07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Det var inte meningen att han skulle galoppera... Jag tyckte att vi skulle trava men Luxus tycker att det är roligare att galoppera :D

Sitter tidigast ner på unghästarna i galoppen sommar/höst som treåring. Men annars tycker jag att det är väldigt individuellt när man kan sitta på dem. Vissa kan inte hålla ihop sig på hösten som 4-åringar utan att man rider ordentlig framåt. Men sån balans som Luxus har har jag aldrig känt på varken tre eller fyraåring tidigare :love:

Jag har inte ridit min -07a heller, bara suttit på. Beror mest på att jag bor ensam och nu för tiden är lite rädd om livhanken. Skippar treårstesten, vill inte få dåliga poäng jag inte blir av med.

Fast när vi var där o kollade tillsammans så kommenterade dom ju minst 1 ekipage i varje grupp! :)

Det var ingen kritik, bara en påminnelse.

nu har vi flyttat våran melroose till nytt stall, till följd har hon blivit en "nervdrake" innan var hon lugn och cool i de flesta lägen.
Hon stressar upp sig för allt och är sig totalt olik. Men hur som helst måste vi våga gå vidare. Ska få hjälp av unghästutbildare, innan dess ska några "galoppsprång sitta". Känns bra att få hjälp då hon verkar vara av det vassaste slaget just nu. ( har blivit bundis med ett sto som hon inte kan släppa blicken från, både bra och dåligt om ni förstår vad jag menar)Tanken var att anmäla henne till treårs, men jag vet inte nu, hon verkar väldigt labil.Inser att det tar tid att anpassa sig till ny miljö. Väntar på att hon återigen som förut ska visa att hon vill umgås med oss:cry:

Idag var Amazing helt sjövild när jag skulle ta in henne från hagen!
Hon bockade, pep & "snyggade sig" som en annan tok, hade jag inte känt henne hade jag trott att det var en hingst som skulle ut på löp, snacka om passage! :love:

Men underbar som hon är :love: så lyssnade hon när jag sa till henne och gick den sista biten lungt och snällt! :angel:

Jag klandrar henne dock inte, hon är ett kaxigt sto från grunden och det bästa hon vet är att arbeta! Har knappt kunnat motionera henne pga snön och hennes hagkompis är ett dräktigt sto som börjar bli rätt rund och hänger inte längre med lika bra i svängarna när det är dags för bus. :devil: tycker A om det! :D

Hoppas på att snön försvinner här nu så att vi kan bli helt klara med inridningen och få igång löshoppningen igen! :d
Det blir inget 3:års för oss, hon har växt så väldigt mycket och jag vill inte stressa fram det sista nu bara för att så att säga.

Ojdå, att hon blev så påverkad av flytten. :crazy: Fast jag var på föreläsning en gång där det nämndes att vissa hästar kan behöva upp till ett år (!) innan de helt anpassat sig till sitt nya hem.

Jag är lite bekymrad över min Ariel. Hon flyttar första maj och redan 1 ½ vecka senare åker jag på semester. :crazy: Hoppas hon är lika lugn och cool som alltid så jag slipper oroa mig.

Det var inte meningen att han skulle galoppera... Jag tyckte att vi skulle trava men Luxus tycker att det är roligare att galoppera :D

Sitter tidigast ner på unghästarna i galoppen sommar/höst som treåring. Men annars tycker jag att det är väldigt individuellt när man kan sitta på dem. Vissa kan inte hålla ihop sig på hösten som 4-åringar utan att man rider ordentlig framåt. Men sån balans som Luxus har har jag aldrig känt på varken tre eller fyraåring tidigare :love:

Då förstår jag bättre det jag såg på filmen och vågar mig på att fråga er andra. Det ser så välbalanserat och fint ut när du rider att man skulle tro att det är en mycket äldre häst. Inga direkta tendenser till att försöka slå sig loss ur handen heller. Och nu förstår jag varför du inte släppte loss honom i "galoppfattningen".

Det som jag funderar på är just din kontakt med handen och att han är såpass ihopdragen i hals och huvud som han är i filmen. Hur tänker du? Själv är jag inte varken dressyr eller hoppryttare och ägnar mig mest åt konditionsträning i skogen och lite dressyrridning och hoppning för att stärka upp hästen. Och jag är ytterst försiktig med att ta hästen på tyglen för mycket. Fast det kanske är fel. Kanske behöver hästen gå på tygeln bra mycket mer. Hur tänker du och hur tänker ni andra. Själv har jag bara tagit ner Bionix på tyglen mycket korta stunder i slutet av ridpassen, mest för att se att han svarar och kortar sig. Annars har jag satsat på framåtbjudning rakt fram och lång och låg.

Hälsning Maja

Jag tror inte att någon här ska jämföra sina hästar med Luxus, känns som om alla insett att han verkar vara extremt välbalanserad och fin för sin ålder (inkl hans ryttare)? :angel:

Och så ihopdragen ser han inte ut att vara, man ser ju att tyglarna inte är helt spända konstant och har går ju knappast bakom handen. En trevlig arbetsform för en häst som kommit såpass långt.

Om mina hästar tar ner huvudet när jag kortar tyglarna så får de gärna gå där, det gör Q däremot inte utan vi är på nivån där han ska gå framåt. Formen kommer naturlig för vissa hästar (som min 8-åring till exempel, kortar man tyglarna så sker resten ganska automatiskt och så har det alltid varit) medans andra måste lära sig att gå där genom att man rider dem dit för skänkel och säte. Men i form ska hästarna såklart helst gå, en balanserad häst som jobbar korrekt med kroppen är ju vad man vill uppnå (bara otroligt få 3-åringar som är där).

Nä nu hoppas jag också med in i tråden :D
har ju smygläst bra många månader så ska väl ta o pressentera mig och min lilla 07a :D

Min Lilla sak heter Surprise och har okänd härstammning. Jag köpte henne i april 2008, när jag igentligen letade efter ett dressyr sto.. hmm hem kom jag iaf.. med ett skäck sto utan härstammning ^^ Men, jag fastnade för henne!

Jag började longera/tömmköra redan i sommras, var även ute och badade och simmade i sjön mycket vilket hon älskar!!
I februari så började jag rida lite och idag så rids hon i skritt och trav 2gånger i veckan ca 15-20 minuter :) Galoppen har vi också börjat testa nu-med bra många bakutsprång! men de kommer sig nog :)

Nä, ska lägga till lite bilder på mitt hjärta men förstår inte riktigt hur ja ska göra?? :S

//TISHA :D

Idag red jag lillan igen! Började med att följa med stallägarens dotter ut när hon skrittade fram. Och nej, den till höger är en vallack, inte ett dräktigt sto! ;)

30634450.jpg

Sen fick syster prova lite för första gången på ridplan när jag skrittat runt lite. Hon skrittade lite åt båda håll och var helt överlycklig efteråt! :D Queenie har börjat söka sig neråt nu också, men vi måste jobba på framåtbjudningen.
30634451.jpg

30634452.jpg

Queenie skötte sig som vanligt kanonbra! Imorrn blir det förmodligen uteritt!

Haha, det är tur att man inte har prestationsångest när man hör vad ni andra har för nivå på ridningen. :p

Idag blev det en liten uppgörelse mellan mig och Ariel, då hon inte ville gå förbi en "läskig" snödriva. Jag tror mycket har att göra med att vi alltid rider ensamma, så jag längtar så tills vi flyttat och har ridsällskap!

Hursom så blev Ariel arg på riktigt (aldrig hänt tidigare) och sköt rygg ganska rejält. Men hon har inte insett vilken :devil: envis ägare hon har, så det blev till att ge upp och låta matte bestämma. :angel:

Hon har en helt annan motor hemåt än bortåt, men det har givetvis mycket med att stallkompisarna drar. Trots allt tillbringar hon ju 162 h/vecka med dem och 6 h/vecka med mig. Om det är en bra vecka... :cool:

Undrar hur vår relation kommer att förändras när jag kan träffa henne varje dag. :laugh:

Haha, det är tur att man inte har prestationsångest när man hör vad ni andra har för nivå på ridningen. :p/QUOTE]

haha jaa jag tänkte samma sak, gud vilka fina hästar. Sådär fint går inte ens min 6-åring haha. Man blev lite väl medveten om en egna brister i ridning alltså :P

Min lilla har fortfarande vila, hon fick ju jobbas en del i vinter. Eller ja jobbas och jobbas, skrittas rakt fram i skogen korta stunder. Tänkte jobba henne en månad till när våren kommer, vi har inget treårstest att träna till så jag tar allting väldigt lugnt.

Idag red jag och syster ut en sväng igen! Första gången med dressyrsadel då hoppsadeln var på träning.
Damen var jätteduktig, och vi träffade två bilar också! Första gången kunde vi gå undan in på en infart, men andra gången klev jag av och ledde henne när vi mötte bilen, vägen är så smal. Hon brydde sig inte alls, bra att veta tills nästa gång! Stod stilla när jag satt upp igen också - en riktig pärla!
Eftersom att vägen faktiskt hade tinat upp riktigt bra så travade vi lite också. Gick i täten och lät bli att smacka, och nu lyssnar hon hur bra som helst på skänkeln! Hon skrittade lite snabbare och sen började hon trava. Jättemycket beröm! Sen när vi vände så travade vi samma sträcka på väg tillbaka, och då behövde jag bara klämma lite grann så travade hon iväg före vallacken! :love: DUKTIG häst!

...och _underbarn_ Luxus ville gärna galoppera i början den här dagen att det var svårt att driva i traven. Blev mycket bättre en liten stund senare som tyvärr inte kom med på filmen, sen gör formatet att intrycket förstärks. Jag tycker att Charlottes1975 häst går i en myckt bra unghästform :laugh: och jag tycker att det är viktigt att de lär sig rätt från början. Det blir så mycket lättare då! Sen har de självklart olika lätt, Luxus har alltid haft otroligt lätt för allt. Luxus form och hur han bär upp sig kan man se på filmen från oktober när jag rider själv för första gången.

*kl*

Jag går mest och väntar på att snön ska försvinna såpass att någon mer hage hemma blir användbar, då kan jag ta hem Q och börja förbereda honom på riktigt. Det har smält undan fint här i några dagar nu med både plusgrader, regn och solsken. Idag började det dock snöa igen, jävla skit!

Eftersom han är så stor och inte har någon som helst egen framåtbjudning med mig på så måste vi ut i skogen och galoppera mycket med draghjälp samt sen få in den framåtbjudningen i ridhuset. Hoppas det går.

Löshoppningen går fint, har avverkat en gång och har 5 gånger till innan visningen.

Det är alltså ridprovet det hänger på, framåtbjudningen under ryttare måste falla på plats (det är fantastiskt hur segt det kan gå när man sitter på 170+ som inte vill framåt, man har inte så mkt att säga till om då). Formen kommer nog inte att komma på honom förän nästa år, han förstår inte alls meningen med det och just nu är det underprioriterat. Har longerat med gummisnodd en gång för att se hur han reagerade på trycket i bettet men han brydde sig inte, så får väl visa honom med näsan i vädret :angel:

...och _underbarn_ Luxus ville gärna galoppera i början den här dagen att det var svårt att driva i traven. Blev mycket bättre en liten stund senare som tyvärr inte kom med på filmen, sen gör formatet att intrycket förstärks. Jag tycker att Charlottes1975 häst går i en myckt bra unghästform :laugh: och jag tycker att det är viktigt att de lär sig rätt från början. Det blir så mycket lättare då! Sen har de självklart olika lätt, Luxus har alltid haft otroligt lätt för allt. Luxus form och hur han bär upp sig kan man se på filmen från oktober när jag rider själv för första gången.

Ja, jag är inte ute efter att kritisera utan att lära mig. Det är just din film och Charlottes1975 som förbryllar mig. Att hästarna går med nosen så pass indragna. Det är olika världar det här. Själv låter jag inte ens en vuxen häst gå så. Fast min hopptränare rider sina hästar på så sätt och ja, det tycks ju definitivt vara det som de som tävlar och kommer längre med sina hästar rider.

Här är en länk till en teckning som jag tycker ni rider era hästar.

http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/mellanform_52170230.gif

Här är en länk till ett arbete om bakom lodplan och väl framme. Teckningar i början.

http://images.google.se/imgres?imgu...g.mozilla:sv-SE:official&channel=s&tbs=isch:1

Det jag funderar på är om jag missförstått det här med lång och låg och egentligen borde sträva efter det som ni gör. Min långa och låg form tänker jag mig mer som western (ja, inte den sega extrema helt galna utan som bilden nedan).

http://2.bp.blogspot.com/_DD1gHaeytM8/ScYNY64WpcI/AAAAAAAAAD4/GobBmeLGbVE/s1600-h/långlåg1.jpg

Har med flit valt länkar till teckningar.

Jag är allt utom en duktig ryttare. Och vill göra rätt med mina hästar, men blir ibland så förvirrad. Jag har inga problem med att få en häst lång och låg. Men sedan att plocka upp den till den högre formen är det som inte är så lätt. Och frambenen få ju definitivt mer belastning än de behöver med den långa och låga formen i den senaste bilden. Därför rider jag dem mer i fri form med.

Vill gärna höra lite, då jag känner att jag behöver kommer vidare i min ridning.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar