Sv: 07rnas tråd version 5!
Märkligt det där med sadeltvång, men man kan ju förstå dem. Hoppas det går över.
Igår var jag till ATG hästklinik två vändor. Först med min tioåriga spatthäst som kom hem från fodervärd för tre veckor sedan och då först blev sprutad i alla fyra på kliniken - kraken. Besöket igår slutade med lite kiropraktik bara. Inga sprutningar och en glad ägare (jag) som får ta hem hästen och sätta igång honom om jag vill. Jippieee... men har jag tid?
Även Bionix fick åka dit - 07 alltså och kräver därför en mer ingående beskrivning. Han har ju inte åkt så jättemycket. Men alla gånger bara gått rakt på. Så även igår. Men de första tio minutrarna levde han rövare i släpet. Jag bara körde på och struntade i dumheterna och då slutade han och åkte sedan snällt både dit och hem. Insåg väl att det inte ledde någonvart - protesterna.
Väl där trodde han att han kommit till ett ställe där det var dags att göra upp om rang. När han fick se en häst tog han för givet att han skulle få gå fram. Men det blev han snart varse att det inte var syftet, när han fick skäll av matte. Sedan var han foglig som ett lamm. Jag har tänkt att sälja honom (har ju fått för många hästar när 10-åringen fick flytta hem) så jag lät vet titta på upptrav och longering. Så fiiiiin han är. Traven har verkligen utvecklats sedan före snön, insåg jag nu på barmark i ridhus. Vilken kraft och framåtanda. Wow. Vad glad jag blev att se honom så fin.
Sedan blev det vargtand ut. Vet visade mig hur han ser ut i munnen just nu. Det var värst. Dags för fällning av ALLA tänder. Nederkäkens kindtänder på god väg och överkäken på gång. Tänk vad lite det är man kan se själv på hemmaplan. Jag är inte sådan att jag vågar gripa tag i tungan och inspektera tänder titt som tätt. Jag förstår att han inte gillar bett för tillfälle. Vet sa att han skall vara färdigfälld om ett par månander och innan dess inte bör ha bett.
Tror inte Qvintus - min andra 07a - har börjat än med tandfällning i samma utsträckning. Han är så bekväm med bettet. Men nu måste jag verkligen rida in honom (som jag sagt en miljon gånger) men det får defintivt bli i kapson.
Hälsning Maja