07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Idag har min lilla flicka fått jobba lite också! En spännande stund blev det!
Först longerade vi lite som uppvärmning. Hon skötte sig kanon! Första gången med stigbyglarna nere och hon brydde sig inte ett dyft! Hon har nog lite överskottsenergi.

En bild på vackra traven! Tyvärr suddig...
30513490.jpg

Och galoppen, även den suddig...
30513491.jpg

Sen tryckte jag lite i stigbyglarna på båda sidorna.
30513500.jpg

Sen stod jag på stolen och klev lite i båda stigbyglarna, ingen reaktion här heller.
30513501.jpg

Hängde ett par gånger från båda sidorna också, hon var bara nyfiken!
30513502.jpg

I slutet hängde jag med när hon skrittade några meter, ingen reaktion här heller! Tyvärr i väldigt dåligt fördelad vikt, jag kom inte upp riktigt..
30513503.jpg

Precis innan vi gick in, duktig flicka!
30513576.jpg

Om det vill sig på alla vis så kanske jag sitter lite på henne på söndag, vi får se vad som händer! :bump:

Sitt du upp. Hon ser ju så tålig ut. Kommer säkert att bli superlycklig att det är så du tänker göra, mycket enklare än när du hänger i sadeln. ;)

Hälsning Maja

Sitt du upp. Hon ser ju så tålig ut. Kommer säkert att bli superlycklig att det är så du tänker göra, mycket enklare än när du hänger i sadeln. ;)

Hälsning Maja

Haha, säkert sant! :p Hon var superduktig verkligen, men det är ju så svårt när man inte når över och kan "lägga" sig riktigt. Imorrn får hon en "tänkardag" också hoppas vi på finväder på söndag! :bump:

Jag tänkte åka till ridhuset men min grabb imorgon. Ridklubben har utfärdat varning att ridning sker "på egen risk" pga snöras samt ställt in sina egna lektioner under helgen (alltså inte att taket kommer att braka in utan att snön kan kana ner från taket och braka till så hästarna där inne blir rädda).

Tänkte ta på mig väst och hoppas att det inte trillar någon snö medans jag rider :angel:

kl.

Löslongerade min grabb för nåra dar sen i snön. Så här är en liten film. Ignorera mig som tjoar:)
http://www.youtube.com/watch?v=4-9T04EnGlI

Härligt. Så fin så. Önskar att jag också hade en roundkorall.

Idag skall det nog bli en stor dag. Min man skall följa med ut och longera Qvintus lite - filma - kanske, om han inte behöver mycket guidning. Qvintus har inte förstått än prtoooo....Sedan efter den när han känner hästen lite så skall jag sitta upp. :D Hoppas det inte blir så här. :cry:

Sedan så skall jag kolla läget lite med Bionix. Han har ju varit lite busig vid uppsittning. Min man får hålla honom och så får vi ser om han uppför sig då. Han skall ju visas för försäljning snart.

Min gamling skall longeras inspänd med enligt vets instruktioner. Kanske sitter jag upp lite med och ser hur han tar det. Hoppas så att han tar det med ro och inte har ont. (Bakgrund - nyligen behandlats för sin spatt - men bra och redo för igångsättning).

Hälsning Maja

Idag ska vi köra den besvärliga 5-åringen till en lösdrift där hon ska få stå i 2-2½ månad (tills Q är visad). Mat + sällskap + fungerande elstaket bör övertyga henne att stanna där hon ska. Min kompis ska rida henne lite så hon hålls igång.

Blir skön avlastning. Q får stanna där han är under mars eftersom han var såpass duktig när jag var där förra helgen. Sedan får han komma hem till april och vara hemma fram till testet. Så i en hel månad ska jag alltså bara ha mina pojkar hemma.

Gammelman fick klartecken från vet att börja trava under ryttare på rak spår i början av mars men lyckades då få ett riktigt fult balltramp så nu står han inne för att det ska få läka :( den hästen har haft otur senaste året.
Först hundbiten - 6 veckor boxvila på klinik, sen 6 v boxvila hemma följt av några månader i sjukhage och långsam konvalecens. Sen (3 mån efter igångsättningen) kronledsinflammation följt av ligamentskada i ena frambenet och 4 mån i box/sjukhage. Och nu alltså ok att börja rida men då får han en trampskada och måste stå inne några veckor till. Blä.

Vad är det för gammelman du har? Själv har jag en arabvalack (10 år) e.Eldorado - köpt som lovande distanshäst - och det verkade han bli tills han fick spatt. Vet flera spatthästar som dock går distans även på längre distanser. Kanske är det just vad min kille behöver, hålla igång ordentligt. Han mådde riktigt bra idag, red lite och han var avslappnad och fin. ...phuuu

Qvintus fick ha matte på ryggen i dag och tog det med ro. Jag la mig dock bara över sadeln. Steg i stigybyglen och la mig. Så såpass har han fått känna. Läskigast verkar de oftast tycka det är när man hoppar av. På och av två ggr och min man höll så fint. Han är rätt orutinerad på hästar trots att han ägt hästar i femton år genom mig. :grin:

Hälsning Maja

Min "gammelman" är en fullblodsvalack -95. Köpte honom -05 och har utbildat och tävlat honom upp till MvsA fälttävlan och LA dr/120 hopp. Helt underbar häst i psyket och efter åren han var med mig nere i Tyskland är han även väldigt välriden och fin. Var i sitt livs form sommaren innan han skadades. Synd.

Jag hoppade inte upp idag :angel: vägen till gården där Q står var för isig för att åka därifrån med honom så fick gå ner i deras ridhus. Eftersom det brakade ner snö från taket varannan minut så han for högt upp i luften så nöjde jag mig med att longera tills han var hyfsat lugn. Sedan ryckte jag manen på honom, haha. Han blev knappast snyggare, ser lite mer städat ut men nu ser man ju vilken tanig unghästhals han har :p

Är din Qallekille också vansinnigt manig? Min har väldigt tjock man på ena sidan, tjockare än de flesta hästar och sedan lika mycket till på den andra sidan. :eek: Svansen är som fyra stycken normalsvansar. Men jisses så söt han är i det.

Jag har aldrig ryckt en man. Har mest haft araber. Men det är ju lite kul med halvbloden nu att klippa manen till 10 cm. Jag är väldigt noga med att göra som man skall göra med en specifik ras, men rycka, nej. Gör det inte ont både på dig och hästen? Funderar på att köpa en uttunningssax. Funkar det?

Hälsning Maja

Jag skär av manen med en trimkniv men urtunningssaxar tror jag inte på. De gör bara att hårstråna som du "tunnar ur" växer rakt upp sen genom resten av manen och så ser det ut som "hej kom och hjälp mig".

Det är inte så farligt att rycka om man gör det regelbundet. Då är manen lättare att få loss och vet man hur man ska göra så bryr sig de flesta hästarna inte. Eftersom Qs man var ungefär en halvmeter lång så skar jag av den med trimkniven till önskad längd och sen ryckte jag ur litegrann. Man får ta "några strån då och då" under några månader så brukar manen vara fin sen.

Men om man absolut inte vill rycka så tycker jag att man ska skära av manen med trimkniv (det ser naturligast ut) och så får den vara tjock. Klippa den rakt av är big nono, det blir aldrig snyggt. Tunna ur den med diverse verktyg gör att man skär av massa strån i den hipp som happ så det skulle jag inte rekommendera.

Min flicka har både mycket man och svans!

Svansen är lång och jättetjock i alla fuxens nyanser, (går ifrån svart till kritvitt :love:) + att den är lockig! :love::d

Manen är rak men ganska fyllig, en riktigt bra knoppman som faktiskt är riktigt snygg klippt! :laugh: (Även om jag tycker att hopphästar skall ha flygande man ;))

Jag hänger på tråden! Jag har lite lätt panik!! Jag har treårstestambitioner med min första unghäst. I höstas kom vi igång bra, regelbunden löshoppning, två gånger uppsittning, början longering/tömkörning., Sen kom snön... Jag har inte haft tillgång till nån yta att öht arbeta henne på, och kylan har haft sin roll i det hela. Sen är vi mitt uppe i ett stallbygge som har tagit mycket av min tid. Jag inser också hur beroende man är av att man har en unghästvan vän som kan komma och ställa upp i arbetet med inridning, vidareutveckling. Många odds har gått emot mig denna vinter. Och det slår mig här och nu att det snart endast är 2 månader kvar till deadline för treårstestet. Jag känner att fr.om nu kommer jag ha bra förutsättningar och förhoppningsvis tillräckligt med tid om veckorna att avsätta. Men mina funderingar går om huruvida det öht går att färdigställa en häst för treårstest på endast två månader? Vad har ni för erfarenheter/tankar?
13067_216495178031_824313031_4205682_1301561_n.jpg

13067_216495188031_824313031_4205683_3464931_n.jpg

Jag har lite samma funderingar som dig. Har dock inte 3-års testet förrän 22-23 maj.

Jag har bara hängt en del på mitt sto och suttit på henne i boxen. Har börjat tömköra henne och hon är van vid all utrustning. Första "riktiga" löshoppningen blir nu på torsdag och sen kör vi på var-varannan vecka fram till testet. Men jag hoppas komma igång med ridningen ordentligt mycket snart. Vill gärna göra ridprovet. Hon är vädigt cool så jag tror inte det blir några problem bara vintern ger med sig. Uppsittning ute är planerad till nästa helg när jag kan få hjälp av en hästvan kompis.

Hur långt har ni andra kommit som ska visa på 3-års?

Jag ska försöka arbeta Effie varannan dag nu. Hoppas att snön försvinner inom några dagar nu när det töar så att jag kan använda min rundcorall ordentligt.

Under 8 veckor i höstas - longering med sadel i alla gångarter (samt att förstå kommandona schritt, trab, galopp och halt.. ja, jag använder tyska :p), tömkörning på volt och krumelurer i skritt och trav, longering över småhinder, ridning själv i ridhus och på utebana i alla tre gångarter (fast galoppen hann aldrig bli tillräckligt framåt), ridning i skogen med sällskapshäst i alla tre gångarter.

Nu på våren - satt på honom för en vecka sedan och red på lina i skritt och trav och lös i skritt. Han ska göra sin första löshoppning på tisdag.

Vi visar i mitten av maj.

Jag börjar allt mer känna att jag nog får strunta i det. Min hästkärra är insnöad och behöver repareras och vägen upp till huset (är uppför med) är blankis. Qvintus är mycket duktig, är nu helt lugn med sadel och jag har hängt på honom. Är nog inga problem att sitta upp nu och rida lite. Men...vardå? Bästa platsen är för tillfället hagen och det är inget vidare. Jag longerar honom lite där just nu, men det är då allt. Jag kommer väl på min höjd upp snart och kan skritta lite.

Så här är det stiljtje. Men jag har beslutat att behålla honom så därför känns det inte så viktigt det här med treårs. En av mina 07 måste jag sälja och då behåller jag honom. Skall väl unna mig en rejäl häst. Han blir åtminstone över 160, medan det är tveksamt med Bionix.

Idag kom en medryttare på besök. Vi grejade och hon longerade i skritt lite min arab och satt upp. Vi tog något varv i hagen, med mig på Bionix. Fick hålla oss till de upptrampade gångarna men tungt ändå. Bionix var irriterade då han inte fick bestämma var och hur. Det får han ju annars göra i hagen. Roligt om jag kan få till det medryttare, är lite ensamt i skogen annars och förr har jag haft tonårstjejer. Men detta är en mogen kvinna som jag själv. Yeees....:D (Förlåt, för du är ju inte riktigt lika gammal som jag är).

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ariel skall förhoppningsvis visas på ponnyernas treårstest och där ingår ju inte uppsutten visning. I höstas löshoppade vi en hel del, en gång blev det maxhöjden (100 cm) utan några som helst problem. Däremot har vi alltid hoppat tre hinder i rad, så om det blir treårstest måste vi hinna träna på enbart två hinder. :crazy:

Visningen vid hand känns enklare, där har vi tränat från det hon kom till mig och lydnaden finns. Dock behöver matte få lite bättre flås, så nu snörar jag på mig joggingskorna. :devil:

Uppsuttet kan hon skritt och trav, men vi har inte ens provat galopp. Om hon hade varit ett halvblod så hade jag tränat in i det sista med ridningen men varit beredd på att hon kanske inte skulle vara redo för ridprovet. :laugh:

Lydnad var det ja :angel:

Min är ju uppskattningsvis 170 i mankhöjd och extremt högställd så när han börjar "buffla" (omedveten om sin storlek) när man leder honom så blir det för mycket (jag står ju på benen som är stadig och 176 lång men mamma på lite över 160 är det annat med). Han har blivit bättre men senast fick jag göra några övningar där jag ledde honom, svängde höger/vänster och stannade/startade med ett spö i handen närmast huvudet så jag kunde ge honom en knackning på huvudet när han tog sats för att butta till mig.

Men de brukar lära sig att bli visade för hand ganska snabbt om man övar medvetet några veckor.

Jag kommer fö inte att visa på 3-års om han inte blir klar för ridprov tror jag. Känns inte som någon idé då riktigt.

Jag kommer förhoppningsvis visa lillan på treårs för ponnyer, men det återstår att se om vi hinner med löshoppningen innan...

Idag har vi iaf kommet ett jättestort steg framåt! Första ridturen!

Uppvärmning i skritt
30523139.jpg

Och trav med stigbyglarna nere
30523140.jpg

Så hängde jag lite fårn båda sidor
30523141.jpg

Och stod lite i båda från varsin sida
30523142.jpg

Och sen satt jag där! Satt upp två gånger från båda håll - ingen reaktion!
30523143.jpg

Så då gick vi två varv åt båda håll också!
30523144.jpg

30523145.jpg

Behöver jag säga att jag är LYCKLIG!? :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
90 146
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar