07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Åh vad härligt det ser ut:D Jag vill också ut och rida på min lille! Får se om jag hinner det i morgon:)
Hon ser så stor ut:)

Eftersom vi inte har tillgång till ridhus så är det bara ute som gäller.Blir korta stunder ngr gånger i veckan för att det inte ska bli för mycket för henne.

Jodå hon hade sporrar på de korten om man nu kan kalla det för sporrar ,de är ca 3mm långa.Faktum är att de små gör stor skillnad när det gäller att "nå" om henne med tanke på storleken,därför används de ibland.

Okey, har bara aldrig varit med om att man har sporrar vid inridning innan. (Även om dom bara är små)

Hur stor än hon? :)

Jag vet hur det är. Jag har inte heller nåt ridhus så man får göra det bästa av situationen:)

Nu ska jag snart ut och rida på min Plutt i det fina vädret:D

Åh va mysigt! Jag är nyss hemkommen från stallet, det är så sjukt mysigt att sitta i boxen en stund medans Amazing vaknar! :love:
(Hon ligger alltid ner o sover :love:)

Åker till en kompis imorgon eftermiddag och sen kommer jag inte hem förens på lördag igen, pga Horse Show! :laugh: Så jag hoppas på fint väder på söndag, då tänkte jag rida lite, hade inte vart fel med en galopp! :D Får väl börja med lite trav och skulle hon då självmant öka så får hon såklart! :laugh:

Idag har jag varit ute på en tur med Plutten i det underbara vädret:) Han var väldigt pigg så jag tänkte att jag skulle gå ut på ängen en bit där vi tidigare har haft plogat. Det gick kalasbra i början men sen blev snön bara djupare och djupare så stackarn fick pulsa en bit i snön som gick upp till magen på honom. Tur att jag har en snäll häst och att det bara handlade om 100 m men jag kände mig allt som en ond matte där ett tag! Dock var han lika pigg efteråt:D

Det skulle gjort sej på kort,när snön gick till magen:D
Det är skönt när de är snälla,det är våran också fast ändå tuff.
Skulle gissa på att hon närmar sej 1,65 men man upplever henne som större då hon knappt har ngn manke.som tur är har vi en sadel som ligger perfekt på henne trots det.

I måndags blev de tömkörning, och lilltjejen fick lite sadeltvång i stallet av tömkörningsgjorden som inte har resår. Men tömkörnngen gick bra. I går blev det lite ridning i skritt i ridhuset och i dag blir det löshoppning. Har köpt b-vitamin då hon fäller något helt enormt nu.

*kl*

Äntligen var det dags för ridning igen! Efter 3 ½ veckas vila var Ariel lite svårstyrd (red bort från bästisen) de första meterna men sedan kom hon till ro i arbetet. Vi red en del i djupsnön och pulsade, men även på bra underlag. Bjöd upp i trav ett par gånger, men mestadels håller vi oss till skritt. Galopp känns väldigt avlägset. :p

Roligt att vara igång igen, kommer nog gå på långpromenad à la äventyr på lördag och sedan ta en uppsutten tur på söndag. Egentligen borde jag väl longera med inspänning för att vänja vid bett, men jag drar mig för att göra det nu när hon byter tänder. Hur tänker ni andra kring detta? :confused:

Märkligt det där med sadeltvång, men man kan ju förstå dem. Hoppas det går över.

Igår var jag till ATG hästklinik två vändor. Först med min tioåriga spatthäst som kom hem från fodervärd för tre veckor sedan och då först blev sprutad i alla fyra på kliniken - kraken. Besöket igår slutade med lite kiropraktik bara. Inga sprutningar och en glad ägare (jag) som får ta hem hästen och sätta igång honom om jag vill. Jippieee... men har jag tid? :eek:

Även Bionix fick åka dit - 07 alltså och kräver därför en mer ingående beskrivning. Han har ju inte åkt så jättemycket. Men alla gånger bara gått rakt på. Så även igår. Men de första tio minutrarna levde han rövare i släpet. Jag bara körde på och struntade i dumheterna och då slutade han och åkte sedan snällt både dit och hem. Insåg väl att det inte ledde någonvart - protesterna.

Väl där trodde han att han kommit till ett ställe där det var dags att göra upp om rang. När han fick se en häst tog han för givet att han skulle få gå fram. Men det blev han snart varse att det inte var syftet, när han fick skäll av matte. Sedan var han foglig som ett lamm. Jag har tänkt att sälja honom (har ju fått för många hästar när 10-åringen fick flytta hem) så jag lät vet titta på upptrav och longering. Så fiiiiin han är. Traven har verkligen utvecklats sedan före snön, insåg jag nu på barmark i ridhus. Vilken kraft och framåtanda. Wow. Vad glad jag blev att se honom så fin.

Sedan blev det vargtand ut. Vet visade mig hur han ser ut i munnen just nu. Det var värst. Dags för fällning av ALLA tänder. Nederkäkens kindtänder på god väg och överkäken på gång. Tänk vad lite det är man kan se själv på hemmaplan. Jag är inte sådan att jag vågar gripa tag i tungan och inspektera tänder titt som tätt. Jag förstår att han inte gillar bett för tillfälle. Vet sa att han skall vara färdigfälld om ett par månander och innan dess inte bör ha bett.

Tror inte Qvintus - min andra 07a - har börjat än med tandfällning i samma utsträckning. Han är så bekväm med bettet. Men nu måste jag verkligen rida in honom (som jag sagt en miljon gånger) men det får defintivt bli i kapson.

Hälsning Maja

Märkligt det där med sadeltvång, men man kan ju förstå dem. Hoppas det går över.

Ja, det är ju som tur e inte varje gång. Hennes storesyster har det nästan tagit ett år att rida in pga starkt sadeltvång. I måndags var det minus 25 grader så pålle var väl lite spänd redan innan pga kyla. Hoppas också att det går över, eller i alla fall inte blir värre.

Jag skulle också vilja kolla in i munnen på min lite mera ordentligt. Hon har tappat det övre 2 framtänderna och nya har kommit ner, men sen är jag osäker på resten. I november när vi tog ut vargtänder hade hon inte tappat någon.

Sedan blev det vargtand ut. Vet visade mig hur han ser ut i munnen just nu. Det var värst. Dags för fällning av ALLA tänder. Nederkäkens kindtänder på god väg och överkäken på gång. Tänk vad lite det är man kan se själv på hemmaplan. Jag är inte sådan att jag vågar gripa tag i tungan och inspektera tänder titt som tätt. Jag förstår att han inte gillar bett för tillfälle. Vet sa att han skall vara färdigfälld om ett par månander och innan dess inte bör ha bett.

Idag blev mina små också tandkollade, fast på hemmaplan. Queenie skötte sig utmärkt som vanligt (även om hon kanske inte kunde så mkt annat med lugnanade i kroppen :angel:). Två vargtänder med ganska långa rötter plockades ut, inga problem, och lite hakar slipades ner. Men även här är det MYCKET tandfällning på g! Hon har precis bytt både i mitten fram uppe och de nere är på väg ut. Och några kindtänder håller också på att släppa. Vissa var jättelösa! Hon hade fått nästan alla permanenta tänder nu också, det var bara en av dem längst in som fattades. Men det lär nog bli ganska mycket bettlöst ett tag då med tanke på tänderna...

Skriver lite "sporadiskt" om våran -07 Melroose.
Hon knallar på som förut ut i skogen( eller rättare sagt på de plogade vägarna) ett par dagar i veckan.Tittar ut och är förskräckligt trött på att det snöar igen! Skulle egentligen byta stall första april men vill nog flytta så fort det går, då jag vantrivs.

*kl*

Lotta har tappat de främsta tänderna i underkäken nu också. nu går hon med glugg. Så söt så. :D

Melroose små tänder verkar sitta ordentligt fast.....finns inte en tillstymmelse till att hon ska fälla tänder å det närmaste. Men det kanske kommer fort när det väl har börjat, eller vad man nu ska säga?

Ja, för Lottas del har det gått hyffsat fort. Jag var lite fundersam i början, men sen har det bara rasat vidare. Så det kommer nog även för Melroose. Antagligen när ni är igång som mest, eller nåt. :D

Ella fällde massa tänder på en gång. Hon såg ut som en schwiezisk armékniv i nyllet. De stod åt alla håll.

Framtänderna verkade inte störa vid ridning när de lossnade, det gjorde däremot kindtänderna.

Ariels tänder sitter också fast, även om det syns utanpå att det är väldigt mycket tandaktivitet just nu. :p Jag är inte särskilt bekymrad, nästa tandkoll är i juni och då lär det ha hänt grejer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar