, brukar iaf... ;)

Här är luxus första gången utan lina, formen finns där redan.
http://www.youtube.com/watch?v=B_Ln3n3Js8s&feature=channel

Självklart måste vi också jobba med formen. Men det blir på detaljnivå, om hästen från början accepterar bettet får man otroligt mycket färre problem och ridningen mycket roligare. :D

Nu blev det jättelångt men jag hoppas du blir lite klokare... Sen finns det lika många åsikter som det finns ryttare. Mitt tips är att lyssna på alla men ta bara åt dig det som känns rätt för dig och din häst!

Bra skrivet ! :bow: Jag kände att jag ville kommentra detta tidigare, men hade svårt att hitta en bra formulering. Luxus och även min häst "går i form" men båda rids med väldigt lite hand och väljer själva var det har sin naturliga balans.....

O då får jag inflika med att även min tös går i en bra form så fort man börjar skritta henne, hon vill jobba lite lågt ännu men välver sig fint, speciellt när man sitter på. :laugh:

Tack så jättemycket för din långa förklaring av form och eftergift till handen.

Hälsning Maja

En till fråga. Upplever ni, att för att hästen skall acceptera handen och vara eftergiven så behöver den vänja sig, likaväl som att acceptera ryttare på ryggen och lyfta hovarna. Att de kan protestera till att början, men att med mjuk bestämdhet så går det och hästen accepterar. Att man kan förvänta sig protester?

Det som jag annars tyckts höra är att hästen blir eftergiven när den är redo nog och stark, att det kommer av sig själv.

Igår tog jag en lite längre runda på min vuxna häst, som varit utlånad i ett och halvt år. Jag misstänker att han där inte varit eftergiven och gått runt med huvudet i luften. Detta är en häst som inte gärna vill ge upp kontrollen på allt som händer runt om. Han vill kunna se och kunna skygga, är osäker. En eftergivenhet tvingar ju honom att lita till ryttaren. Han är nu "friskförklarad". Han har spatt.

Efter rejäl framskrittning (med huvudet i vädret så att kunde se allt) så begärde jag eftergift. Då blev det protester, bock och bakutspark. Men när han insåg att jag insisterade och ville ha honom väl nere, så gav han sig och slappnade av framåt nedåt. Och dök när jag efter en kort stund släppte honom. Jag blev först smått förtvivlad, då jag givetvis tänkte att han har ont ändå. Men så mjuk och fin som han blev när han gav sig, så kan han inte ha haft ont.

Det illustrerar kanske att ett visst mått av tvång och fostran även krävs i detta. Är jag inne på rätt spår? I så fall så kommer jag att tänka om med mina unghästars utbildning med och kräva en annan form tidigit.

Hälsning Maja

Tycker din liknelse med att lyfta hovarna var väldigt bra! För vissa hästar räcker det med en gång så förstår de, andra måste man jobba med längre. Men om man utsätter dem för tvång och inte "mjuk bestämdhet" som du skrev och massor av tålamod får man ofta ett ännu större problem.
De eventuella protester den unga hästen gör, som oftast beror på att den inte förstår blir, som jag ser det, aldrig så stora som en vuxen hästs. Om man jobbar med den unga hästen så får du generellt max tre dagars ovilja innan den förstår vad du vill. Väg sen det mot de år som du sen kanske bråkar med din vuxna häst, för mig är valet mycket enkelt.

Tror du inte att det hade varit trevligare för både dig och din vuxna häst om han hade fått lära sig rätt från början? Det är aldrig kul att behöva "ta igenom" eller bråka med sin häst. Jag upplever att om man lär dem rätt från början får man aldrig dessa protester och eviga diskussioner om vem som bestämmer... Min utgångspunkt i all ridning är att utbilda, inte korrigera. Korrigering är aldrig kul! :mad:

Tänk inte så mycket "på tygeln" som att unghästen ska acceptera bettet och vara eftergiven. Du behöver heller aldrig lära den detta i skritt, det kommer av sig själv.

En rörelse/moment som finns i LC dressyr är att korta tygeln från fri skritt (helt fri från tygeln), vet inte om du sett någon sån tävling nyligen. I det momentet skulle jag tro att högst en fjärdedel gör det ok och en försvinnande del riktigt bra. I fri skritt kan inte hästen vara mellan hjälperna så det spelar ingen om hästen går för sitsen eller hur man vill uttrycka sina hjälper. Om inte hästen accepterar bettet blir det ofta mycket sågande för att få ner huvudet vilket är väldigt tråkigt att se när man vet hur enkelt det kunde vara :cry:

Nu har jag brett ut mig igen :angel: Men jag tycker att utbildning är det roligaste som finns, både för hästar och människor!

Jag upprepar mig från förra inlägget, det här är bara en persons åsikter. Gör vad som känns rätt för dig!

En liten parentes...

Jag undervisar många barn (och vuxna) som blir väldigt oroliga när deras häst eller ponny blir rädd eller okoncentrerad och vill gärna då stanna och avbryta övningen vi håller på med. Jag brukar då berätta att hästen levde på savannen tidigare. Att hästen nu tror att det finns en tiger vid det stället som den är orolig över eller om hästen blir lämnad själv tror att den tiger ska äta upp dem nu när den inte har några kompisar. Då är det viktigt som ryttare att säga till hästen "det är lugnt, jag har koll. Du behöver inte oroa dig" det gör man genom att öka intensiteten på övningen så hästen har annat att tänka på och förstår att ryttaren kommer att ta hand om alla eventuella farligheter.

Även om det kan låta larvigt har flera av mina räddaste ryttare verkligen tagit det här med tigrarna till sig. De är inte längre oroliga när det händer något eftersom de vet varför hästen reagerar och vad de kan göra åt det. Det är skönt att se att de inte längre "fryser" utan faktiskt tar hand om sina hästar.

Om vi lär våra unghästar från början att vi har koll och att de inte behöver kolla själv tycker jag att de blir mycket mer harmoniska.

Bra inlägg! :bow:

Jag tänker precis så med min unghäst. Hon ska inte ens behöva fundera på om något kan skada henne för hon ska lita så mycket på mig att hon kan slappna av och bara jobba när jag har den "uppgiften" så att säga.

Jag låter henne titta och fundera lite, sen går vi (nästan alltid, ibland kan hon behöva drakblåsa och spänna upp sig lite ;)) förbi som ingenting, hon följer mig alltid, och det känns så underbart att veta att hon faktiskt ser mig som sin trygga ledare! :love:

Du får jättegärna bre ut dig! Mycket intressant läsning och du förklarar hur du tänker oerhört bra! Så fortsätt du bara så kan nog många av oss andra lära oss en hel del! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar